Sejarah Stesen Kereta Api Melalap Tenom


Stesen Kereta Api Melalap, Tenom, bakal beroperasi semula dalam tempoh sekurang-kurangnya tiga tahun lagi dengan mempunyai landasan dan gerabak lebih baik selepas perkhidmatan kereta api di laluan itu ditamatkan 49 tahun lalu.


Ketua Menteri Sabah, Shafie Apdal berkata pembangunan semula stesen itu turut melibatkan kerja-kerja menaiktaraf landasan dari Tenom ke Melalap sejauh 14 kilometer dengan peruntukan RM10 juta.

Beliau berkata ini adalah usaha kerajaan negeri untuk memajukan perkhidmatan kereta api di Sabah sebagai sistem pengangkutan efisien menghubungkan kawasan luar bandar dan bandar.

Beliau berkata perkhidmatan kereta api itu juga akan memberi manfaat kepada penduduk setempat khususnya Tenom, Pensiangan dan Keningau kerana mereka mempunyai pilihan dan tidak hanya bergantung kepada perkhidmatan bas atau teksi.

“Kita akan menghubungkan (landasan Melalap) sehingga ke Tenom, seterusnya ke Beaufort-Kota Kinabalu,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Projek Pembangunan Semula Landasan Kereta Api Tenom-Melalap.

Turut hadir dua Timbalan Ketua Menteri iaitu Datuk Jaujan Sambakong dan Datuk Wilfred Madius Tangau serta Menteri Pembangunan Infrastruktur Sabah Datuk Peter Anthony.

Mohd Shafie bersama pemimpin yang hadir diiringi Pengarah Jabatan Keretapi Negeri Sabah Leonard S. Poyong kemudian menaiki kepala gerabak kereta api itu yang melalui landasan baharu sepanjang 300 meter sebagai gimik pelancaran projek tersebut.

Beliau berkata banyak manfaat boleh diperolehi menerusi inisiatif pembangunan semula stesen dan landasan kereta api kerana beliau yakin Tenom berpotensi besar bukan sahaja dalam pelancongan tetapi juga pertanian.

“Kereta api ini boleh digunakan untuk mengangkut hasil pertanian penduduk di sini dan mereka tidak bergantung sepenuhnya kepada pengangkutan bas atau lori,” katanya.

Mohd Shafie berkata landasan kereta api digunakan pada 1906 iaitu ketika zaman British juga akan dinaiktaraf, namun, mengambil sedikit masa kerana ada penduduk kampung telah membina rumah di kawasan berkenaan.

Mengenai pembangunan pekan baharu Melalap, Shafie berkata, inisiatif itu seiring dengan komitmen kerajaan negeri dalam memastikan pembangunan lebih seimbang dilaksanakan di setiap daerah.

Beliau berkata kerajaan negeri tidak akan hanya memberi fokus membangunkan kawasan bandar seperti Kota Kinabalu, Sandakan dan Tawau tetapi kawasan luar bandar juga akan diberikan keutamaan.

SEJARAH


Stesen Kereta Api Melalap merupakan bekas stesen kereta api Laluan Kereta Api Barat Sabah yang terletak di Melalap, Sabah. Pada tahun 1900-an, seperti kebanyakan kawasan di Bahagian Pantai Barat, Sabah; sebahagian besar kawasan Melalap telah ditanam dengan pokok getah.

Sebuah lalu kereta api ke Melalap kemudiannya telah dibina oleh seorang jurutera Inggeris, Arthur J. West menggunakan buruh asing dari China yang terdiri daripada masyarakat Hakka dan Kantonis.

Laluan kereta api tersebut siap pada tahun 1906 untuk mengangkut barang dan juga membawa orang ke bandar-bandar besar.

Laluan tersebut telah dibuka pada 1 Ogos 1914, namun begitu, disebabkan oleh perubahan ekonomi di sekitar Melalap, laluan kereta api tersebut telah ditutup dan perkhimatannya telah ditamatkan pada tahun 1970-1971.

Stesen kereta api ini akhirnya diliputi semak samun akibat tidak dilakukan apa-apa pemuliharaan melainkan beberapa percubaan menyelamatkannya namun gagal kerana kekurangan peruntukan dan ketiadaan sokongan.

Pemuliharaan


Pada tahun 2016, hasil usaha seorang sukarelawan, Richard Ker, yang merupakan pengasas Persatuan Sejarah Borneo Utara, kawasan stesen tersebut telah dibersihkan dan dibaiki serta pelancaran kempen #SaveMelalapStation (#SelamatkanStesenMelalap) sebagai sebahagian usaha kumpulan tersebut untuk melindungi kesemua struktur sejarah di Sabah.

Ia turut dibiayai oleh syarikat-syarikat besar dan lain-lain parti yang turut menyumbang untuk pengumpulan dana bagi menyelamatkan stesen ini.

Pada 9 Mac 2017, stesen ini telah diwartakan sebagai sebahagian daripada tapak sejarah oleh kerajaan Sabah.

Timbalan Ketua Menteri Sabah ketika itu, Joseph Pairin Kitingan berkata pada 20 Mac 2017 bahawa bangunan stesen lama juga perlu diperlihara sebagai Warisan Negara.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
10 Stesen Kereta Api Berhantu Di Dunia!Satu-satunya Jambatan Kereta Api Merentasi Tasik Di Malaysia
sumber: 1 | 2



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2019/04/stesen-kereta-api-melalap-tenom.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
24 Tps Di Garut Terdampak Reaktivasi Jalur Kereta Api

24 Tps Di Garut Terdampak Reaktivasi Jalur Kereta Api

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 227 hits
Junaidin mengaku pembongkaran menjadi kesulitan PPK dalam memfasilitasi para pemilih di 17 April nanti Jika pembongkaran tetap dilakukan maka bukan tidak mungkin PPK kesulitan memfasilitasi warga dalam menyalurkan suaranya dalam Pemilu 2019
Kereta Api Sering Gangguan Menhub Kumpulkan Pt Kai Di Bogor

Kereta Api Sering Gangguan Menhub Kumpulkan Pt Kai Di Bogor

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 167 hits
Menteri Perhubungan Budi Karya Sumadi bersama jajaran PT Kereta Api Indonesia melakukan rapat tertutup di Stasiun Bogor untuk membahas sejumlah persoalan terkait banyaknya gangguan kereta api yang belakangan ini terjadi Kamis
7 Kelakuan Penumpang Kereta Api Yang Bikin Males Kamu Pernah Nemuin Yang Ngeselin Begini Nggak

7 Kelakuan Penumpang Kereta Api Yang Bikin Males Kamu Pernah Nemuin Yang Ngeselin Begini Nggak

papar berkaitan - pada 1/4/2019 - jumlah : 237 hits
Pas dateng eh kursinya sudah didudukin emak emak sama keluarganya Kitanya malah yang suruh pindah Duh siapa yang pernah begini
Tiket Pesawat Mahal Masyarakat Pilih Naik Kereta Api

Tiket Pesawat Mahal Masyarakat Pilih Naik Kereta Api

papar berkaitan - pada 30/3/2019 - jumlah : 189 hits
Mahalnya tiket pesawat pun diprediksi akan berdampak pada peralihan penumpang ke kereta api Meski demikian Managing Director of Commerce PT KAI Dody Budiawan mengatakan pihaknya perlu menganalisis hal ini terlebih dahulu
Takut Kehabisan Tiket Kereta Api Untuk Mudik Lebaran 3 Langkah Ini Akan Pastikan Kalian Kebagian Tiket

Takut Kehabisan Tiket Kereta Api Untuk Mudik Lebaran 3 Langkah Ini Akan Pastikan Kalian Kebagian Tiket

papar berkaitan - pada 30/3/2019 - jumlah : 315 hits
Lebih dari 50 penduduk Jakarta adalah perantau Entah dari tanah Sumatera Kalimantan Sulawesi Papua ataupun berbagai daerah lain di Indonesia Tidak heran jika menjelang lebaran atau bahkan menjelang bulan Ramadhan para perantau yang ada di J...
Sejarah Penubuhan Syarikat Honda Daripada Pengeluar Kapchai Sehingga Menjadi Pengeluar Kereta Ketiga Terbesar Dunia

Sejarah Penubuhan Syarikat Honda Daripada Pengeluar Kapchai Sehingga Menjadi Pengeluar Kereta Ketiga Terbesar Dunia

papar berkaitan - pada 26/3/2019 - jumlah : 744 hits
Honda merupakan salah sebuah syarikat automotif yang berjaya di dunia walaupun usianya masih muda berbanding dengan syarikat syarikat automotif yang lain Orang bertanggungjawab yang menaikan Honda adalah pengasas syarikat itu sendiri iaitu ...
Airlangga Janjikan Pembangunan Rel Kereta Api Jika Golkar Menang Di Kalsel

Airlangga Janjikan Pembangunan Rel Kereta Api Jika Golkar Menang Di Kalsel

papar berkaitan - pada 5/4/2019 - jumlah : 286 hits
Airlangga Janjikan Pembangunan Rel Kereta Api Jika Golkar Menang di Kalsel Menurut Menteri Perindustrian Kabinet Kerja ini kini Partai Golkar sudah kembali bangkit Sehingga momentum tersebut menjadi pemicu kuat untuk memenangkannya
Secuil Gambaran Kerasnya Hidup Di Jakarta Dari Perjuangan Ibu Hamil Yang Setiap Hari Naik Kereta

Secuil Gambaran Kerasnya Hidup Di Jakarta Dari Perjuangan Ibu Hamil Yang Setiap Hari Naik Kereta

papar berkaitan - pada 25/3/2019 - jumlah : 304 hits
Jakarta menurut saya tempat menemukan banyak cerita menarik dari manis pahitnya pengalaman hidup yang ada
Lagi Kereta Dipandu Melawan Arus

Lagi Kereta Dipandu Melawan Arus

papar berkaitan - pada 25/3/2019 - jumlah : 286 hits
Viral di media sosial video sebuah kereta Perodua Myvi dipandu secara melawan arus di Lebuhraya Baru Pantai awal pagi semalam nbsp Kejadian yang berlaku pada jam 4 30 pagi itu dirakam oleh penunggang motosikal yang berada di laluan bersebel...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku