Selepas Berkahwin Anak Perempuan Masih Ada Tanggungjawab Pada Ibu Bapa


DALAM satu keputusan kes perbicaraan di Mahkamah Tinggi Syariah di Seremban hakim telah memerintahkan seorang wanita yang juga seorang pensyarah bersama suaminya mem beri nafkah kepada ibu bapanya sepanjang hayat.
Pasangan itu juga diperintahkan memenuhi lima tuntutan lain yang difailkan ibu bapanya iaitu membenarkan mereka sepanjang hayat tinggal di sebuah rumah di Kampung Jiboi Baru, Ampangan.
Mahkamah turut memerintahkan pasangan warga emas itu diberi kebebasan bergerak dan melakukan aktiviti dalam rumah itu serta kawasan persekitaran; diberi kebebasan dilawati anak lain pada bila-bila masa sepanjang hayat; menghormati dan menjaga kebajikan mereka serta membiayai mereka mengerjakan haji.
Laporan tersebut ternyata mempunyai seribu satu implikasi terhadap institusi kekeluargaan yang kini ternyata berhambakan wang ringgit sehingga sanggup mengabaikan tanggungjawab seorang anak terhadap ibu bapanya.
Sebagai anak perempuan yang telah mendirikan rumahtangga, tanggungjawabnya terserah kepada suaminya. Namun begitu, Islam sendiri memberikan perintah kepada muslimah agar selalu mentaati suami dan mengikuti suaminya selagi suaminya masih dalam syariat Islam.
Walaupun telah berkahwin, Islam tidak pernah memutuskan hubungan di antara ibu bapa dan anak-anak malah anak-anak masih boleh menunjukkan rasa kasih dan sayang terhadap ibubapanya.
Kewajipan Anak Perempuan terhadap Ibu Bapa:
1. Berbakti selagi ada Selagi ibu bapa masih ada, teruskan berbakti kepada mereka dengan mengambil peluang untuk membalas budi yang telah dicurahkan selama ini. Kebanyakan ibu bapa tidak memandang harta yang dimiliki oleh anak-anak mereka.
Cukup sekadar mencurahkan kasih sayang dan perhatian terhadap mereka kerana pada usia ini, mereka lebih memerlukan sentuhan kasih sayang dari seorang anak.

Namun begitu, sering kali kita berhadapan dengan anak-anak yang sudah berkahwin, sama ada kita sebagai suami atau isteri yang menghadapi dilema untuk menjaga ibu bapa yang sudah tua atau sakit tidak bermaya.
Ingatlah bagi seorang lelaki yang telah berkahwin, tanggungjawabnya yang pertama, mengasihi Allah, kedua Rasulullah, ketiga ibu bapanya dan selepas itu baharulah isterinya. Bagi seorang wanita yang bergelar isteri pula, tanggungjawabnya pertama mengasihi Allah, kedua Rasulullah, ketiga suami dan selepas itu barulah ibu bapanya.
2. Cari bekalan pahala Walau bagaimanapun, sebagai suami, jadilah suami yang beriman, baik dan bertanggungjawab dan suka memberikan manfaat kepada orang sekeliling kita. Bantulah isteri untuk menjaga dan mengambil tanggungjawab terhadap ibu bapanya.
Untuk mencari bekalan pahala yang banyak di akhirat nanti, jagalah ibu bapa, terutama ibu bapa yang sakit, kerana di situlah letaknya ladang pahala.
3. Tak jaga tak dapat rahmat Orang yang mempunyai ibu bapa yang tua tetapi tidak menjaga ibu bapanya, tidak akan mendapat rahmat daripada Allah SWT. Alangkah ruginya kalau kita termasuk dalam golongan itu.
Oleh sebab itu jadikan, menjaga ibu bapa sebagai satu aktiviti merapatkan hubungan keluarga. Isteri akan lebih menghargai suami yang boleh menerima ibu bapanya.
Janganlah membuatkan isteri berada dalam dilema; antara menjaga kebajikan suami dengan menjaga kebajikan ibu bapanya, terutama bagi ibu bapa yang sudah tua dan sakit pula.
Ingatlah apa-apa yang kita sebagai ibu bapa lakukan, akan diperhatikan dan dicontohi oleh anak-anak kita.
anak-anak kita.
The post Selepas berkahwin, anak perempuan masih ada tanggungjawab pada ibu bapa appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suaraviral.org/selepas-berkahwin-anak-perempuan-masih-ada-tanggungjawab-pada-ibu-bapa/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tanggungjawab Anak Terhadap Ibu Bapa

Tanggungjawab Anak Terhadap Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 270 hits
SOALAN Apakah di antara tanggungjawab anak terhadap kedua ibubapa mereka menurut perspektif Islam JAWAPAN Kewajipan menjaga dan berbuat baik terhadap kedua ibu bapa adalah kewajipan dan tanggungjawab anak anak Terdapat banyak ayat al Quran ...
Tak Sempat Bawa Anak Jumpa Ibu Bapa Maut Dua Anak Cedera Selepas Motosikal Terbabas

Tak Sempat Bawa Anak Jumpa Ibu Bapa Maut Dua Anak Cedera Selepas Motosikal Terbabas

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 300 hits
BINTANGOR 23 Jan Hasrat seorang bapa untuk membawa dua orang anaknya untuk berjumpa ibu mereka yang bekerja di Bandar Sibu sempena cuti Tahun Baru Cina tidak kesampaian apabila beliau maut dalam satu nahas jalan raya dekat sini malam tadi S...
Majlis Kahwin Anak Bulan Depan Ibu Dengan Bapa Pengantin Dipercayai Hilang Larikan Diri

Majlis Kahwin Anak Bulan Depan Ibu Dengan Bapa Pengantin Dipercayai Hilang Larikan Diri

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 418 hits
Bagaikan filem Hindustan sepasang kekasih terpaksa membatalkan perkahwinan mereka selepas bapa pengantin lelaki melarikan diri bersama ibu pengantin perempuan untuk menghidupkan kembali percintaan lama mereka Pasangan yang telah setahun leb...
Anak 8 Bulan Usap Wajah Ibu Kali Terakhir Selepas 52 Hari Bertarung Nyawa Akibat Diragut

Anak 8 Bulan Usap Wajah Ibu Kali Terakhir Selepas 52 Hari Bertarung Nyawa Akibat Diragut

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 396 hits
Hanya mampu merenung jenazah ibunya seolah olah faham ibu dah meninggal buatkan ramai yang menitiskan air mata melihat gelagat anak kecil berusia 8 bulan di sisi jenazah ibunya Nurfaradhila Zulkifli Amin 32 yang bertarung nyawa selama 52 ha...
Ibu Bapa Warga China Tak Benar Anak Dikuarantin

Ibu Bapa Warga China Tak Benar Anak Dikuarantin

papar berkaitan - pada 26/1/2020 - jumlah : 268 hits
JOHOR BAHRU Seorang kanak kanak berusia dua tahun yang juga suspek coronavirus telah dibawa keluar ibu bapanya daripada dikuarantinkan di Hospital Sultanah Aminah di sini semalam Tindakan yang mewujudkan kebimbangan di kalangan masyarakat i...
These Parent Are Indeed Made In China Ibu Bapa Tinggalkan 2 Anak Mereka Yang Disyaki Positif Koronavirus Di Airport

These Parent Are Indeed Made In China Ibu Bapa Tinggalkan 2 Anak Mereka Yang Disyaki Positif Koronavirus Di Airport

papar berkaitan - pada 24/1/2020 - jumlah : 411 hits
Dalam perkembangan terkini mengenai wabak koronavirus di China yang dikatakan berpunca dari makanan eksotik 26 kes kematian telah direkodkan dan lebih 900 orang yang disahkan positif virus tersebut Penularan virus itu dilaporkan bermula di ...
Sebelum Jadi Ibu Bapa Belajar Dulu Jadi Suami Isteri Yang Baik Sebab Anak Cctv Terbaik Dunia

Sebelum Jadi Ibu Bapa Belajar Dulu Jadi Suami Isteri Yang Baik Sebab Anak Cctv Terbaik Dunia

papar berkaitan - pada 29/1/2020 - jumlah : 584 hits
Bukan ibu sahaja yang kena bersedia dengan ilmu untuk bergelar mama papa juga perlu siapkan diri dengan ilmu sebelum lahirnya anak pertama Alasan utamanya kerana papa adalah idola anak anak Jadi pada suami yang bakal bergelar papa kena siap...
Jangan Biar Anak Main Sorang Anak Jadi Bijak Berfikir Jika Ibu Bapa Turut Serta

Jangan Biar Anak Main Sorang Anak Jadi Bijak Berfikir Jika Ibu Bapa Turut Serta

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 463 hits
Bermain perkara yang sangat penting dalam kehidupan bayi dan kanak kanak Mereka perlu bermain dan meneroka untuk memastikan development mereka seiring mengikut usia Tapi kenapa pentingnya penglibatan ibu bapa ketika anak bermain ikuti perko...
Sebagai Anak Kita Patut Tahu Bahagiakan Hati Ibu Bapa Jika Ingin Berjaya

Sebagai Anak Kita Patut Tahu Bahagiakan Hati Ibu Bapa Jika Ingin Berjaya

papar berkaitan - pada 26/1/2020 - jumlah : 449 hits
Sebagai Anak Kita Patut Tahu Bahagiakan Hati Ibu Bapa Jika Kita Berjaya Rupanya belum habis isu tentang anak perempuan kena bertanggung jawab pada ibu sekali pun tak bekerja kita patut tahu bahagiakan hati orang tua Itulah yang cuba disampa...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte