Sebenarnya Najib Tak Boleh Bertanding Pru15 Ini



SHAH ALAM - Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mungkin terpaksa melupakan hasrat untuk bertanding dan mempertahankan kerusi Parlimen Pekan pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) kecuali mantan Presiden UMNO itu mendapat pengampunan diraja dalam masa terdekat walaupun peluang berkenaan tipis.
Pakar Perlembagaan, Profesor Madya Datuk Dr Wan Ahmad Fauzi Wan Husain berkata, bekas Pengerusi BN itu tidak layak bertanding atau menjadi calon sama ada dalam PRU15, pilihan raya negeri atau pilihan raya kecil berdasarkan Perkara 48, Perlembagaan Persekutuan.
“Perkara 48(5) Perlembagaan Persekutuan menetapkan sekatan bagi seorang yang dijatuhi hukuman penjara tidak kurang daripada satu tahun atau dihukum denda tidak kurang daripada RM2,000 untuk dinamakan sebagai calon, dipilih atau dilantik sebagai ahli Dewan Rakyat dan Dewan Negara, kecuali dia sudah mendapat pengampunan bebas.
“Hilang kelayakan seorang warganegara untuk bertanding pilihan raya jelas dibutirkan dalam Perkara 48, manakala syarat kelayakan pula ditetapkan menurut Perkara 47 Perlembagaan Persekutuan.
“Malah, rayuan pengampunan yang sedang dibuat oleh Najib hanya membolehkan beliau menghabiskan tempoh penggal Parlimen yang lepas sebagai Ahli Parlimen Pekan, dan tempoh tersebut telah tamat dengan pembubaran Parlimen (Isnin lalu),” katanya kepada wartawan Sinar Premium.
Pensyarah Fakulti Pengurusan Industri, Universiti Malaysia Pahang itu berkata demikian ketika menjawab persoalan sama ada Najib yang kini menjalani hukuman penjara 12 tahun dan didenda RM210 juta dibenarkan menjadi calon BN pada PRU15 nanti.
Persoalan itu berbangkit selepas peguam Najib, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah berhujah meminta kes semakan kehakiman bekas Perdana Menteri itu dipercepatkan kerana ia mungkin memberi kesan secara langsung kepada peluang Najib bertanding pada PRU15.
Pengampunan Dalam pada itu, Wan Ahmad Fauzi berkata, isu pengampunan Najib sepatutnya tidak wajar diperdebatkan kerana keputusannya terletak pada Lembaga Pengampunan dan Najib masih perlu menghadapi banyak lagi pertuduhan berkaitan kes 1Malaysia Development Berhad (1MDB) di mahkamah.
Yang Dipertua Dewan Negara, Tan Sri Rais Yatim pula berkata, Najib tidak layak lagi bertanding untuk mempertahankan kerusi Parlimen Pekan berdasarkan peruntukan di bawah Perkara 48 Perlembagaan Persekutuan kerana beliau kini menjalani hukuman penjara selama 12 tahun di Penjara Kajang.
Apatah lagi, kata bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang) itu, Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 juga menghalang mana-mana individu didapati bersalah dan dijatuhi hukuman penjara kerana melakukan jenayah atau muflis atau kehilangan minda daripada menjadi calon pilihan raya.
Malah, Rais yang juga Speaker Dewan Rakyat berkata, mengikut Akta Penjara, Najib turut tidak dibenarkan keluar daripada tahanan pemenjaraan kecuali atas sebab tertentu seperti masalah kesihatan.
“Itu sudah jelas bahawa Najib sudah kehilangan kelayakan untuk menjadi calon dan bertanding dalam PRU selepas Mahkamah Persekutuan mengekalkan hukuman penjara dan denda diputuskan oleh Mahkamah Rayuan. Tiada alternatif lain.
“Kedudukan Najib sebagai Ahli Parlimen Pekan juga tergugur secara automatik selepas Perdana Menteri mengumumkan pembubaran Dewan Rakyat berkuat kuasa Isnin lalu,” jelas beliau.
Bukan mudah Dalam pada itu, Rais berpandangan peluang Najib untuk bertanding dalam PRU15 sukar direalisasikan kerana bukan mudah Lembaga Pengampunan Diraja mahu memberikan pengampunan kepada mana-mana tahanan jenayah.
Malah katanya, Yang di-Pertuan Agong tidak boleh membuat keputusan memberikan pengampunan secara bersendirian, sebaliknya Seri Paduka perlu memenuhi kehendak Perkara 42, Perlembagaan Persekutuan dan mengikut nasihat Peguam Negara dan mesti dihadiri oleh Perdana Menteri.
“Saya rasa peluang Najib bertanding PRU15 ini amat tipis kerana proses mendapatkan pengampunan diraja memakan masa lama.
“Justeru tidak mungkin Yang di-Pertuan Agong akan memberikan pengampunan begitu sahaja.
“Kalau ikut kes Datuk Seri Anwar Ibrahim (Presiden PKR) dulu pun, beliau meringkuk dalam penjara bertahun-tahun, sebelum mendapat pengampunan diraja,” kata beliau ~ Sinar

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2022/10/sebenarnya-najib-tak-boleh-bertanding.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Najib Boleh Bertanding Pru 15

Najib Boleh Bertanding Pru 15

papar berkaitan - pada 12/10/2022 - jumlah : 225 hits
bharian com myOleh Oktober 12 2022 12 40pmBekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib RazakKUALA LUMPUR Persoalan berbangkit di Mahkamah Tinggi hari ini sama ada bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang sedang menjalani hukuman penjara ...
Najib Sedang Menjalani Hukuman Penjara Tak Boleh Keluar Kenyataan Berhubung Pru15 Jab Penjara

Najib Sedang Menjalani Hukuman Penjara Tak Boleh Keluar Kenyataan Berhubung Pru15 Jab Penjara

papar berkaitan - pada 20/10/2022 - jumlah : 170 hits
The ReporterJabatan Penjara Malaysia hari ini memaklumkan bekas perdana menteri Najib Razak yang dipenjara selepas didapati bersalah atas pertuduhan menyeleweng dana RM42 juta milik SRC International Sdn Bhd tidak dibenarkan untuk mengeluar...
Najib Mungkin Bebas Kerana Kes Terlalu Lemah Bukan Kerana Umno Menang Pru15 Seperti Andaian Mahathir

Najib Mungkin Bebas Kerana Kes Terlalu Lemah Bukan Kerana Umno Menang Pru15 Seperti Andaian Mahathir

papar berkaitan - pada 13/10/2022 - jumlah : 155 hits
Oleh Adam MalikMahathir cuba buat andaian konon2 UMNO akan bebaskan Najib Razak jika menang PRU15 Kata induk dalam kenyataan Mahathir bahawa Najib akan dibebaskan ada lah kerana UMNO dan Barisan Nasional menang pilihanraya ke15 Seolah olah ...
Pas Kawan Yang Tidak Setia Punca Bn Bertanding Solo Di Pru15 Zahid Hamidi

Pas Kawan Yang Tidak Setia Punca Bn Bertanding Solo Di Pru15 Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 19/10/2022 - jumlah : 140 hits
Barisan Nasional enggan mengadakan sebarang rundingan dengan PAS selepas Pilihan Raya Umum Ke 15 kerana parti itu bukan kawan yang setia nbsp Presiden BN Ahmad Zahid Hamidi berkata pemimpin PAS tidak berpendirian tetap menyebabkan BN memil
Tak Dapat Kerusi Pru15 Boleh Hubungi Talian Heal Kesihatan Mental Termasuk Saya Kata Kj

Tak Dapat Kerusi Pru15 Boleh Hubungi Talian Heal Kesihatan Mental Termasuk Saya Kata Kj

papar berkaitan - pada 22/10/2022 - jumlah : 161 hits
CYBERJAYA Menteri Kesihatan sementara Khairy Jamaluddin berseloroh meminta ahli politik yang belum diberikan kerusi bertanding pada pilihan raya umum ke 15 menggunakan talian Krisis Kesihatan Mental Kebangsaan atau HEAL 15555 yang mula bero...
Pru15 Boleh Diadakan Sebelum Pertengahan November Kata Umno

Pru15 Boleh Diadakan Sebelum Pertengahan November Kata Umno

papar berkaitan - pada 11/10/2022 - jumlah : 165 hits
PRU15 boleh diadakan sebelum pertengahan November kata Umno Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 11 Oct 2022 12 04A
Bebaskan Najib Selepas Menang Pru15 Bn Beri Jaminan Takkan Campuri Urusan Mahkamah

Bebaskan Najib Selepas Menang Pru15 Bn Beri Jaminan Takkan Campuri Urusan Mahkamah

papar berkaitan - pada 14/10/2022 - jumlah : 142 hits
The ReporterBarisan Nasional memberi jaminan bahawa pihaknya tidak akan mencampuri urusan kehakiman jika berjaya memenangi Pilihan Raya Umum Ke 15 Ketua Pemuda UMNO Asyraf Wajdi Dusuki berkata BN sentiasa menghormati sistem perundangan dan ...
Aura Najib Dari Dalam Penjara Pun Boleh Tewaskan Mahathir Yang Berada Diluar

Aura Najib Dari Dalam Penjara Pun Boleh Tewaskan Mahathir Yang Berada Diluar

papar berkaitan - pada 17/10/2022 - jumlah : 131 hits
Oleh Adam Malik Dari kenyataan demi kenyataan yang dibuat oleh Tun Mahathir sejak kebelakangan jelas sudah nampak betapa desperado nya beliau menghadapi pilihanraya ke 15 Tindakan suka mengenakan lawan dengan kes mahkamah ketika ada kuasa s...
Pru15 Khairy Bakal Bertanding Kerusi Parlimen Kini Dipegang Parti Lawan

Pru15 Khairy Bakal Bertanding Kerusi Parlimen Kini Dipegang Parti Lawan

papar berkaitan - pada 22/10/2022 - jumlah : 180 hits
SEREMBAN Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin hari ini memberi bayangan bahawa beliau bakal bertanding di kerusi Parlimen yang kini disandang wakil parti bukan Barisan Nasional pada Pilihan Raya Umum Ke 15 Meskipun kerusi itu belum dimuktama...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Utilizing Crowdfunding For Business

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


The Cultural Impact Of Online Casino Gaming On Filipino Society

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Polis Tahan Pemandu Peribadi Kerana Melakukan Khianat Dan Memukul

Pn Talks Of Gov T Change After Kkb Azmin Holds Back On Revelations Against Ph

We Are Not Subject Of Macc Investigation Say Two Of Mahathir S Sons

Apam Lenggang Rangup Manis Berlemak