Sedarlah Wahai Penyokong2 Najib Lembaga Pengampunan Bukan Macam Lembaga Disiplin Umno Shahbudin Husin


 
Terdapat kecenderungan yang ketara, malah semacam berlebih-lebihan di kalangan para penyokong Najib Razak dalam menzahirkan rasa tidak puas hati terhadap keputusan Lembaga Pengampunan WP berkaitan bekas Perdana Menteri itu.

Selain beberapa pemimpin UMNO yang pro Najib memberi kenyataan terbuka yang tidak senang dan mengecam pengampunan separuh itu, UMNO sendiri turut terbawa-bawa dengan sentimen yang sama.

Presiden UMNO, Ahmad Zahid Hamidi malam tadi memaklumkan, parti itu akan mengadakan mesyuarat MT khas pada jam 11 pagi ini bagi membincangkan pengampunan tersebut.

Susulan itu , kata beliau, Kolokium Kongres Ekonomi Bumiputera membabitkan 2,000 pimpinan UMNO dari 191 bahagian daripada seluruh negara yang sepatutnya diadakan hari ini akan dibatalkan.

Untuk apa tindakan sedrastik ini diambil oleh UMNO?

Mereka mahu protes kepada siapa tentang keputusan Lembaga Pengampunan itu?

Tidakkah mereka sedar Lembaga Pengampunan WP dipengerusikan oleh Yang Dipertuan Agong dan sebarang keputusan berkaitan pengampunan adalah budi bicara baginda?

Perdana Menteri, Anwar Ibrahim sendiri berkata, proses pengampunan adalah di luar hak prerogatif Perdana Menteri dan kerajaan.

Bahkan Perdana Menteri juga bukan anggota Lembaga Pengampunan WP itu.

Ertinya, kuasa pengampunan, sama ada penuh atau separuh, adalah hak Agong memutuskannya sebagaimana di negeri-negeri lain, ia juga menjadi hak Sultan atau Raja di di negeri berkenaan membuat keputusan.

Ketika keputusan pengampunan Najib dibuat, lembaga itu dipengerusikan oleh Agong daripada Pahang iaitu Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah, tetapi kini ia dipengerusikan Agong baru, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar bermula 31 Januari lalu.

Jadi, yang UMNO bising-bising tak puas hati dan mengecam keputusan Lembaga Pengampunan itu, mereka nak tuju kepada siapa?

Cuba cakap terang-terang, nak tuju kepada Agong lama atau Agong baru?

Janganlah anggap Lembaga Pengampunan yang dipengerusikan Agong/Sultan itu macam Lembaga Disiplin UMNO yang keputusannya boleh dipertikai dan diperlekehkan sesuka hati.

Kalau selama ini UMNO melalak kata parti itu sentiasa mempertahankan institusi Raja, menghormati keputusan Lembaga Pengampunan adalah sebahagian daripada sifat itu.

Lagi pun, Najib sepatutnya banyak-banyak bersyukur dengan keputusan Lembaga Pengampunan yang memberikannya pengampunan separuh itu.

Tiada banduan lain pernah diberi nikmat itu di mana hanya baru setahun lima bulan menjalani hukuman penjara daripada 12 tahun yang dijatuhkan mahkamah, selain masih ada empat lagi kes yang belum selesai berkaitan 1MDB, tetapi sudah mendapat pengurangan hukuman kepada enam tahun penjara.

Cuba beritahu, siapa pernah mendapat nikmat seperti ini selain Najib?

Selain itu, tidak pernah juga ada mana-mana banduan yang didenda sebanyak RM210 juta, tetapi dikurangkan jumlahnya hanya kepada RM50 juta iaitu pengurangan sebanyak 76 peratus hanya setelah setahun lima bulan dijatuhkan hukuman.

Nikmat apa lagi yang hendak didustakan?

Bersyukurlah, walau berada di dalam penjara, nikmat Tuhan itu tetap ada.

Tambahan lagi, seperti kata Anwar semalam, kalau Najib masih tak puas hati, ruang merayu kepada Agong baru masih terbuka buatnya.

“Sekarang Lembaga Pengampunan telah membuat keputusan. Jika keputussn tidak memuaskan hati, dia masih mempunyai ruang untuk merayu pada tahap berikutnya,” kata beliau.

Jadi, apa susah dan buat apa nak kalut tak puas hati, kecam sana kecam sini – sedarlah – ini adalah hak serta kuasa Agong. – ShahbudinHusin 03/02/2024.

5

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2024/02/sedarlah-wahai-penyokong2-najib-lembaga.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saya Taubat Saya Teruja Keputusan Lembaga Pengampunan Tony Pua Sindir Pemuda Umno

Saya Taubat Saya Teruja Keputusan Lembaga Pengampunan Tony Pua Sindir Pemuda Umno

papar berkaitan - pada 5/2/2024 - jumlah : 107 hits
Bekas setiausaha publisiti DAP Tony Pua hari ini buat kenyataan balas menyindir tindakan Ketua Pemuda UMNO Dr Muhamad Akmal Saleh yang mahu membuat laporan polis susulan dirinya yang didakwa mengeluarkan kenyataan biadap kepada Yang di Pert...
Terkini Najib Bebas Tunggu Lembaga Pengampunan

Terkini Najib Bebas Tunggu Lembaga Pengampunan

papar berkaitan - pada 30/1/2024 - jumlah : 202 hits
PETALING JAYA Tunggu kenyataan rasmi daripada Lembaga Pengampunan Itu jawapan ringkas Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dr Zaliha Mustafa mengenai mesyuarat Lembaga Pengampunan yang membabitkan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak ...
Najib Tidak Dapat Pengampunan Penuh Untuk Lemahkan Umno Puad

Najib Tidak Dapat Pengampunan Penuh Untuk Lemahkan Umno Puad

papar berkaitan - pada 3/2/2024 - jumlah : 108 hits
malaysiakini comDiterbitkan Feb 2 2024Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Mohd Puad Zarkashi mendakwa pengurangan hukuman penjara yang dikenakan ke atas bekas perdana menteri Najib Razak adalah satu percubaan untuk melemahkan Umno Najib gagal ...
Tony Pua Sindir Keputusan Di Buat Oleh Lembaga Pengampunan Terhadap Pembebasan Najib

Tony Pua Sindir Keputusan Di Buat Oleh Lembaga Pengampunan Terhadap Pembebasan Najib

papar berkaitan - pada 4/2/2024 - jumlah : 200 hits
SHAH ALAM Bekas Ahli Parlimen Damansara Tony Pua dengan nada sinis menyindir keputusan yang dibuat oleh Lembaga Pengampunan Wilayah Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur Labuan dan Putrajaya berhubung pembebasan bekas Perdana Menteri Datuk Seri ...
Umno Hormati Keputusan Lembaga Pengampunan

Umno Hormati Keputusan Lembaga Pengampunan

papar berkaitan - pada 3/2/2024 - jumlah : 97 hits
Oleh Helmi Mohd Foad UMNO menghormati keputusan dan hak mutlak yang telah diambil oleh Lembaga Pengampunan berhubung permohonan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak Mesyuarat Khas Majlis Kerja Tertinggi UMNO dalam kenyataan berk...
Umno Perlu Dedah Siapa Yang Sabotage Pengampunan Najib

Umno Perlu Dedah Siapa Yang Sabotage Pengampunan Najib

papar berkaitan - pada 8/2/2024 - jumlah : 135 hits
Umno perlu dedah siapa yang sabotage pengampunan Najib ARVE Error src mismatch provider youtube url https youtu be QP7uHslb2FI src in org https www youtube com embed QP7uHslb2FI wmode transparent rel 0 feature oembed src in mod https www yo...
Lembaga Pengampunan Di Jangka Akan Mengeluarkan Kenyataan Berkaitan Permohonan Najib

Lembaga Pengampunan Di Jangka Akan Mengeluarkan Kenyataan Berkaitan Permohonan Najib

papar berkaitan - pada 30/1/2024 - jumlah : 124 hits
KUALA LUMPUR Lembaga Pengampunan dijangka mengeluarkan kenyataan mengenai permohonan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dr Zaliha Mustafa bagaimanapun tidak memberikan butiran lanjut mengenai per...
Pendedahan Mesyuarat Lembaga Pengampunan Dap Desak Peguam Najib Disiasat

Pendedahan Mesyuarat Lembaga Pengampunan Dap Desak Peguam Najib Disiasat

papar berkaitan - pada 9/2/2024 - jumlah : 160 hits
Pendedahan Mesyuarat Lembaga Pengampunan DAP desak peguam Najib disiasat ARVE Error src mismatch provider youtube url https youtu be 0eSrEpYu5Uc src in org https www youtube com embed 0eSrEpYu5Uc wmode transparent rel 0 feature oembed src i...
Umno Akan Kumpul Sejuta Tandatangan Petisyen Mohon Pengampunan Najib

Umno Akan Kumpul Sejuta Tandatangan Petisyen Mohon Pengampunan Najib

papar berkaitan - pada 5/2/2024 - jumlah : 183 hits
freemalaysiatoday com 04 Feb 2024 7 39pmPresiden Umno Zahid Hamidi mengarahkan ketua ketua bahagian mengumpulkan jumlah tandatangan itu sebelum 9 Feb menurut sumber Presiden Umno Zahid Hamidi dilapor mengarahkan ketua ketua bahagian Umno me...
Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Apa Itu Kwsp Akaun 3

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Lirik Lagu Satu Selamanya Twins

Bercinta Ke Keluar Makan Malam Bersama Netizen Jumpa Kelibat Byun Wooseok Dalam Gambar Hyeri



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Rahsia Solat 5 Waktu Sehari Semalam Yang Ramai Tak Tahu

Skandal Kawan Sekerja

Student Black Shirt Campaign Not Protest Shows Uitm Identity Vc

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Iranian President Raisi Feared Dead As Helicopter Wreckage Found

Man City Lakar Sejarah Raih Gelaran Epl Keempat Berturut Turut