Selangor P Pinang Bincang Buka Dun Johor Masih Tunggu Tarikh


 

FMT Reporters -June 17, 2021 4:00 PM    Dalam kenyataan semalam, Raja-Raja Melayu berpandangan tiada keperluan untuk darurat dilanjutkan selepas 1 Ogos dan menggesa Dewan Undangan Negeri bersidang semula secepat mungkin.PETALING JAYA: Menteri Besar, Amirudin Shari, berkata beliau akan mengadakan perbincangan dengan Speaker Dewan Negeri Selangor bagi memulakan perancangan membuka secepat mungkin persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN).
Katanya, hasil perbincangan itu akan dipersembahkan kepada Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah.
“Justeru saya percaya titah Yang di-Pertuan Agong, Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah dan Raja-Raja Melayu agar Dewan Rakyat dan Dewan-dewan Undangan Negeri segera bersidang.
“(Ini) adalah selaras dengan aspirasi rakyat agar usaha menangani Covid-19 dapat dinilai dan dibahas penambahbaikannya di samping memelihara keluhuran Perlembagaan Persekutuan,” katanya dalam kenyataan di Facebook.
Amirudin turut menyambut baik titah Agong dan Raja-Raja Melayu terhadap persoalan semasa dalam negara, khususnya usaha menangani Covid-19 ketika ini.
“Titah Agong dan Raja-Raja Melayu melambangkan keprihatinan dan kepedulian Baginda-baginda Tuanku terhadap nyawa dan kehidupan rakyat, adalah amat dihargai dan dinanti-nantikan.
“Ini jelas menunjukkan Baginda-baginda Tuanku tidak pernah terpisah daripada realiti serta keluh-kesah rakyat seluruhnya,” katanya.
Sementara itu, Ketua Menteri Pulau Pinang, Chow Kon Yeow, berkata beliau berhasrat menggunakan peruntukan sedia ada dalam Ordinan Darurat untuk memohon perkenan Yang di-Pertuan Agong melalui Yang di-Pertua Pulau Pinang untuk DUN bersidang segera.
“Berdasarkan kepada pendirian kerajaan negeri di atas, Ketua Menteri akan mendapatkan persetujuan Yang di-Pertua Pulau Pinang untuk menulis warkah kepada Agong akan niat kerajaan negeri agar dapat dipertimbangkan oleh Agong.
“Dalam apa jua keadaan, kerajaan negeri mahupun Dewan Undangan Negeri tidak akan sesekali mengambil risiko dan mengabaikan tanggungjawab berhubung kaedah serta prosedur yang akan digunakan bagi mengawal jangkitan pandemik Covid-19 semasa persidangan,” katanya.
Beliau berkata, ini termasuk mendapatkan nasihat daripada Jabatan Kesihatan Negeri dan Majlis Keselamatan Negara, khususnya jika penularan Covid-19 masih tinggi di Pulau Pinang.
Di Johor, Speaker DUN, Suhaizan Kayat, berkata pihaknya masih menunggu tarikh yang akan ditetapkan Menteri Besar, Hasni Mohammad sebelum menyerahkan notis mengadakan persidangan dalam tempoh 21 hari dari tarikh ditetapkan.
“Kuasa (mengadakan sidang DUN) bawah Menteri Besar, beliau akan menasihat Sultan Johor untuk mengadakan sidang DUN, mungkin baru lagi semalamkan. Saya rasa semua sedang diproses,” katanya ketika dihubungi FMT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/06/selangor-p-pinang-bincang-buka-dun.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Buka Parlimen Buka Segera Bincang Penyelesaian Covid 19

Buka Parlimen Buka Segera Bincang Penyelesaian Covid 19

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 240 hits
Kerajaan perlu membuat keputusan bagi memanggil sidang parlimen lebih awal berbanding tempoh 14 hari seperti yang didesak UMNO Pengerusi Penaja Parti Pejuang Tanah Air Tun Dr Mahathir Mohamad selain menjunjung titah Seri Paduka Baginda dan ...
Program Vaksinasi Selangor Untuk Syarikat Korporat Masih Belum Dilaksanakan

Program Vaksinasi Selangor Untuk Syarikat Korporat Masih Belum Dilaksanakan

papar berkaitan - pada 9/6/2021 - jumlah : 167 hits
Beberapa majikan yang mendaftar untuk program tersebut ketika diumumkan bulan lalu menyatakan hanya menerima maklum balas emel mengesahkan resit maklumat mereka Program vaksinasi Covid 19 oleh Syarikat milik Selangor Selgate menyasarkan 2 5...
Tak Perlu Tunggu Fasa Ketiga Buka Parlimen Cepat

Tak Perlu Tunggu Fasa Ketiga Buka Parlimen Cepat

papar berkaitan - pada 16/6/2021 - jumlah : 175 hits
bharian comOleh Jun 15 2021 11 25pmDatuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi foto BERNAMAKUALA LUMPUR Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menyifatkan ketetapan kerajaan berhubung Parlimen hanya boleh bersidang selepas negara memasuki fasa...
Dun Johor Bersidang 12 Ogos Sultan Ibrahim

Dun Johor Bersidang 12 Ogos Sultan Ibrahim

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 248 hits
DUN Johor bersidang 12 Ogos Sultan Ibrahim JOHOR BAHRU Sultan Johor Sultan Ibrahim Iskandar berkenan supaya Dewan Undangan Negeri Johor bersidang pada 12 Ogos Dalam satu kenyataan di Facebook Sultan Ibrahim Sultan Iskandar baginda turut ber...
Buka Parlimen Tidak Perlu Tunggu September Bidas Zahid Hamidi

Buka Parlimen Tidak Perlu Tunggu September Bidas Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 16/6/2021 - jumlah : 186 hits
Buka Parlimen tidak perlu tunggu September bidas Zahid Hamidi Dikemas kini 6 jam yang lalu Diterbitkan pada 15 Jun 2021 11 0
Mahukah Rakyat Pulau Pinang Jadi Seperti Rakyat Selangor Berkenaan Isu Air

Mahukah Rakyat Pulau Pinang Jadi Seperti Rakyat Selangor Berkenaan Isu Air

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 285 hits
Utusan Malaysia melaporkan Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang mengeluarkan amaran situasi tahap satu di negeri itu ekoran kapasiti di Empangan Teluk Bahang dan Empangan Air Itam mencatatkan penurunan sejak 1 Januari lalu akibat musim kemar...
Asmuni Setuju Usaha Kerajaan Negeri Sembah Maklum Cadangan Tarikh Sidang Dun Kepada Sultan Perak

Asmuni Setuju Usaha Kerajaan Negeri Sembah Maklum Cadangan Tarikh Sidang Dun Kepada Sultan Perak

papar berkaitan - pada 21/6/2021 - jumlah : 227 hits
June 20 2021 Saya dan pimpinan AMANAH Perak amat bersetuju usaha Kerajaan negeri menyembah maklum kepada Sultan Perak Sultan Nazrin Muizzuddin Shah bagi mendapatkan perkenan memanggil Sidang Dewan Undangan Negeri Perak dengan seberapa seger...
Polisi Masih Periksa Ratius Murib Diduga Penyuplai Senjata Ke Kkb

Polisi Masih Periksa Ratius Murib Diduga Penyuplai Senjata Ke Kkb

papar berkaitan - pada 20/6/2021 - jumlah : 183 hits
Direktorat Kriminal Umum Polda Papua masih melakukan pemeriksaan terhadap Ratius Murib alias Nelson Murib Ratius Murib diduga pelaku penyuplai senjata ke Kelompok Kriminal Bersenjata Papua
Absolute Power Corrupts Absolutely

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur