Sebenarnya Vietnamese Spring Roll Dimakan Bersama Sos Kacang Rasa Viet


Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga kepada semua rakan-rakan sekalian. Sejak hari viral makanan Vietnamese Spring Roll ramai orang kita cuba buat menu ni dengan pelbagai bahan dan cara. Tapi tahukan korang sebenarnya makanan ini bukan di makan dengan sos pedas seperti mana yang kita kat Malaysia makan. Kalau ikutkan orang Vietnam makan Spring Roll ni dengan mencicah bersama dengan sos kacang. Maha baru tahu semua ini setelah pergi makan sendiri makanan Vietnam di sebuah restoran terletak di Bangsar Kuala Lumpur.
Kalau tidak selalu orang Malaysia akan makan Spring Roll tu dengan sos cili yang masam-masam pedas tapi kat sana sangat berbeza. Maha hari tu pergi nikmati sendiri makanan yang menjadi signature negara terbut di Restoran Rasa Viet. Dulu restoran ni dikenali sebagai nama 'Xin Chao Vietnam' atau maksudnya Hello Vietnam. 


Kalau korang berada di tengah-tengah Bangsar South boleh cari restoran ni yang terletak di bagunan The Sphere. Depan pintu masuk restoran ni pun korang dah berasa berada di sebuah perkampungan di pedalaman Vietnam kerana ia mengetengahkan reka bentuk pintu dan juga warna yang sinonim dengan negara tersebut. Lepas tu ada pula sebuah basikal lama yang sangat sesuai untuk korang bergambar di sini. 

Restoran ni terbahagi kepada dua bahagian iaitu bahagian dalam yang berhawa dingin atau juga bahagian terbuka yang lebih kepada angin semulajadi. Tak panas kalau berada kat luar ni tapi sesuai bagi mereka yang suka dengan cuaca di Malaysia. Sini banyak sudut untuk Instagramer atau mereka yang suka OOTD bergambar cantik dan juga penuh gaya. Setiap sudut boleh dimanfaatkan sangat bestlah.


Maha cerita pula makanan yang Maha telah cuba semasa datang makan kat sini hari tu. Pastinya kita akan dihidangkan dengan makanan pembuka selera dimana korang boleh pilih nak cuba Fried Roll atau juga yang Maha sebut tadi Vietnamese Spring Roll yang dimakan bersama dengan sos kacang. Kalau yang goreng tu memang makan dengan sos pedas. Spring Roll mereka ni memang sangat padat dan juga bungkusan yang ketat di mana inti dalamnya mengandungi Udang, Ayam, sayur-sayuran dan juga bihun. 
Vietnamese Spring Roll

Fried Roll
Korang kena cuba juga mereka punya salad atau kita panggil kerabu mangga yang ni disediakan dengan keropok udang. Cara nak makan Mango Salad Prawn ni korang kena isikan bahan-bahan kerabu tu atas keropok udang dan makan sedikit demi sedikit sehingga habis memang terasa segalanya. Korang boleh rasa kesegaran manga dan salad yang digunakan dan juga kerangupan pada keropok udang tu terbaik lah. 
Mango Salad Prawn
Kesedapan hari tu diteruskan lagi dengan makan pula mereka punya Sizzling Pancake. Lebih kurang juga ia menggunakan Rice Paper Roll untuk menggulungnya dan didalamnya ada macam-macam seperti sayur-sayuran dan juga pancake yang di goreng garing. Inti dalamnya tu ada daging ayam dan juga udang. Memang makanan Vietnam ni kaya dengan sayur-sayuran yang segar dan juga menyihatkan lah.
Sizzling Pancake

Tak habis kat situ lagi Maha order lagi menu lain yang menjadi juadah utama kat restoran ini iaitu Rice Noodle Soup. Ini memang korang wajib kena cuba tak sah kalau datang restoran ni tak cuba sup dan mee mereka ni. Kat sini mereka masak sup ini ikut cara tradisi dengan merebus bahan utama selama lebih kurang 10 jam baru sup tu siap dan rasa keasliannya. 
Rice Noodle Soup With Smoke Duck Pho
Rice Noodle Soup with Beef Pho
Rice Noodle Soup With Prawn Pho
Sup mee beras ni di sediakan dengan pelbagai pilihan bahan utama iaitu Steam Chicken Pho, Smoke Duck Pho, Prawn Pho atau juga Beef Pho atau Meatballs Pho. Korang boleh pilih mana yang nak dicampur untuk membangkitkan rasa enak dalam hidangan ini. Cara nak makan pun unik dan menarik sepertimana yang diajar oleh mereka nak makan sup ni kena gaul perlahan di permukaan sup dan hurup satu sudu. Lepas tu baru masukkan bahan seperti sayur yang disediakan. Nak tambah uhpmmm lagi mereka sediakan sos atau sambal yang ni korang boleh cicah sikit-sikit itu cara mereka menikmati hidangan sup ini sebenarnya.
Traditional Caramel Pudding 

Maha pun baru belajar cara orang Vietnam makan mee, kalau kita campur semua sambal dan gaul sekali sehingga sekata. Menariknya makanan di sini tiada menggunakan MSG dan juga mengekalkan cara masakan tradisional dari negara Vietnam. Kalau korang tanya tentang Halal kat sini ia menggunakan pembekal bahan makanan yang dijamin halal. Jadi ia adalah restoran mesra muslim dan korang boleh tengok sendiri di laman web Rasa Viet di sini.
Drip Coffee With Milk

Satu lagi bila orang datang melancong ke Vietnam adalah untuk mencuba mereka punya keenakan kopi asli. Kat sini pun ada kopi sama seperti di sana iaitu Drip Coffee With Milk. Dimana minuman kopi panas yang disediakan akan dibiar menitis perlahan-lahan dalam cawan dan setalah siap ia akan dikacau bersama dengan susu dan dituang dalam gelas berisi ais untuk rasa sejuk dan segar. Kalau nak minum kopi panas-panas pun boleh layan juga. Bagi Maha yang kurang minum kopi ni pun boleh terima kopi mereka sangat pekat dan berkualiti terasa segalanya. Tak cukup untuk minum secawan kena dua tiga cawan hehehehe.

Juga korang boleh order minuman segar iaitu Lemongrass Ginger dengan ais sangat segar rasanya. Betul lah patut orang Vietnam cantik dan juag usia panjang sebab mengamalkan makanan sihat dan juga berkualiti macam ni. Lepas ni kita tak perlu nak terbang jauh ke sana untuk nikmati semua makanan Vietnam kat Malaysia pun dah ada. Restoran ini buka setiap hari dari pukul 11.00 pagi hingga 10.00 malam. Maha dah cuba korang kena datang sendiri dan cuba menu kat sini semuanya ok. Selamat menjamu selera dan selamat mencuba.
Promosi dan juga info lanjut boleh layari :
Laman web : https://www.rasaviet.com/
Facebook : https://www.facebook.com/RasaViet
Instagram : https://www.instagram.com/rasa.viet
Email : [email protected]




 




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.mahamahu.com/2020/09/sebenarnya-vietnamese-spring-roll.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Authentic Vietnamese Di Rasa Viet Dan Semestinya Halal

Authentic Vietnamese Di Rasa Viet Dan Semestinya Halal

papar berkaitan - pada 6/9/2020 - jumlah : 297 hits
Hi guys back to back i update pasal makan travel makan dan travel now back to food and restaurant review again yezza Memang terpaksa cari masa yang sesuai kalau nak buat entri kali ni Sebab apa yang akan i shared adalah yang sangat menarik ...
Rasa Viet Wajib Cuba Halal Dan Bebas Msg

Rasa Viet Wajib Cuba Halal Dan Bebas Msg

papar berkaitan - pada 7/9/2020 - jumlah : 301 hits
Hi guys back to back i update pasal makan travel makan dan travel now back to food and restaurant review again yezza Memang terpaksa cari masa yang sesuai kalau nak buat entri kali ni Sebab apa yang akan i shared adalah yang sangat menarik ...
Sayang Mengandung Lagi Rasa Tak Sedia Sebenarnya Allah Dah Siap Rezeki Anak

Sayang Mengandung Lagi Rasa Tak Sedia Sebenarnya Allah Dah Siap Rezeki Anak

papar berkaitan - pada 30/8/2020 - jumlah : 323 hits
Abang ayang mengandung lagi Ok la tu Banyak la abang punya ok yang ada sekarang ni pun umur tak sampai setahun lagi nanti duit pengasuh susu pampers macam mana Tak payah risau la Ini yang perlu anda sebagai suami isteri tahu dan faham Allah...
Menikmati Citarasa Masakan Asli Vietnam Rasa Viet The Sphere Bangsar South

Menikmati Citarasa Masakan Asli Vietnam Rasa Viet The Sphere Bangsar South

papar berkaitan - pada 1/9/2020 - jumlah : 473 hits
Hi korang kali ni aku nak bawa korang untuk rasa masakan Vietnam Asli tanpa perlu ke luar negara Sebab ianya terletak di area Sebenarnya lokasi sebenar nama Restoran Rasa Viet ni terletak di The Sphere Bangsar South Seperti sedia maklum Ban...
Allahuakbar Dengan Penuh Rasa Terkilan Saya Akui Itu Adalah Dia Nora Ariffin

Allahuakbar Dengan Penuh Rasa Terkilan Saya Akui Itu Adalah Dia Nora Ariffin

papar berkaitan - pada 3/9/2020 - jumlah : 809 hits
Viral di media sosial semalam video seorang remaja perempuan yang didakwa merupakan anak kepada penyanyi tempatan kelihatan bercumbu dengan teman lelakinya Video itu mengundang pelbagai reaksi netizen yang kesal dengan tindakan dua remaja t...
Jantung Rasa Nak Pecah Hilang Rasa Demam Sakit Sakit Badan Shakila Khoriri Terharu Kejutan Suami

Jantung Rasa Nak Pecah Hilang Rasa Demam Sakit Sakit Badan Shakila Khoriri Terharu Kejutan Suami

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 476 hits
Tak mampu diluahkan dengan kata kata bila mana terpaksa berpisah lama dengan satu satunya anak kesayangan Inilah yang dilalui pelakon Shakilla Khoriri yang terpaksa berpisah selama 15 hari bagi menjalani penggambaran sebuah drama di Melaka ...
Rasa Seb4k Pulak Tengok Video Lagu Negaraku Tiba Tiba Berkumandang Semua Berdiri Tunjuk H0rmat Masa Tengah Makan

Rasa Seb4k Pulak Tengok Video Lagu Negaraku Tiba Tiba Berkumandang Semua Berdiri Tunjuk H0rmat Masa Tengah Makan

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 285 hits
Macam macam yang dah berlaku pada tahun 2020 ni pandemlk kemelvt p0litik pertukaran ker4jaan dan macam macam lagilah
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Drama Racun Rihanna Lakonan Intan Najuwa Rita Rudaini

Bunga Paling Seram Di Dunia

Logo Autentik Untuk Produk Asli Madu

Ucapan Hari Jadi Ucapan Lawak Untuk Kawan Islamik

Hadiah Hari Guru 40 Idea Hadiah Yang Menarik

Gara Gara Al Bani Menuduh Iamam Bukhari Kafir Karena Takwil