Selalu Makan Benda Bukan Bukan Emosi Asyik Tak Stabil Ibu Pun Cenderung Bertukar Jadi Hulk


Menjadi seorang ibu sememangnya meletihkan. Dalam kepenatan, terselit kebahagiaan membesarkan anak-anak. Biasanya apabila letih, kita cenderung untuk menjadi seorang yang pemarah. Lantas, anak-anak menjadi tempat kita melampiaskan amarah apatah lagi jika mereka ‘panjang akal’ buat macam-macam perangai.
Tidak salah untuk merasa letih, tertekan dan kuat marah. Harus bijak mengawalnya. Dapatkan bantuan jika mula merasakan anda tidak mampu. Perkongsian menarik dari pengguna akaun Nazia Suhaimi ini menarik minat admin untuk berkongsi tentangnya.
Anak Dah Masuk Enam Bulan, Ini Artikel Untuk Anda: [Bagi Dulu Bubur Kosong, Biar Anak Rasa Tawar Dulu. Barulah Perkenalkan Puri]
Ini perkara biasa yang dialami para ibu. Cara bagaimana kita mencuba untuk mengawalnya itu yang penting. Ini apa yang dibuat oleh Nazia:
Orang tanya saya, macam mana saya control baran.
Ya, dulu saya baran. Luar biasa juga. Tanyalah suami saya, Tuan Akmal. Benda kecil pun saya mudah berang.
Awal perkahwinan dulu saya pernah tanya suami saya, angkat baju tak? Masa tu dah maghrib. Suami saya jawab tak, sebab saya tak pesan.
Terus saya menengking, saya kata habis semua benda saya kena buat sendirilah? Serius keluar suara lelaki masa tu. Sambil angkat baju, saya mendengus kuat sambil muka menyinga. Campak kasar baju-baju ke katil.
Kemudian, apa yang jadi lepas tu saya akan mudah berang. Kalau anak buat perangai, memang kenalah dengan saya. Kalau memukul, boleh berbirat dibuatnya.
Marahnya bersambung-sambung. Kalau boleh nampak dosa, agaknya berbakul-bakul penuh.
.
Bila saya decide nak lawan balik #depression dan #anxiety, saya kena buang semua benda-benda negatif termasuklah sikap baran.
Tuan Akmal nampak progress saya cuba buang sikap marah. Dari memukul, saya mula berhenti memukul. Dari menengking, saya mula rendahkan tone suara. Dari marah-marah, saya mula senyap. Dari marah berjam-jam, saya mula marah dalam tempoh sekejap. Dari marah bersambung-sambung, saya mula marah masa tu saja.
Ya, tak mudah. Ianya proses yang lama. Bertahun-tahun. Jadi, apa rahsianya?
Tak ada rahsia.
1. Saya banyak membaca dan cari ilmu terutama sekali bab parenting. Sebab life saya surirumah, 24 jam dengan anak. Saya mesti tackle punca utama buat saya stress. Bila ada ilmu, baru saya faham kenapa anak tantrum, kenapa anak meragam, kenapa anak beremosi.
2. Saya jaga makan. Saya perasan, bila saya eat clean dan makan dalam portion yang sedikit, emosi saya semakin baik. Bila saya follow penulisan doktor-doktor di Facebook, fahamlah saya. Makanan memang berkait rapat dengan emosi, terutama sekali kalau pengambilan gula dan tepung yang berlebihan. Jadi saya mula kurang makan makanan manis. Percaya tak, dulu sentiasa standby stok kek SR dalam peti.
3. Setiap malam, saya selalu minta maaf pada suami dan anak-anak. Saya sedar, jadi ibu bukan tanda saya ada kuasa veto untuk control anak. Saya sedar, saya bukan isteri yang sempurna buat suami saya. Amalan meminta maaf buat saya turunkan ego, lama-lama ego akan lenyap.
4. Saya mula memeluk dan mencium anak. Dulu, Mawar sangat takut pada saya. Sekarang, kalau Mawar nak ke sekolah mesti dia dapatkan saya dulu. Peluk dan cium tangan. Pergi kedai pun nak salam.
5. Saya mula ambil insiatif “pejam mata” bila anak buat silap. Contoh macam dalam gambar ini, Muawwiz nak tutup botol mineral sendiri. Yalah, dah 2 tahun ni semua benda dia nak buat sendiri. Saya cakap “okaylah, Awiz tutup sendiri.”
Artikel Menarik: [Bila Isteri Dah ‘Kendur’, Jangan Pandai Kutuk Saja. Cermin Juga Kekurangan Diri Sendiri]
Tak lama lepas tu Muawwiz datang cakap minta maaf. Saya tanya kenapa? Dia tunjuk air tumpah. Yeee memang menyirap juga dibuatnya. Saya tarik nafas, saya jawab pergilah ambil kain di dapur. Boleh lap. (tanpa marah-marah)
Berlari anak Muawwiz ke dapur, ambil kain lap tangan terus lap air atas lantai. Kain lap tangan? Ya Allahhhh… Saya senyum jeee. Dah selesai lap Muawwiz kata dah mami. Saya kata okay pergi letak kain di singki dengan nada lembut). Kemudian saya puji, saya cakap bersih lantai ni, macam baru lepas mop.
Tak lama lepas tu, saya pula tertumpahkan air. Terus Muawwiz bersuara “tak apa mami, air boleh lap. Nanti pergi ambil kain” bersahaja saja dia bersuara, sama macam saya tegur dia sebelum ini. Sayu pulak hati ni bila anak tegur kita. Anak memang copy paste apa kita buat.
.
Akak-akak, abang-abang, bersabarlah dengan diri sendiri kalau nak berubah. Ada masa kita boleh, ada masa kita tak boleh. Itu biasa.
Berdoalah pada Allah agar pasangan faham. Bawa berbincang dengan pasangan sebab bagi saya, kunci perkahwinan itu ialah komunikasi. Mintalah pasangan beri sokongan. Kemudian berusahalah.
Cuba. Belum cuba belum tahu.
#catatannaziasuhaimi #sayabersamaanda
Sumber: Nazia Suhaimi
The post Selalu Makan Benda Bukan-Bukan, Emosi Asyik Tak Stabil. Ibu Pun Cenderung Bertukar Jadi ‘Hulk’ appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/selalu-makan-benda-bukan-bukan-emosi-asyik-tak-stabil-ibu-pun-cenderung-bertukar-jadi-hulk/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Beli Macam Macam Sebab Teruja Nak Dapat Anak Itu Kesilapan Bakal Ibu Selalu Buat

Beli Macam Macam Sebab Teruja Nak Dapat Anak Itu Kesilapan Bakal Ibu Selalu Buat

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 361 hits
Sudah menjadi kemestian buat bakal ibu untuk membeli barangan bayi pada trimester kedua dan ketiga kehamilan Teruja untuk menyambut kelahiran si kecil bakal ibu dan ayah mula sibuk membuat persediaan bagi menyambut si manja Ketika membeli b...
Lapar Minta Susu Dah Kenyang Susu Tak Nak Makan Ibu Ayah Jangan Biar

Lapar Minta Susu Dah Kenyang Susu Tak Nak Makan Ibu Ayah Jangan Biar

papar berkaitan - pada 7/7/2019 - jumlah : 449 hits
Situasi yang sering berlaku Apabila anak lapar minta dibancuhkan susu Namun apabila diberikan susu kenyang susu makanan tidak dijamah tidak berminat pula Ibu ayah jangan biarkan situasi ini berlarutan tidak elok untuk perkembangannya berkon...
Selalu Dipeluk Ibu Boleh Ubah Perilaku Anak Yang Tak Dengar Kata Tips Penting Dari Ustaz

Selalu Dipeluk Ibu Boleh Ubah Perilaku Anak Yang Tak Dengar Kata Tips Penting Dari Ustaz

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 410 hits
Tahukah anda anak yang kerap dipeluk ibu akan membesar sebagai individu yang positif mudah mendengar kata dan mempunyai perilaku yang baik Kenapa susah sangat nak dengar cakap Ibu Dah berapa kali ibu pesan jangan buang sampah dalam bilik Ko...
Anak Sulung Selalu Dimarah Tapi Paling Istimewa Di Hati Ibu Ayah

Anak Sulung Selalu Dimarah Tapi Paling Istimewa Di Hati Ibu Ayah

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 471 hits
Biasanya anak sulung sering dimarah dan dijadikan sasaran namun jauh di sudut hati ibu ayah anak pertama adalah yang paling istimewa di sudut hati Anak sulung biasanya mempunyai karektor yang tenang tetapi tegas Di sebalik ketenangan dan ke...
Makan Minum Benda Sama Tapi Kenapa Ada Yang Rasa Manis Dan Ada Yang Rasa Kurang

Makan Minum Benda Sama Tapi Kenapa Ada Yang Rasa Manis Dan Ada Yang Rasa Kurang

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 325 hits
Pernah tak anda rasa sesuatu makanan itu sudah terlalu masin atau manis tapi bila ditanya kepada orang lain dia pula rasa sebaliknya Apa yang membuatkan rasa tersebut berbeza Adakah faktor makanan tersebut atau deria rasa pada lidah kita Me...
Cepat Mandi Kalau Tak Ibu Cubit Nanti Tak Habis Habis Ugut Anak Awas Bahayakan Emosi Anak

Cepat Mandi Kalau Tak Ibu Cubit Nanti Tak Habis Habis Ugut Anak Awas Bahayakan Emosi Anak

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 307 hits
Kita selalu merasakan ugutan kecil pada anak sebagai jalan untuk melancarkan semua perkara remeh Walhal sebenarnya ugutan berbentuk remeh inilah yang membahayakan emosi anak kecil kecil kita Malah paling teruk ia memberi kesan kepada emosi ...
Tiap Hari Hadap Benda Sama Ibu Perlu Me Time Charge Balik Tenaga Mood Pun Happy

Tiap Hari Hadap Benda Sama Ibu Perlu Me Time Charge Balik Tenaga Mood Pun Happy

papar berkaitan - pada 25/7/2019 - jumlah : 284 hits
Me time bagi ibu ibu adalah waktu untuk bersendirian dan lari sebentar dari rutin harian Tak perlu lama tapi efeknya sangat besar kepada mood dan tenaga Perkongsian Tasha Manshahar ini dipersetujui para follower Seorang ibu mempunai rutin y...
Kat Rumah Abah Selalu Buat Pada Mama Jangan Ambil Mudah Tingkah Laku Anak Tiru Aksi Mesra Ibu Bapa

Kat Rumah Abah Selalu Buat Pada Mama Jangan Ambil Mudah Tingkah Laku Anak Tiru Aksi Mesra Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 625 hits
Pada usia yang muda kanak kanak mudah terdedah kepada unsur unsur negatif yang dilihat dengan matanya sendiri Menerusi pengalaman itu kanak kanak tidak akan teragak agak untuk meniru aksi yang dilihat Perkara ini tidak dapat disangkal lagi ...
Kajian Anak Autism Berpunca Ibu Mengandung Makan Makanan Berikut

Kajian Anak Autism Berpunca Ibu Mengandung Makan Makanan Berikut

papar berkaitan - pada 25/7/2019 - jumlah : 675 hits
Menurut Laporan Kesihatan Mental Kanak Kanak Remaja Negara Malaysia sebanyak 2 juta kanak kanak berusia 5 hingga 18 tahun mengalami masalah kesihatan mental seperti kecacatan perkembangan gangguan emosi dan tingkah laku Daripada jumlah itu ...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Yoursay Don T Let Little Napoleons Hold Nation To Ransom

Europe S War Jitters

Menu Cadangan Hidangan Rumah Terbuka Hari Raya

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Al Kisahnya Raya 2024

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Manfaat Daun Kucai Untuk Kesihatan Yang Ramai Tak Tahu

Faisal Asahan Kau Bersalah Aku Mengalah Chord

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Ai Team Subscribers April 18 2024