Sebelum Pergi Ke Negara Matahati Terbit Ketahui 10 Panduan Asas Travel Ke Jepun



Negara matahari terbit, Jepun antara destinasi pelancongan terkenal seluruh dunia termasuk pelancong Malaysia. Ramai yang impikan untuk datang ke Jepun bagi merasai sendiri suasana di sana.

Jepun walapun negara Asia, mereka pun ada 4 musim sama seperti Eropah. Jadi anda kena tahu bila sesuai datang sana. Ini kerana, bagi memberikan tahap kepuasan yang maksima apabila kita mengeluarkan wang untuk bercuti di sana. Jadi jom tengok tips asas melancong ke Jepun ini.

10 Tips Asas Melancong Ke Jepun Yang Perlu Anda Tahu.Ini mungkin tips atau panduan yang sesuai untuk anda pertimbangkan. Jika tak sesuai, anda boleh dapatkan tips-tips yang lain yang pernah dikongsikan. Jangan lupa kongsikan juga tips ini dengan kawan-kawan anda keh.

1.   Pilih Waktu Mana Hendak PergiMemilih waktu berdasarkan cuti umum. Ia adalah cuti umum Jepun. Apabila jadual trip serentak dengan cuti umum, ia boleh mengakibatkan kesesakan di jalan raya. Tambahan terlalu ramai orang menggunakan keretapi. Untuk musim pula:

Musim Bunga : Mac - Mei
Musim Panas : Jun - Ogos
Musim Luruh : September - November
Musim Sejuk : Disember - Februari

2.   Kesesakan Jalan RayaKesesakan Jalan Raya sepanjang 20 km boleh berlaku. Pada ketika ini terlalu ramai orang keluar berjalan-jalan menggunakan kereta. Oleh itu, caranya adalah keluar awal-awal pagi supaya banyak tempat dapat dilawati. Ini jika anda ingin memandu di Jepun

3.   Pengangkutan Awam Dan Tren
Tren memberi peluang kepada pengguna melihat bagaimana sistem masyarakat Jepun 'beroperasi'. Sebagai contoh, isu tepatnya masa tren yang sampai, isu beratur, dan juga tanggungjawab sosial yang diaplikasikan dalam masyarakat Jepun. Walaubagaimanapun, apabila melalui semua kesusahan menaiki tren, ia berbaloi memandangkan infrastruktur Jepun mengalakkan rakyatnya banyak berjalan kaki.

Di Jepun terkenal dengan bullet train mereka atau dipanggil Shinkansen. Tempat jauh, kini anda boleh sampai dengan pantas. Boleh guna juga perkhidmatan ini bagi merentas negeri.

4.   Penggunaan Tangga Dan LifBagaimana seandainya pergi membawa anak-anak kecil ataupun golongan veteran? Menaiki tren di sini bermakna mendaki dan menuruni tangga juga. Di Jepun, lif susah untuk dicari dan ini memaksa pengguna untuk menggunakan tangga sahaja. Kalau ada, biasanya untuk golongan OKU. Bagaimana pula seandainya mempunyai bagasi yang banyak? Ini akan menjadi masalah apabila mahu mengantkat untuk menaiki dan menuruni tangga.

5.   Menaiki TeksiMenggunakan kereta sewa di Jepun antara faktor mengapa trip menjadi mahal. Bayangkan caj sebuah teksi dari Lapanhan Terbang Narita ke bandar Tokyo (80km) saja mencecah RM700. Harga ini adalah 'standard' di sana dan tidak banyak untung sebenarnya kepada mereka. Fikir-fikirkan la.

6.   Penggunaan Kereta Sewa
Menggunakan kereta membolehkan pengunjung menyusun jadual yang lebih fleksibel. Seandainya mahu berhenti di mana-mana tempat, berhenti sahaja. Kereta juga dapat membawa ke tempat di mana bas dan tren tidak mampu membawanya.

Untuk satu hari perjalanan, banyak tempat dapat dilawati seandainya menggunakan kereta. Contohnya, tempat-tempat berdekatan gunung Fuji tidak mempunyai pengangkutan awam yang kerap. Jadi kereta adalah jalan penyelesaiannya.

7.   Pengembaraan SoloBagi yang mahu travel secara solo, beberapa maklumat perlu disediakan sebelum pergi ke Jepun. Contohnya, bagaimana menggunakan internet dan jenis kenderaan yang akan digunakan. Susah sangat, naik tren je kan.

8.   Internet Dan Wi-FiInternet dan Wi-Fi bukannya mesra pelancong tetapi internetlah sumber info yang sangat berguna. Bagi kes di Jepun, hampir semua perkara dapat dicari menggunakan internet termasuklah masa pergerakan tren di sana.

9.   Khidmat Pemandu Pelancong
Bagi yang mahu menggunakan khidmat pemandu pelancong, perlu di fahami bahawa penggunaan bas sewa perlu mengikuti peraturan di Jepun. Anda boleh lihat travel guide Japan untuk ketahui lebih lanjut berkaitan ini.

Ini termasuklah peraturan bas selama 8 hingga 12 jam sahaja. Contoh, bas akan bergerak pada jam 9 pagi dan kemudian pada 5 petang bas akan tiba semula di hotel. Jadi dari jam 5 petang hingga 9 pagi esoknya, anda hanya duduk di hotel sahaja.

Seandainya mahu lebih dari itu, pemandu bas dan bas itu sendiri perlu ditukar dan ini menyebabkan kos trip menjadi mahal. Cari pakej yang naik pengangkutan awam je. Murah

10.   Alternatif Pengangkutan Dan MasaAlternatif pengangkutan juga perlu dilihat memandangkan Jepun boleh menawarkan harga yang lagi mirah apabila bersedia sebelum tiba di Jepun.

Sebagai contoh, menggunakan pesawat yang tiba di lapangan terbang pada lewat malam mengundang masalah. Ketika ini, tren adalah alternatif yang menyusahkan kerana perkhidmatannta beroperasi pada waktu tertentu sahaja.


Sumber : Kamal Zharif

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mohtravel.com/2020/05/10-tips-panduan-asas-travel-ke-jepun.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+mohtravel%2FPaib+%28mohtravel+%E2%9C%88%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Panduan Membeli Kereta Terpakai Di Jepun

Panduan Membeli Kereta Terpakai Di Jepun

papar berkaitan - pada 28/4/2020 - jumlah : 1280 hits
Kali ini saya ingin kongsikan panduan membeli kenderaan terpakai di Jepun Kita boleh bayar secara tunai ataupun membuat loan untuk membeli kereta di sini Namun fokus saya kali ini membeli kereta terpakai secara tunai di kedai Bukan auction ...
Resipi Kari Ayam Sugu Jadi Panduan Pasangan Jepun Hasilkan Kari Ayam

Resipi Kari Ayam Sugu Jadi Panduan Pasangan Jepun Hasilkan Kari Ayam

papar berkaitan - pada 11/5/2020 - jumlah : 318 hits
Pasangan suami isteri Sugu dan Pavithra nampaknya sudah tidak asing lagi dalam kalangan warganet terutamanya yang meminati bidang masakan Apa tidaknya laman youtube miliknya menyajikan pelbagai jenis resipi masakan mudah seperti kuih ketaya...
5 Teras Asas Dasar Dadah Negara

5 Teras Asas Dasar Dadah Negara

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 451 hits
LIMA TERAS ASAS DASAR DADAH NEGARA Dasar Dadah Negara ini menjadi satu rangka kerja yang komprehensif dan terselaras dalam usaha mencegah merawat dan memulih menguatkuasakan undang undang dan mengurangkan kemudaratan masalah penagihan dadah...
Tips Yang Anda Perlu Tahu Sebelum Travel Ke Istanbul

Tips Yang Anda Perlu Tahu Sebelum Travel Ke Istanbul

papar berkaitan - pada 29/4/2020 - jumlah : 421 hits
Jika anda bercadang untuk bercuti ke Istanbul dalam masa terdekat anda kena tahu beberapa tips sebelum travel ke bumi Turki tersebut Istanbul adalah sebuah bandar terkenal sekali di Turki Bukan itu sahaja destinasi tersebut menjadi destinas...
5 Perkara Yang Wajib Anda Lakukan Sebelum Anda Hendak Pergi Bercuti

5 Perkara Yang Wajib Anda Lakukan Sebelum Anda Hendak Pergi Bercuti

papar berkaitan - pada 10/5/2020 - jumlah : 397 hits
Pergi bercuti merupakan impian bagi setiap daripada kita Pada waktu inilah anda dapat merehatkan badan setelah penat bekerja mencari rezeki Sudah pastinya anda akan menggunakan waktu ini dengan sebaiknya Bercuti tidak bermaksud anda perlu p...
5 Negara Yang Sesuai Untuk Pelancong Muslim

5 Negara Yang Sesuai Untuk Pelancong Muslim

papar berkaitan - pada 25/4/2020 - jumlah : 222 hits
Baru baru ini sebuah syarikat pelancongan Islam Halal Trip telah bekerjasama dengan Mastercard untuk mengeluarkan tinjauan mengenai Laporan Perjalanan Milenium Muslim 2017 Laporan itu adalah hasil kajian yang bertujuan untuk pelancong Musli...
Covid19 Negara Mampu Menang Lawan Wabak

Covid19 Negara Mampu Menang Lawan Wabak

papar berkaitan - pada 23/4/2020 - jumlah : 217 hits
COVID19 Negara mampu menang lawan wabak Tan Sri Muhyiddin Yassin yakin negara mampu menang dalam perang melawan COVID 19 Justeru Perdana Menteri berkata rakyat perlu meningkatkan jihad dan istiqamah dengan usaha yang dilakukan Tak mengapa R...
Persatuan Doktor Mahu Garis Panduan Jelas Mengenai Ujian Covid 19

Persatuan Doktor Mahu Garis Panduan Jelas Mengenai Ujian Covid 19

papar berkaitan - pada 10/5/2020 - jumlah : 259 hits
Persatuan doktor mahu garis panduan jelas mengenai ujian Covid 19 Dikemas kini 50 minit yang lalu Diterbitkan pada 10 May 202
Macai Ph Sebar Fitnah Kononnya Kerajaan Pn Jual Eset Negara Baca Jawapan Mustapa Mohamed

Macai Ph Sebar Fitnah Kononnya Kerajaan Pn Jual Eset Negara Baca Jawapan Mustapa Mohamed

papar berkaitan - pada 25/4/2020 - jumlah : 181 hits
PETALING JAYA Sekarang bukan masa baik untuk menjual aset negara bagi mendapatkan wang tunai untuk pemulihan ekonomi kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Mustapa Mohamed Katanya beliau tidak percaya ini adalah alternatif baik untuk keraj...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan