Selamat Hari Raya Aidifitri


 UCAPAN

Alhamdulilah esok kita rakyat Malaysia khususnya yang beragama Islam bersama dengan kaum muslimi muslimat seantero dunia menyambut hari raya Aidifitri al Mubarak. 
Hari raya merupakan simbolik hari kemenangan kita melawan dan mendidik nafsu.Sebulan kita lalui dengan melaksanakan ibadah puasa dibulan Ramadhan Karim adalah latihan rutin tahunan yang diwajibkan ke atas kita bagi memancung hawa nafsu Amarah bagi membangun nafsu Lawwamah. 
Sempanjang latihan itu, syukur kita berjaya melalui dan menghayatinya sekadar kemampuan kita. Kita berharap ia dapat memperbaiki diri kita. 
Terbiah Ramadhan berguna untuk semua asek. Dalam konteks politik, sepanjang amal ibadat di bulan Ramadhan diharap telah memberi keinsafan dan kesedaran kepada setiap daripada kita untuk perbaiki kesilapan yang berlaku selama ini.
Mereka yang selama ini tebal dengan sentimen politik ideologi, bersifat kepuakan secara jahiliah sanggup mencerca dan mencaci di antara satu sama lain tanpa asas agama yang konkrit serta merugikan, diharap dapat mengubah sikap dan pendekatan.
Tidak ada guna bergaduh sepanjang masa sedangkan matlamat yang dikandungkan dalam perjuangan tidak kesampaian. Misi jihad entah ke mana kerana pesona dengan slogan retorik. Betapa kita menggendung harapan ia tidak bermakna sekiranya gagal direalisaskan untuk rakyat dan kebaikan kepada nusa dan bangsa. 
Dalam sistem demokrasi telah menetapkan lima tahun untuk satu penggal. Masa atau tempoh lima tahun yang ditetapkan adalah masa untuk "pause" berpolitik. Pihak yang kalah atau tidak bernasib baik seharus memberi peluang kepada mereka yang sedang memikul mandat menjadi pemerintah secara sah. 
Jika pergaduhan, serang menyerang usaha sabotaj mensabotaj sepanjng masa tidak ada maknalah tempoh "pause" lima tahun itu. Tindakan itu menjadikan kita tidak reti dan tahu menilai politik.
Bukan tidak boleh meruntuhkan kerajaan sebelum tempoh itu (pilihan raya), tetapi biarlah ia wajar dan cukup syarat-syaratnya, semisalnya kerajaan tidak melaksanaan janji, menghampakan rakyat dan gagal membangun negara dan menimbulkan mudarat. Kalau syaratnya cukup, ia bukan wajar malahan wajib untuk dijatuhkan. Tetapi kalau ia berfungsi dengan baik segla perancangan menyakinkan ia bukan wajar, tetapi wajib disokong. Sebaliknya jka ditentang berdosa (burah). 
Kerajaan yang ada kini, giat cuba membangun dan selamatkan negara. Ia membawa misi Perpaduan merentasi sepadan parti dan kabilah. Jika Malaysia diibaratkan sebuah rumah buruk, anggota kabinet sedang membaiki sudut masing-masing mengikut tugasan bagi menyempurnakan rumah bernama Malaysia. Berbagai inisiatif kebajikan dilaksanakan untuk kesenangan dan kegembiraan rakyat. Dalam rangka ini semua orang politik khasnya pembangkang yang terbabit secara langsung hendaklah membantu bukan mengejek.
Semisalnya lima tahun akan datang pembangkang pula menjadi kerajaan, maka tugas dan tanggungjawab sama perlu diambil oleh anggota kerajaan hari ini. Itulah politk professional yang bijaksana. 
Marilah kita jadikan Aidifitri 1444/2023 ini permulan untuk kita menghayati erti dan makna politik dan demokrasi sebenar sesuai dengan usia kemerdekaan kita sudah pun cecah 66 tahun. Selamat hari Raya Aidifitir Maa Zahir dan batin. [wm.kl.7:23 an 20/04/2023] 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://msomelayu.blogspot.com/2023/04/selamat-hari-raya-aidifitri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selamat Hari Raya Aidil Fitri 2023

Selamat Hari Raya Aidil Fitri 2023

papar berkaitan - pada 22/4/2023 - jumlah : 400 hits
SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI 2023 dari kami keluarga kecil Hanif Bin Idrus kepada semua rakan rakan kami Tahun ini adalah tahun pertama saya merayakan Hari Raya 2023 ini tanpa ibu disisi Kelainan rasanya kali ini kerana malam raya pertama ...
Ucapan Selamat Hari Raya Aidilfitri Dan Pantun Raya 2023

Ucapan Selamat Hari Raya Aidilfitri Dan Pantun Raya 2023

papar berkaitan - pada 22/4/2023 - jumlah : 731 hits
Ucapan Selamat Hari Raya Aidilfitri Dan Pantun Raya 2023 Setiap tahun umat Islam di seluruh dunia menyambut Hari Raya Aidilfitri dengan penuh kegembiraan dan kebahagiaan Hari yang istimewa ini melambangkan akhir dari bulan Ramadan dan merup...
Selamat Hari Raya Aidilfitri 2023m 1444h

Selamat Hari Raya Aidilfitri 2023m 1444h

papar berkaitan - pada 22/4/2023 - jumlah : 300 hits
Selamat Hari Raya Aidilfitri 2023M 1444H buat semua umat Islam seluruh dunia Berakhirlah teka teki bila raya tahun ni Kita akan menyambut hari raya pada hari Sabtu 22 April 2023 bersamaan 1 Syawal 1444H Tahun ni saya team Negeri Sembilan du...
Ucapan Selamat Hari Raya 2023 1444h Bukan Sekadar Maaf Zahir Dan Batin

Ucapan Selamat Hari Raya 2023 1444h Bukan Sekadar Maaf Zahir Dan Batin

papar berkaitan - pada 20/4/2023 - jumlah : 447 hits
Umat Islam di Malaysia akan menyambut 1 Syawal 1444H tahun 2023M pada hari Sabtu 22 April Bersempena dengan ketibaan hari Raya Puasa ucapan atau pantun SMS Whatsapp Selamat Hari Raya paling banyak dicari oleh orang ramai untuk dihantar ke r...
Selamat Hari Raya Hadi

Selamat Hari Raya Hadi

papar berkaitan - pada 22/4/2023 - jumlah : 617 hits
I wish PAS president Abdul Hadi Awang Selamat Hari Raya Aidilfitri However does he agree that Malaysia should be a model for the world of inter ethnic inter religious inter cultural and inter civilisational understanding tolerance and harmo...
Selamat Hari Raya 2023

Selamat Hari Raya 2023

papar berkaitan - pada 28/4/2023 - jumlah : 253 hits
Selamat Hari Raya 2023 Alhamdulillah setelah sebulan kita berpuasa di bulan Ramadan kita dapat meraikan 1 Syawal dengan gembira bersama ahli keluarga dan sanak saudara Semoga kita dipanjangkan umur dan dapat bertemu lagi Ramadan di tahun ha...
Kisah Raya Saya 2023 Dan Selamat Hari Raya Aidilftiri 1444h

Kisah Raya Saya 2023 Dan Selamat Hari Raya Aidilftiri 1444h

papar berkaitan - pada 27/4/2023 - jumlah : 219 hits
Kisah Raya Saya 2023 dan Selamat Hari Raya Aidilftiri 1444HKisah Raya Saya 2023 dan Selamat Hari Raya Aidilftiri 1444H Assalamualaikum dan Salam Sejahtera guys Setelah sebulan kita berpuasa di bulan Ramadan kini tiba pula Syawal untuk kita ...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Lirik Luqman Faiz Bahagiamu Tujuanku

Lirik Lagu Sufian Suhaimi Semua Tentangmu

Semua Berfkir Tentang Rafah

Spring Harbor House By Johnsen Schmaling Architects In Madison Wisconsin

Pengukus Lubang Tepi

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan