Saya Mommy Sayalah Daddy Jaga Amanah Isteri Bukan Mudah Walaupun Penat Puas Hati


Bukan mudah bagi seorang lelaki bergelar suami memikul tanggungjawab membesarkan anak-anak yang masih kecil dan dalam masa sama kena menguruskan rumah tangga.
Mungkin di awal-awal rasa susah sebab semua urusan isteri yang banyak lakukan. Namun apabila kehilangan isteri dalam keadaan mengejut tanpa suami rasa bersedia untuk kehilangannya, kekuatan itu datang dengan sendirinya.
Perkongsian dari seorang bapa, Khairul Abdullah mengenai perjalanannya membesarkan 3 anak lelaki yang masih kecil selepas pemergian isteri tahun lalu cukup membuktikan hebatnya kasih seorang ayah.

Seorang lelaki hendak menjaga 3 anak kecil yang mana paling kecil ketika itu berusia 7 bulan, masih bayi lagi adalah di luar jangkaan. Orang tak percaya kot. Aku rasa aku boleh dan walau susah aku gagahkan juga.
Melayan kerenah 3 anak kecil yang sedang lasak bukannya mudah. Tahap kesabaran kena tinggi melampau, tahap stress tu kadang-kadang sampai dah tak boleh bawak bincang.
Beberapa bulan pertama adalah bulan air mata untuk aku. Penat mengurus rumahtangga, sedih mengenang isteri yang dah tiada, sedih mengenang anak-anak yang tiada ibunya. Redup mengenang masa depan kami semua.
Namun kini semuanya jauh lebih mudah.
Penat lelahnya tetap sama namun kerjanya lebih mudah kerana semuanya telah menjadi rutin. Setakat nak gosok baju berpuluh helai tu sekali harung sahaja no hal. Setakat nak cuci bilik air, vakum, mengemop semuanya pun kacang sahaja. Masak-memasak pun boleh pejam mata sahaja. Kalau malas, bungkus sahaja.
Anak-anak pun sudah ok semuanya. Sudah redha yang ibu mereka sudah pergi selamanya. Aku puas sebenarnya.

Puas kerana dapat membesarkan sendiri ketiga-tiga anak aku ini. Aku rasa susah payahnya. Aku hadap penat lelahnya. Aku bahagia dengan gelak tawa mereka walaupun kadangkala aku rasa macam nak rotan sahaja kesemuanya.
Betapa kini aku menghargai dan mengagumi insan yang boleh membesarkan anak tanpa ada wanita. Susah oihhhh. Bagi yang ada isteri tu, tolonglah hargai mereka.
Paling kagum aku dengan wanita terutamanya kaum ibu. Depa ni sangat champion sebenarnya. Depa boleh buat segalanya dan tangan depa ada lapan gamaknya.

Aku juga sedar, menjadi bapa bukanlah sekadar memberi sperma dan nafkah seadanya. Menjadi bapa harus berkorban bersama-sama. Berganding bahu melakukan segalanya. Jika kita penat bekerja, isteri lebih 100 kali ganda penatnya, apatah lagi yang bekerja dan balik menguruskan pula rumahtangga.
Bagi yang baru bergelar bapa, belajarlah untuk membantu isteri selayaknya. Bangun malam tukar lampin anak. Belajar mandi dan siapkan anak. Sama-sama atau bergilir masuk dapur siapkan makanan. Sama-sama atau bergilir mengemas rumah atau paling penting menyental bilik air.
Pakat-pakatlah membantu kerana urusan rumahtangga adalah kerja yang sangat-sangat memenatkan. Pedulikan kata-kata orang kononnya kalau kita masuk dapur, urus anak, vakum lantai kita kena queen control. Pedulikan.
Bila kita boleh buat semuanya sama seperti apa yang isteri kita buat maka jadilah kita seorang suami dan bapa yang dikagumi anak-anak dan juga isteri.
Paling penting, kita adalah role model kepada anak-anak. Kalau kita jadi raja dan buli isteri, anak-anak nanti akan turut buli mak dia, dan dah besar dia buli isteri dia, dia buli semua wanita sekeliling dia. Hentikan kitaran yang tidak bagus ini.
Semoga semua ayah, papa, abah, apak, baba, walid, daddy atau apa sahaja panggilannya sentiasa diberikan kesihatan yang baik agar dapat menjadi seorang ketua keluarga yang bertanggungjawab dan hero di mata anak-anak dan juga isteri.
Selamat Hari Bapa buat semua.
KHAIRUL ABDULLAH
#DiariSuperDaddy
The post “Saya Mommy, Sayalah Daddy.” Jaga Amanah Isteri Bukan Mudah. Walaupun Penat, Puas Hati! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/saya-mommy-sayalah-daddy-jaga-amanah-isteri-bukan-mudah-walaupun-penat-puas-hati/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Maafkan Ayah Jaga Hati Ummi Elok Elok Pu Abu Terharu Bekas Isteri Lahirkan Bayi Lelaki

Maafkan Ayah Jaga Hati Ummi Elok Elok Pu Abu Terharu Bekas Isteri Lahirkan Bayi Lelaki

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 350 hits
Pesanan si ayah buat anak tatkala kelahiran ini mengundang sebak PU Abu Sufyan selamat menyambut kelahiran anak sulung Syukur dan reda itu lah yang dinyatakan oleh Pencetus Ummah Abu Sufyan yang selamat menyambut kelahiran anak sulungnya Ba...
Duduk Rumah Jaga Anak Sambil Berniaga Kek Lapis Isteri Atu Bahagia Begini

Duduk Rumah Jaga Anak Sambil Berniaga Kek Lapis Isteri Atu Bahagia Begini

papar berkaitan - pada 16/6/2019 - jumlah : 723 hits
Biarpun hanya duduk d rumah dan menguruskan hal rumah tangga peranan seorang isteri dan iu itu tetap mulia Tidak perlu ke pejabat untuk membuktikan kaum suri rumah sayangkan keluarganya Kebanyakan wanita yang membuat keputusan untuk fokus k...
Drama Cetera Hati Diya Lakonan Fattah Amin Dan Azar Azmi Adaptasi Novel Isteri Aku Kalis Cinta

Drama Cetera Hati Diya Lakonan Fattah Amin Dan Azar Azmi Adaptasi Novel Isteri Aku Kalis Cinta

papar berkaitan - pada 18/6/2019 - jumlah : 1268 hits
JUDUL CETERA HATI DIYADURASI 15 episod x 60 minitTARIKH TAYANGAN 17 Jun 10 Julai 2019WAKTU SIARAN Isnin Khamis 10 00 malamSIARAN TV Slot Samarinda TV3PENGARAH Raja MukhrizPRODUKSI Wiranusa Corporation Sdn BhdPELAKON Fattah Amin Azar Azmi Zi...
Perdana Menteri Anwar Puas Hati Dengan Jawapan Tun M

Perdana Menteri Anwar Puas Hati Dengan Jawapan Tun M

papar berkaitan - pada 25/6/2019 - jumlah : 264 hits
PUTRAJAYA Datuk Seri Anwar Ibrahim berpuas hati dengan jawapan yang diberikan Tun Dr Mahathir Mohamad behubung penyerahan jawatan perdana menteri Ahli Parlimen Port Dickson itu berkata tidak timbul sebarang isu mengenai penyerahan jawatan t...
Sedap Awak Masak Walaupun Ayat Ni Simple Tapi Mampu Hilangkan Penat Isteri Di Dapur

Sedap Awak Masak Walaupun Ayat Ni Simple Tapi Mampu Hilangkan Penat Isteri Di Dapur

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 1209 hits
Dalam rumah tangga perlukan pengorbanan yang besar kesetiaan serta kesefahaman Suami isteri perlu memainkan peranan masing masing dan saling membantu untuk mewujudkan suasana yang harmoni Sebagai suami berilah pujian pada isteri dalam setia...
Isteri Ni Banyak Benda Dia Pendam Kalau Suami Rasa Kusut Mesti Isteri Terasa Hati

Isteri Ni Banyak Benda Dia Pendam Kalau Suami Rasa Kusut Mesti Isteri Terasa Hati

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 857 hits
Bunyi macam besar je kan bila cakap hutang kepada isteri Tapi inilah benda paling suami terlepas pandang HUTANG NAFKAH Sebab apa rezeki selalu tak cukup Sebab apa dapat banyak pun tak cukup Duit habis tapi tak nampak spend untuk apa Hati ku...
Isteri Klimaks Dalam Masa 15 Minit Ini Cara Paling Mudah Dan Menyeronokkan

Isteri Klimaks Dalam Masa 15 Minit Ini Cara Paling Mudah Dan Menyeronokkan

papar berkaitan - pada 16/6/2019 - jumlah : 902 hits
Timothy Ferris seorang penulis dan pakar terapi seks telah berkongsi dan mendedahkan rahsia bahawa beliau tahu bagaimana caranya untuk membuatkan wanita mencapai klimaks dalam tempoh 15 minit Bagaimana caranya Gambar hiasan Suami jom buat 4...
Apa Yang Nak Ambil Susah Nak Buang Senang Jawapan Mufti Isteri Bagi Yang Tak Jaga Perasaan Isteri

Apa Yang Nak Ambil Susah Nak Buang Senang Jawapan Mufti Isteri Bagi Yang Tak Jaga Perasaan Isteri

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 613 hits
Mufti Wilayah Persekutuan Dr Zulkifli Mohamad al Bakri menerusi laman instagramnya berkongsi gambar berkenaan teka teki yang diajukan oleh netizen kepada beliau Salam drzul albakri apa benda nak ambik susah tapi bila dah dapat kita main bua...
Hebatlah Suami Jaga Isteri Dalam Pantang Lagi Tip Top Kalau Pandai Urus Baby

Hebatlah Suami Jaga Isteri Dalam Pantang Lagi Tip Top Kalau Pandai Urus Baby

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 377 hits
Hebatlah jika seorang suami boleh menjaga isterinya dengan baik ketika hamil dan selepas bersalin Lebih lebih lagi jika dapat menjaga bayi yang baru dilahirkan sentuhan daripada papa sendiri tentu lebih bermakna Lazimnya dalam masyarakat se...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil