Selalulah Ucap Terima Kasih Minta Maaf Pegang Dua Ni Bahagianya Seperti Bercinta


Rumah tangga yang bahagia boleh dikekalkan dengan memberi perhatian pada beberapa perkara kecil yang sebenarnya penting dalam menjaga perhubungan sesama pasangan. Hentikan berharap pasangan anda berubah menjadi seperti yang anda harapkan. Mulakan perubahan tersebut dengan diri anda sendiri, hari ini.
Setiap orang tak sempurna. Jadi perkahwinan inilah untuk saling melengkapi kekurangan yang ada pada setiap pasangan kita.
Apakah Kunci Kebahagiaan Rumah tangga
Apakah erti kebahagiaan dalam perkahwinan? Setiap orang ada definisi kebahagiaan masing-masing. Ada yang merasa bahagia hanya dengan memiliki pasangan yang saling memahami, ada pula yang menginginkan pasangan yang boleh menjanjikan kemewahan hidup, dan ada juga yang bahagia dengan hanya hidup beserdahana tapi saling melengkapi.

Perkahwinan adalah penyatuan dua hati dalam melayari gerbang perkahwinan yang diselang seli dengan duka dan bahagia. Menerusi hubungan inilah pasangan mula belajar untuk berkongsi kasih sayang, minat, pandangan dan seluruh kehidupan mereka. Dalam proses mengenali akan wujudnya masalah, sebab itu pentingnya ilmu rumah tangga.
Sejujurnya,tiada kayu ukur untuk mengatakan sesebuah rumah tangga bahagia atau tidak. Hanya pasangan itu sendiri yang boleh merasakan kebahagiaan bersama. Jadi ini adalah kunci untuk menjamin kebahagiaan rumahtangga berterusan di samping dapat menjadi contoh untuk anak-anak kelak.
ARTIKEL MENARIK [Kerja Isteri Tiada Office Hour. Betul Sayang Jangan Baginya Stres. Baru Isteri Tak Muncung]
1.Hormati Pasangan 
Hormati pasangan anda. Walau apa pun dia tetap suami/isteri anda dan ibu/bapa kepada
anak-anak anda. Kawal kemarahan dan cari jalan untuk kawal emosi. Mungkin anda stress
dengan kerja, uruskan anak sehingga anda jadi rasa susah sangat nak mengawal emosi.
Jadi penting sangat untuk anda menyalurkan kemarahan tu dengan betul apabila berhadapan dengan pasangan atau anak-anak. Selain itu, elakkan juga mengungkit kebaikan dan pengorbanan yang telah anda buat selama dengan pasangan anda. Redha lah dengan apa yang telah anda berikan. Pasakkan niat dekat hati apa yang anda buat selama ni adalah kerana Allah semata-mata. Jadi, anda tidak mudah mengharapkan sesuatu jika pasangan tidak menghargai apa yang telah anda lakukan.
Mula cari ilmu bagaimana untuk merawat hati, mengurus emosi, konflik dan berkomunikasi secara bijak sehingga dapat membawa kepada pendamaian. Cipta kebahagiaan itu dan bukan menjadi pengemis kebahagiaan.
2. Wujudkan Hubungan Hati Dengan Pasangan
Ramai orang tak tahu betapa pentingnya untuk ada deep connection dengan pasangan, ianya bukan sekadar hubungan fizikal sahaja yang nak kena jaga. Tapi hubungan hati antara pasangan pun sangat penting. Hubungan fizikal ini sekejap kesannya, tak kan ke mana-mana dan keseronokkannya sekejap sahaja. Tapi, bila kita ada hubungan hati yang sangat mendalam dengan pasangan, ia akan menjadi suatu kekuatan, malah akan membangkitkan dan mengintimkan lagi hubungan fizikal.
Jadi penting untuk anda buat suatu aktiviti atau ritual untuk membina dan menjalinkan
hubungan yang mendalam antara anda dan suami. Bukan sahaja sexual connection, tetapi
heart to heart connection pun amat penting.
3. Beri peluang dan penghargaan
Seterusnya, sentiasa berikan suami atau pasangan anda untuk berubah menjadi lebih baik.
Jangan fokus pada kelemahan dan kesalahan sahaja. Jadi, pada saya penting untuk anda ingat semula satu persatu kebaikan-kebaikan yang telah pasangan anda berikan dan hargainya walau dalam sekecil-kecil hal sekalipun.. Kerap ucapkan “Terima Kasih” dan “Minta Maaf”.
Ingatlah bahawa bukan anda sahaja yang sukakan pujian dan penghargaan, suami atau
pasangan juga perlukan itu. Pada saya, kebanyakan isteri atau pasangan ni dia tak nampak
pengorbanan suami pada dia, yang dia tahu asyik nak tengok kesalahan suami je sampai lupa nak menghargai suami sendiri. Hentikan drama itu.
Jadi saat ini mulakan dengan pujian ikhlas bila suami menolong anda sekecil-kecil hal
sekalipun. Ucapkan terima dan selalu ingatkan bahawa anda sangat beruntung dapat suami
yang membantu anda. Semakin kerap anda ucapkan terima kasih akan buat suami anda rasa dihargai. Ramai terlepas pandang dengan hal ini. Walaupun ianya nampak kecil namun
percayalah ianya membawa impak yang sangat besar.

4. Lihat musibah sebagai suatu peluang
Masalah atau musibah yang hadir dalam hidup anda tu dia bukan datang saja-saja.
Kehadirannya bersebab. Masalah itu sebenarnya adalah satu peluang untuk anda bertumbuh menjadi lebih baik.
Jadi, ini adalah peluang anda dan pasangan untuk go to the next level. Masalah dalam
rumah tangga kita bukanlah musibah tetapi ia adalah hadiah dan berkah dari Allah SWT untuk kita go to the next level supaya kita menjadi isteri yang bukan sekadar bercinta dengan suami saja tetapi menjadi pencinta sejati dan pencipta kebahagiaan. Iaitu menjadi pencinta tanpa syarat. Ingatlah bahawa anda bukanlah mangsa.
Anda adalah pejuang dalam hubungan anda. Bila ada masalah, ambil lah peluang itu untuk
menyelamatkan rumahtangga anda dan bina kembali perkahwinan anda. Katakan pada diri
anda, “kalau bukan aku yang akan menyelamatkan rumahtangga aku, siapa lagi?”
Sebagai contoh salah seorang peserta saya, dulunya dia seorang yang sangat pemarah dan
susah nak kawal emosi hanya kerana beliau tidak dapat menerima hakikat yang dia telah pun diduakan oleh suaminya. Hampir setiap hari dia memaki hamun suami dan anak-anaknya.
LAGI ARTIKEL MENARIK [“Lapan Tahun Kahwin, Ni Yang Saya Amalkan,” Ustaz Don Daniyal Titip Pesanan Untuk Para Suami!]
Semakin hari dia terseksa melihat suami semakin jauh malah anda-anaknya sendiri juga tidak rapat dengannya. Namun, selepas saya guide beliau dalam kelas online percuma saya iaitu Kembali Bercinta, alhamdulillah kini dia sedar bahawa penting untuk mengawal emosi dan salurkan rasa negatif dengan baik. Hubungan dengan suami dan anak-anak semakin rapat malah lebih bahagia. Sebenarnya, saya suka untuk berkongsi kisah peserta-peserta saya sebab saya yakin dengan perkongsian inilah mungkin dapat membuka mata anda bahawa masalah yang dihadapi ada penyelesaiannya dan bukan anda seorang sahaja yang menderita atau terseksa.
Sahabat, ada masanya kita perlu muhasabah diri untuk upgrade status hati kita. Keikhlasan kita dalam rumah tangga dan meredhai baik buruk masing-masing. Mungkin perkara yang berlaku bukanlah berpunca dari kita. Namun ingatlah, inilah satu ujian dalam alam rumah tangga. Yang penting, anda sentiasa upgrade diri dan ilmu untuk jadi lebih baik. Cuba untuk lakukan sebaik mungkin demi anak-anak anda.
Kredit: Diyana Tahir (Pakar Perhubungan & Keintiman, E Hati International Sdn Bhd)
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
The post Selalulah Ucap Terima Kasih & Minta Maaf. Pegang Dua Ni, Bahagianya Seperti Bercinta appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/selalulah-ucap-terima-kasih-minta-maaf-pegang-dua-ni-bahagianya-seperti-bercinta/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Memang Patut Anak Menantu Kena Kompaun Mukhriz Ucap Terima Kasih Kepada Polis Kerana Ambil Tindakan Tegas

Memang Patut Anak Menantu Kena Kompaun Mukhriz Ucap Terima Kasih Kepada Polis Kerana Ambil Tindakan Tegas

papar berkaitan - pada 28/8/2020 - jumlah : 341 hits
Memang patut anak menantu kena kompaun Mukhriz ucap terima kasih kepada polis kerana ambil tindakan tegasKecoh di media sosial semalam mengenai seorang anak VIP ditahan polis kerana melanggar Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan di sebuah ...
Sambut Hari Jadi Ke 40 Song Jihyo Ucap Terima Kasih Atas Ingatan Peminat

Sambut Hari Jadi Ke 40 Song Jihyo Ucap Terima Kasih Atas Ingatan Peminat

papar berkaitan - pada 15/8/2020 - jumlah : 375 hits
Diam tak diam pelakon dan ahli Running Man popular iaitu Song Ji hyo menyambut hari jadi yang ke 40 hari ini Nampaknya wanita itu menerima penghargaan ramai apabila dia menerima ucapan kasih sayang yang banyak menerusi penghantaran hadiah k...
Perkongsian Inspirasi Guru Persada Global Sempena Sambutan Hari Guru 2020 Peringkat Daerah Terima Kasih Ppd Daro

Perkongsian Inspirasi Guru Persada Global Sempena Sambutan Hari Guru 2020 Peringkat Daerah Terima Kasih Ppd Daro

papar berkaitan - pada 28/8/2020 - jumlah : 374 hits
Jutaan terima kasih buat PPD Daro atas jemputan perkongsian inspirasi guru persada global sempena Sambutan Hari Guru 2020 Peringkat Daerah Mengambil tema Berguru Demi Ilmu Bina Generasi Baharu pemilihan topik bagi wacana ilmu ketiga mereka ...
Terima Kasih Zafrul Beritahu Kebaikan Ph

Terima Kasih Zafrul Beritahu Kebaikan Ph

papar berkaitan - pada 28/8/2020 - jumlah : 237 hits
Ipohmali Selepas mendengar penjelasan semua mantan Menteri PH tadi Aku amat bersyukur hikmah besar dari rencana jahat UMNO dan PAS mainkan isu 101 projek yang bernilai RM 6 6 Billion ini Cara terbaik Allah zahirkan pentadbiran PH terutama L...
Terima Kasih Abang Polis Netizen Puas Hati Pemandu Salahguna Lorong Kecemasan Disaman

Terima Kasih Abang Polis Netizen Puas Hati Pemandu Salahguna Lorong Kecemasan Disaman

papar berkaitan - pada 20/8/2020 - jumlah : 270 hits
Rabu jam 8 24 pagi jalan utama penuh dengan kenderaan yang masing masing menuju ke tempat kerja Bagi mengelakkan jalan menjadi lebih sesak ramai pemandu memilih untuk memandu dengan tenang dan sabar Tetapi tidak bagi pemandu kereta jenis Ma...
Pasukan Cikgootube Bikin Bengkel Penghasilan Video Terima Kasih Guru Guru Kaunselor Kv

Pasukan Cikgootube Bikin Bengkel Penghasilan Video Terima Kasih Guru Guru Kaunselor Kv

papar berkaitan - pada 24/8/2020 - jumlah : 402 hits
Selesai Bengkel Penghasilan Video Untuk Kaunselor KV di IAB Genting bersama pasukan Terima kasih juga ruang kolaboratif pertama kali saya dengan BPLTV melalui Encik Khairi yang sangat inovatif Untuk bengkel nih saya bergandingan dengan Cikg...
Alhamdulillah Terima Kasih Hidayah

Alhamdulillah Terima Kasih Hidayah

papar berkaitan - pada 1/9/2020 - jumlah : 206 hits
Bekas isteri kepada arw4h Abam Siti Norhidayah meluahkan rasa gembira apabila anaknya Syed Uthman Hamzah kini sudah mulai pandai berjalan Anak tunggal kepada Allahyarham pelawak yang disayangi ramai itu sudah mencecah usia lebih setahun Di ...
Dua Legislator Positif Covid 19 Dprd Pekanbaru Stop Terima Tamu

Dua Legislator Positif Covid 19 Dprd Pekanbaru Stop Terima Tamu

papar berkaitan - pada 20/8/2020 - jumlah : 244 hits
Langkah ke depan kita masih nunggu arahan pimpinan Senin depan Rencana akan ada rapat tindaklanjut soal adanya dua anggota dewan yang positif Covid ucap Rika
Saat Isteri Tidur Suami Tataplah Wajah Isteri Selawat Cium Dahinya Tanda Terima Kasih

Saat Isteri Tidur Suami Tataplah Wajah Isteri Selawat Cium Dahinya Tanda Terima Kasih

papar berkaitan - pada 19/8/2020 - jumlah : 369 hits
Isteri ni sanggup berkorban demi orang yang dia sayang Tak kisahlah dalam karier masa untuk dirinya sendiri atau apa saja demi memastikan kebahagiaan keluarga nombor satu Seperti yang dikongsikan oleh saudara isteri rela berkorban dirinya u...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan