Segera Bentuk Kabinet Selesai Isu Ekonomi Covid 19



Oleh Mohd Nasaruddin Parzi, Berita Harian
Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yasin perlu segera membentuk Kabinetnya bagi mendepani situasi tidak menentu ekonomi negara serta penularan COVID-19 yang semakin merebak.
Ketua Kluster Governans, Perundangan dan Pengurusan Awam Majlis Profesor Negara (MPN), Prof Dr Nik Ahmad Kamal Nik Mahmood, berkata bagi tempoh ini, Menteri Kewangan, Menteri Kesihatan, Menteri Dalam Negeri dan Menteri Pelancongan antara empat anggota Kabinet yang memerlukan pelantikan segera.
Katanya, ia bagi memastikan pakej rangsangan ekonomi yang diumum kerajaan sebelum ini dapat dilaksana segera selain peranan seorang menteri yang mampu memberi fokus kepada isu COVID-19.
 
“Walaupun ada KSU (Ketua Setiausaha Kementerian) dan KSN (Ketua Setiausaha Negara) yang boleh mengurus pentadbiran kerajaan, namun ada sesetengah keputusan memerlukan persetujuan seorang menteri.
 
“Ada perkara berkait polisi dan perbelanjaan, memerlukan tandatangan seorang menteri. Ini prosesnya. Dalam isu sekarang, agihan pakej rangsangan ekonomi dilihat mendesak untuk dilaksana, pastinya memerlukan seorang menteri untuk mengurus bagaimana agihan kewangan dibelanjakan,” katanya.
Beliau akui, sedikit cabaran mungkin dihadapi Muhyiddin dalam membentuk Kabinetnya, namun beliau tidak seharusnya mengambil masa agak lama atau berlanjutan sehingga sebulan.
“Khabar angin mengatakan minggu depan umum (barisan Kabinet), ini perkembangan baik. Jika pun ada kelewatan, sebaiknya ia tidak boleh lebih dari dua minggu (untuk barisan Kabinet dilantik).
“Jika Perdana Menteri tidak dapat membentuk keseluruhan Kabinet, ia boleh bermula dengan beberapa menteri yang penting dan mendesak dulu,” katanya merujuk kepada Menteri Kewangan, Menteri Kesihatan, Menteri Dalam Negeri dan Menteri Pelancongan.
Beliau berkata, Muhyiddin juga boleh menangguhkan pelantikan Timbalan Perdana Menteri jika jawatan itu belum mendapat persetujuan beberapa parti gabungannya.
Sementara itu, Profesor Kanan Fakulti Ekonomi dan Perniagaan Universiti Malaysia Sarawak, Profesor Datuk Dr Shazali Abu Mansor, berpendapat peranan seorang Menteri Kewangan penting memandangkan isu COVID-19 sudah memberi kesan kepada ekonomi termasuk harga minyak.
Beliau berkata, biarpun harga minyak turun dan pastinya disenangi rakyat, namun dari aspek kewangan kerajaan, ia sedikit terjejas.
“Penularan COVID-19 di serata dunia menyebabkan permintaan minyak global terjejas, malah beberapa negara menerusi syarikat penerbangannya juga sudah membuat keputusan menyekat perjalanan udara,” katanya.
Justeru, kata beliau adalah penting kedudukan ekonomi ini distabilkan, dalam konteks negara, peranan seorang menteri pastinya membantu bagi menjalankan fungsinya dengan berkesan.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2020/03/07/segera-bentuk-kabinet-selesai-isu-ekonomi-covid-19/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Baru Sasar 1 Bulan Selesai Isu Minyak Sawit Dengan India

Kerajaan Baru Sasar 1 Bulan Selesai Isu Minyak Sawit Dengan India

papar berkaitan - pada 12/3/2020 - jumlah : 226 hits
KUALA LUMPUR Malaysia menyasarkan untuk menyelesaikan isu minyak sawit dengan India dalam masa sebulan kata Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi yang baru Mohd Khairuddin Aman Razali Katanya beliau mahu menghantar sepasukan delegasi ...
Teks Penuh Pakej Rangsangan Ekonomi 2020 Akibat Wabak Covid 19

Teks Penuh Pakej Rangsangan Ekonomi 2020 Akibat Wabak Covid 19

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 358 hits
Smua sedia maklum bahawa wabak novel Koronavirus yang kini dikenali sebagai COVID 19 telah memberikan impak kepada dunia terutama kepada keadaan ekonomi dunia Malaysia juga menerima tempiasnya kerana menjadi antara negara yang berhadapan de...
Fam Tiada Latihan Pusat Skuad Harimau Malaya Sehingga Masalah Wabak Covid 19 Selesai

Fam Tiada Latihan Pusat Skuad Harimau Malaya Sehingga Masalah Wabak Covid 19 Selesai

papar berkaitan - pada 14/3/2020 - jumlah : 223 hits
Bukan hanya saingan Liga Malaysia yang ditangguhkan malah Persatuan Bola Sepak Malaysia turut membuat keputusan untuk membatalkan latihan pusat skuad kebangsaan pada bulan ini ekoran kembimbangan penularan wabak COVID 19 yang semakin seriu
4 Menteri Jokowi Respons Dingin Isu Reshuffle Kabinet

4 Menteri Jokowi Respons Dingin Isu Reshuffle Kabinet

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 156 hits
Mentan Menhub Menko PMK dan Menteri KKP tampak malas menanggapi isu reshuffle kabinet
Cemerlang Atasi Covid 19 Dr Dzulkefly Akan Kembali Ke Kabinet Sebagai Menteri Kesihatan

Cemerlang Atasi Covid 19 Dr Dzulkefly Akan Kembali Ke Kabinet Sebagai Menteri Kesihatan

papar berkaitan - pada 6/3/2020 - jumlah : 356 hits
Kalau betul pun apa salahnya small Cover image via TheSunDaily small Bekas Menteri Kesihatan Dr Dzulkefly Ahmad semakin mendapat tempat serta kepercayaan daripada rakyat selepas prestasi memberangsangkannya dalam menangani wabak Covid 19 di...
Tangguh Bayaran Rm 1 Billion Kabinet Pun Tak Bentuk Lagi

Tangguh Bayaran Rm 1 Billion Kabinet Pun Tak Bentuk Lagi

papar berkaitan - pada 7/3/2020 - jumlah : 131 hits
JABATAN Keadilan Amerika Syarikat menangguhkan pemulangan AS 240 juta yang diseleweng daripada dana 1Malaysia Development Berhad Berdasarkan maklumat sumber Reuters melaporkan keputusan itu dibuat susulan ketidaktentuan politik berikutan pe...
Gagal Bentuk Kabinet Pn Lintang Pukang Tak Stabil

Gagal Bentuk Kabinet Pn Lintang Pukang Tak Stabil

papar berkaitan - pada 7/3/2020 - jumlah : 294 hits
Kegagalan Perikatan Nasional mengisi kabinet dalam seminggu menunjukkan kerajaan baharu ini tidak bersedia berbanding kerajaan Pakatan Harapan sebelumnya yang hanya mengambil masa 3 hari untuk memenuhi peringkat awal kabinet 5 menteri Menim...
Kejatuhan Ekonomi Disebabkan Covid 19 Apa Persiapan Kita

Kejatuhan Ekonomi Disebabkan Covid 19 Apa Persiapan Kita

papar berkaitan - pada 13/3/2020 - jumlah : 524 hits
Original Content Harga minyak dunia sekarang merudum sehingga USD31 barrel akibat Covid 19 Ada analyst menjangka harga minyak akan jatuh ke paras USD20 Berita baik untuk pengguna kerana berkemungkinan harga petrol di stesen jatuh pada harga...
Isu Covid 19 Adalah Masa Untuk Melancong

Isu Covid 19 Adalah Masa Untuk Melancong

papar berkaitan - pada 11/3/2020 - jumlah : 333 hits
Sekarang ni kalau kita lihat harga tambang kapal terbang menjunam turun Dengan harga berbelas ringgit anda mampu terbang bas ekspress pun lagi mahal Ini semua gara gara COVID 19 menular seluruh dunia yang bermula di Wuhan China dan kini mer...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


1 31 2023

Le Clos Villa By Banca Architectes In Mouans Sartoux France

What You Should Know About New Construction Plumbing

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja