Pihak Anti Statut Rom Sebar Hujah Palsu Kedaulatan Negara Tergugat Kata Bekas Diplomat




Adam Abu Bakar dan Ainaa Aiman
KUALA LUMPUR: Seorang bekas diplomat yang mencadangkan supaya Malaysia meratifikasi Statut Rom mengkritik pihak anti statut itu yang menyebarkan sentimen perkauman dan keagamaan dengan menggunakan hujah palsu bagi menolaknya.

Bekas duta ke Belanda, Noor Farida Ariffin berkata, Malaysia sebelum ini sudah meratifikasi Konvensyen Pencegahan dan Hukuman Jenayah Genosid Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) 1948 yang turut tidak membenarkan imuniti ketua negara.

“Sama ada kita bersetuju atau tidak mengenai Statut Rom, jika mana-mana anggota tentera kita atau mana-mana ahli Kabinet atau perdana menteri memerintahkan angkatan tentera kita melakukan jenayah penghapusan etnik, mereka tetap boleh diambil tindakan,” katanya.

Ketika ditemui selepas satu forum awam bertajuk Malaysia dan Statut Rom di Fakulti Undang-Undang Universiti Malaya (UM), Noor Farida berkata, di bawah konvensyen itu perlu ada bukti atau penglibatan langsung pihak eksekutif atau pemerintah yang memberi arahan supaya genosid itu dilakukan.
Noor Farida menjelaskan Yang di-Pertuan Agong tidak boleh sewenang-wenangnya didakwa berikutan kedudukan sebagai ketua istiadat angkatan tentera kerana arahan eksekutif datangnya daripada perdana menteri atau Kabinet.

Beliau berkata, sebagai negara bertanggungjawab dan dihormati masyarakat antarabangsa, Malaysia tidak mungkin tidak menyerahkan individu yang disyaki melakukan jenayah serius terhadap komuniti antarabangsa kepada Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC).

“Seperti disebutkan sebelum ini, ICC adalah sebuah mahkamah penyelesaian terakhir,” katanya.

Menurut Noor Farida, ini bermakna ratifikasi Statut Rom tidak secara automatik menyebabkan kedaulatan negara terhakis kerana negara anggota mempunyai hak asasi untuk membicarakan individu terbabit di mahkamah kebangsaan mereka.

“Prinsip pelengkap ini perlu difahami dalam konteksnya yang tepat dan sepenuhnya yang bermakna bidang kuasa ICC hanya akan terpakai apabila negara terbabit tidak bersedia atau tidak mampu menjalankan siaatan atau membuat pendakwaan.”

Bagaimanapun kata Farida, bagi membolehkan prinsip pelengkap yang disebut di dalam statut tersebut terlaksana, Malaysia perlu memasukkan peruntukan daripada ICC ke dalam undang-undang domestik.

4 jenayah di bawah statut berkenaan yang perlu dimasukkan ke dalam Kanun Acara Jenayah sebelum mahkmah tempatan boleh mendakwa mana-mana individu adalah genosid, jenayah terhadap kemanusiaan, jenayah pencerobohan dan jenayah perang.

Farida berkata, walaupun Malaysia tidak menyertai triti itu, Majlis Keselamatan PBB masih boleh merujuk kepada pendakwa ICC supaya menyiasat negara ini jika ia terlibat melakukan mana-mana 4 jenayah kejam itu.

“Disebabkan itu, hujah yang menyebut bahawa Yang di- Pertuan Agong boleh didakwa atau hujah bahawa kita menjadi lebih rendah daripada ICC adalah tidak benar,” katanya.

Mac lepas Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad berkata, Malaysia akan menarik diri daripada Statut Rom berikutan tekanan beberapa pihak, terutamanya Raja-raja Melayu.

Terdahulu satu memorandum yang disediakan oleh 4 ahli akademik dikemukakan kepada Majlis Raja-raja berhubung isu Statut Rom dan dikatakan menjadi punca menyebabkan Raja-raja enggan memberi persetujuan membenarkan Malaysia meratifikasi statut berkenaan.

Memorandum berkenaan didedahkan di laman Facebook oleh sekumpulan pelajar diketuai graduan undang-undang Asheeq Ali.

Farida berkata, Pejabat Peguam Negara di bawah kerajaan Barisan Nasional (BN) sebelum ini merupakan satu-satunya agensi kerajaan yang membantah penyertaan Malaysia dalam Statut Rom.

Katanya, bekas menteri luar, Anifah Aman juga enggan menandatangani instrumen penyertaan triti berkenaan.

Beliau berkata, sekiranya Malaysia menyertai Statut Rom, kerajaan boleh merujukkan kes seperti pesawat Penerbangan Malaysia yang ditembak jatuh di Ukraine supaya disiasat oleh pendakwa ICC.

“Kita juga boleh merujukkan genosid masyarakat Uighur di China atau orang Rohingya di Burma kepada ICC.”

Beliau berkata, keputusan untuk meratifikasi atau menyertai mana-mana triti antarabangsa merupakan keputusan eksekutif.

“Di negara lain, ia didebatkan di Parlimen dan Parlimen perlu memberi kelulusan.

“Dalam kes kita, tidak perlu merujuk kepada Agong. Kita tidak perlu merujuk Majlis Raja-raja dan tidak perlu merujuk kepada Parlimen.”

Beliau juga percaya, kerajaan bertindak terburu-buru dalam mengumumkan penarikan diri daripada perjanjian itu.

“Sekarang mereka sepatutnya membentuk sebuah jawatankuasa pakar dan merancang strategi komunikasi yang sesuai.

“Oleh sebab itulah kita adakan forum ini bagi menggalakkan perbincangan mengenai Statut Rom dalam kalangan orang awam supaya rakyat faham dan tidak berasa takut mengenainya.

“Ia bukan agenda kuasa besar,” katanya dengan menambah bahawa negara kuasa besar seperti Amerika Syarikat, Rusia dan China tidak merupakan anggota triti tersebut.

Katanya gabungan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang menganjurkan forum tersebut akan menghantar satu memorandum kepada kerajaan dengan memperincikan cadangan mereka dan menggesanya menimbangkan semula keputusan menarik diri daripada Statut Rom.

NGO terbabit antara lain adalah Ikram, Sisters in Islam, Patriot dan G25.





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/04/pihak-anti-statut-rom-sebar-hujah-palsu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peguam Negara Kata Bn Hipokrit Dulu Setuju Statut Rom

Peguam Negara Kata Bn Hipokrit Dulu Setuju Statut Rom

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 343 hits
Peguam Negara hari ini menyifatkan kritikan terhadap Statut Rom adalah satu perbuatan hipokrit Loading Tommy Thomas berkata kerajaan Barisan Nasional dahulu sudah memutuskan untuk menerima statut berkenaan yang akan merujuk kes tertentu kep...
Bekas Pm Suka Sebar Berita Palsu Kata Daim

Bekas Pm Suka Sebar Berita Palsu Kata Daim

papar berkaitan - pada 22/4/2019 - jumlah : 223 hits
Daim Zainuddin menjawab hujahan Najib Razak mengenai projek ECRL China Foto Free Malaysia Today Tun Daim Zainuddin mempersoalkan sama ada wakil khas bekas perdana menteri yang bertindak secara sendirian telah terlibat dalam perbincangan dan...
Mahkamah Khas Boleh Bicarakan Raja Kata Bekas Ketua Hakim Negara

Mahkamah Khas Boleh Bicarakan Raja Kata Bekas Ketua Hakim Negara

papar berkaitan - pada 25/4/2019 - jumlah : 304 hits
Bekas Ketua Hakim Negara Tun Abdul Hamid Mohamad memaklumkan pindaan perlembagaan membolehkan Raja dibicarakan di mahkamah khas Foto Astro Awani Perlembagaan Persekutuan tidak meletakkan sesiapapun melebihi undang undang negara termasuk Raj...
Jabatan Peguam Negara Sebelum Ini Tidak Setuju Ratifikasi Statut Rom Anifah

Jabatan Peguam Negara Sebelum Ini Tidak Setuju Ratifikasi Statut Rom Anifah

papar berkaitan - pada 5/5/2019 - jumlah : 396 hits
KUALA LUMPUR 2 Mei Bekas Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman tidak menandatangani Statut Rom Mahkamah Jenayah Antarabangsa pada Mac 2011 berdasarkan nasihat Jabatan Peguam Negara yang pada masa itu tidak bersetuju dengan keputusan untuk Mal...
Perkasa Pula Buat Laporan Polis Forum Statut Rom

Perkasa Pula Buat Laporan Polis Forum Statut Rom

papar berkaitan - pada 28/4/2019 - jumlah : 267 hits
Perkasa pula buat laporan polis forum Statut Rom Dikemas kini 23 minit yang lalu Diterbitkan pada 28 Apr 2019 8 39PM
Aktivis Pelajar Ph Tak Patut Salahkan Orang Lain Isu Statut Rom Icerd

Aktivis Pelajar Ph Tak Patut Salahkan Orang Lain Isu Statut Rom Icerd

papar berkaitan - pada 28/4/2019 - jumlah : 290 hits
Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad dan kerajaan PH bersikap tidak bertanggungjawab kerana menyalahkan pihak lain berhubung kekeliruan yang akhirnya membawa kepada keputusan menarik balik penyertaan konvensyen antarabangsa kata aktivis pela...
Saya Nasihat Kerajaan Ratifikasi Statut Rom Tommy Thomas

Saya Nasihat Kerajaan Ratifikasi Statut Rom Tommy Thomas

papar berkaitan - pada 28/4/2019 - jumlah : 372 hits
Peguam Negara Tommy Thomas bercakap pada Forum Malaysia dan Statut Rom di Auditorium Tun Suffian Universiti Malaya Kuala Lumpur foto AFFAN FAUZI KUALA LUMPUR Peguam Negara Tommy Thomas mengakui beliau telah menasihati kerajaan untuk meratif...
Statut Rom Raja Dan Kerajaan

Statut Rom Raja Dan Kerajaan

papar berkaitan - pada 29/4/2019 - jumlah : 354 hits
OLEH AB JALIL BACKER KERAJAAN kelihatan tidak dapat menerima hakikat diminta oleh Majlis Raja Raja Melayu agar menarik semula ratifikasi Statut Rom yang telah dibuat secara senyap dan tanpa perundingan awam yang mencukupi Perdana Menteri Tu...
Forum Statut Rom Kecoh

Forum Statut Rom Kecoh

papar berkaitan - pada 28/4/2019 - jumlah : 331 hits
Suasana di Auditorium Tun Mohamed Suffian Universiti Malaya Kuala Lumpur gamat seketika ketika sesi soal jawab dalam forum awam membincangkan Statut Rom Mahkamah Jenayah Antarabangsa Kekecohan berlaku apabila bekas ketua pemuda Umno Wilayah...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Membuat Cerita Bergambar Dengan Tema Perubahan Iklim Global

Resepi Char Kuew Teow Udang

Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi