Selepas Bn Umum Calon Akar Umbi Mula Protes Sampai Tutup Pdm


AGENDA DAILY  Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka pada 20 November.
Protes dikalangan penyokong peringkat akar umbi mula tercetus selepas Barisan Nasional (BN) mengumumkan barisan calon Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka sehingga sudah ada Pusat Daerah Mengundi sudah ditutup sebelum penamaan calon pada Isnin ini.
Terdapat segelintir penyokong BN yang tidak berpuas hati dengan senarai yang diumumkan Pengarah Pilihan Raya BN, Datuk Seri Mohamad Hasan, difahamkan penyokong Ketua UMNO Bahagian (KB) yang tidak tercalon juga kurang senang apabila terdapat pemimpin lama yang disingkirkan.
Buat kali pertama peratusan muka baharu calon BN kali ini jauh lebih tinggi, berbanding penyandang iaitu sebanyak 86 peratus, malah majoritinya membuat penampilan buat kali pertama.
Dalam PRN kali ini, sebanyak 20 calon akan diletak UMNO, lapan diwakili MCA dan satu kerusi MIC.
Terbaharu, laporan Utusan Malaysia di Melaka mendakwa sebanyak sembilan PDM BN di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Bemban sudah ditutup.
PDM yang ditutup mulai Jumaat ialah Pondok Kempas, Kesang Tua, Seri Bemban, Tehel, Taman Maju, Air Panas, Air Kangkong, Air Barok dan Kesang Jaya.
Penutupan tersebut sudah pasti menjejaskan persiapan BN untuk merampas kembali kerusi itu dalam menghadapi Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka, 20 November ini.
Hasil tinjauan media tersebut mendapati, kerja-kerja mengemas kerusi, meja termasuk semua bendera BN turut diturunkan oleh petugas UMNO cawangan di situ.
Difahamkan, penutupan sembilan PDM berpunca daripada perasaan kecewa apabila kerusi itu ditandingi oleh MCA.
DUN Bemban bakal ditandingi Datuk Koh Chin Han yang tewas pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) kepada calon DAP, Datuk Dr. Wong Port Pin.
Sementara itu, bekas penyandang kerusi DUN Rim, Ghazale Muhamad mengakui terdapat protes akar umbi selepas pengumuman senarai calon BN, namun penjelasan sudah diberikan bagi meredakan keadaan.
“Sesiapa nama mereka yang tidak tercalon memang kecewa tetapi tidak sampai simpan dalam hati. Sekarang apa yang penting kita bekerja bersama-sama menguatkan jentera kempen parti.
“Segala rasa keluh kesah dan tidak puas hati kita tolak tepi. Saya yakin rasa kecil hati ini akan hilang sedikit demi sedikit nanti,” katanya dipetik laporan Melaka Hari Ini (MHI).
Ghazale turut mengakui kecewa kerana tidak terpilih namun akur dengan keputusan parti yang mahu meletakkan muka baharu. Beliau memberi jaminan akan bekerja dan membantu jentera BN bagi memenangkan calonnya.
Ghazale antara 24 penyandang kerusi DUN negeri yang tidak bertanding semula pada PRN 20 Nov, bagi memberi laluan kepada muka-muka baharu.
\
Tujuh penyandang ADUN tidak dinamakan semula dan digantikan dengan calon baharu iaitu di DUN Tanjung Bidara, Ayer Limau, Asahan, Rim, Merlimau, Taboh Naning serta Sungai Rambai.
Calon di DUN Sungai Udang dan Pantai Kundor juga menampilkan calon muka baharu, selepas penyandang asal keluar parti.
Malah, Pengerusi BN Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang sedang berada di Jerman juga sedar terhadap protes yang sedang berlaku dan terpaksa meredakan keadaan dengan memberi tawaran penyandang yang tidak tercalon mungkin akan diberi tawaran lebih baik selepas ini.
Zahid berkata ia termasuk menampilkan semula mereka sebagai calon bagi kerusi Parlimen dalam PRU-15.
“Kepada mereka yang tidak dicalonkan, Insya-Allah mereka akan dipertimbangkan pada masa depan atau bagi kerusi Parlimen pada PRU nanti,” kata Zahid.
Protes akar umbi atau sabotaj dalaman parti dijangka bakal mengurangkan peluang BN untuk menang PRN Melaka memandangkan gabungan itu masuk bertanding secara solo dengan berdepan pertembungan banyak penjuru dengan PAS dan Bersatu.
BN dan Perikatan Nasional (PN) masing-masing masuk bertanding dalam PRN Melaka secara berasingan walaupun mempunyai kerjasama di peringkat kerajaan pusat.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/11/selepas-bn-umum-calon-akar-umbi-mula.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Sampai 24 Jam Umum Calon 9 Pdm Bn Di Bemban Tutup

Tak Sampai 24 Jam Umum Calon 9 Pdm Bn Di Bemban Tutup

papar berkaitan - pada 6/11/2021 - jumlah : 146 hits
November 6 2021 10 17 PMDifahamkan penutupan sembilan Pusat Daftar Mengundi itu berpunca daripada perasaan kecewa apabila kerusi itu ditandingi oleh MCA PETALING JAYA Sembilan Pusat Daerah Mengundi BN di kawasan Dewan Undangan Negeri Bemban...
Prnmelaka2021 Video Gandingan Calon Mengikut Kehendak Akar Umbi Sulaiman

Prnmelaka2021 Video Gandingan Calon Mengikut Kehendak Akar Umbi Sulaiman

papar berkaitan - pada 7/11/2021 - jumlah : 153 hits
Oleh Ustaz Jeff Dalam satu temubual Bersama YAB Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Utama Sulaiman Md Ali selepas majlis pengumuman calon calon Barisan Nasional bagi PRN Melaka beliau memaklumkan bahawa calon calon yang dikemukakan adalah mengi...
Prn Melaka 9 Daripada 10 Akar Umbi Umno Tolak Bersatu Kata Tok Mat

Prn Melaka 9 Daripada 10 Akar Umbi Umno Tolak Bersatu Kata Tok Mat

papar berkaitan - pada 27/10/2021 - jumlah : 280 hits
October 27 2021 4 57 PMTimbalan Presiden Umno Mohamad Hasan berkata parti itu akan mengambil semua pandangan dan maklum balas dalam merangka kerjasama pada pilihan raya negeri Melaka PETALING JAYA Daripada 10 ahli akar umbi Umno sembilan me...
Sembilan Daripada Sepuluh Ahli Akar Umbi Tidak Mahu Umno Bersama Dengan Bersatu

Sembilan Daripada Sepuluh Ahli Akar Umbi Tidak Mahu Umno Bersama Dengan Bersatu

papar berkaitan - pada 28/10/2021 - jumlah : 304 hits
KUALA LUMPUR Majoriti akar umbi UMNO tidak mahu parti itu mengadakan kerjasama dengan parti BERSATU pada Pilihan Raya Negeri Melaka bulan depan Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan berkata itu adalah ukuran yang dilihatnya membab...
Penolakan Terhadap Ppbm Keputusan Akar Umbi

Penolakan Terhadap Ppbm Keputusan Akar Umbi

papar berkaitan - pada 26/10/2021 - jumlah : 120 hits
Penolakan Terhadap PPBM Keputusan Akar Umbi Diputuskan Dalam Perhimpunan Agung UMNO Pengarah Komunikasi Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia Syed Mohd Johan Rizal Syed Unan Mashri membidas dakwaan kononnya keputusan untuk tidak bekerjasama denga...
Mat Hasan Dedah Majoriti Akar Umbi Umno Meluat Dengan Bersatu

Mat Hasan Dedah Majoriti Akar Umbi Umno Meluat Dengan Bersatu

papar berkaitan - pada 28/10/2021 - jumlah : 150 hits
October 27 2021 Majoriti akar umbi Umno tidak mahu parti itu bekerjasama dengan Bersatu pada Pilihan Raya Negeri Melaka bulan depan kata timbalan presidennya Mohamad Hasan Nampaknya kalau kita letak ukuran 10 sembilan daripadanya tidak mahu...
Prn Melaka Anwar Bakal Umum Calon Ph Esok

Prn Melaka Anwar Bakal Umum Calon Ph Esok

papar berkaitan - pada 5/11/2021 - jumlah : 219 hits
November 4 2021 Pengerusi Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim dijangka mengumumkan calon gabungan parti berkenaan esok bagi menghadapi Pilihan Raya Negeri pada 20 November ini Bagaimanapun lokasi dan waktu pengumuman masih dibincangkan...
Prn Melaka Amanah Umum Calon Malam Ini Sop Yang Di Umum Oleh Kj Tidak Munasabah

Prn Melaka Amanah Umum Calon Malam Ini Sop Yang Di Umum Oleh Kj Tidak Munasabah

papar berkaitan - pada 5/11/2021 - jumlah : 182 hits
YAN Parti Amanah Negara akan mengumumkan calon yang bakal bertanding pada Pilihan Raya Negeri Melaka pada malam Khamis Naib Presiden Amanah Datuk Mahfuz Omar berkata pengumuman calon akan dibuat secara dalaman kepada pimpinan Amanah di nege...
Spr Di Jangka Umum Sop Pilihan Raya Negeri Melaka Pada Hari Penamaan Calon Isnin Ini

Spr Di Jangka Umum Sop Pilihan Raya Negeri Melaka Pada Hari Penamaan Calon Isnin Ini

papar berkaitan - pada 6/11/2021 - jumlah : 238 hits
KUALA LUMPUR Suruhanjaya Pilihan Raya dijangka mengeluarkan prosedur operasi standard khas Pilihan Raya Negeri Melaka pada hari penamaan calon pada Isnin ini SPR berkata buat masa ini belum ada sebarang SOP yang dikeluarkan dan dimuktamadka...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Resepi Udang Berempah Kurma

The Debut Of Huawei Pura 70 Series

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Jakim Sets Up Special Hotline To Channel Complaints Regarding Insults To Islam

Targeted Tourist Arrival Figures Mostly Hits Or Misses