Sejarah Lompat Katak Parti Politik Di Sabah


Isu melompat parti atau nama jijiknya 'lompat katak' dan percubaan untuk menukar kerajaan negeri bukanlah fenomena baharu dalam politik di Sabah, kerana kejadian serupa pernah berlaku sebelum ini termasuklah pada pilihan raya umum ke 14 tahun 2018 dahulu.


Malah, kejadian bekas ketua menteri Musa Aman terkandas di pintu istana, ketika dia berusaha untuk bertemu dengan Yang Di-Pertua Negeri Juhar Mahiruddin untuk merayu agar DUN tidak dibubarkan dan seterusnya mengangkat sumpah sebagai ketua menteri, juga mengimbau kejadian serupa sebelum ini.

Walaupun dalam konteks berbeza, kejadian itu mempunyai persamaan dengan pengalaman pengasas Parti Bersatu Sabah (PBS) Joseph Pairin Kitingan susulan pilihan raya pada 1985 dan 1994.

Pilihan raya 1985 dan 1986

Pilihan raya negeri pada April 1985 menyaksikan parti berusia 47 hari yang dipimpin Joseph Pairin Kitingan memenangi pilihan raya.

PBS berjaya mengalahkan Parti Bersatu Jelata Sabah (Berjaya) dipimpin Harris Salleh yang mendapat sokongan Umno.

Sebelum itu, Pairin, yang banyak mengetengahkan isu masyarakat Kadazan-Dusun di Sabah berselisih dengan Harris menyebabkan dia digugurkan dari kabinet pada tahun 1982.

Turut bertanding pada pilihan raya negeri 1985 itu ialah Pertubuhan Kebangsaan Sabah Bersatu (Usno), yang dipimpin oleh bekas ketua menteri Mustapha Harun, yang turut berselisih dengan Harris.

PBS dan Usno ketika itu bekerjasama bagi memastikan Berjaya tidak menjadi kerajaan. Sebelum pilihan raya, kedua-dua parti itu dikatakan mencapai persefahaman untuk menubuhkan kerajaan gabungan sekiranya tidak berjaya mendapat majoriti.

PBS menang dengan memperoleh 25 daripada 48 kerusi. Ia kemudian menjadi 26 selepas wakil rakyat Pasok memihak kepada PBS. USNO memenangi 16 kerusi sementara Berjaya hanya memperoleh enam kerusi.

Namun, pemimpin Berjaya dikatakan telah bertemu Mustapha dan meyakinkan beliau berjumpa dan memaksa Yang Di-Pertua Negeri ketika itu, Adnan Roberts untuk membenarkannya mengangkat sumpah sebagai ketua menteri.

Mahkamah Tinggi akhirnya berpihak kepada Pairin dalam saman yang dikemukakan Mustapha.

Dalam tempoh ini juga siri demonstrasi dan rusuhan yang melibatkan letupan bom di Kota Kinabalu serta beberapa bandar lain di Sabah berlaku.

Menurut penganalisis politik, James Chin, demonstrasi dan rusuhan dalam tempoh itu dispekulasikan sebagai usaha untuk mengisytiharkan darurat dan secara tidak langsung mengenepikan Pairin dan PBS.

Tidak sampai setahun selepas pilihan raya negeri 1985, susulan situasi politik yang tegang ketika itu, Pairin mengumumkan pilihan raya mengejut.

Pada pilihan raya itu, Pairin dan PBS mengukuhkan mandat dengan memenangi 34 kerusi.

Pada tahun itu, Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad menerima PBS menjadi parti komponen BN.

Pilihan raya 1994

Di bawah BN, PBS memenangi 36 kerusi dalam pilihan raya negeri 1990, namun gabungan PBS-BN berdepan pelbagai isu termasuk dakwaan layanan tidak adil oleh kerajaan persekutuan.

Pada Oktober 1990, sebaik pencalonan untuk pilihan raya umum selesai, Pairin mengumumkan PBS meninggalkan BN untuk memilih Gagasan Rakyat yang diterajui Tengku Razaleigh Hamzah.

Langkah politik itu menyebabkan BN yang diterajui Mahathir mengubah strategi dengan melantik calon baru pada saat akhir dan akhirnya membawa masuk wakil Umno ke negeri itu dan bertanding dalam pilihan raya 1994.

Pada pilihan raya Februari 1994, Pairin menang dengan hanya majoriti dua kerusi walaupun telah membentuk pakatan dengan Usno. Sementara itu, Umno Sabah memperoleh hampir semua kerusi majoriti Muslim.

Antara yang menang ialah calon yang bertanding pertama kali, Mohamad Salleh, anak Yang Di-Pertua Negeri itu ketika itu, Mohammad Said Keruak, yang memenangi kerusi DUN Usukan untuk Umno.

Pairin ketika itu bergegas ke istana untuk mengesahkan kedudukan dan kemenangannya, bagaimanapun terpaksa menunggu selama 36 jam di depan pintu istana.

Menurut penganalisis Mohammad Agus Yusoff, Yang-di-Pertua Negeri ketika itu tidak sihat.

"Pairin menunggu di depan pintu istana, mengatakan dia ingin mengelakkan kejadian memalukan yang telah terjadi pada tahun 1985," tulis Agus dalam makalah tahun 2001 mengenai topik tersebut.

Namun, kejadian wakil rakyat melompat parti yang didakwa diatur oleh timbalan perdana menteri ketika itu, Anwar Ibrahim, berjaya menjatuhkan kerajaan Pairin.

Yang Di-Pertua Negeri ketika itu menolak permintaan Pairin untuk membubarkan DUN.

Ini adalah kali pertama lompat parti secara besar-besaran menyebabkan kejatuhan sebuah kerajaan negeri dan dalam tempoh dua minggu, Pairin akhirnya diganti.

Seperti yang dijanjikan sebelumnya oleh Umno, negeri itu kemudian mengamalkan sistem giliran untuk menentukan ketua menteri, bergilir setiap dua tahun antara Muslim-bumiputera, dan bukan Muslim-bumiputera atau Cina.

Namun, amalan ini dihentikan setelah Musa Aman mengambil alih teraju kerajaan negeri pada 2003.

Pilihan raya umum 2018


Pada pilihan raya umum 2018, kejadian wakil rakyat lompat parti berlaku sekali lagi, yang menyaksikan Warisan dan sekutunya Pakatan Harapan mengambil alih kerajaan negeri dari Umno-BN setelah sekian lama.

Pada pilihan raya itu, BN Sabah dan Warisan, yang diketuai oleh bekas menteri BN Mohd Shafie Apdal, masing-masing memenangi 29 kerusi daripada 60 kerusi DUN.

Parti Solidariti Tanah Airku (Star), di bawah presiden Jeffrey Pairin Kitinggan, yang merupakan adik kepada Joseph Pairin, menjadi kingmaker.

Star yang memenangi dua kerusi berjanji akan menyokong Musa, yang kemudiannya mengangkat sumpah sebagai ketua menteri pada 10 Mei 2018.

Namun, hanya sehari kemudian, enam wakil rakyat BN lompat parti menyokong Warisan dan seterusnya memberi laluan kepada Shafie mengangkat sumpah sebagai ketua menteri.

Musa mengemukakan cabaran undang-undang di Mahkamah Tinggi terhadap Yang Di-Pertua Negeri dan Shafie untuk membatalkan presiden Warisan itu, namun keputusan mahkamah tidak berpihak kepada Musa.

Yang Di-Pertua Negeri, Juhar Mahiruddin, kemudiannya membuat laporan polis terhadap Musa atas dakwaan ugutan jenayah, tetapi beliau menafikan dakwaan itu.

Mungkin sebab itu jugalah Juhar membuat keputusan menyebelahi Shafie untuk pembubaran DUN.

"Kita mesti memberi penghargaan kepada Yang di-Pertua Negeri. Rakyat diberi peluang untuk memilih kali ini, bukan hanya membenarkan ketua menteri baru angkat sumpah (seperti pada tahun 1994 dan 2018).

"Ini adalah demokrasi. Sekiranya mereka hanya angkat sumpah sebagai kerajaan negeri baru, akan timbul tuntutan undang-undang seperti sebelumnya," kata Yang di-Pertua Negeri.

Pilihan raya mengejut juga membolehkan rakyat mempertimbangkan keadaan politik semasa, bukan hanya di Sabah tetapi di peringkat persekutuan, seperti perubahan kerajaan pusat pada Februari 2020 yang lalu.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Musa Aman Bebas 46 Tuduhan Rasuah, Pengubahan Wang HaramApa Itu Pas Sementara Sabah (PSS)?
sumber: malaysiakini



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2020/08/sejarah-lompat-katak-parti-politik-di-sabah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sprm Sabah Siasat Dakwaan Adun Di Tawar Wang Untuk Lompat Parti

Sprm Sabah Siasat Dakwaan Adun Di Tawar Wang Untuk Lompat Parti

papar berkaitan - pada 1/8/2020 - jumlah : 331 hits
KOTA KINABALU Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Sabah akan menyiasat dakwaan kononnya terdapat beberapa Ahli Dewan Undangan Negeri Sabah telah ditawarkan wang dan jawatan untuk melompat parti Pengarahnya S Karunanithy berkata SPRM Saba...
Kudeta Sabah Gagal Pengajaran Buat Pemimpin Katak

Kudeta Sabah Gagal Pengajaran Buat Pemimpin Katak

papar berkaitan - pada 1/8/2020 - jumlah : 524 hits
Ahli Jawatakuasa Pusat DAP Liew Chin Tong hari ini berkata kegagalan menumbangkan Kerajaan Sabah akan menjadi satu pengajaran kepada pemimpin pemimpin politik lain yang berhasrat untuk melompat ke parti lain demi meraih keuntungan peribadi ...
Dulu Ahli Poltik Katak Sekarang Beruk Lompat Pokok Ibrahim Ali

Dulu Ahli Poltik Katak Sekarang Beruk Lompat Pokok Ibrahim Ali

papar berkaitan - pada 2/8/2020 - jumlah : 322 hits
Datuk Paduka Dr Ibrahim Ali PUTRA mengusul dan mencadangkan pindaan kepada Akta Pilihan Raya bagi mencegah budaya lompat tukar parti yang menjadi jadi di mana memudaratkan beban kewangan negara serta boleh mengancam keselamatan rakyat dan k...
Lompat Parti Umpama Khianat Amanah Rakyat Dr Mahathir

Lompat Parti Umpama Khianat Amanah Rakyat Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 2/8/2020 - jumlah : 249 hits
Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengingatkan wakil rakyat supaya tidak melupakan janji ketika Pilihan Raya Umum lalu dan mandat yang telah diberikan rakyat selepas dipilih Beliau yang juga Ahli Parlimen Langkawi itu berkata ra...
Bahagi Kerusi Secara Saksama Tiada Parti Dominan Di Sabah Kata Pemuda Pkr

Bahagi Kerusi Secara Saksama Tiada Parti Dominan Di Sabah Kata Pemuda Pkr

papar berkaitan - pada 2/8/2020 - jumlah : 356 hits
August 2 2020 Setiausaha Pemuda PKR Ahmad Syukri Che Ab Razak mengakui PKR berdepan laluan sukar memulakan proses perbincangan adil berhubung pembahagian kerusi jika ada parti yang menganggap diri lebih dominan dan perlu diberikan lebih ban...
Prn Sabah Beri Parti Yang Lebih Kuat Untuk Bertanding Annuar Musa

Prn Sabah Beri Parti Yang Lebih Kuat Untuk Bertanding Annuar Musa

papar berkaitan - pada 2/8/2020 - jumlah : 279 hits
Umno membayangkan kesanggupan parti itu memberikan laluan kepada Bersatu untuk bertanding di mana mana kerusi dewan undangan negeri di Sabah dalam pilihan raya negeri akan datang Pada masa sama pemimpinnya berkata BN juga berhak berbuat sep...
Kebobrokan Politik Sabah Shafie Miliki Kelebihan

Kebobrokan Politik Sabah Shafie Miliki Kelebihan

papar berkaitan - pada 31/7/2020 - jumlah : 203 hits
Kredit Norman Radzuan Ubat kpd kebabian politik negara Ada yg terkejut saya gunakan ayat kebabian ia sekadar tanda marah saya sebagai rakyat kpd politikus yg hanya menggunakan rakyat utk kepentingan peribadi Jika benar ada tawar menawar dgn...
Politik Sabah Tidak Gugat Sokongan Terhadap Ph Anwar

Politik Sabah Tidak Gugat Sokongan Terhadap Ph Anwar

papar berkaitan - pada 30/7/2020 - jumlah : 297 hits
MELAKA Pakatan Harapan yakin konflik politik yang berlaku di Sabah tidak akan memberi impak kepada kejatuhan mereka Pengerusinya Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata beliau yakin rakyat begitu memahami sepak terajang politik dalam kalangan ahli...
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Welcome 2024

Akhirnya Berjaya Cara Betulkan Kalendar Hijrah Ramadan Di Iphone Untuk Tahun 2024

Pengalaman Masuk Hospital Kpj

Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo