Selepas Kenyataan Raja Raja Melayu Anwar Zahid Najib Rancang Kudeta Di Era Pandemik


MalaysiaNow
Jun 17, 2021
Rancangan itu akan membuka jalan penubuhan kerajaan PH yang didominasi 'kluster mahkamah' Umno.
Anwar Ibrahim, Ahmad Zahid Hamidi dan Najib Razak.
Dalam beberapa hari ini, rundingan baru antara Presiden PKR Anwar Ibrahim dan sekumpulan ahli Parlimen Umno diketuai Ahmad Zahid Hamidi dan bekas perdana menteri Najib Razak mula dijalankan bagi mencapai persetujuan menubuhkan sebuah pakatan yang akan dimeterai antara dua parti itu sedikit masa lagi selepas lama tertangguh, MalaysiaNow difahamkan.

Seorang pembantu kanan pemimpin utama Umno berkata perancangan mereka ketika ini yang sepatutnya dilaksanakan pada Oktober lalu – sewaktu Zahid dan Najib menulis sepucuk surat kepada istana menyatakan sokongan kepada Anwar sebagai perdana menteri – mendapat “nyawa yang baru” susulan kenyataan Agong dan Raja-Raja Melayu semalam.

“Beberapa perbincangan mula berlaku pada tahap yang lebih serius malam semalam,” kata sumber kepada MalaysiaNow dengan syarat tidak mahu dinamakan.

“Tambahan pula kali ini Agong tidak memberikan peringatan kepada ahli-ahli politik supaya kestabilan kerajaan tidak diganggu, menjadi satu pemangkin bagi usaha mereka.”

Ketika dihubungi, sekurang-kurangnya dua ahli Parlimen kanan PKR mengesahkan rancangan tersebut, sementara seorang lagi ahli Parlimen berkata rundingan-rundingan tersebut turut membincangkan bagaimana untuk “menjinakkan” DAP.

“Mereka sedar tanpa sokongan DAP, tidak mungkin sebarang majoriti dapat dikumpulkan bagi menjatuhkan kerajaan Perikatan Nasional,” kata ahli Parlimen itu.

Ketika ditanya sama ada sebarang percubaan sedemikian boleh dilaksanakan ketika Parlimen masih ditangguhkan, ahli Parlimen PKR itu berkata penasihat kanan Anwar yakin wujud “jalan-jalan alternatif” bagi menggulingkan kerajaan.

“Tidak ada seorang pun yang ada akses, kecuali orang-orang rapat dengan Datuk Seri mengenai persetujuan bersama antara Anwar dan Zahid,” katanya.

Raja-Raja Melayu selepas mesyuarat khas semalam mengeluarkan kenyataan yang menggesa Parlimen bersidang “secepat mungkin”, sehari selepas Muhyiddin membentangkan Pelan Pemulihan Negara yang menyasarkan pembukaan semula Parlimen pada September atau Oktober depan tertakluk kepada situasi kesihatan awam negara.

Dilema DAP

Sebahagian pemimpin DAP memberikan reaksi berhati-hati terhadap gesaan-gesaan yang mahu parti itu bekerjasama dengan Umno bagi kembali menjadi kerajaan persekutuan, cadangan yang tidak diuar-uarkan secara aktif kerana dibimbangi mengundang kecaman daripada pengundi mereka di akar umbi.

“Pilihan raya 1999 masih segar dalam ingatan kami,” kata seorang ahli Parlimen DAP kepada MalaysiaNow, merujuk pilihan raya umum yang menyaksikan sokongan orang Cina berpindah kepada MCA.


Permuafatakan politik DAP bersama PAS pada 1999 menyaksikan sebahagian daripada pemimpin utamanya kalah di kerusi-kerusi tradisi mereka.

Ini menyebabkan DAP mengambil keputusan untuk bersendirian pada 2004 di mana ia berjaya menawan semula kubu-kubunya walaupun Barisan Nasional (BN) mengekalkan kemenangan dengan majoriti besar.

Ramai pemimpin DAP turut dilihat berdepan dengan persoalan moral jika menjadi sebahagian daripada parti kerajaan baru yang turut terdiri daripada “kluster mahkamah”, sebuah gelaran terhadap sejumlah pemimpin Umno termasuk Najib yang berdepan dengan beberapa pertuduhan rasuah.

DAP merupakan antara parti yang menerajui serangan terhadap Najib dalam skandal 1MDB, isu utama yang dibangkitkan PH sewaktu kempen pilihan raya 2018 sehingga berjaya melakar sejarah menghumban Umno daripada kerajaan.

Kudeta yang gagal

Pada Oktober tahun lalu, MalaysiaNow mendedahkan kandungan surat ditandatangani Zahid dan Najib bagi menyatakan sokongan kepada Anwar dalam usahanya yang gagal untuk menggulingkan kerajaan.

MalaysiaNow turut memberikan butiran kejadian yang melatari surat sokongan Zahid tersebut, termasuk pertemuannya bersama Muhyiddin dengan harapan perdana menteri dapat membantunya melepaskan diri daripada pertuduhan-pertuduhan jenayah dihadapinya.

Zahid dan Najib berdepan sekitar 80 pertuduhan mahkamah melibatkan berbilion ringgit membabitkan syarikat 1MDB, yayasan kebajikan dan dana persaraan kerajaan.

Kedua-dua mereka menggesa Umno meninggalkan pentadbiran Muhyiddin selain turut merancang usul dalam perhimpunan agung parti itu bagi memutuskan hubungan dengan Bersatu dan kerajaan PN.

Susulan perhimpunan partinya, Zahid juga dihujani kontroversi selepas sebuah rakaman perbualan antara beliau dan Anwar tersebar.

Dalam rakaman itu, beliau didengar menerima ucapan tahniah pemimpin PKR tersebut kerana berjaya mendapat sokongan perwakilan Umno untuk memutuskan hubungan dengan PN.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/06/selepas-kenyataan-raja-raja-melayu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
After Rulers Statements Anwar Zahid Najib Triumvirate In Frantic Plan For Pandemic Era Coup

After Rulers Statements Anwar Zahid Najib Triumvirate In Frantic Plan For Pandemic Era Coup

papar berkaitan - pada 18/6/2021 - jumlah : 154 hits
The plan could make way for a new PH government dominated by court cluster Umno leaders Fresh talks have been held in recent days between PKR chief Anwar Ibrahim and a group of Umno MPs led by their president Ahmad Zahid Hamidi and former p...
Apakah Cadangan Kerajaan Mageran Akan Menguntungkan Dap Zahid Anwar Dan Najib

Apakah Cadangan Kerajaan Mageran Akan Menguntungkan Dap Zahid Anwar Dan Najib

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 218 hits
Yang tidak terjejas berat tentulah Muhyiddin Hadi Mat SABU Shafie parti Sarawak dan umno KEMBALI bersih Persoalan ITU Makin sah jika mereka bantah tidak setuju Pembangkang hanya ada dua pilihan kerajaan mageran atau kerajaan Perpaduan cadan...
Zahid Hamidi Berusaha Menjadikan Anwar Ibrahim Sebagai Perdana Menteri

Zahid Hamidi Berusaha Menjadikan Anwar Ibrahim Sebagai Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 25/6/2021 - jumlah : 188 hits
Tindakan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi memberi tempoh 14 hari kepada kerajaan agar Parlimen bersidang seolah olah Presiden UMNO itu cetek ilmu atau buat buat tidak faham dengan fungsi Perlembagaan Persekutuan Ketua Penerangan Parti Pribu...
Shahidan Sahkan Zahid Masih Heret Umno Sokong Anwar

Shahidan Sahkan Zahid Masih Heret Umno Sokong Anwar

papar berkaitan - pada 25/6/2021 - jumlah : 214 hits
KUALA LUMPUR Usaha menyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menjadi calon Perdana Menteri masih diteruskan sehingga hari ini Bercakap kepada Utusan Malaysia Pengerusi Majlis Ahli Parlimen Perikatan Nasional Datuk Seri Shahidan Kassim berkat...
Nazri Tipu Anwar Zahid Tipu Nazri

Nazri Tipu Anwar Zahid Tipu Nazri

papar berkaitan - pada 25/6/2021 - jumlah : 233 hits
Pada tahun 2018 Nazri menyatakan sokongan terhadap Anwar Ibrahim kerana semata mata untuk menyelamatkan UMNO daripada diharamkan sekiranya presiden PKR itu menjadi Perdana Menteri maknanya tak ikhlas langsung sokongan dia itu Ada udang dise...
Nazri Desak Dedah Status Hasil Siasatan Klip Audio Anwar Zahid

Nazri Desak Dedah Status Hasil Siasatan Klip Audio Anwar Zahid

papar berkaitan - pada 24/6/2021 - jumlah : 202 hits
agendadaily comDatuk Seri Anwar Ibrahim dan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Pihak berkuasa digesa mendedahkan hasil siasatan klip audio tular perbualan pakatan sulit antara Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan Presiden PKR Datuk Se...
Saya Tak Jelma Jadi Wolverine Najib Tepis Dakwaan Masuk Icu Selepas Vaksin

Saya Tak Jelma Jadi Wolverine Najib Tepis Dakwaan Masuk Icu Selepas Vaksin

papar berkaitan - pada 15/6/2021 - jumlah : 165 hits
Najib berkata beliau kecewa pendaftaran vaksin masih rendah dan situasi yang memperlahankan sasaran negara mencapai imuniti kelompok PETALING JAYA Bekas perdana menteri Najib Razak secara berseloroh menepis dakwaan beliau sedang dirawat di ...
Gempar Mp Umno Zahid Sokong Anwar Ibrahim Jadi Pm

Gempar Mp Umno Zahid Sokong Anwar Ibrahim Jadi Pm

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 157 hits
Plot drama politik Malaysia semakin menarik Pendedahan Shahidan Kasim kali ini pasti membuka ruang untuk Anwar Ibrahim merancangkan sekali lagi untuk misinya ke Putrajaya Apa pula perancangan atok
Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Tolak Autopsi Keluarga Bawa Jenazah Anggota Polres Manado Bunuh Diri Ke Sulut



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Bila Pak Arab Main Heli

Do You Know About Bakul Sia

Le Costil House Renovation By Anatomies D Architecture In Normandy France

Melawat Abang Di Asrama

Tular Gambar Di Atas Pelamin Berpegang Tangan Suami Irma Hasmie Dah Berkahwin Dengan Wanita Lain

When Will Govt Stop Abusing Cma Abolish Sedition Act Chegubard S Lawyer