Selepas 30 Tahun Ku Li Luah Perasaan Terhadap Pengharaman Umno 1988


Ahli Parlimen Gua Musang itu dalam sidang media di Parlimen mendakwa pengharaman UMNO oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur dan Pendaftar Pertubuhan Malaysia ketika itu adalah tidak sah - Gambar BERNAMA
klik 👉 Follow Telegram BeritaUp2date (large-bt) 'Kerajaan Gagal': Ku Li mengundurkan diri dari majlis penasihat UMNO KUALA LUMPUR: Selepas lebih 30 tahun, Tengku Razaleigh Hamzah hari ini meluahkan rasa yang terbuku di hatinya berhubung pengharaman UMNO pada 1988.

Ahli Parlimen Gua Musang itu dalam sidang media di Parlimen hari ini mendakwa pengharaman UMNO oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur dan Pendaftar Pertubuhan Malaysia ketika itu adalah tidak sah.

Sebaliknya, dakwa Tengku Razaleigh atau lebih dikenali sebagai Ku Li, pembatalan UMNO dibuat berlandaskan politik demi menyokong kepimpinan semasa.


Jelas beliau lagi, susulan pengharaman UMNO ketika itu, sebuah parti baharu atas nama sama telah dibentuk oleh mereka yang bertanggungjawab terhadap pembatalan parti Melayu itu.

"Ini telah menimbulkan banyak masalah bukan sahaja kepada mereka yang tidak dapat menyertai UMNO baru sesudah UMNO asal diharamkan.

"Oleh kerana kita pada ketika itu adalah ahli-ahli yang aktif yang memegang jawatan dan menjadi ahli-ahli Parlimen, dan ramai antara kita yang dalam kerajaan, saya nampak pembatalan pendaftaran oleh Pendaftar Pertubuhan adalah tidak mengikut Akta Pertubuhan 65, yang diberi kuasa di bawah akta tersebut.

"Juga kita berfikir, penghakiman yang dibuat oleh Mahkamah Tinggi mengharamkan UMNO juga di luar bidang jurisdiction dan sepatutnya peguam yang mewakili UMNO melarang hakim daripada membuat keputusan sedemikian rupa.

"Tetapi sebaliknya peguam itu pun kalah, UMNO diharamkan walhal ia mewakili UMNO itu sendiri," katanya pada sidang media di Bilik Media di Parlimen, pada Selasa.


UMNO diisyhtiharkan sebagai sebuah pertubuhan haram oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 4 Februari, 1988.

‘Pengharaman’ itu berpunca daripada tindakan sekumpulan ahli-ahli UMNO yang dikenali Kumpulan 11 yang memihak kepada Tengku Razaleigh mengambil tindakan undang-undang untuk mencabar keputusan pemilihan parti yang telah berlangsung pada 24 April 1987.

Mengulas mengenai tempoh masa 30 tahun, Ku Li berkata pakar-pakar perundangan dan peguam telah melakukan kajian terperinci berhubung pengharaman UMNO itu.

Justeru tegasnya, mengikut prinsip nullity, UMNO tidak seharusnya diharamkan.

"Sekarang timbul masalah, jika UMNO asal tidak haram dan tak sepatutnya penghakiman dilakukan sebagaimana dilakukan tempoh hari, maka apa jadi kepada UMNO sekarang?

"Jadi saya tak mahu menjawab bagi pihak UMNO sekarang, itu terserah kepada mereka yang ada tetapi saya hanya mementingkan kedudukan UMNO yang disalah hukum oleh mahkamah.

"Ia tidak pernah melanggar mana-mana satu undang-undang negara, tidak pun melakukan sesuatu yang salah dari segi pentadbiran. Maka, tidak ada sebab mengapa pendaftaran badan ini dibatalkan oleh Pendaftar Pertubuhan," katanya lagi.

Dalam masa sama, Ku Li berkata beliau hanya bersendirian menggerakkan perkara tersebut, selain berharap Dewan Rakyat boleh membahaskan mengenainya.

Untuk rekod, dua minggu selepas keputusan mahkamah, Tun Dr Mahathir Mohamad yang merupakan Perdana Menteri ketika itu mengumumkan pendaftaran UMNO Baru.

Tengku Razaleigh kemudian memutuskan untuk membentuk parti baharu yang menumpukan kepada "semangat 1946".

Ku Li letak jawatan Pengerusi Jemaah Penasihat UMNO Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah mengumumkan meletak jawatan sebagai Pengerusi Jemaah Penasihat UMNO.

Dalam surat bertarikh 20 September itu, Tengku Razaleigh turut memaklumkan melepaskan jawatan itu berkuat kuasa tarikh berkenaan.


"Saya suka juga mengambil kesempatan ini mengucapkan ribuan terima kasih kerana memberi saya kesempatan memainkan peranan kecil dalam perjalanan parti kita," katanya dalam surat yang dialamatkan kepada Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang dilihat BH.

Dalam surat itu Tengku Razaleigh juga menyatakan kekecewaan terhadap jemaah menteri pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob ketika ini.


Katanya, Perhimpunan Agung UMNO 2020 sudah meluluskan sebulat suara usul untuk memutus sebarang kerjasama dengan BERSATU, tetapi usul itu mengambil masa untuk dilaksanakan.

Bagaimanapun katanya, apabila usul itu dikuatkuasakan, ia memberi kesan segera sehingga pimpinan kerajaan yang tidak mempunyai sokongan sebagaimana dikehendaki Perlembagaan terpaksa meletak jawatan tanpa menunggu pengundian menolaknya di Dewan Rakyat.

SOURCE: Awani

Kongsikan artikel ini:

Ikuti kami di Facebook, Twitter, dan Telegram untuk berita terkini setiap hari.
klik 👉 https://t.me/BeritaUp2Date




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://beritaup2date.blogspot.com/2021/09/selepas-30-tahun-ku-li-luah-perasaan_21.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Budak 9 Tahun Nyaris Maut Selepas Tertelan Bebola Magnet Ketika Lakukan Tiktok Challenge

Budak 9 Tahun Nyaris Maut Selepas Tertelan Bebola Magnet Ketika Lakukan Tiktok Challenge

papar berkaitan - pada 28/9/2021 - jumlah : 301 hits
Seorang kanak kanak lelaki berusia 9 tahun nyaris maut selepas tertelan sejumlah bebola magnet ketika melakukan cabaran TikTok dedah ibunya Jack McGeoch dikejarkan ke hospital selepas mengalami sakit perut dan muntah muntah di kediamannya d...
Iqiyi Sebarkan Cinta Terhadap Hallyu Dengan 9 Buah K Drama Dan Filem Hebat Di Suku Tahun Ke 4

Iqiyi Sebarkan Cinta Terhadap Hallyu Dengan 9 Buah K Drama Dan Filem Hebat Di Suku Tahun Ke 4

papar berkaitan - pada 26/9/2021 - jumlah : 231 hits
Musim Hallyu iQiyi yang dipenuhi oleh bintang bintang popular kini telah tiba Peneraju penstriman hiburan Asia ini telah menyediakan pilihan K drama bersiri dan filem filem hebat bagi suku tahun yang terakhir ini Mulai bulan September iQiyi...
Ini Kelakar Boboi Luah Perasaan Dalam Parlimen Hahahaha

Ini Kelakar Boboi Luah Perasaan Dalam Parlimen Hahahaha

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 188 hits
Presiden PEJUANG Mukhriz Mahathir mendedahkan bahawa Ahli Parlimen Langkawi Dr Mahathir Mohamad dijanjikan jawatan pengerusi Majlis Pemulihan Negara jika Ismail Sabri Yaakob diangkat sebagai perdana menteri Bagaimanapun berkata perkara itu ...
Lelaki Dulu Slim Kejar View Mukbang Terlantar Sekarang Obesiti Selepas 5 Tahun

Lelaki Dulu Slim Kejar View Mukbang Terlantar Sekarang Obesiti Selepas 5 Tahun

papar berkaitan - pada 28/9/2021 - jumlah : 333 hits
Salah seorang Youtuber mukbang yang agak popular Nikovado Avocado di mana namanya mula naik sejak tahun 2016 Apabila sedar videonya mendapat sambungan hangat hampir setiap hari dia memuat naik video mukbang terbaru selain terus mengumpul ju...
Budak 8 Tahun Lumpuh Selepas Positif Covid 19

Budak 8 Tahun Lumpuh Selepas Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 18/9/2021 - jumlah : 162 hits
Avella 8 MINNESOTA Seorang wanita bergelar ibu menggesa orang ramai mendapatkan suntikan vaksin dan memakai pelitup muka semasa varian Delta yang merebak semakin ganas Wanita itu mempunyai anak perempuan berusia 8 tahun yang menghidap ADEM ...
Sabah Jalankan Ujian Swab Terhadap Orang Utan Selepas Kakitangan Pusat Konservasi Disahkan Positif Covid

Sabah Jalankan Ujian Swab Terhadap Orang Utan Selepas Kakitangan Pusat Konservasi Disahkan Positif Covid

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 138 hits
Ahli veterinar akan terus memantau spesies itu dan ujian akan terus dijalankan secara berkala Ujian swab Covid 19 orang utan dijalankan oleh ahli veterinar Jabatan Hidupan Liar Sabah berpakaian lengkap selepas kakitangan pusat rehabilitasi ...
Selepas Sebulan Umno Jadi Pm Pendakwaraya Tarik Balik Kes Ke Atas Ahmad Maslan

Selepas Sebulan Umno Jadi Pm Pendakwaraya Tarik Balik Kes Ke Atas Ahmad Maslan

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 221 hits
FAZLI RADZIAhli Parlimen Pontian Datuk Seri Ahmad Maslan dilepas dan dibebaskan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pagi ini daripada tuduhan gagal mengisytiharkan wang RM2 juta diterima daripada bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak d...
Parlimen Bubar Selepas 21 Julai 2021 Beri Peluang Ismail Sabri Ambil Alih Kepimpinan Umno Lebih Dulu

Parlimen Bubar Selepas 21 Julai 2021 Beri Peluang Ismail Sabri Ambil Alih Kepimpinan Umno Lebih Dulu

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 204 hits
Antara perkara yang dipersetujui dalam MOU yang dimetrai oleh kerajaan dengan PH ialah Parlimen tidak akan dibubar sebelum 31 Julai tahun depan Ia bertujuan agar beberapa rang undang undang yang dipersetujui bersama dalam MOU itu dapat dibe...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Panduan Pemula Untuk Iklan Bisnes Perkhidmatan Anda Di Google Ads

Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap