Selepas Bebas 40 Kes Mahkamah Zahid Hamidi Patut Berhenti Menekan Perdana Menteri




Apabila Presiden UMNO, Ahmad Zahid Hamidi dibebaskan oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam daripada 40 pertuduhan rasuah berkaitan projek visa luar negara Jumaat lalu, persoalan yang menjadi penantian pemerhati politik dalam UMNO ialah apakah gerakan politik beliau selepas ini?

Adakah beliau akan lebih menekan Perdana Menteri, Ismail Sabri Yaakob untuk mempercepatkan lagi tarikh PRU15 atau sebaliknya?

Daripada satu segi, bebasnya beliau itu memberi kenaikan moral kepadanya untuk lebih mempercepatkan tarikh PRU15 kerana UMNO nampaknya sekarang ini bersemarak semangat mereka dengan pembebasan tersebut.

Jika dalam kes Najib Razak yang dihantar ke penjara dan Rosmah Mansor yang didapati bersalah sebelum ini membuatkan mahkamah diselubungi dengan dakwaan tidak adil dan berat sebelah, penilaian terhadap institusi keadilan itu kini sudah bertukar dengan serta-merta.

Dengan itu, sementara Zahid Hamidi sendiri sedang gembira dengan keputusan mahkamah itu, disertai ahli-ahli UMNO tengah membara semangat mereka, menekan untuk mempercepatkan lagi tarikh PRU15 dianggap adalah tindakan paling sesuai sekali dilakukannya.

Ini kerana, walaupun Zahid Hamidi ada 47 kes lagi sedang dihadapinya di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur berkaitan Yayasan Akalbudi, pembebasan daripada 40 pertuduhan pada Jumaat lalu seperti sedang membersihkan beliau buat sementara waktu daripada semua kes mahkamahnya.

Dengan itu, ramai yang memberi logik bahawa Zahid Hamidi akan meningkatkan lagi tekanannya kepada Ismail Sabri serta semakin tidak memperdulikan risiko banjir yang mungkin melanda beberapa negeri pada hujung tahun ini.

Tetapi, bersama risiko banjir yang hangat diperkatakan oleh pelbagai pihak sebagai sokongan kepada Ismail Sabri agar menangguhkan PRU15 sehingga tahun depan, bebasnya beliau daripada 40 pertuduhan itu tidak mustahil juga boleh menukar Zahid Hamidi menjadi lebih bertolak ansur dan tidak lagi terlalu memberi tekanan kepada Perdana Menteri.

Sebagaimana yang diketahui umum, mesyuarat kabinet pada Rabu tidak mencapai kata sepakat berkenaan pembubaran Parlimen kerana majoritinya memberi pandangan lebih sesuai PRU15 diadakan pada tahun depan.

Jika kabinet terus gagal mencapai kata sepakat, sementara UMNO pula memberi tekanan, keadaan itu boleh menjejaskan lagi kedudukan Perdana Menteri sebagai “poster boy” untuk membawa kemenangan kepada BN.

Ismail Sabri sebelum ini sudah memberi jaminan bahawa persetujuan kabinet akan diperolehi terlebih dahulu sebelum beliau mengadap Yang Dipertuan Agong untuk membubarkan Parlimen.

Ini bermakna, walaupun ditekan oleh UMNO, Ismail Sabri mesti mengambil kira pandangan kabinet berkaitan pembubaran Parlimen.

Perdana Menteri yang telah dipilih sebagai “poster boy” yang sudah tentu dengan sandaran untuk membawa kemenangan kepada BN, beliau tidak harus dilihat terus ditekan oleh partinya sendiri iaitu UMNO.

UMNO mesti sentiasa dilihat bersama dan senada dengan Perdana Menteri supaya kebersamaan itu membuatkan rakyat juga yakin untuk mengundi BN.

Jadi pilihan terbaik bagi Zahid Hamidi, sementara hanya tinggal 47 kes sedang dihadapinya berbanding 87 sebelum ini, dibebaskan daripada 40 pertuduhan itu sepatutnya dapat mengurangkan separuh tekanan yang sedang dihadapinya.

Kurangnya tekanan itu sebaiknya diiringi sama dengan kesediaan beliau mengurangkan tekanan kepada Ismail Sabri untuk mempercepatkan PRU15 kerana akhirnya yang lebih memastikan BN mampu beroleh kemenangan ialah adanya kesepakatan dan sehati sejiwa sesama pemimpin UMNO.

Zahid Hamidi malah akan lebih dihormati jika lebih memberi perhatian kepada baki kes mahkamahnya, selain kekal memastikan UMNO sentiasa bersiap sedia menghadapi PRU15 dan menyerahkan kepada Perdana Menteri menentukan tarikh pembubaran Parlimen tanpa sebarang gangguan atau tekanan. . – ShahbudinHusin 26/09/2022.

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/09/selepas-bebas-40-kes-mahkamah-zahid.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Siri 101 Kupasan Kes Zahid Hamidi Bebas Azeez Rahim Lepas Bung Mokhtar Ditangguh

Siri 101 Kupasan Kes Zahid Hamidi Bebas Azeez Rahim Lepas Bung Mokhtar Ditangguh

papar berkaitan - pada 28/9/2022 - jumlah : 177 hits
SUDUT PERUNDANGAN BERSAMA TUAN HANIFF KHATRI TAJUK KUPASAN KES ZAHID HAMIDI BEBAS AZEEZ RAHIM LEPAS BUNG MOKHTAR DITANGGUH TARIKH 27 SEPTEMBER 2022 MASA 9 00 MLM MODERATOR ZAWAZI YUSOF KEPADA SESIAPA INDI
Zahid Hamidi Bebas Kerana Kelemahan Ketara Pihak Pendakwa

Zahid Hamidi Bebas Kerana Kelemahan Ketara Pihak Pendakwa

papar berkaitan - pada 24/9/2022 - jumlah : 130 hits
Jika diteliti dalam penghujahan hakim Mahkamah Tinggi Shah Alam Mohd Yazid Mustafa ketika membuat keputusan membebaskan Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi daripada pertuduhan rasuah berkaitan visa luar negara semalam adalah jelas ia disebabka...
Video Zahid Bebas Kes Rasuah Vln Kes Yayasan Akalbudi Menanti

Video Zahid Bebas Kes Rasuah Vln Kes Yayasan Akalbudi Menanti

papar berkaitan - pada 24/9/2022 - jumlah : 223 hits
Ahmad Zahid Hamidi semalam dibebaskan daripada 40 pertuduhan rasuah yang dihadapinya berhubung Sistem Visa Luar Negara Namun Zahid akan berdepan satu lagi kes iaitu 47 pertuduhan membabitkan berpuluh puluh juta ringgit milik Yayasan Akalbud...
Ingatan Untuk Zahid Hamidi Jika Banjir Besar Mahkamah Pun Mungkin Tutup Juga

Ingatan Untuk Zahid Hamidi Jika Banjir Besar Mahkamah Pun Mungkin Tutup Juga

papar berkaitan - pada 18/9/2022 - jumlah : 118 hits
Nampaknya Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi begitu tidak sabar dan sangat terdesak mahu PRU15 diadakan pada tahun ini juga Di sebalik Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob sekadar mengatakan PRU15 bakal diadakan tidak lama lagi beliau sebalikn...
Siapa Kena Kencing Seakan Akan Kita Telah Nampak Jika Ditakdirkan Zahid Hamidi Tak Bebas Dia Akan Kona Semula

Siapa Kena Kencing Seakan Akan Kita Telah Nampak Jika Ditakdirkan Zahid Hamidi Tak Bebas Dia Akan Kona Semula

papar berkaitan - pada 27/9/2022 - jumlah : 132 hits
Tapi sayang Kehadiran kekasih lama mu Datang kembali Mengenang cinta dahulu Itu lagi Cinta Tiga Segi Tiada kena mengena tetapi agak sesuai dengan tajuk berita ini Kisah hubungan PAS dan PPBM ni kalau manusia boleh dilabelkan it s complicate...
Kes Rasuah Zahid Hamidi Bela Diri Atau Tidak Jumaat Diketahui

Kes Rasuah Zahid Hamidi Bela Diri Atau Tidak Jumaat Diketahui

papar berkaitan - pada 21/9/2022 - jumlah : 152 hits
SHAH ALAM Ahmad Zahid Hamidi akan mengetahui sama ada beliau dipanggil membela diri terhadap 40 dakwaan menerima rasuah daripada sebuah syarikat untuk melanjutkan kontrak sistem visa luar negara Jumaat ini Hakim Mahkamah Tinggi Yazid Mustaf...
Kes Zahid Hamidi Diketahui Hari Ini

Kes Zahid Hamidi Diketahui Hari Ini

papar berkaitan - pada 23/9/2022 - jumlah : 165 hits
Keputusan kes Zahid Hamidi jam 9 pagi ini bela diri atau bebas Mahkamah Tinggi Shah Alam Pagi ini Sekiranya didapati salah beliau akan dipanggil untuk membela diri Jika tidak beliau akan dibebaskan
Mahkamah Ahmad Zahid Lepas Bebas 40 Pertuduhan Rasuah Sistem Visa Luar Negara

Mahkamah Ahmad Zahid Lepas Bebas 40 Pertuduhan Rasuah Sistem Visa Luar Negara

papar berkaitan - pada 24/9/2022 - jumlah : 191 hits
SHAH ALAM Bekas Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dilepas dan dibebaskan oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini atas 40 pertuduhan rasuah berhubung Sistem Visa Luar Negara Hakim Datuk Mohd Yazid Mustafa membuat keputusan...
Kes Zahid Hamidi Uksb

Kes Zahid Hamidi Uksb

papar berkaitan - pada 24/9/2022 - jumlah : 141 hits
KES ZAHID HAMIDI UKSBiHari ni Mahkamah buat keputusan kes Zahid Hamidi Ramai tak puas hati Jangan la begitu Kita kena paham penghakiman kes dulu Saya dah baca penghakiman kes tadi Ini rumusan yang saya boleh bagi Tuduhan 40 tuduhan rasuah o...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar

Rancangan Televisyen Itali Menjemput Bayi Kembar Sembilan