Selepas Setahun Petugas Penjagaan Kesihatan Masih Tidak Cukup Kata Bekas Timbalan Menteri


 

Kerajaan sebelum ini digesa mengambil 10,000 pekerja khas, termasuk graduan menganggur, untuk membantu proses pengesanan kontak.
PETALING JAYA: Selepas lebih setahun penularan wabak Covid-19, negara masih kekurangan sumber tenaga manusia dalam sektor kesihatan awam dan ini menunjukkan perancangan lemah kerajaan, kata bekas timbalan menteri kesihatan.

Mengulas cadangan untuk membenarkan pesakit Kategori 1 dan 2 dirawat di rumah, Dr Lee Boon Chye dari PKR berkata, ia mungkin dapat mengurangkan jumlah pesakit di hospital kerajaan dan pusat kuarantin.




Dr Lee Boon Chye berkata, pusat kuarantin dan rawatan Covid-19 berisiko rendah adalah pilihan Bagaimanapun aset penjagaan kesihatan swasta sudah digunaan dan kini mencapai kapasiti penuh untuk pesakit Covid-19 katanya, sekali gus menunjukkan Putrajaya gagal menangani isu teras tenaga kerja sejak 14 bulan lalu.

“Kerajaan sepatutnya sudah mempunyai kapasiti lebih besar untuk pengesanan kontak yang berkesan. Jika setiap kontak rapat boleh dikenal pasti, diuji dan diasingkan dalam 48 jam, kes harian boleh dikurangkan dengan cepat.

“Pengesanan kontak ialah satu-satunya langkah paling berkesan untuk mengawal pandemik itu.”

Lee sebelum ini menggesa Kementerian Kesihatan (KKM) mengambil 10,000 pekerja khas, terdiri daripada graduan menganggur dan mereka yang kehilangan pekerjaan ketika pandemik untuk membantu proses pengesanan kontak.

Katanya, pusat kuarantin dan rawatan Covid-19 berisiko rendah masih pilihan terbaik untuk pesakit Kategori 1 dan 2, khasnya akibat risiko penularan virus kepada ahli keluarga ketika dirawat di rumah.

Sementara itu, Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) menggesa Putrajaya membenarkan hospital swasta merawat lebih ramai pesakit bukan Covid-19 bagi membantu sistem penjagaan kesihatan awam memfokuskan kes Covid-19.

Presidennya, Dr Subramaniam Muniandy berkata, pengurusan sebahagian daripada pesakit itu boleh disumberluarkan dengan “bayaran yang adil” bagi membantu KKM mengoptimumkan sumbernya dalam menangani pandemik itu.

Dr Subramaniam Muniandy.
Katanya, doktor swasta sepatutnya diambil untuk ujian besar-besaran dalam masyarakat, menggunakan semua sumber sedia ada di setiap negeri dan ditambah dengan pangkalan data berpusat.

“Seperti yang anda tahu, banyak pembedahan elektif dan janji temu susulan di hospital kerajaan ditangguhkan kerana lonjakan kes Covid-19.

“Di sinilah penjagaan kesihatan swasta boleh digunakan dengan koordinasi yang baik untuk mengoptimumkan kerjasama.

“Kami sudah mencadangkan doktor pelatih yang menunggu penempatan, pelajar perubatan, pelajar kejururawatan dan pembantu perubatan dengan pengetahuan perubatan asas diambil untuk membantu pengesanan kontak serta beberapa tugas pentadbiran. Ini akan mengurangkan beban Pejabat Kesihatan Daerah dan hospital kerajaan.

“Terdapat kekurangan tenaga kerja sangat serius dalam sektor penjagaan kesihatan kerajaan. Kakitangan perubatan terlebih kerja serta kepenatan dan ini akan menjejaskan sistem dan standard penjagaan.”

Subramaniam berkata, merawat pesakit Kategori 1 dan 2 di rumah sedikit sebanyak dapat membantu meringankan beban pekerja penjagaan kesihatan, tetapi mereka perlu dipantau dengan betul untuk mengelakkan perkembangan tidak diingini.

Katanya, keadaan pesakit mungkin bertambah teruk dalam masa kurang seminggu selepas gejala pertama berlaku, yang menekankan keperluan untuk pemantauan rapi.

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/05/selepas-setahun-petugas-penjagaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pkp 3 0 Tanda Kerajaan Gagal Kawal Covid 19 Kata Bekas Menteri Kesihatan

Pkp 3 0 Tanda Kerajaan Gagal Kawal Covid 19 Kata Bekas Menteri Kesihatan

papar berkaitan - pada 14/5/2021 - jumlah : 248 hits
May 13 2021 Dzulkefly Ahmad berkata kegagalan kerajaan menguruskan PKP 2 0 menyebabkan rakyat terpaksa menempuh PKP 3 0 kerana itu saja cara mudah untuk membendung penularan Covid 19 PETALING JAYA Bekas menteri kesihatan Dzulkefly Ahmad mem...
Vaksin Segera Anggota Badan Kehakiman Kata Bekas Timbalan Menteri

Vaksin Segera Anggota Badan Kehakiman Kata Bekas Timbalan Menteri

papar berkaitan - pada 25/5/2021 - jumlah : 173 hits
FMT Reporters May 24 2021Ahli Parlimen Segambut Hannah Yeoh berkata anggota badan kehakiman harus diberikan layanan sama rata seperti badan eksekutif dan perundangan PETALING JAYA Anggota badan kehakiman perlu divaksin segera dalam fasa ke ...
Kalau Sudah Setahun Masih Belum Lulus Srp Ini Beban Kepada Rakyat Kata Anwar

Kalau Sudah Setahun Masih Belum Lulus Srp Ini Beban Kepada Rakyat Kata Anwar

papar berkaitan - pada 27/5/2021 - jumlah : 187 hits
May 27 2021Kerajaan dilihat masih lemah dalam menguruskan pandemik COVID 19 walaupun telah lebih setahun Malaysia dilanda wabak tersebut Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata apa yang dilihat pada hari ini sangat bercelaru Ujar...
1 369 Petugas Kesihatan Dijangkiti Covid 19 Sejak Setahun Lalu

1 369 Petugas Kesihatan Dijangkiti Covid 19 Sejak Setahun Lalu

papar berkaitan - pada 28/5/2021 - jumlah : 135 hits
fina870 dijangkiti selepas terima vaksin fasa pertama PUTRAJAYA Seramai 870 petugas kesihatan dijangkiti wabak COVID 19 kata Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Adham Baba Perkara itu dikesan selepas mereka mendapat dos vaksin menerusi fasa per...
Umno Tentukan Tindakan Lanjut Jika Tiada Pru15 Selepas Ogos Kata Tajuddin

Umno Tentukan Tindakan Lanjut Jika Tiada Pru15 Selepas Ogos Kata Tajuddin

papar berkaitan - pada 8/5/2021 - jumlah : 233 hits
Pengarah Pilihan Raya Umno Tajuddin Abdul Rahman berkata Umno tidak akan mendesak supaya menyegerakan PRU15 ketika negara terus mencatatkan peningkatan kes Covid 19 PASIR SALAK Umno akan menentukan tindakan seterusnya selepas Ogos ini jika ...
Ridwan Kamil Sapa Virtual Petugas Pos Penjagaan Di Jabar

Ridwan Kamil Sapa Virtual Petugas Pos Penjagaan Di Jabar

papar berkaitan - pada 13/5/2021 - jumlah : 251 hits
Gubernur menyapa petugas pos lapangan di Jabar Ia haturkan apresiasi dan terima kasih karena sudah bersabar dalam menjalankan tugas Saya haturkan khususnya kepada petugas yang di lapangan saya kira apresiasi tertinggi karena memang sudah tu...
Hiburan Demi Anak Anak Datuk Eizlan Yusof Dan Bekas Isteri Vie Shanti Khan Masih Kekal Hubungan Baik

Hiburan Demi Anak Anak Datuk Eizlan Yusof Dan Bekas Isteri Vie Shanti Khan Masih Kekal Hubungan Baik

papar berkaitan - pada 12/5/2021 - jumlah : 330 hits
Meskipun sudah mempunyai haluan hidup masing masing sejak berpisah 6 tahun yang lalu Datuk Eizlan Yusof dan bekas isteri Vie Shanti masih mengekalkan hubungan baik demi kebahagiaan anak anak Ujar Vie dalam sebuah hantaran di Instagramnya me...
Panas Selepas Ditamatkan Kontrak Bekas Ceo Tabung Haji Berniaga Di Jalanan

Panas Selepas Ditamatkan Kontrak Bekas Ceo Tabung Haji Berniaga Di Jalanan

papar berkaitan - pada 22/5/2021 - jumlah : 251 hits
May 21 2021 Tahukah anda ke manakah Datuk Nik Mohd Hasyudeen Yusoff selepas beliau melepaskan jawatan sebagai Ketua Pegawai Eksekutif di Tabung Haji Mula mula beliau yang lebih dikenali dengan nama Pak Nik menjawab Jaga kebun Ramai orang ta...
Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Amar Lelong Keris Bantu Palestin

Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Amar Lelong Keris Bantu Palestin

papar berkaitan - pada 17/5/2021 - jumlah : 285 hits
Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah melelong empat bilah keris bagi mengumpul dana untuk disalurkan kepada rakyat Palestin yang sedang ditindas rejim Zionis ketika ini Mohd Amar berkata beliau menyasarkan kutipan se...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Fam What Happened To The World Cup Tickets



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord

8 Tanda Tanda Buasir Berdarah Mungkin Sebenarnya Kanser Usus

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan