Sejarah Bomba Pertama Di Malaysia Pada Tahun 1883


Hari Bomba Sedunia dinobatkan pada tarikh 4 Mei setiap tahun untuk memperingati akan pengorbanan anggota bomba dalam melaksanakan pelbagai misi memadam kebakaran dan misi menyelamat.

Di Malaysia jabatan ini dipanggil sebagai Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM). Dan struktur organisasinya berada di bawah Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT).
Ramai anggota masyarkat berpendapat bahawa tugas utama JBPM hanyalah kepada operasi memadam kebakaran sahaja. Sebaliknya, JBPM adalah satu-satunya jabatan yang wajib mengambil segala kes kecemasan yang dilaporkan.
Daripada seberat-berat kes seperti kes kebakaran sehinggalah kepada kes yang ringan seperti menyelamatkan kucing yang tersangkut di pokok tinggi atau operasi menangkap ular atau biawak yang terlepas masuk ke dalam rumah. Kalau kata tugasan menguruskan kes kemalangan itu pun sudah jadi kebiasaan.
Oleh kerana tugasan yang tidak pernah habis ini, kebanyakan anggota JBPM yang saya kenali memang selalu keletihan. Sorang dua rakan sekelas saya semasa Ijazah Sarjana Muda dulu sekarang ini merupakan salah seorang Pegawai Operasi JBPM di sebuah negeri.
Kadang-kadang berbual dengan beliau nampak tugasannya yang tidak pernah habis dan kelihatan 'exhausted'. 
Justeru, sambutan hari bomba sedunia yang jatuh pada hari ini memang menjadi medan yang wajar buat saya untuk mengekspresikan ucapan terima kasih tidak terhingga di atas segala pengorbanan mereka.
Apatahlagi, apabila JBPM diantara jabatan yang bertanggungjawab bertugas sebagai 'frontliner' memerangi wabak COVID 19 beberapa minggu kebelakangan ini.
Mereka menaruhkan sepenuh jiwa dan raga semata-mata untuk memastikan rakyat Malaysia selamat daripada pelbagai bencana. 
Selain itu, untuk memudahkan rakan-rakan mengenali dengan lebih dekat lagi akan peranan dan tugasan anggota bomba saya ada menyediakan sedikit latarbelakang dan informasi berkaitan dengan Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia ini.

SEJARAH JABATAN BOMBA DI MALAYSIA

Perkhidmatan bomba di Malaysia bermula pada tahun 1883 melalui penubuhan Skuad Bomba dan Penyelamat Negeri Selangor yang diketuai oleh H.F.Bellamy dan 15 anggota. Pada tahun 1946 sebaik sahaja tamat Perang Dunia Kedua, Perkhidmatan Bomba Malayan Union (MUS) ditubuhkan dengan Flight Lt. W.J Gerumandi sebagai Pengarah Perkhidmatan Bomba Malayan Union. MUS berpengkalan di Kuala Lumpur.
Logo lama JBPM
Perkhidmatan Bomba Malaysia disatukan sebagai sebuah jabatan diperingkat persekutuan dan penyatuan Bomba dan Penyelamat di Negeri-negeri Persekutuan pada 1hb Januari 1976. Penyatuan ini meletakkan Perkhidmatan Bomba Malaysia dibawah Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan Malaysia. 
Ini diikuti oleh perkhidmatan Bomba Pulau Pinang, Kuala Lumpur dan Melaka pada 1hb Januari 1977. Pada 15hb Mei 1981, perkhidmatan Bomba Sabah dan Sarawak telah disatukan. Justeru, mulai pada saat itu, organisasi ini dikenali secara rasmi sebagai Jabatan Perkhidmatan Bomba Malaysia (JPBM)
Pada 8hb Januari 1997, Jemaah Menteri telah bersetuju perubahan nama Jabatan Perkhidmatan Bomba Malaysia kepada Jabatan Bomba dan Penyelamat, Malaysia dimana pada 21hb Febuari 1997, YAB Perdana Menteri Malaysia Dato' Seri Dr. (sekarang Tun) Mahathir Mohamad dengan rasminya telah mengumumkan dan melancarkan pertukaran nama, logo dan bendera Jabatan Bomba dan Penyelamat, Malaysia di Genting Highlands. Mulai pada detik itu, jabatan ini dinamakan semula dan dikenali sebagai Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia.

LENCANA / LOGO JBPM
Bendera

Bendera JBPM dibahagikan kepada 2 bahagian; segitiga merah dengan puncak jabatan dan jalur kuning-biru di segi tiga yang lain.MerahMerah melambangkan keberanian tinggi di kalangan pemadam kebakaran dalam garis tugas semasa operasi kebakaran dan penyelamatan untuk negara.Jalur Biru Kuning15 garis kuning dan biru bermakna terdapat 15 api dan jabatan menyelamat negeri.KuningJalur kuning melambangkan jabatan itu menawarkan 'perkhidmatan emas' kepada pelanggan dan pihak berkepentingan dalam arah perkhidmatan bertaraf dunia dan juga mencerminkan kesetiaan kepada Raja dan negara.BiruJalur biru melambangkan air yang digunakan sebagai medium untuk memadamkan kebakaran dan menekankan kebersihan alam sekitar semasa menjalankan operasi kecemasanLambangLogo baru Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM)Bulan sabit dan BintangBulan sabit dan bintang bermakna bahawa nilai-nilai Islam dan nilai-nilai moral diserap ke dalam budaya jabatan.Topi keledar pemadam kebakaran dan paksi salibHelmet dan kapak silang bermaksud keselamatan kepada kakitangan jabatan yang menyediakan perkhidmatan profesional.Bunga PadiTiga bijirin bunga berlapis berlapis disusun sembilan dalam dua lingkaran yang melambangkan sembilan Monarki Negara, keupayaan jabatan untuk melaksanakan Akta Perkhidmatan Bomba dan Penyelamat 1988 dan juga kemakmuran bangsa.Halangan cengkerangHalangan cengkerang merupakan jabatan yang menjalankan kerja penyelamatan.Merah dan KuningWarna merah melambangkan keberanian yang tinggi, manakala kuning melambangkan jabatan itu menawarkan 'perkhidmatan emas' kepada masyarakat.

Ikrar JBPM
Seksyen 5 (1) & (2) Akta Perkhidmatan Bomba dan Penyelamat 1988 (Akta 341) menetapkan bahawa tugas-tugas Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia adalah seperti berikut:Memadamkan, memerangi, menghalang dan mengawal kebakaran.Melindungi kehidupan dan harta benda sekiranya berlaku kebakaran.Menentukan kebakaran, penyelenggaraan dan peraturan kebakaran.Menjalankan siasatan ke atas sebab, asal dan keadaan api.Melaksanakan perkhidmatan kemanusiaan, termasuk perlindungan hayat dan harta benda semasa terjadinya bencana.JBPM boleh selain daripada tugasnya di bawah subseksyen (1), melaksanakan apa-apa tugas lain yang diamanahkan kepadanya oleh undang-undang atau yang dipegang oleh menteri untuk dilaksanakan

PAKAIAN ATAU UNIFORM JBPMSetiap anggota JBPM akan dibekalkan dengan 4 uniform kerja berdasarkan fungsi tugasan seharian mereka.
Berikut adalah jenis-jenis baju kerja mereka:Pakaian Kerja Biru (Pakaian No.3 atau Bush Jacket)Saya bersama YS Dato' Hj Yahaya Hj Madis, Pengarah JBPM Negeri Johor yang mengenakan pakaian No 3.JBPM mula menggunakan 'Very Dark orn Flower Blue' untuk pakaian seragam rasmi mereka sejak tahun 1997.[2] Sebelum ini, kakitangan JBPM memakai seragam kerja warna Khaki
Seragam jaket bulu biru atau bush jacket dipakai oleh semua jajaran JBPM semasa tugas rasmi manakala versi seragam berwarna biru dipakai semasa perbarisan kehormatan.Pakaian Penyamaran Jeruk (Pakaian No.4, Celoreng Bomba)
Pakaian ini ditujukan untuk menjalankan tugas khas, operasi menyelamat dan operasi lain yang tidak melibatkan Bomba. Gaun ini juga boleh dipakai apabila melakukan kerja harian di stesen bomba atau perbaruan rasmi di mana penggunaannya adalah seperti yang diarahkan
Red BeretKedua-dua kakitangan JBPM dan Pejuang Bantu Auxiliary dianugerahkan dengan beret merah dengan lapisan hitam di belakang lambang itu setelah mereka menamatkan latihan kebakaran dan penyelamatan asas mereka di FRAM
Untuk Pasukan Api dan Penyelamat Sukarela, ia berbeza bergantung kepada keadaan. Di Kedah, para sukarelawan memakai beret merah dengan lapisan merah di belakang simbol JBPM di Pulau Pinang, mereka memakai beret merah yang sama dengan pasukan biasa tetapi tanpa lapisan hitam. Kadet Firefighter memakai beret biru laut biru sebaliknya
Operasi Pemadam Kebakaran
Pakaian kalis api ini dipakai semasa operasi bomba dan latihan yang melibatkan api. Gaun ini juga boleh dipakai semasa perarakan rasmi jika diarahkan
Terdapat beberapa warna pakaian operasi Bomba. Oren dipakai oleh anggota bomba biasa, kuning dipakai oleh anggota bomba sukarela dan hitam dipakai oleh Pegawai JBPM (ranking dari Penolong Pemadam Kebakaran kepada Ketua Pesuruhjaya Bomba)



Pangkat dan Kedudukan#PangkatSingkatanGredTanda pangkatPapan BahuLencana KolarPenguasa Bomba1Ketua Pesuruhjaya BombaKPjBJUSA A2Pesuruhjaya BombaPjBJUSA B3Timbalan Pesuruhjaya BombaTPjBJUSA C4Penolong Kanan Pesuruhjaya BombaPKPjBKB 545Penolong Pesuruhjaya BombaPPjBKB 526Penguasa Kanan Bomba IPgKB IKB 487Penguasa Kanan Bomba IIPgKB IIKB 448Penguasa BombaPgBKB 41Penolong Penguasa Bomba9Timbalan Penguasa BombaTPgBKB 3810Penolong Kanan Penguasa BombaPKPgBKB 3211Penolong Penguasa BombaPPgBKB 29Pegawai Bomba12Pegawai Bomba TinggiPBTKB 2613Pegawai Bomba Kanan IPBK IKB 2414Pegawai Bomba Kanan IIPBK IIKB 2215Pegawai BombaPBKB 19Tiada lencana
KERAJAAN MELULUSKAN ELAUN KHAS RM200 SEBULAN KEPADA SEMUA ANGGOTA BOMBA MULAI 2019

YB Hjh Zuraida Kamaruddin, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan pada tahun lalu 2019 telah berusaha dan bertungkus lumus untuk memastikan anggota-anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM) mendapat elaun khas yang telah diperjuangkan sejak 2007 lagi diluluskan.
Pelbagai usaha yang telah dilakukan oleh YB Menteri untuk memastikan perjuangan anggota JBPM tidak sia-sia. Dan pada tahun lepas dengan direstui oleh DYMM Yang Dipertuan Agong telah memperkenan agar Elaun Khas Skim Perkhidmatan Bomba sebanyak RM200 sebulan diluluskan oleh kerajaan Malaysia.

Dan ia telah diumukan semasa Majlis Sambutan Hari Bomba Sedunia 2019 di Dataran Merdeka tahun lalu dan memberi manfaat kepada 14,400 anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia di seluruh negara.

Justeru, saya ingin mengambil kesempatan pada 4 Mei 2020 ini untuk mengucapkan Selamat Hari Bomba Sedunia kepada seluruh anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia di seluruh negara.
Sesungguhnya, "jasa Saudara/ saudari sungguh besar buat negara yang tercinta ini". 
BOMBA TONGGAK PENYELAMATAN NEGARA!!

Ikhlas,
ZAIHAN ZAINAL, merupakan Setiausaha, Penggerak Komuniti Negara (PKN) Negeri Johor dan merupakan aktivis masyarakat yang telah berkecimpung dalam dunia aktivisme sejak di alam universiti pada tahun 1998.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.zackzaihan.com.my/2020/05/sejarah-bomba-pertama-di-malaysia-pada.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bursa Malaysia Catat Sejarah Laksana Agm Secara Maya Pertama Negara

Bursa Malaysia Catat Sejarah Laksana Agm Secara Maya Pertama Negara

papar berkaitan - pada 30/4/2020 - jumlah : 239 hits
KUALA LUMPUR 30 APRIL Bursa Malaysia Bhd mencatat sejarah dalam dunia korporat Malaysia apabila menjadi syarikat pertama di negara ini yang mengadakan mesyuarat agung tahunan secara maya sepenuhnya Pengendali bursa itu melaksanakan AGM ke 4...
Xiaomi Mengesahkan Merancang Untuk Membawa Masuk Mitv Ke Malaysia Dalam Tahun Ini

Xiaomi Mengesahkan Merancang Untuk Membawa Masuk Mitv Ke Malaysia Dalam Tahun Ini

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 303 hits
Pengurus Xiaomi Malaysia Nicolas Shi kini telah mengesahkan kepada Amanz mengatakan mereka merancang untuk membawa masuk televisyen pintar Mi TV ke pasaran tempatan pada tahun ini Buat masa ini tiada sebarang tarikh yang diberikan oleh beli...
Anjing Diiktiraf Pemandu Orang Buta Pertama Di Malaysia Mati

Anjing Diiktiraf Pemandu Orang Buta Pertama Di Malaysia Mati

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 445 hits
Anjing diiktiraf pemandu orang buta pertama di Malaysia matiStevens Chan yang hilang penglihatan akibat penyakit glaukoma menggunakan khidmat Lashawn sejak 2012 Anjing pemandu orang buta pertama tersenarai Malaysia Book of Record matiSeekor...
Harga Minyak As Jatuh Bawah Us 0 Pertama Kali Dalam Sejarah

Harga Minyak As Jatuh Bawah Us 0 Pertama Kali Dalam Sejarah

papar berkaitan - pada 21/4/2020 - jumlah : 310 hits
Harga minyak mentah Amerika Syarikat jatuh ke bawah paras US 0 setong pada lewat Isnin Ia merupakan pertama kali berlaku dalam sejarah yang mana harga bahan mentah itu jatuh ke paras negatif US 37 65 setong Para pedagang dilihat mengambil p...
Covid 19 Pesakit Malaysia Kumpulan Pertama Dari Asia Tenggara Dirawat Ubat Remdesivir

Covid 19 Pesakit Malaysia Kumpulan Pertama Dari Asia Tenggara Dirawat Ubat Remdesivir

papar berkaitan - pada 6/5/2020 - jumlah : 303 hits
COVID 19 Pesakit Malaysia Kumpulan Pertama dari Asia Tenggara Dirawat Ubat RemdesivirKORONAVIRUS Pesakit tempatan yang dirawat di Hospital Sungai Buloh menjadi orang Asia Tenggara pertama dipilih untuk diberikan ubat Remdesivir yang diuji d...
Kenapa Hari Bomba Tahun Ini Kes Kematian Adib Senyap

Kenapa Hari Bomba Tahun Ini Kes Kematian Adib Senyap

papar berkaitan - pada 6/5/2020 - jumlah : 268 hits
Kredit Ipohmali Semalam sambutan hari Bomba Kalau tahun lepas masa hari Bomba bersepah gambar Arwah Adib bersepah video2 serangan kuil mana pi Pejuang2 Arwah Adib tahun ni senyap sunyi s ampaikan bapa Adib Mohd Kassim berseorangan terpaksa ...
Tsg Raih Podium Pertama Jelajah Malaysia 2016

Tsg Raih Podium Pertama Jelajah Malaysia 2016

papar berkaitan - pada 1/5/2020 - jumlah : 406 hits
Terengganu Cycling Team akhirnya menjejakkan kaki ke podium dalam saingan Jelajah Malaysia 2016 apabila pelumbanya Hariff Salleh mengungguli peringkat ketiga perlumbaan Peringkat ketiga perlumbaan menyaksikan pelumba dilepaskan di Dataran K...
Medallion Sempena Ulang Tahun Ke 60 Bank Negara Malaysia Sebagai Bank Pusat

Medallion Sempena Ulang Tahun Ke 60 Bank Negara Malaysia Sebagai Bank Pusat

papar berkaitan - pada 11/5/2020 - jumlah : 515 hits
Medallion Sempena Ulang Tahun BNM Ke 60 Sebagai Bank Pusat Medallion khas yang didatangkan dalam set 3 dalam 1 ini direka secara eksklusif sebagai cenderahati untuk kakitangan Bank Negara Malaysia sempena ulang tahun ke 60 BNM sebagai Bank ...
Dinosaur Mungkin Ada Di Malaysia Berjuta Tahun Lalu

Dinosaur Mungkin Ada Di Malaysia Berjuta Tahun Lalu

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 1093 hits
Seronok Tedi membaca berita tentang Dinosaur Malaysia ni Ahli kaji bumi tidak menyangkal dinosaur mungkin pernah hidup di Malaysia berdasarkan bukti daripada beberapa kawasan di negara ini dengan batuannya berusia Jura Kapur antara 203 juta...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


209 Doa Para Nabi

207 Chapter Master You Words

Coretan Dari Tingkat 2 Wad 29 Katil 18 Hprz 2

Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects