Kebobrokan Politik Sabah Shafie Miliki Kelebihan



Kredit: Norman Radzuan
Ubat kpd ‘kebabian’ politik negara
Ada yg terkejut saya gunakan ayat ‘kebabian’…ia sekadar tanda marah saya sebagai rakyat kpd politikus yg hanya menggunakan rakyat utk kepentingan peribadi.
Jika benar ada tawar menawar dgn jutaan ringgit dan kedudukan…. dari mana dtg wang tersebut? Tentulah wang itu yg dicuri dari rakyat dan ditaburkan kpd pemimpin utk membeli maruah.
Itulah senario yg berlaku di Malaysia ketika ini. Satu2 negara yg pemimpin2 mudah dibeli macam beli barang di pasar malam. Harga paling mahal di negara ini bukan bangunan KLCC tetapi maruah ahli politik. Mereka mendapat keuntungan laba politik berpuluh juta yg merana rakyat.
Ada ahli akademik atau org politik mengatakan jalan terbaik kpd konflik politik negara adalah membubarkan Parlimen. Pandangan saya sedikit berbeza.
Sabah adalah mangsa ‘kebabian’ angkara pelacur2 politik yg bermula di Semenanjung. Jadi sampai bila jual beli maruah ahli politik ini berlaku malah semakin serius. Masyarakat kita suka melihat pemasalahan itu di hujung bukan di pangkal.
Contoh jika demam… org kita senang saja pergi klinik ambil ubat atau pergi Seven E telan panadol. Tapi punca demam itu tidak mahu dicari.
Begitulah juga suasana politik negara. Apa punca ahli politik melompat? Demi rakyat…kalau anda percaya kata2 org politik baik pergi tingkat 10 terjun bangunan.
Tentulah kerana ada tawar menawar utk membeli maruah. Hidup ‘tak bermaruah’ budaya rakyat Malaysia yg dididik oleh org politik. Rasuah membeli maruah adalah prinsip dan budaya hidup popular kita masa kini.
Dgn rakyat bagaimana pandangan org politik?… saya suka dgn ayat sinis George Orwell..’Political language is designed to make lies sound truthful and murder respectable.’
Bagi saya ubat ‘kebabian’ politik ini, sistem Westminster iaitu sistem Parlimen kerajaan demokratik dimodelkan mengikut acuan kerajaan British perlu dipinda dgn tidak menamakan individu sebagai calon parti, sebaliknya menampilkan lambang parti pada kerusi dipertandingkan.
Kita pertandingkan lambang parti, ia akan banyak selesaikan masalah. Bukan setakat boleh halang daripada runtuhnya parti tapi boleh banteras rasuah seperti disarankan Nazri Aziz.
Ingat serahkan kembali kpd mandat rakyat ( Pilihanraya semula) dan mencari calon yg bersih ( jgn mimpi lebai pun penipu ) bukan ubat mujarat ia sekadar idea kurang bijak utk jangka pendek. SPR kena buat undang2 baru dgn segera!
Jika tidak wang rakyat berbillion hilang dan amalan rasuah ini akn berleluasa. Muhyiddin kena lakukan skg demi masa depan jenerasi akn dtg. Jika tidak ‘kebabian’ ini tidak akn selesai malah semakin parah. Sabah adalah mangsa terbaru isu beli membeli maruah ahli politik.
Contoh kes antara Syafie Apdal dan Musa Aman. Kedua pendapat mereka betul tapi keduanya tidak pergi ke isu pokok. Syafie bubarkan Parlimen dan serahkan kembali mandat kpd rakyat itu betul… Musa Aman kata menyusahkan rakyat dan ketika musim Covid ini pun betul…
Kalau saya hakimnya… jika kamu berdua tidak mengamalkan saling pancing memancing dan beli membeli tidak jadi semua ini. Tunggu sahaja 5 tahun sekali. Lawan dgn isu masa itu bukan lawan dgn duit atau jawatan2…
DUN Sabah sudah terbubar… what’s next. Apa peluang Syafie dan Musa Aman. Keduanya ada peluang tetapi Syafie Apdal mempunyai kelebihan sedikit berbanding Musa Aman.
Syafie ada kelebihan atas 2 faktor utama. Apapun ia mesti didahului dgn sokongan PH. Syafie kena ambil ikhtibar dari kejadian ini, beliau kena bijak bermuafakat. Jgn sombong dgn mengenepikan kekuatan PKR, Amanah dan DAP.
Pertama Syafie ada kelebihan kerana dia mempunyai masa 60 hari atas kapasiti KM utk bertemu rakyat di seluruh Sabah dgn memberi byk projek kpd kawasan2 tertentu.
Kedua Syafie boleh menggunakan perpecahan PN antara UMNO, Bersatu dan parti tempatan yg mereka menyokong Musa Aman kerana merasakan Musa Aman mampu menjadi KM… apabila kuasa tiada politikus ini akan menyusuk jalan tikus kembali mencari makanan baru.
Dua faktor utama ini saya melihat berikan kelebihan kpd Syafie. Kelebihan Musa Aman pula dia akn mendapatkan kelebihan sokongan PN dan tentulah media akn menberikan lebih publsiti kpd beliau.
Pentingnya Pilihanraya DUN Sabah ini utk menentukan nasib PN atau BN. Adakah boleh mereka bersatu dan adakah rakyat kini menyokong mereka.
Berita Muhyiddin memohon utk bersama Muafakat Nasional bagi saya satu yg akn memalukan apabila seorang PM memohon utk diterima menyertai parti lawan utk kekal menjadi PM… bab ini kita bincang isu yg lain…
Pendek je punca segala punca ini adalah bermula dari Tun, Muhyiddin dan Azmin hingga dlm tempoh 22 bulan ini tak aman politik negara… Mereka bertiga ini patut bertanggungjawab akn pemasalahan ini…. nak percaya boleh tak mahu percaya boleh… tiada paksaan dan tak salah berbeza pandangan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/29009

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Shafie Apdal Kekal Ketua Menteri Sabah Miliki Majoriti

Shafie Apdal Kekal Ketua Menteri Sabah Miliki Majoriti

papar berkaitan - pada 30/7/2020 - jumlah : 301 hits
KOTA KINABALU Datuk Seri Mohd Shafie Apdal mengesahkan beliau kekal sebagai Ketua Menteri Sabah selepas masih mendapat majoriti sokongan Ahli Dewan Undangan Negeri Ketika ditemui pemberita di kediaman rasminya Mohd Shafie berkata segala kem...
Prn Sabah Pembaziran Wang Kerana Shafie Gila Kuasa

Prn Sabah Pembaziran Wang Kerana Shafie Gila Kuasa

papar berkaitan - pada 1/8/2020 - jumlah : 293 hits
DUN Sabah sudah pun dibubarkan oleh TYT Negeri Sabah atas desakan Shafie Apdal Shafie Apdal sudah maklum bahawa beliau tidak lagi mempunyai majoriti di Dun Sabah Sepatutnya TYT berjumpa pihak yang mempunyai majoriti dan membuat keputusan te...
Tan Sri Musa Aman Tolak Keputusan Bubar Dun Sabah Dakwa Miliki Sokongan Majoriti

Tan Sri Musa Aman Tolak Keputusan Bubar Dun Sabah Dakwa Miliki Sokongan Majoriti

papar berkaitan - pada 31/7/2020 - jumlah : 322 hits
KOTA KINABALU Bekas Ketua Menteri Sabah Tan Sri Musa Aman menolak keputusan pembubaran Dewan Undangan Negeri Sabah dan seterusnya mengadakan pilihan raya negeri mengejut kerana bimbang akan keselamatan nyawa rakyat Sabah Astro Radio News Fa...
Dun Sabah Bubar Shafie Apdal

Dun Sabah Bubar Shafie Apdal

papar berkaitan - pada 30/7/2020 - jumlah : 258 hits
Beri laluan kepada pilihan raya negeri dalam tempoh 60 hari Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal KOTA KINABALU Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal hari ini mengumumkan pembubaran Dewan Undangan Negeri Sabah bagi mem...
Ydp Lulus Bubar Dun Sabah Tindakan Bijak Shafie Afdal

Ydp Lulus Bubar Dun Sabah Tindakan Bijak Shafie Afdal

papar berkaitan - pada 30/7/2020 - jumlah : 274 hits
Dalam sidang media hari ini Shafie berkata Juhar menyatakan perkenannya dalam pertemuan pagi ini Setelah buat surat semalam saya bertemu dengan TYT untuk menyerahkan surat Selepas itu pagi tadi bertemu TYT dan TYT memperakui untuk membubark...
Shafie Apdal Umum Dun Sabah Di Bubarkan Berkuatkuasa Hari Ini

Shafie Apdal Umum Dun Sabah Di Bubarkan Berkuatkuasa Hari Ini

papar berkaitan - pada 30/7/2020 - jumlah : 229 hits
KOTA KINABALU Dewan Undangan Negeri Sabah dibubarkan berkuat kuasa hari ini Pembubaran itu diumumkan oleh Ketua Menteri Datuk Seri Mohd Shafie Apdal pada sidang media khas pagi ini Beliau yang juga Presiden Parti Warisan Sabah berkata permo...
Yoursay Pn Weaponises Musa Aman Against Shafie In Sabah

Yoursay Pn Weaponises Musa Aman Against Shafie In Sabah

papar berkaitan - pada 1/8/2020 - jumlah : 200 hits
YOURSAY He was a hatchet man and true to form he did it The Wakandan When former Sabah chief minister Musa Aman was released from his 46 criminal charges the writing was on the wall He was set free to wrest havoc in Sabah With allegedly lot...
Kemana Wang Royalty Rm 3 2 Bilion Sabah Sejak Shafie Jadi Ketua Menteri

Kemana Wang Royalty Rm 3 2 Bilion Sabah Sejak Shafie Jadi Ketua Menteri

papar berkaitan - pada 6/8/2020 - jumlah : 692 hits
Masyarakat Sabah termasuk adun warisan yg hilang kepercayaan terhadap ketua menteri mereka mungkin kerana isu wang royalty Wang yang di bayar oleh Petronas kepada negeri di bawah bayu sejak tidak pernah diumumkan kepada rakyat Jumlah perole...
Luyang Rep Sabah Faced Three Coup Attempts Shafie Stopped First Two

Luyang Rep Sabah Faced Three Coup Attempts Shafie Stopped First Two

papar berkaitan - pada 6/8/2020 - jumlah : 268 hits
A Sabah elected representative has claimed that former chief minister Musa Aman initiated three coup attempts in order to wrest power from the Warisan led state government Luyang assemblyperson Phoong Jin Zhe revealed that incumbent Chief M...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api