Selamatkah Negara Jika Jawatan Penting Dipegang Pengganas


Siasat lagi berkemungkinan masih ada wakil rakyat lain turut terbabit
BANGI – “Apakah negara akan selamat jika ada pengganas menjawat jawatan penting dalam kerajaan, yang mana mereka juga membuat polisi dan dasar-dasar negara?.”

Demikian persoalan dibangkitkan Presiden gerakan Islam utama, Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Haji Aminuddin Yahaya susulan penangkapan dua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) DAP dari Melaka dan Negeri Sembilan, selepas dipercayai terbabit upacara perjuangan Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE).

LTTE diklasifikasikan sebagai organisasi pengganas oleh lebih 30 negara termasuk Amerika Syarikat dan Kesatuan Eropah.

Kumpulan pengganas yang diketuai V Prabhakaran itu mencetuskan pemberontakan pemisah untuk mewujudkan wilayah autonomi Tamil Eelam di utara negara pulau itu apabila golongan majoriti Sinhala menindas masyarakat Tamil, iaitu kumpulan minoriti.

Yakin semua rakyat terkejut dengan penangkapan dua individu dalam parti dominan kerajaan Malaysia, Aminuddin kesal bagaimana ada wakil rakyat yang dipilih melalui pilihan raya boleh terbabit dengan kumpulan pengganas antarabangsa.

“Ini membuatkan kedudukan negara menjadi terancam kerana mereka yang ditahan adalah dari kalangan pihak sedang memegang kuasa kerajaan,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Bimbang dengan keadaan itu, Aminuddin yang juga Pengerusi Gerakan Pembela Ummah (UMMAH) berkata, kerajaan perlu bertegas dan menyiasat dengan teliti kerana berkemungkinan ada lagi wakil rakyat yang turut terbabit sama ada di peringkat DUN mahupun Parlimen.

“Untuk masa hadapan, saya mencadangkan agar sebelum layak jadi calon, kajian terperinci terhadap latar belakang calon perlu dibuat untuk mengelakkan mana-mana individu yang terbabit dengan kegiatan pengganas diangkat sebagai wakil rakyat mahupun apa-apa jawatan penting kerajaan.

“Yang terbukti terlibat dengan kegiatan atau kumpulan pengganas perlu lepaskan jawatan. Parti yang terbabit juga mesti memecat mereka supaya tidak dikaitkan dengan pengganas. Semoga keamanan dapat terpelihara di negara ini. Insya-Allah,” katanya.

Semalam, tujuh individu termasuk dua ADUN dari Negeri Sembilan dan Melaka ditahan kerana disyaki terbabit dengan perjuangan kumpulan pengganas LTTE.

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Anti Pengganas (E8) Cawangan Khas Bukit Aman, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay berkata, penahanan mereka di Kuala Lumpur, Selangor, Melaka, Negeri Sembilan, Perak dan Kedah dalam operasi khas bermula 9 pagi hingga 2 petang.

Beliau berkata, tangkapan pertama membabitkan ADUN dari Negeri Sembilan kerana menghadiri Program Hari Perwira LTTE pada 28 November tahun lalu di Melaka dan menyampaikan ucapan berunsur sokongan dan mengedar risalah serta item berkaitan kumpulan itu.

Tangkapan kedua membabitkan ADUN di Melaka apabila pembabitannya hampir sama dengan ADUN Negeri Sembilan yang turut menghadiri program terbabit.

Semua mereka ditahan 28 hari mengikut Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA). - www.ismaweb.net

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2019/10/selamatkah-negara-jika-jawatan-penting.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jawatan Kosong Universiti Kebangsaan Malaysia Pegawai Teknologi Maklumat

Jawatan Kosong Universiti Kebangsaan Malaysia Pegawai Teknologi Maklumat

papar berkaitan - pada 4/10/2019 - jumlah : 404 hits
Jawatan Kosong Universiti Kebangsaan Malaysia Portal kerja kosong terkini ingin berkongsi maklumat peluang pekerjaan di Universiti Kebangsaan Malaysia yang kini dibuka untuk Warganegara Malaysia Kepada mereka yang berminat serta berkelayaka...
Jawatan Kosong Koperasi Pembangunan Usahawan Nasional

Jawatan Kosong Koperasi Pembangunan Usahawan Nasional

papar berkaitan - pada 6/10/2019 - jumlah : 503 hits
Jawatan Kosong Koperasi Pembangunan Usahawan Nasional Portal kerja kosong terkini ingin berkongsi maklumat peluang pekerjaan di Koperasi Pembangunan Usahawan Nasional yang kini dibuka untuk orang ramai Kepada Warganegara Malaysia yang bermi...
Jawatan Kosong Majlis Bandaraya Johor Bahru

Jawatan Kosong Majlis Bandaraya Johor Bahru

papar berkaitan - pada 3/10/2019 - jumlah : 650 hits
Jawatan Kosong Majlis Bandaraya Johor Bahru Portal kerja kosong kerajaan membuka peluang pekerjaan di Majlis Bandaraya Johor Bahru yang kini dibuka untuk Warganegara Malaysia dan kepada yang berminat serta berkelayakan dipelawa untuk mengis...
Naib Presiden Peru Umum Letak Jawatan

Naib Presiden Peru Umum Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 3/10/2019 - jumlah : 139 hits
Naib presiden Peru umum letak jawatan Dikemas kini 5 minit yang lalu Diterbitkan pada 2 Oct 2019 11 59PM
Jawatan Kosong Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran Spp

Jawatan Kosong Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran Spp

papar berkaitan - pada 2/10/2019 - jumlah : 362 hits
Jawatan Kosong Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran SPP Kekosongan di SPP telah membuka peluang jawatan kosong 2019 kepada warganegara Malaysia yang berminat dalam bidang ini serta berkelayakan JAWATAN YANG DITAWARKAN 1 Pembantu Tadbir Gred N...
Jawatan Kosong Keretapi Tanah Melayu Berhad Jurutera Pengurus

Jawatan Kosong Keretapi Tanah Melayu Berhad Jurutera Pengurus

papar berkaitan - pada 2/10/2019 - jumlah : 338 hits
Jawatan Kosong Keretapi Tanah Melayu Berhad Portal jawatan kosong terkini membuka peluang pekerjaan di Keretapi Tanah Melayu Berhad yang kini dibuka untuk Warganegara Malaysia dan kepada yang berminat serta berkelayakan dipelawa untuk mengi...
Jawatan Kosong Institut Akauntan Malaysia

Jawatan Kosong Institut Akauntan Malaysia

papar berkaitan - pada 6/10/2019 - jumlah : 746 hits
Jawatan Kosong Institut Akauntan Malaysia Portal kerja kosong membuka peluang pekerjaan di Institut Akauntan Malaysia yang kini dibuka untuk Warganegara Malaysia dan kepada yang berminat serta berkelayakan dipelawa untuk mengisi kekosongan ...
Jawatan Kosong Lkpp Corporation Eksekutif Juruteknik

Jawatan Kosong Lkpp Corporation Eksekutif Juruteknik

papar berkaitan - pada 6/10/2019 - jumlah : 988 hits
Jawatan Kosong LKPP Corporation Portal jawatan kosong ingin berkongsi maklumat peluang pekerjaan di LKPP Corporation yang kini dibuka untuk semua Warganegara Malaysia dan kepada yang berminat serta berkelayakan dipelawa untuk mengisi kekoso...
Jawatan Kosong Universiti Teknikal Malaysia Melaka 26 Kekosongan Dibuka

Jawatan Kosong Universiti Teknikal Malaysia Melaka 26 Kekosongan Dibuka

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 354 hits
Jawatan Kosong Universiti Teknikal Malaysia Melaka Portal kerja kosong terkini ingin berkongsi maklumat peluang pekerjaan yang kini dibuka di Universiti Teknikal Malaysia Melaka dan kepada Warganegara Malaysia yang berminat serta berkelayak...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Bantuan Kemanusiaan

Pemberian Sempena Perayaan Songkran 2024

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Musim Panas Ini 10 Petua Hilangkan Sakit Tekak Yang Korang Boleh Cuba

Tremendous Diary 4 17

Cari Makan Lepas Berbuka