Sejarah Hubungan Kedah Dan Pulau Pinang Dipesongkan Sejak 200 Tahun


bharian.com.my
Oleh M Hifzuddin Ikhsan 
[email protected] Jun 21, 2023 @ 8:56pm
Menteri Besar Kedah Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor (tengah) bersama barisan exco mengadakan sidang media selepas mesyuarat Exco di Wisma Darul Aman hari ini - Foto NSTP/SYAHARIM ABIDIN
ALOR SETAR: Kerajaan negeri akan meneruskan usaha membetulkan sejarah berkaitan kedudukan Kedah dan Pulau Pinang yang didakwa dipesongkan sejak 200 tahun lalu.

Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor, berkata eksploitasi ke atas sejarah Kedah yang dilakukan sejak pemerintahan British wajar diperbetul selepas mendakwa pakar sejarah menemui fakta baharu hasil daripada pelbagai kajian.

Jelasnya, sekiranya pembetulan itu tidak dibuat, rakyat terutama generasi muda akan terus hidup dalam pemesongan sejarah yang dibuat pihak yang mempunyai kepentingan dalam setiap peristiwa yang berlaku.

"Ini ada pakar sejarah kata sewa (Pulau Pinang) sudah terbatal. Itu dia seorang sahaja yang kata kerana dia juga lahir daripada sistem yang telah dipesongkan. Saya tak tahu PhD (Doktor Falsafah) dia kaji bab apa.

"Jadi apabila kita ada hasrat murni untuk memperbetulkan pemesongan membabitkan Kedah, maka hasrat ini patut disokong selagi ia benar berdasarkan hakikat yang telah terjadi pada waktu itu dan mesti diperbetulkan ketika ini.

"Keadaan ini mesti diperbetul anak bangsa yang kemudian lahir dan mempunyai kecerdikan, kepintaran, kecerdasan, berilmu, mempunyai maklumat, membuat kajian dan ada usaha untuk membuat pembetulan berkenaan," katanya pada sidang media di Wisma Darul Aman di sini, hari ini.

Kelmarin, pakar sejarah, Prof Datuk Dr Ramlah Adam menjelaskan, sewaan Pulau Pinang telah terbatal sebaik sahaja Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu (PPTM) 1948 ditandatangani Raja-Raja Melayu dan wakil British, Sir Edward Gent.

Menurutnya, berdasarkan sejarah dan surat perjanjian pada tahun 1786, Francis Light hanya menyewa kepada Kedah dan ia dibayar secara tahunan.

Mengulas lanjut, Muhammad Sanusi berkata, beliau menjunjung titah Sultan Kedah Sultan Sallehuddin Sultan Badlishah mengenai sejarah hubungan Kedah dan Pulau Pinang sempena Hari Keputeraan baginda Ahad lalu.

Katanya, mana-mana pihak tidak wajar berasa bimbang atau risau atas titah yang disampaikan Sultan Kedah itu kerana ia adalah benar, lurus dan betul berdasarkan fakta yang dimiliki.

"Seperti saya kata, Kesultanan Kedah ini adalah yang tertua di dunia dan satu-satunya yang diperintah keluarga sama yang tidak pernah terputus hubungan kekeluargaan sejak zaman sebelum Islam sehingga pengislaman Sultan Kedah pertama pada tahun 1136.

"Disebabkan itu adakah kita sanggup hidup dalam pemesongan sejarah buat selama-lamanya? Saya tak sanggup, jika ada yang sanggup, itu kerana dia ada kepentingan dalam pemesongan itu dan kita ada kepentingan untuk memperbetulkan apa yang dipesongkan.

"Kita menjunjung titah perintah Sultan Kedah yang mahu sejarah sebenar direalisasikan berdasarkan pembentangan fakta tanpa prejudis kepada mana-mana pihak, itu usaha yang sedang kita lakukan," katanya.

Sultan Sallehuddin sebelum ini bertitah, bahawa pembentukan Malaysia tidak sepatutnya menjadi titik yang membenarkan sejarah Kedah yang wujud sejak sekian lama dipadamkan.

Baginda bertitah, perbincangan mengenai sejarah Kedah di pelbagai platform mulai subur sejak akhir ini di segenap lapisan masyarakat, terutamanya membabitkan kedudukan negeri itu dan Pulau Pinang


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/06/sejarah-hubungan-kedah-dan-pulau-pinang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Noktahkan Sejarah Pajakan P Pinang Secara Melulu Titah Sultan Kedah

Jangan Noktahkan Sejarah Pajakan P Pinang Secara Melulu Titah Sultan Kedah

papar berkaitan - pada 19/6/2023 - jumlah : 201 hits
freemalaysiatoday com 18 Jun 2023Sultan Sallehuddin Sultan Badlishah bertitah tidak wajar suara rakyat Kedah berkisar sejarah dan kedaulatannya didiamkan Sultan Sallehuddin Sultan Badlishah bertitah hakikat tanah Pulau Pinang hanyalah dipaj...
Bubar Dun Kelantan Terengganu Kedah Selangor Negeri Sembilan Pulau Pinang

Bubar Dun Kelantan Terengganu Kedah Selangor Negeri Sembilan Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 15/6/2023 - jumlah : 281 hits
BUBAR DUN KELANTAN TERENGGANU KEDAH SELANGOR NEGERI SEMBILAN PULAU PINANG Untuk makluman anda Pilihan Raya Negeri bagi Kelantan Terengganu Kedah Selangor Negeri Sembilan dan Pulau Pinang dijangka akan diadakan pada Mac atau Ogos 2023 Disini...
Isu Kedah Pulau Pinang Jangan Main Suara Politik Picisan

Isu Kedah Pulau Pinang Jangan Main Suara Politik Picisan

papar berkaitan - pada 12/6/2023 - jumlah : 104 hits
Pemimpin di negara ini perlu mempunyai ilmu sebelum menimbulkan sesuatu isu jelas Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim merujuk kepada isu Pulau Pinang milik Kedah yang dibangkitkan Menteri Besar Kedah Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor b...
Perjelas Isu Libat Pajakan Pulau Pinang Berdasarkan Fakta Sultan Kedah

Perjelas Isu Libat Pajakan Pulau Pinang Berdasarkan Fakta Sultan Kedah

papar berkaitan - pada 19/6/2023 - jumlah : 133 hits
Beginda bertitah hakikat bahawa Pulau Pinang hanyalah dipajak juga perlu diperjelaskan secara terang berlandaskan fakta dan tanpa prejudis Sultan Kedah Sultan Sallehuddin Sultan Badlishah bertitah bahawa amat tidak wajar sekiranya suara rak...
Pakatan Pulau Pinang Sasar Menang 32 Kerusi

Pakatan Pulau Pinang Sasar Menang 32 Kerusi

papar berkaitan - pada 27/6/2023 - jumlah : 91 hits
PAKATAN Harapan Pulau Pinang menyasarkan untuk menang antara 30 ke 32 kerusi pada Pilihan Raya Negeri yang akan datang Pengerusi PH Pulau Pinang Chow Kon Yeow berkata sekiranya gabungan itu memenangi antara 30 ke 32 kerusi dalam PRN itu ia ...
Pemuda Mca Saran Pulau Kempen Prn Kerana Disisih Sejak Bn Berkawan Dengan Dap

Pemuda Mca Saran Pulau Kempen Prn Kerana Disisih Sejak Bn Berkawan Dengan Dap

papar berkaitan - pada 26/6/2023 - jumlah : 108 hits
Pemuda MCA menyarankan kepemimpinan parti itu memulau Pilihan Raya Negeri di enam negeri yang akan diadakan tidak lama lagi Setiausaha Agung Pemuda MCA Daniel Wa turut menyarankan MCA tidak membantu mana mana calon yang didakwa bersifat som...
Cakap Separuh Benar Jadi Bohong Mutlak Kata Anwar Berkait P Pinang Milik Kedah

Cakap Separuh Benar Jadi Bohong Mutlak Kata Anwar Berkait P Pinang Milik Kedah

papar berkaitan - pada 12/6/2023 - jumlah : 191 hits
BernamaGEORGE TOWN Pemimpin negara ini perlu mempunyai pengetahuan apabila membuat kenyataan mengenai sesuatu isu kata Perdana Menteri Anwar Ibrahim Anwar yang merujuk kepada isu dakwaan Pulau Pinang milik Kedah berkata sejarah telah tertul...
E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

More Than 20 Ji Members In Johor Igp

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Adik Wanie Feat Adam Zbp Dudo Sengat Jando Chord



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

New Environment

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Punca Otot Kejang

Aktiviti Majlis Forum Dan Pelancaran Buku Halatuju Nasionalis Ppim 18 05 2024

Status Hartanah Hakmilik Sementera Kekal Freehold Leasehold