Selain Kurangkan Berat Badan Jump Rope Skipping Mencantikkan Kaki Juga


Selamat pagi! Kagum dengan semangat Kak Nur, seorang slow runner yang hari hari berjaya menyahut cabaran buat skipping/jump rope. Salute! Bukan mudah nak konsisten buat jump rope setiap hari. 

Bila tengok semangat kak nur setiap hari buat jump rope, rasa macam terinspirasi nak tiru gaya hidup sihat kak nur. Harap harap bukan hot hot chicken poop lah ye. Bila nak mula tu? Gaya macam teruja sangat. Jangan cakap je, kan.  

Mungkin boleh mula january 2021 tahun baru nanti. Acah acah Azam baru lah katakan. Azam 'kurus' yang tak pernah lagi tercapai. Kah!

Jump rope/SkippingGerakan melompat dengan tali disebut jump rope atau skipping. Dipanggil juga lompat tali dalam bahasa melayu. Lompat tali adalah satu olahraga kardio yang mampu membakar kalori lebih banyak disebabkan anggota badan bergerak secara keseluruhannya. 

Ye, walaupun sekejap cuma tetap boleh membakar kalori. Contohnya buat aktiviti skipping 10 minit dapat membakar lebih kurang 124 kalori bersamaan dengan 30 minit jogging. 
Dalam situasi pandemik covid-19 yang sedang berlaku sekarang, banyak aktiviti riadah di luar tidak dibenarkan. Demi mengekalkan kesihatan dan amalkan gaya hidup sihat, salah satunya boleh lakukan aktiviti jump rope di rumah je.

Waktu terbaik untuk skippingMenurut kajian, melakukan aktitviti senaman pada waktu petang sekitar 4-6 petang adalah waktu yang terbaik. Ini kerana paru-paru berfungsi pada tahap optimum. 
Masa ni juga otot lebih anjal dan membolehkan kita bergerak dengan lebih baik jika dibandingkan membuat senaman pada waktu pagi.

Setelah sehari suntuk bekerja atau melakukan harian, dengan senaman dapat memberikan ketenangan dan memberikan kecergasan. Bersenam waktu petang juga sebenarnya dapat memperbaiki sistem tidur kita.

Manakala bersenam pada waktu pagi sebelum sarapan, ada yang mengatakan dapat meningkatkan aktiviti metabolisme dan minda. 
Bersenam sebelum mengambil sarapan juga dapat mengubah pengaliran darah ke otot untuk proses penghadaman dan juga membakar lebihan lemak.

Dengan melakukan rutin lompat tali dengan kerap seminggu dapat meningkatkan stamina dan kapasiti paru-paru. Bukan itu sahaja, skipping membantu menurunkan berat badan.

Apakah skipping boleh mengecilkan peha?Ya, dengan melakukan skipping juga bermanfaat untuk mengencangkan otot paha dan inti (core) tubuh badan. 

credit to respective owner, pssttt watermark tak jelas.
Kebaikan lompat tali Apabila anda melompat, tubuh akan mengeluarkan endorphin yang memainkan peranan sebagai pencegah kesakitan. Ia juga membuatkan tubuh berasa lebih santai.Meningkatkan pengaliran darah serta memberikan lebih banyak nutrien kepada kulit.Memperkuatkan organ dalaman agar dapat berfungsi dengan lebih baik.Dapat meningkatkan pengaliran darah serta memberikan lebih banyak nutrien kepada kulit.Penggunaan tali skipping selama 15 hingga 20 minit membantu membakar keseluruhan kalori daripada sekeping bar coklat.Boleh membuka liang roma dan mengeluarkan toksin dalam badan melalui peluh.Ketika anda melakukan lompatan berulang kali, tubuh badan akan membakar sebanyak 800 hingga 1000 kalori dalam masa satu jam berbanding 200 hingga 300 kalori terbakar ketika berjalan dalam jumlah yang samaArtikel Penuh : https://www.sinarharian.com.my/article/21149/LIFESTYLE/Oh!-Lelaki/Jangan-teragak-agak-untuk-melakukannya

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.azhafizah.com/2020/12/selain-kurangkan-berat-badan-jump.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Turun Berat Badan 2 Kg Seminggu Tidak Sihat Pakar Kesihatan

Turun Berat Badan 2 Kg Seminggu Tidak Sihat Pakar Kesihatan

papar berkaitan - pada 17/12/2020 - jumlah : 199 hits
KUALA LUMPUR Orang ramai yang berhasrat menurunkan berat badan dinasihat mengamalkan pemakanan seimbang dan tidak terburu buru untuk melihat perubahan ketara dalam tempoh singkat Pegawai pemakanan sukan Program FitMalaysia X Noor Kamsina Az...
Nak Kurus Jom Bobbafitz Untuk Turun Berat Badan Dengan Pantas

Nak Kurus Jom Bobbafitz Untuk Turun Berat Badan Dengan Pantas

papar berkaitan - pada 24/12/2020 - jumlah : 370 hits
Nak Kurus Jom Amalkan Bobba Fitz Untuk Turun Berat Badan Dengan Pantas Adakah anda peminat coklat dan suka minuman berasaskan coklat Jika Ya Kita punya persamaan lah sebab berkongsi makanan kegemaran yang sama Tapi untuk harini Cikza nak be...
Selain Rasa Tidak Sedap Badan Keluar Keputihan Dari Vagina Juga Tanda Awal Kehamilan

Selain Rasa Tidak Sedap Badan Keluar Keputihan Dari Vagina Juga Tanda Awal Kehamilan

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 384 hits
Antara masalah umum yang dihadapi oleh sesetengah wanita adalah keputihan Cecair berwarna putih ini biasanya akan dirasai sebelum datang bulan Namun tahukah anda akan kaitan ciri keputihan tanda hamil pada minggu minggu pertama Peningkatan ...
Dr Zaidul Akbar Tidur Setelah Shalat Ini Ampuh Menurunkan Berat Badan

Dr Zaidul Akbar Tidur Setelah Shalat Ini Ampuh Menurunkan Berat Badan

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 201 hits
Memiliki berat badan ideal memang menjadi dambaan banyak orang Tak sedikit yang melakukan berbagai usaha untuk menurunkan berat badan termasuk melakukan cara cara yang menyiksa Padahal kunci menurunkan berat badan sangatlah sederhana Dalam ...
Bersenam Hingga Lemak Badan Tinggal 8 Dedikasi Lee Siyoung Bagi Babak Aksi Sweet Home Dipuji

Bersenam Hingga Lemak Badan Tinggal 8 Dedikasi Lee Siyoung Bagi Babak Aksi Sweet Home Dipuji

papar berkaitan - pada 24/12/2020 - jumlah : 495 hits
Melihatkan Sweet Home ramai yang kagum kerana ia menampilkan banyak watak wanita yang hebat dan kuat Antara daripada mereka yang mendapat perhatian ramai ialah watak lakonan Lee Si young iaitu Seo Yi kyung seorang ahli bomba daripada unit t...
Isu Badan Pensijilan Halal Asing Siasatan Muis Telus Dan Menyeluruh Kata Masagos

Isu Badan Pensijilan Halal Asing Siasatan Muis Telus Dan Menyeluruh Kata Masagos

papar berkaitan - pada 16/12/2020 - jumlah : 302 hits
SINGAPURA Menteri Bertanggungjawab bagi Ehwal Masyarakat Islam Masagos Zulkifli berkata bahawa beliau yakin seluruh proses siasatan berhubung dakwaan salah guna kuasa atau rasuah seorang pegawai Majlis Ugama Islam Singapura adalah telus dan...
Terlajak Perahu Boleh Diundur Terlajak Kata Badan Binasa

Terlajak Perahu Boleh Diundur Terlajak Kata Badan Binasa

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 694 hits
Itulah situasi dialami juara Gegar Vaganza musim ketujuh Cliff Umar 37 apabila dia terlepas cakap berhubung pemakaian pelitup muka yang dikatakan merimaskan pada malam akhir program realiti itu berlangsung malam kelmarin Kenyataan vokalis k...
Penerjun Base Jump Maut Ketika Latihan

Penerjun Base Jump Maut Ketika Latihan

papar berkaitan - pada 2/1/2021 - jumlah : 337 hits
Oleh SITI A ISYAH SUKAIMI PUTRAJAYA Seorang peserta terjun tapak yang melakukan latihan penerjun Base Jump 2021 maut dalam kejadian di Kementerian Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat di sini semalam Difahamkan kejadian berlaku pada p...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun