Mengapa Harga Minyak Tak Turun Ini Penjelasan Rafizi



Majlis Pelancaran Jentera Perpaduan untuk Pilihan Raya Kecil Sungai Bakap di sini, malam tadi sedikit gamat apabila isu harga minyak yang tidak turun dibangkitkan seorang penyokong parti itu.
(Berita Harian) – Lelaki itu yang berada dalam kalangan penyokong berteriak mempersoalkan mengapa harga minyak tidak turun ketika Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli, sedang menyampaikan ucapan.
Ia dipercayai susulan pengumuman penetapan harga runcit bahan api diesel pada RM3.35 seliter bermula tengah malam tadi di stesen minyak seluruh Semenanjung Malaysia.
Satu klip video yang tersebar di media sosial turut memaparkan tindakan Rafizi menjemput lelaki itu ke pentas bagi memudahkan beliau memberikan penjelasan secara terus, sambil disahut hadirin.
Berdasarkan penjelasan diberikan, Rafizi memaklumkan kerajaan tidak pernah membatalkan subsidi bahan api termasuk diesel mencecah RM60 bilion setahun, sebaliknya mengalihkannya dengan memberikannya terus kepada rakyat.
Beliau berkata, sebelum ini subsidi terbabit dibayar kepada beberapa syarikat minyak saban tahun, berbeza dengan tindakan kerajaan ketika ini yang terus mengagihkannya termasuk kepada keluarga yang menikmati pembiayaan serendah RM200 hingga RM500 sebulan.
“Zaman minyak dulu yang harga RM1.90 tahu tak berapa harga minyak mentah masa itu? Tahu tak berapa subsidi yang kerajaan kena belanjakan? Sikit saja (ditanggung kerajaan kerana) masa itu subsidi kena belanja RM3 bilion daripada bajet RM200 bilion lebih.
“Sekarang ini subsidi RM60 bilion dengan harga minyak mentah AS$80 (setong)… saya sebut dulu (turunkan harga minyak) kalau harga minyak mentah rendah dan subsidi itu masih lagi boleh ditangguh kenapa nak hapuskan subsidi.
 
Alih subsidi, bukan batal
“(Sekarang) bila subsidi sudah jadi RM80 bilion nak buat sekolah tak boleh, nak naik gaji tak boleh dan subsidi menyebabkan harga (minyak) yang rendah itu yang dapatnya orang kaya-kaya, bukankah lebih baik kita alihkan subsidi itu, bukanlah kita batalkan.
“(Kita) alih subsidi maksudnya subsidi terus diberi. Diesel kenderaan awam, lori kecil, pikap, peniaga semua dapat, malah orang biasa gaji RM100,000 ke bawah setahun pun dapat atau kita agihkan kepada keluarga biar dapat subsidi minyak tiap-tiap bulan RM200, RM300, RM400 (atau) RM500,” katanya.
Dalam pada itu, Rafizi turut menyuarakan keyakinan bahawa rakyat akan dapat melihat dengan lebih baik bagaimana peruntukan subsidi itu disalurkan kepada isi rumah berbanding terus dibayar kepada syarikat minyak.
Sebelum ini, Rafizi pernah dilaporkan berkata Kerajaan dijangka menanggung subsidi lebih RM100 bilion setahun sekiranya harga minyak mentah dunia mencecah AS$100 setong, melainkan reformasi dilaksanakan terhadap sistem subsidi.
Menurutnya, perbincangan berkenaan subsidi bersasar tidak dapat dielakkan apabila melibatkan anjakan besar yang perlu dilaksanakan untuk mengukuhkan kedudukan fiskal negara.
The post Mengapa harga minyak tak turun: Ini penjelasan Rafizi appeared first on Malaysia Today.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2024/06/10/mengapa-harga-minyak-tak-turun-ini-penjelasan-rafizi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Penjelasan Rafizi Mengapa Harga Minyak Tak Turun

Ini Penjelasan Rafizi Mengapa Harga Minyak Tak Turun

papar berkaitan - pada 11/6/2024 - jumlah : 130 hits
Siti Aminah Mohd Yusofbhnews bh com myRafizi berucap pada Majlis Pelancaran Jentera Perpaduan PRK Sungai Bakap di Bilik Gerakan Utama Perpaduan di Jalan Besar Nibong Tebal malam tadi NSTP Nur Izzati MohamadNIBONG TEBAL Majlis Pelancaran Jen...
Sebab Kerajaan Naikkan Harga Diesel Kerana Dianggar 40 000 Lori Minyak Telah Diseludup Setiap Hari

Sebab Kerajaan Naikkan Harga Diesel Kerana Dianggar 40 000 Lori Minyak Telah Diseludup Setiap Hari

papar berkaitan - pada 12/6/2024 - jumlah : 165 hits
Sebab Kerajaan Naikkan Harga Diesel Kerana Dianggar 40 000 Lori Minyak Diseludup Setiap Hari Kerjaan naikkan harga diesel kerana dianggarkan 40 000 lori minyak diseludup setiap hari Selain itu Kerajaan juga mendapat penjimatan sehingga RM8 ...
Sekadar Turun Harga Telur Tak Sepadan Dengan Kehebatan Sosok Bernama Anwar

Sekadar Turun Harga Telur Tak Sepadan Dengan Kehebatan Sosok Bernama Anwar

papar berkaitan - pada 17/6/2024 - jumlah : 221 hits
Kerajaan memutuskan harga runcit bagi telur gred A B dan C di seluruh negara diturunkan 3 sen sebiji bermula hari ini Penurunan itu menurut Perdana Menteri adalah selaras dengan usaha mengembalikan hasil penjimatan penyasaran subsidi kepada...
Harga Runcit Telur Turun Sebanyak 3 Sen Kerajaan Peruntuk Rm100 Juta Pm

Harga Runcit Telur Turun Sebanyak 3 Sen Kerajaan Peruntuk Rm100 Juta Pm

papar berkaitan - pada 17/6/2024 - jumlah : 105 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan telah memutuskan untuk menurunkan harga runcit telur gred A B dan C di seluruh negara sebanyak 3 sen sebiji Langkah ini adalah selaras dengan usaha mengembalikan hasil penjimatan penyasaran subsidi kepada rakyat Perdan...
Bagi Bagi Buku Bergambar Jan Ethes Ke Siswa Sd Surabaya Disorot Ini Penjelasan Gibran

Bagi Bagi Buku Bergambar Jan Ethes Ke Siswa Sd Surabaya Disorot Ini Penjelasan Gibran

papar berkaitan - pada 13/6/2024 - jumlah : 123 hits
GIbran meminta maaf jika pembagian buku dengan sampul putra sulungnya itu tidak dikehendaki
Dpr Protes Bus Shalawat Libur Jelang Wukuf Di Arafah Begini Penjelasan Menteri Yaqut

Dpr Protes Bus Shalawat Libur Jelang Wukuf Di Arafah Begini Penjelasan Menteri Yaqut

papar berkaitan - pada 13/6/2024 - jumlah : 107 hits
Yaqut menjelaskan operasional bus shalawat memang diberhentikan Pemerintah Arab Saudi
Is Dap Mis Painted Or Deserving Of Its Image

Sarawak Now Affin Bank S Largest Shareholder Promises No Interference

Kaitan Al Arqam Rufaqa Dan Gisbh Dengan Pas

Sang Saka Penipu

Syarikat Berkaitan Gisbh Berisiko Di Batalkan

Obesiti Atau Kegemukan Di Malaysia

Nasi Ayam Penyet Waroeng Penyet Memenuhi Piawaian

Topson Umumkan Persaraan Dari Dota 2 Selepas Ti 13


echo '';
Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria


Sayur Lemak Fucuk Suhun Masakan Kampung

Sedap Betul Miang Pla Di Dusun Riffaa Changlun

Rahsia Kembali Cantik Selepas Bersalin Misi Mak Mak Supermodel

Membagikan Konten Dakwah Apakah Tetap Mendapat Pahala Meski Tidak Ada Yang Membaca Atau Menontonnya

Bn Cruises To Thumping Win In Mahkota

Warga Emas Skim Pelaburan Emas Palsu Elak Jadi Mangsa