Selepas Konvensyen Prn Enam Negeri Adalah Cabaran Sebenar Buat Kerajaan Perpaduan






Petang ini akan berlangsung Konvensyen Nasional Kerajaan Perpaduan di Dewan Merdeka, WTC Kuala Lumpur.


Konvensyen julung kali yang melibatkan penyertaan wakil-wakil 19 parti politik yang sekarang ini membentuk kerajaan perpaduan pimpinan Anwar Ibrahim akan dhadiri lebih 4,000 perwakilan daripada seluruh negara.


Termasuk pemerhati, penyokong dan ahli biasa yang hadir, dijangkakan lebih 10 ribu orang akan membanjiri WTC sepanjang berlangsungnya konvensyen hari ini.


Sebelum itu, pagi ini pula berlangsung Konvensyen Pemuda dan Wanita Kerajaan Perpaduan, juga diadakan di WTC Kuala Lumpur.


Konvensyen ini merupakan himpunan pertama parti-parti yang berada dalam kerajaan sejak terbentuknya kerajaan perpaduan selepas PRU15 lalu.


Di sebalik sudah beberapa kali isu mahu menumbangkan kerajaan ditimbulkan oleh blok pembangkang, bahkan ia masih berterusan sehingga sekarang, konvensyen ini adalah penting untuk menyerlahkan hakikat bahawa kepimpinan Anwar masih lagi kukuh serta utuh.


Oleh kerana Ahli-Ahli Parlimen hanya terbahagi kepada dua blok – kerajaan berjumlah 148 dan pembangkang 74 – selagi jumlah Ahli Parlimen blok kerajaan tidak berjaya dikurangkan, ia bermakna blok pembangkang juga tidak berupaya menambah jumlah kekuatan mereka.


Sebab itu, konvensyen ini dengan sendirinya dapat menepis segala tanggapan tidak baik yang cuba ditimbulkan terhadap kerajaan.


Di waktu yang sama, konvensyen ini juga mustahak sebagai lonjakan semangat untuk PH/BN yang bakal bertarung dalam enam PRN tidak lama lagi.


Enam negeri itu, tiga daripadanya ditadbir PH dan tiga lagi ditadbir Pas, tetapi dalam PRN nanti akan menyaksikan pertembungan PH/BN berlawan dengan PN.


Mahu tidak mahu, selepas berkonvensyen yang menyerlahkan kesatuan dan kekuatan, PH/BN harus mampu menyerlahkan hasil yang memberangsangkan dalam enam PRN itu nanti.


PH/BN bukan saja mesti menang di tiga negeri yang sedia ditadbir PH sekarang – Pulau Pinang, Selangor dan Negeri Sembilan – malah seharusnya juga berupaya menawan salah satu dari tiga negeri – Kelantan, Terengganu dan Kedah – yang kini ditadbir oleh Pas.


Apatah lagi Anwar dan kerajaan Malaysia Madaninya baru saja selesai mengadakan siri jamuan rumah terbuka di Kedah, Kelantan dan Terengganu yang khabarnya menyaksikan sambutan yang cukup luar biasa, terutama daripada kalangan anak-anak muda.


Kalau misalnya hanya keputusan status quo yang berjaya dicapai dalam PRN nanti – Pulau Pinang, Selangor dan Negeri Sembilan kekal dimenangi PH/BN, manakala Kelantan, Terengganu dan Kedah pula kekal ditadbir PN, bererti tiada peningkatan sokongan diraih bukan saja melalui konvensyen dan rumah terbuka yang diadakan, lebih daripada itu kerjasama PH dan BN juga boleh ditafsir hampir tidak memberi makna.


Makna kerjasama baru dalam kerajaan dan PH/BN ini hanya boleh dibanggakan, selain kemenangan kerusi DUN lebih meningkat berbanding PRU lalu, bahkan ada negeri yang ditadbir pembangkang yang berjaya ditawan.


Berita paling buruk tentunya jika tiada negeri PN dapat ditawan, sebaliknya negeri yang sedia dalam genggaman PH pula terlepas ke tangan lawan.


Dalam hal ini, tidak dinafikan, di antara tiga negeri ditadbir PH dan akan ditandingi PH/BN, yang paling diidamkan oleh PN untuk ditawan ialah Selangor.


Kalah di Selangor ibarat kalahlah PH/BN dan kerajaan perpaduan secara keseluruhannya serta akan memberi kemenangan moral yang menggairahkan untuk PN berdepan PRU16 akan datang.


Untuk itu, sementara konvensyen penting dan jamuan rumah terbuka juga penting, lebih penting daripada segala-galanya ialah kerjasama PH/BN mesti berupaya menjelmakan kemenangan yang membanggakan dalam enam PRN akan datang nanti.


Kalau tidak, di samping PRU16 adalah detik yang lebih mencemaskan buat Anwar untuk mengekalkan kuasanya, gegaran untuk menumbangkan kerajaan pasti juga berlaku sekerap bersin di waktu pagi. – ShahbudinHusin 14/05/2023.


https://shahbudindotcom.net/






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/05/selepas-konvensyen-prn-enam-negeri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemuda Umno Akan Bentang Resolusi Sempena Konvensyen Kerajaan Perpaduan

Pemuda Umno Akan Bentang Resolusi Sempena Konvensyen Kerajaan Perpaduan

papar berkaitan - pada 13/5/2023 - jumlah : 264 hits
PERGERAKAN Pemuda Umno Malaysia akan membawa resolusi yang dikemukakan oleh beberapa sayap negeri dan bahagiannya untuk dibawa dalam Konvensyen Nasional Kerajaan Perpaduan di Pusat Dagangan Dunia Kuala Lumpur esok Ketua Pemuda Umno Muhamad ...
Selepas Enam Tahun Melarikan Diri Suspek Skandal 1mdb Dan Src International Dicekup

Selepas Enam Tahun Melarikan Diri Suspek Skandal 1mdb Dan Src International Dicekup

papar berkaitan - pada 6/5/2023 - jumlah : 89 hits
Mohd Haris Fadli Mohd Fadzilharisfadli hmetro com myKuala Lumpur Suspek skandal 1Malaysia Development Berhad dan SRC International Sdn Bhd dicekup di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur selepas hampir enam tahun melarikan diri Sumber...
Pemuda Kerajaan Perpaduan Lancar 5 Tekad Geng Perpaduan

Pemuda Kerajaan Perpaduan Lancar 5 Tekad Geng Perpaduan

papar berkaitan - pada 15/5/2023 - jumlah : 111 hits
Konvensyen Pemuda Kerajaan Perpaduan hari ini melancarkan 5 Tekad Pemuda Kerajaan Perpaduan Tekad itu dilancarkan setelah selesai sesi Dialog Menguruskan Perbezaan dan Mencari Titik Persamaan melibatkan sayap sayap pemuda Pakatan Harapan Ba...
5 Menteri Terbaik Kerajaan Perpaduan

5 Menteri Terbaik Kerajaan Perpaduan

papar berkaitan - pada 19/5/2023 - jumlah : 123 hits
YBM FADHLINA FROM WORST TO BEST Kenapa saya sentiasa membuat pernilaian gaya kerja Menteri Bagi saya ia sgt penting utk para Menteri bekerja bersungguh sungguh membantu PMX yg dilihat bergerak terlalu laju kehadapan dari Menteri2 beliau Nam...
Lihat Calon Dap Atas Nama Kerajaan Perpaduan Kata Mat Maslan Kepada Ahli Umno

Lihat Calon Dap Atas Nama Kerajaan Perpaduan Kata Mat Maslan Kepada Ahli Umno

papar berkaitan - pada 20/5/2023 - jumlah : 178 hits
agendaily com19 05 2023Datuk Seri Ahmad Maslan menggesa ahli UMNO memangkah calon parti daripada kerajaan campuran pada PRN nanti Datuk Seri Ahmad Maslan menggesa semua ahli UMNO agar melihat calon DAP dalam Pilihan Raya Negeri sebagai waki...
Kerajaan Perpaduan Mewujudkan Kerajaan Berfungsi Dengan Baik

Kerajaan Perpaduan Mewujudkan Kerajaan Berfungsi Dengan Baik

papar berkaitan - pada 15/5/2023 - jumlah : 122 hits
Keutamaan permuafakatan Kerajaan Perpaduan adalah untuk mewujudkan pemerintahan yang berfungsi dan kukuh selepas negara mengalami kemelut politik yang melelahkan sepanjang 2020 2022 Hal itu diketengahkan oleh Ketua Setiausaha Pakatan Harapa...
Konvensyen Kerajaan Campuran Hanya Menguntungkan Dap Dan Pkr Kata Bekas Kb Umno

Konvensyen Kerajaan Campuran Hanya Menguntungkan Dap Dan Pkr Kata Bekas Kb Umno

papar berkaitan - pada 17/5/2023 - jumlah : 273 hits
agendaily com16 05 2023Ketua UMNO Bahagian Alor Setar Datuk Mohd Yusof Ismail PKR dan DAP yang paling mendapat untung politik selepas Konvensyen Nasional Kerajaan Perpaduan yang diadakan di Dewan Merdeka baru baru ini Perhimpunan tersebut m...
Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Tolak Autopsi Keluarga Bawa Jenazah Anggota Polres Manado Bunuh Diri Ke Sulut



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Do You Know About Bakul Sia

Le Costil House Renovation By Anatomies D Architecture In Normandy France

Melawat Abang Di Asrama

Tular Gambar Di Atas Pelamin Berpegang Tangan Suami Irma Hasmie Dah Berkahwin Dengan Wanita Lain

When Will Govt Stop Abusing Cma Abolish Sedition Act Chegubard S Lawyer

Only Challenge Is Ensuring Voters Return For Polls Says Pang