Saya Yang Bersalah Pelajar Tampil Mohon Maaf Rayu Netizen Berhenti Kecam Owner Motor Yang Tak Tahu Apa Apa


The Reporter



Beberapa hari yang lalu, viral di media sosial gambar dua pelajar sekolah yang dipercayai calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang baru selesai menduduki peperiksaan menunggang motosikal dengan pakaian sekolah di bahagian belakang ditulis dengan kata-kata kesat terhadap guru.


Perbuatan tidak bermoral dua pelajar terbabit mengundang kemarahan netizen kerana perbuatan mereka itu sangat jelas menghina dan tidak menunjukkan rasa hormat terhadap guru mereka. 


Gambar itu turut menarik perhatian Ikatan Guru-Guru Muslim Malaysia (iGuru) yang mengecam perbuatan biadab dua pelajar terbabit. Presiden iGuru, Mohd Azizee Hasan berkata, "Tindakan itu menunjukkan sikap biadab, tidak bermoral dan mencerminkan generasi pelajar yang rosak nilai kerohanian. 


"Perbuatan pelajar menggunakan ungkapan kesat dan makian terhadap guru menunjukkan rasa tidak hormat selain menghina warga pendidik," katanya yang menggesa pihak sekolah mengambil tindakan terhadap dua pelajar terbabit. 


Sementara itu, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Kelantan juga dimaklumkan mengenai gambar tersebut yang dipercayai berlaku di Kota Bharu dan akan mengambil tindakan terhadap pemilik motosikal berkenaan atas kesalahan tidak memakai topi keledar sambil menconteng baju sekolah dengan tulisan mencarut terhadap guru. 


Pengarah JPJ Kelantan, Hanif Yusabra Yusuf berkaa, pihaknya akan mengeluarkan notis temu siasat terhadap pemilik motosikal mengikut Seksyen 114 Akta Pengangkutan Jalan 1987. 


"Menunggang dan membonceng motosikal tanpa memakai topi keledar adalah satu kesalahan. Mempamerkan nombor pendaftaran tidak mengikuti spesifikasi yang ditetapkan juga boleh dikenakan tindakan," katanya. 


Menyedari gambar itu viral, salah seorang pelajar terbabit tampil memohon maaf dan mengaku salah di atas perbuatannya yang biadab itu. 


"Saya mengaku salah secara terbuka atas kesalahan saya yang menulis perkataan mencarut guru di belakang baju sekolah. Motosikal yang saya tunggang juga bukan motosikal saya. 


"Pemilik motosikal adalah kawan kepada abang saya. Pemilik motosikal tidak bersalah, yang bersalah adalah saya," katanya menerusi kenyataan yang dimuat naik di Facebook. 


Pemilik motosikal, Muhammad Afiq, 22, pula menjelaskan motosikalnya ditinggalkan di kampung untuk kemudahan adik-adiknya sementara dia bekerja di luar Kelantan. Afiq berkata, dia hanya menyedari motosikalnya viral di media sosial kelmarin dan pelajar itu adalah kawan kepada adiknya. 


"Sudah lima tahun saya meninggalkan alam persekolahan dan ramai yang keliru mengatakan saya yang menunggang motosikal itu sehingga gambar saya juga viral di Facebook. 


"Saya dimaklumkan oleh adik, kawannya mahu meminjam motosikal untuk ke sekolah kerana motosikalnya rosak. Jadi atas belas kasihan, adik saya pinjamkan motosikal berkenaan. 


"Cuma agak terkejut apabila viral dengan tulisan menghina guru di baju sekolahnya. Apa pun, saya mohon supaya orang ramai memadamkan gambar saya," katanya yang juga telah membuat laporan polis. 


Sumber: Harian Metro


March 07, 2021 at 01:18PM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://atmknews.blogspot.com/2021/03/saya-yang-bersalah-pelajar-tampil-mohon.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Netizen Kecam Pelajar Spm Biadab

Netizen Kecam Pelajar Spm Biadab

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 375 hits
Netizen hari ini mengecam tindakan beberapa orang pelajar sekolah yang menconteng uniform sekolah mereka dengan kata kata kesat yang ditujukan kepada guru mereka Perkara tersebut menjadi bualan netizen selepas foto yang dimuat naik oleh seo...
Mama Minta Maaf Dik Rasa Bersalah Sangat Anak Melecur Tertumpah Sup Panas

Mama Minta Maaf Dik Rasa Bersalah Sangat Anak Melecur Tertumpah Sup Panas

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 196 hits
Maafkan mama dik tak tahu nak kata apa selepas kejadian ngeri buat adik Haqq minggu lepas mama trauma nak masak Tengok benda panas jadi sebak kat dada Seumur hidup salahkan diri sendiri sebab cuai Menurut Fatinlyana Badrull menerusi Page Ma...
Selfish Netizen Kecam Pemandu Naza Halang Laluan Ambulans Dalam Kecemasan Video

Selfish Netizen Kecam Pemandu Naza Halang Laluan Ambulans Dalam Kecemasan Video

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 491 hits
Dapatkan isu trending tips berita semasa dan berita hiburan terhangat dan terpantas menerusi telegram nbsp disini nbsp Sejak malam tadi tular satu video memperlihatkan sebuah kereta dipercayai jenis Naza Forte menghalang nbsp perjalanan seb...
72 Pelajar Rayu Dana Pembinaan Pusat Tahfiz Bernilai Rm300 000

72 Pelajar Rayu Dana Pembinaan Pusat Tahfiz Bernilai Rm300 000

papar berkaitan - pada 13/3/2021 - jumlah : 233 hits
Oleh MOHAMAD FAHD RAHMAT Pengerusi Maahad Tahfiz Nur Syafaat Muhamad Hisham Hamzah menunjukkan bangunan yang separuh siap di Parit Talibek Simpang Renggam yang memerlukan dana lebih RM300 000 KLUANG Seramai 72 pelajar tahfiz Maahad Tahfiz N...
Hiburan Bedah Sana Sini Netizen Kecam Safiey Illias Tak Reti Bersyukur Wajah Kurniaan Allah

Hiburan Bedah Sana Sini Netizen Kecam Safiey Illias Tak Reti Bersyukur Wajah Kurniaan Allah

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 280 hits
Pengusaha kosmetik terkenal Safiey Ilias sekali lagi mencuri perhatian netizen apabila memuat naik keadaan foto wajahnya yang menjalani pembedahan aestatik Sumber Google Dengan keadaan wajah yang membengkak Safiey berkata bahawa dia telah m...
Netizen Kecam Kes Kanak Kanak Setahun Tak Pakai Mask Di Saman Dek Pengurusan Kondo

Netizen Kecam Kes Kanak Kanak Setahun Tak Pakai Mask Di Saman Dek Pengurusan Kondo

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 243 hits
PETALING JAYA Tindakan pihak pengurusan sebuah kondominium menyaman seorang kanak kanak berusia setahun kerana tidak memakai pelitup muka ketika berada di dalam lif mengundang kecaman netizen semalam Menerusi perkongsian di laman Facebook I...
Tampil Mohon Maaf Hannah Delisha Akhirnya Buka Mulut Isu Perkahwinan Tanpa Restu

Tampil Mohon Maaf Hannah Delisha Akhirnya Buka Mulut Isu Perkahwinan Tanpa Restu

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 341 hits
Sejak mengumumkan dirinya sudah berkahwin pada 18 Februari 2021 tidak ramai yang tahu tentang perincian perkahwinan pelakon jelita Hannah Delisha Belum pun cukup sebulan dari tarikh itu timbul pula kisah yang mengatakan perkahwinan Hannah d...
Terpalit Sekali Dek Isu Lisa Blackpig Nazim Othman Tampil Mohon Maaf

Terpalit Sekali Dek Isu Lisa Blackpig Nazim Othman Tampil Mohon Maaf

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 221 hits
Rasanya ramai yang ada terbaca mengenai kisah Janna Nick yang diserang oleh peminat K Pop kerana seperti mempersendakan kematian ahli SHINee Jong hyun BACA Tak cukup dengan itu walaupun sudah meminta maaf pelakon wanita itu turut dihentam l...
Video Tular Bergaduh Guna Senjata Di Pusat Futsal Youtuber Isa Isarb Rasa Bersalah Dan Tampil Jelaskan Perkara Sebenar

Video Tular Bergaduh Guna Senjata Di Pusat Futsal Youtuber Isa Isarb Rasa Bersalah Dan Tampil Jelaskan Perkara Sebenar

papar berkaitan - pada 10/3/2021 - jumlah : 464 hits
Saya minta maaf kepada semua yang terkesan sepatutnya saya tunjuk contoh baik tetapi tidak kerana bertindak mengikut emosi kata Youtuber Isa Isarb Tular pada hujung minggu lalu apabila didakwa kumpulan daripada YouTuber terkenal membelasah ...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover