Selain Tembok Besar China Ini Lokasi 12 Tembok Besar Yang Popular Di Seluruh Dunia


12 Bandar Bertembok Paling Popular di Dunia (Wall Cities) - Sejarah membuktikan bahawa banyak tembok kota telah dibuat sebagai perlindungan daripada musuh. Ianya di anggap satu keperluan untuk hampir setiap bandar. Bandar-bandar bertembok hanya boleh di masuki melalui pintu gerbang bandar yang sering ditutup selepas perintah berkurung tertentu setiap malam. 
12.York City Wall


 
York adalah sebuah bandar purba di utara England. Kota ini diasaskan oleh orang Rom, diambil alih oleh bangsa Angle dan akhirnya diperbadankan di United England dalam tm 954. Ia memiliki katedral Gothic yang terbesar di Eropah utara.

11. Harar, Afrika
  

Harar adalah kota kuno berdinding di timur Ethiopia. Berabad lamanya, Harar menjadi pusat perdagangan utama, yang menghubungkan laluan perdagangan dengan Afrika dan Saudi. Mempunyai 82 masjid, dan tiga daripada nya adalah dari abad ke-10. 

Tempat keramat ini adalah salah satu daripada bandar-bandar yang paling penting dalam Islam. Harar adalah sebahagian daripada Kesultanan adal, sebuah negeri zaman pertengahan Islam yang terletak di Tanduk Afrika. Pada abad ke-16 bandar itu dikelilingi dengan dinding termasuk lima pintu. Dinding ini, yang dipanggil Jugol, masih utuh, dan telah menjadi simbol kota Harar.

10. The Walls of Taroudant, Morocco


Taroudant adalah sebuah bandar Berber yang menarik di tengah-tengah Lembah Souss. Mempunyai dinding terbaik yang masih terpelihara di Maghribi. Ia di kenali sebagai "Nenek Marrakech" kerana menyerupai Marrakech. Tembok di bandar ini telah dibina pada abad ke-16 di zaman Dinasti Saadi. Taroudant masih wujud hingga kini dan beroperasi sebagai sebuah pasar.

9. Toledo, Sepanyol


  
Toledo adalah salah satu daripada pusat bandar Empayar Sepanyol. Sejarah Toledo bermula sejak dari zaman Roman. Pernah di kuasai oleh Pemerintahan Rom, diikuti oleh pemerintahan Visogoth, pemerintahan Islam dan akhirnya Reconquista pada tahun 1085 Masihi. Ia adalah ibu kota empayar Sepanyol sehingga pertengahan 1500 apabila mahkamah diraja berpindah ke Madrid. Bandar ini dikelilingi oleh Sungai Taj.

8. Pingyao, China
  
Pingyao adalah sebuah bandar kecil Cina yang terkenal dengan tembok kota purba yang dipelihara dengan baik. Dinding megah, termasuk enam pintu utama dan 72 watchtowers, mengelilingi bandar lama yang telah banyak berubah dari segi seni bina berbanding lebih 300 tahun yang lalu. 

Pada tahun 2004, sebahagian daripada dinding selatan runtuh tetapi telah dibina semula. Walau bagaimanapun, tembok kota yang lain masih kukuh dan Pingyao dianggap sebagai salah satu bandar bertembok terbaik di dunia.


7. Obidos, Portugal

Bandar Obidos terletak di atas bukit dan dikelilingi oleh tembok. Pada abad ke-8 Moors membina sebuah tembok di atas bukit. Ia telah diambil dari Moors oleh Raja pertama Portugal, Afonso Henriques, pada tahun 1148.

6. Xi'an, China

 

Xi'an adalah bandar yang tertua di China, yang mempunyai sejarah lebih daripada 3100 tahun. Selama 1,000 tahun, bandar ini dikuasai oleh 13 dinasti manakala 73 maharaja telah memerintah di sini. Xi'an merupakan salah satu daripada tembok kota yang terbesar di dunia.

5. Itchan Kala
  

Itchan Kala adalah merupakan bandar bertembok dalam bandar Khiva di Uzbekistan.Ianya adalah kota lama yang mempunyai banyak monumen bersejarah dan rumah-rumah lama bermula dari abad ke-18 atau 19. Tembok kota telah musnah beberapa kali, tetapi mereka sentiasa dibina semula.

4. Avila, Sepanyol

 

Terletak di barat Sepanyol, Avila adalah sebuah bandar bertembok yang indah serta di pelihara dengan baik. Benteng lama ini mempunyai sembilan pintu dan 88 menara yangtelah dibina pada abad ke-11 dan 12.

3. Carcassonne, Perancis

 

Bandar Perancis Carcassonne adalah salah satu bandar bertembok yang paling sempurna di dunia. Ianya merupakan bandar bertembok terbesar di Eropah. Benteng ini terdiri daripada dua dinding luar, menara dan barbicans yang dibina dalam tempoh masa yang panjang.

2. Jerusalem, Palestin


Jerusalem adalah kota suci bagi tiga agama, Yahudi, Kristian serta Islam. Yerusalem telah dikelilingi oleh tembok sejak zaman purba. Pada abad ke 16, semasa pemerintahan empayar Uthmaniah di rantau ini, ia telah memutuskan untuk membina semula tembok kota tinggalan dinding purba. Pembinaan berlangsung dari 1535-1538. Tembok-tembok ini masih wujud pada hari ini.


1. Dubrovnik, Croatia

Dubrovnik merupakan sebuah bandar bertembok yang terletak di pantai Laut Adriatik, di selatan Croatia. Digelar "Pearl Adriatik", ia adalah salah satu destinasi pelancongan yang paling terkenal di Mediterranean. Pada Zaman Pertengahan, ia menjadi satu-satunya bandar-negeri di Adriatik yang menyaingi Venice. Dubrovnik telah pesat berkembang semasa abad ke-15 dan 16. Di bina sekitar abad ke-12 17, bandar ini telah dipelihara dengan baik hingga ke hari ini.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://selongkar10.blogspot.com/2019/01/selain-tembok-besar-china-ini-lokasi-12.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
4 Jenis Kopi Dari Buangan Binatang Yang Popular Di Seluruh Dunia Penggemar Kopi Berani Cuba Tak

4 Jenis Kopi Dari Buangan Binatang Yang Popular Di Seluruh Dunia Penggemar Kopi Berani Cuba Tak

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 324 hits
Ramai yang memulakan rutin harian dengan secawan kopi ter utama bagi peminat kopi Kopi merupakan antara minuman di seluruh dia dengan persediaan yang berbeza antaraanya Cappuccino Espresso Macchiato dan banyak lagi Walaubagaimana pun pernah...
Lokasi Pelancongan Popular Dibom Gegar Songkla

Lokasi Pelancongan Popular Dibom Gegar Songkla

papar berkaitan - pada 27/12/2018 - jumlah : 282 hits
SONGKLA 27 DIS Dua butir bom menggegarkan Pantai Samila di sini malam tadi yang popular di kalangan pelancong dalam dan luar negara termasuk rakyat Malaysia Letupan bom pertama berlaku pada 10 malam tadi merosakkan patung ikan duyung yang m...
Mampu Bagi Bagi Kado Natal Ke Anak Anak Seluruh Dunia Seberapa Kaya Santa

Mampu Bagi Bagi Kado Natal Ke Anak Anak Seluruh Dunia Seberapa Kaya Santa

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 179 hits
Perayaan Natal tentu identik salah satunya dengan tokoh Santa Claus Dalam cerita sosok Santa akan berkeliling dunia menggunakan kereta salju membagikan hadiah kepada seluruh anak di bumi Tentunya hal ini membuat penasaran sekaya apa Santa s...
Pembelit Lidah Dalam Pelbagai Bahasa Di Seluruh Dunia

Pembelit Lidah Dalam Pelbagai Bahasa Di Seluruh Dunia

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 697 hits
Pembelit Lidah ataupun dalam bahasa Inggeris Tongue Twister adalah ayat rekaan yang sukar disebut dengan tepat Frasa tersebut boleh digunakan dalam pelbgai jenis permainan bahasa Jika seseorang itu tersalah sebut dia akan menjadi bahan keta...
Lokasi Tembok Besi Mengurung Yakjuj Dan Makjuj Telah Diketahui

Lokasi Tembok Besi Mengurung Yakjuj Dan Makjuj Telah Diketahui

papar berkaitan - pada 27/12/2018 - jumlah : 6319 hits
Tembok Besi yang dibina oleh Iskandar Zulkarnain bersama bala tenteranya untuk membelenggu bangsa Yakjuj Makjuj telahpun di ketahui lokasinya Para pengkaji telah mengesahkan bahawa kandungan tembok tersebut terdiri daripada logam berupa bij...
Sekolah Di China Memantau Lokasi Pelajar Menggunakan Pakaian Pintar Elak Pelajar Ponteng Sekolah

Sekolah Di China Memantau Lokasi Pelajar Menggunakan Pakaian Pintar Elak Pelajar Ponteng Sekolah

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 343 hits
Kita sedia maklum yang mana terdapat pelbagai pemantauan menggunakan sistem pintar dilakukan di China Terkini mengikut laporan terbaru ia diliha sekitar 10 sekolah di China sedang menguji sebuah pakaian pintar untuk pelajar yang memantau lo...
Selain Trump Dan Kim Jong Un Lima Sosok Ini Paling Curi Perhatian Dunia Di 2018

Selain Trump Dan Kim Jong Un Lima Sosok Ini Paling Curi Perhatian Dunia Di 2018

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 332 hits
Tahun 2018 mencatat berbagai peristiwa bersejarah di dunia salah satunya adalah pertemuan pemimpin Korea Utara Kim Jong un dan Presiden Amerika Serikat Donald Trump di Singapura pada Juni lalu
What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Territorial Sea Act Still Valid And Applicable Including In T Ganu Pmo

Bomba Extinguishes Blaze That Razed 40 Of Pasir Gudang Palm Oil Factory

Towards More Comprehensive Pension Reform

Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Makanan Perlis Paling Popular