Sebab Kerajaan Naikkan Harga Diesel Kerana Dianggar 40 000 Lori Minyak Telah Diseludup Setiap Hari


Sebab Kerajaan Naikkan Harga Diesel Kerana Dianggar 40,000 Lori Minyak Diseludup Setiap Hari Kerjaan naikkan harga diesel kerana dianggarkan 40,000 lori minyak diseludup setiap hari. Selain itu, Kerajaan juga mendapat penjimatan sehingga RM8 bilion hasil penyasaran subsidi diesel yang dilaksanakan mulai 10 Jun lalu, sekali gus membolehkan kos itu dipulangkan semula untuk kebaikan rakyat khususnya dalam bentuk bantuan tunai.
Menurut Ahli ekonomi dari Universiti Tun Abdul Razak (UNIRAZAK), Prof Emeritus Dr Barjoyai Bardai, mengatakan pihaknya yakin hasil penjimatan subsidi diesel itu akan boleh dirasai rakyat dalam tempoh sekurang-kurangnya setahun lagi.
Beliau juga berkata, penjualan harga sebenar diesel tanpa subsidi pada kadar RM3.35 seliter adalah memadai dan masih murah berbanding beberapa negara Asia Tenggara lain termasuk Thailand, Indonesia dan Singapura.
Bila Perancangan Kerajaan Naikkan Harga Diesel Bermula? Penyasaran subsidi ini sudah dirancang sejak Bajet 2024 dan bulan Jun adalah bermulanya perancangan kerajaan naikkan harga Diesel bermula di semenanjung. Namun, kerajaan berhati-hati dan mungkin mendulukan diesel kerana ia lebih mudah untuk diurus.
Menurut Prof Emeritus Dr Barjoyai Bardai, Sebelum ini, penjimatan dianggarkan kerajaan adalah sebanyak RM4 billion namun beliau yakin kutipan sehingga RM8 boleh dibuat jika isu membabitkan aktiviti penyelewengan, penyeludupan, penjualan secara haram dapat diselesaikan melalui penyasaran subsidi ini.
Seandainya jumlah itu boleh diperoleh, mungkin bantuan BUDI MADANI ditingkatkan selain akses pendidikan dan kesihatan ditambahbaik.. Beliau juga yakin dalam tempoh setahun akan nampak hasilnya, katanya pada Akhbar Berita Harian sebelum ini.
Berkenaan 40,000 Lori Minyak Diseludup Setiap Hari Maklum Balas oleh Isham Jalil di Facebook bagi Sebab Kerajaan Naikkan Harga Diesel Alasan atau sebab yang diberikan selepas kerajaan naikkan harga diesel ke RM3.35 seliter telah menimbulkan banyak persoalan.

Terbaru, Bekas Ketua Penerangan Umno, Isham Jalil berkata, Pengarah Kanan Ekonomi Perdana Menteri, Nurhisham Hussien telah menyatakan bahawa jumlah subsidi diesel setahun adalah sebanyak RM15 bilion, dan separuh daripadanya iaitu antara RM7 hingga RM8 bilion lesap (mengalami ketirisan) susulan kes penyeludupan.

Dikatakan sebab itu kerajaan naikkan harga diesel kepada RM3.35 seliter. Isham Jalil juga ingin bertanya kepada Perdana Menteri iaitu dari manakah beliau mendapat angka-angka ini?
Menurutnya lagi, sekiranya RM8 billion subsidi diesel lesap akibat daripada penyeludupan di sempadan, Adakah ini bermakna sebanyak 7 hingga 8 billion liter diesel yang diseludup keluar dari negara ini setiap tahun?
Angka sebegini juga bermaksud sebanyak 600 juta liter sebulan atau 20 juta liter sehari diseludup keluar melalui sempadan Thailand atau di laut. Isham Jalil juga dapati angka-angka sebegini tidak masuk akal. Sebagai contoh, satu lori besar atau treler ada kapasiti tangki minyak dalam 500 hingga 600 liter.
Seandainya penyeludup seludup 20 juta liter sehari seperti di atas maksudnya 40,000 lori besar dan treler seludup minyak keluar dari sempadan negara Malaysia setiap hari. Seandainya ada 40,000 lori masuk keluar Thailand dari Malaysia setiap hari, tentulah jalan masuk keluar sempadan itu akan sesak setiap hari lebih dari di Tol Gombak dua kali setahun pada musim raya. Kalau di laut pun, ada tak sesiapa nampak 40,000 bot bawa lari diesel ke Thailand setiap hari?
Isham Jalil Jawab Tindakan Kerajaan Naikkan Diesel “Andaikan jika benar perkara ini berlaku sekali pun, takkan pihak berkuasa boleh tengok sahaja 40,000 lori seludup keluar diesel setiap hari di sempadan?, Kata Isham Jalil dalam perkongsian di Facebook. Jika pihak berkuasa buat begini, ada sesuatu yang amat tidak kena dengan penguatkuasaan sempadan. Oleh sebab itu saya mendapati angka-angka ini mengarut dan merepek,” jelasnya.
Isham juga menyatakan bahawa terdahulu, kerajaan berkata ada 40,000 pengundi Bangladesh ‘diseludup’ untuk mengundi tetapi kini mendakwa terdapat 40,000 ‘lori hantu’ seludup diesel di sempadan setiap hari. Katanya lagi, sekiranya terdapat masalah dalam penyeludupan maka ia perlu diselesaikan dengan penguatkuasaan iaitu menekan dan menangkap penyeludup itu sendiri.
Perkara itulah yang seharusnya dilakukan dan bukannya menaikkan harga diesel secara mendadak sehingga RM3.35 seliter dan tekan rakyat secara keseluruhan dengan kenaikan harga. Menteri kata kerajaan jamin barang tidak akan naik harga. Isham Jalil jelaskan bahawa beliau ingin tanya PM macam mana beliau boleh jamin barang tidak naik harga? Jika barang naik harga adakah beliau akan bayar balik kenaikan ini? Kata Isham Jalil.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/06/kerajaan-naikkan-harga-diesel.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mengapa Harga Minyak Tak Turun Ini Penjelasan Rafizi

Mengapa Harga Minyak Tak Turun Ini Penjelasan Rafizi

papar berkaitan - pada 11/6/2024 - jumlah : 122 hits
Majlis Pelancaran Jentera Perpaduan untuk Pilihan Raya Kecil Sungai Bakap di sini malam tadi sedikit gamat apabila isu harga minyak yang tidak turun dibangkitkan seorang penyokong parti itu Lelaki itu yang berada dalam kalangan penyokong be...
Ini Penjelasan Rafizi Mengapa Harga Minyak Tak Turun

Ini Penjelasan Rafizi Mengapa Harga Minyak Tak Turun

papar berkaitan - pada 11/6/2024 - jumlah : 130 hits
Siti Aminah Mohd Yusofbhnews bh com myRafizi berucap pada Majlis Pelancaran Jentera Perpaduan PRK Sungai Bakap di Bilik Gerakan Utama Perpaduan di Jalan Besar Nibong Tebal malam tadi NSTP Nur Izzati MohamadNIBONG TEBAL Majlis Pelancaran Jen...
Minyak Naik Diesel Naik Subsidi Dah Kena Potong Mari Kita Berbasikal Che Ta

Minyak Naik Diesel Naik Subsidi Dah Kena Potong Mari Kita Berbasikal Che Ta

papar berkaitan - pada 13/6/2024 - jumlah : 114 hits
Minyak naik diesel naik subsidi dah kena potong Mari kita berbasikal sinis Rozita Che Wan Pelakon dan usahawan Rozita Che Wan atau mesra disapa Che Ta bertutur secara sinis terutama buat peminatnya mengenai perkembangan isu semasa yang berl...
Harga Towing Konkrit Naik Selepas Harga Diesel Naik

Harga Towing Konkrit Naik Selepas Harga Diesel Naik

papar berkaitan - pada 11/6/2024 - jumlah : 168 hits
Harga Towing Konkrit Naik Syarikat penunda kenderaan dan pengeluar konkrit menaikan harga perkhidmatan susulan peningkatan harga diesel Sekurang kurangnya dua pengeluar konkrit DPG Readymix Sdn Bhd dan LCS Marketing Sdn Bhd mengesahkan kepa...
Dear Jemaah Tujuan Utama Di Mekkah Untuk Haji Bukan Umrah Sunnah Setiap Hari

Dear Jemaah Tujuan Utama Di Mekkah Untuk Haji Bukan Umrah Sunnah Setiap Hari

papar berkaitan - pada 1/6/2024 - jumlah : 96 hits
Inti dari pelaksanaan ibadah haji yaitu di Arafah Muzdalifah dan Mina mulai tanggal 15 Juni mendatang
Diesel Kpdn Jangka Berlaku Pencatutan Harga Barang Perkhidmatan Menjelang Aidiladha

Diesel Kpdn Jangka Berlaku Pencatutan Harga Barang Perkhidmatan Menjelang Aidiladha

papar berkaitan - pada 10/6/2024 - jumlah : 227 hits
PADANG BESAR Pejabat Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup negeri tidak menolak kemungkinan berlakunya pencatutan harga barangan dan perkhidmatan menjelang Hari Raya Aidiladha susulan pelaksanaan penyasaran subsidi diesel ...
Subsidi Diesel Dan Apungan Harga

Subsidi Diesel Dan Apungan Harga

papar berkaitan - pada 9/6/2024 - jumlah : 205 hits
Hisham FauziBermula 12 01PM mlm ini Harga diesel adalah sebanyak RM3 35 perliter Harga akan berubah utk setiap minggu berdasarkan harga pasaran semasa Untuk Individu yg layak menerima subsidi diesel boleh mohon melalui website Budi Madani J...
Harga Diesel Rm3 35 Seliter Bermula Tengah Malam Ini Kata Menteri

Harga Diesel Rm3 35 Seliter Bermula Tengah Malam Ini Kata Menteri

papar berkaitan - pada 10/6/2024 - jumlah : 128 hits
Harga diesel RM3 35 seliter bermula tengah malam ini kata menteri Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 9 Jun 2024 6
Harga Diesel Di Stesen Runcit Semenanjung Rm3 35 Seliter Mulai 10 Jun

Harga Diesel Di Stesen Runcit Semenanjung Rm3 35 Seliter Mulai 10 Jun

papar berkaitan - pada 10/6/2024 - jumlah : 166 hits
FMT Reporters nbsp PETALING JAYA Harga diesel di semua stesen runcit petrol di Semenanjung akan ditetapkan pada kadar RM3 35 seliter mulai 10 Jun 2024 Menteri Kewangan II Amir Hamzah Azizan berkata harga tersebut adalah harga pasaran tanpa ...
Creative Com Domain Name Ideas

Bahaya Bahan Pewarna Kimia Dalam Kehidupan Seharian

Trip Mengejut Ke Guangzhou China

Madrasah Terapung 6 Hari Bergambar Gisbh Seleweng

Exquisite Diamond Pendants Malaysia Diamond Talk

Rafique Gives Statement To Police Over Ceramah About Pm

Penafian Sprm Tak Cukup Anwar Mesti Saman Bloomberg Peguam

Free Credit Rm50 No Deposit How To Boost Your Bankroll Without Spending A Dime


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Lembayung 2024 Adaptasi Kisah Benar Lakonan Pelakon Malaysia Anna Jobling


Port Sarapan Warung Selekoh Kambing Jenderam Hulu

Suami Bakar Isteri Suka Berhutang

Pengundi Dun Mahkota Pilih Wakil Rakyat Hari Ini

Mahkota Poll A Test For Dap To Ensure Chinese Voters Back Bn

Kain Rentang Provokatif Cemari Proses Prk Mahkota Ahmad Maslan

Bahaya Isi Minyak Kereta Bila Tangki Hampir Kosong