Saya Luah Tulis Surat Pada Diri Sendiri Ibu Ini Kongsi Cara Gembirakan Diri Bila Penat


Bagi ibu yang berasa diri tertekan, murung, trauma atau terlalu penat, banyak faktor penyumbang terhadap masalah ini. Hal rumah tangga bukan ibu seorang diri tetapi ia perlukan sokongan pasangan kerana jika semua itu dibebankan kepada si ibu, mudah jadi penat.
Seperti perkongsian seorang ibu ini, caranya meredakan stres dan penat adalah dengan meluahkan dalam surat. Kini setelah anak-anak besar, baru tahu nikmatnya ujian tersebut semasa anak masih kecil. Yang penting sentiasa positif!
MasyaaAllah.. Nampak tenang..Yes.. Ibu-ibu…saya dah lepas fasa kelam kabut.. 24 jam dengan anak-anak kecil.
Bila dah tua, benda-benda kecil macam ni sangat saya hargai. Saya akan record supaya saya sentiasa bersyukur.. Sebab bukan senang nak dapat. Dulu ini semua mimpi.
Kepada ibu-ibu yang lalui sama macam saya muda-muda dulu, 24 jam dengan anak-anak, tak sempat nak jumpa kawan, tak sempat nak mandi, tak sempat nak lap almari mop lantai, tak sempat nak lawa-lawa wangi-wangi.. It’s Ok! you are not alone. Your sacrifices are never a waste.
Dulu saya rasa alahai dulu baju kasut lawa, muka tak pernah tak ada blusher..is it worth it?.. what i choose n do now.. with the kids..After 16 yrs. Yes.. it is..
MasyaaAllah Tabarakallah. Macam mana saya kekal waras melalui semua itu dulu?
Gambar Hiasan (Kredit: viline.tv) Segalanya dari Allah. Satu yang saya ingat adalah:
Saya luahkan.. saya tulis surat pada diri saya sendiri.. kemudian saya buang… saya buang sama-sama rasa letih, sedih, happy, marah saya.. saya ni manusia biasa.. bukan robot.. perasaan ini normal..
Kenapa tak cakap dengan suami.. i can.. and i did…tapi..bukan budaya kita orang Melayu jenis boleh nak sharing dengan good communication skills macam orang putih khususnya bila muda-muda ni…kekok.. rasa malu macam mengada-ngada dan rasa membebankan suami.
Sebab kan saya rasa macam ni lah saya pilih untuk didik anak-anak saya supaya boleh berkomunikasi dengan baik dari kecil..supaya mereka tidak rasa apa yang saya rasa. Budaya Melayu yang saya buang jauh-jauh dari anak-ank saya ialah..malu tak bertempat.
So..saya share sikit-sikit sahaja dengan suami..but it was never the same.. Sebab dia tiada dengan saya dari 8 pagi sampai 5 petang.. There is no way i can talk about all of it.. Tak sama.. and honestly..terlalu sibuk dan letih untuk mengadu nasib.. so..tulis surat is my way..
Ini cerita saya muda-muda dulu.. now we communicate very nicely, me and him…. dah tua.. pengalaman mematangkan diri.. dan kami semua sekeluarga berkomunikasi dengan baik.. kami belajar untuk hormat dengan pandangan masing-masing tak kira muda atau tua..

Terjumpa semula surat yang ditulis 15 tahun lalu
MasyaaAllah sangat besar kesannya antara kami dan anak-anak. MasyaaAllah..Lepas 15 tahun..masa kemas-kemas rumah pindah baru ni..saya jumpa surat-surat yang tak terbuang..saya pun dah lupa semua…
Oh.. ada surat yang ada kesan air mata… esp masa anak sakit berjemaah.. ada yang saya happy.. esp bila anak-anak buat kejutan surat cinta atau anak-anak pandai buat sesuatu yang saya ajar.. ada yang saya marah esp bila ada orang cakaap saya pemalas, bangun lambat, tak hantar anak sekolah, anak tak pandai bergaul…ada yang saya keseorangan esp bila nak keluar tapi tak ada kawan-kawan nak teman.
“Tak pernah keseorangan, Allah ada..”
Tapi setiap surat-surat tu..mesti ada.. “Allah ada.. and Allah will never leave me alone “Yes.. Allah ada… saya tak pernah keseorangan… Maha suci Allah.. Baik nya Allah, dia buat saya lupa yang saya pernah letih, pernah sedih, pernah marah, pernah kecewa masa jalankan tanggungjawab didik anak kecik-kecik dulu..
Padahal diri ini sgt lah insignificant.. 1 nyawa manusia yang kerdil yang tidak lekang dari dosa.. Allah hu..
Still..He is there..here.. along the way...tanpa kelemahan..Allah maha Esa… nikmat Allah yang mana lagi yg hendak kau dustakan…
Sekarang bila fikir balik..kalau lah Allah biarkan aku sendirian dulu.. sungguh aku sudah tidak bernyawa sekian lama.. sungguh lah ..kasih sayang dan pertolongan Allah sgt hampir dgn kita.. semoga kita menjadi orang-orang yang bersyukur..
Sesungguh nya dunia ini hanya lah persinggahan bagi manusia. Lama tak bercerita di Fb ni. Penutup posting ini, ibu-ibu jaga kesihatan mental ibu-ibu. Jangan burn out.. reach out if you do.. you are not alone walaupun kadang-kadang rasa alone sangat.. you are not..we are not.. Allah ada.. dan pertolongan Allah itu sangat-sangat hampir.. hugs.
Ramai sayang ibu-ibu.
#mamamoment
Kredit : Fauzan n Siti
Sikit-sikit, lama-lama jadi bukit. Ayuh, belajar cara didik anak untuk menyimpan sejak mereka kecil. Daftar sekarang di https://toko.ideaktiv.com/product/ajar-anak-simpan-duit/

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama)
 
 
 
 
 
 
The post “Saya Luah, Tulis Surat Pada Diri Sendiri.” Ibu Ini Kongsi Cara Gembirakan Diri Bila Penat appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/saya-luah-tulis-surat-pada-diri-sendiri-ibu-ini-kongsi-cara-gembirakan-diri-bila-penat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rewardlah Diri Kaunselor Penyusuan Kongsi Cara Letak Target Untuk Capai 2 Tahun Penyusuan

Rewardlah Diri Kaunselor Penyusuan Kongsi Cara Letak Target Untuk Capai 2 Tahun Penyusuan

papar berkaitan - pada 4/8/2022 - jumlah : 278 hits
Bagi ibu yang pertama kali nak menyusu anak rasa stress itu perasaan yang biasa Kadang kadang kita sendiri tertanya tanya mampukah kita kerana menyusukan anak memerlukan ketabahan di tahap yang tertinggi Mungkin ada ibu ibu yang hampir berp...
Nasi Dipanaskan Semula Risiko Keracunan Ibu Wajib Tahu Ni Doktor Kongsi Cara Simpan

Nasi Dipanaskan Semula Risiko Keracunan Ibu Wajib Tahu Ni Doktor Kongsi Cara Simpan

papar berkaitan - pada 29/7/2022 - jumlah : 291 hits
NASI merupakan makanan ruji penduduk di rantau Asia semenjak beribu ribu tahun yang lalu
Saya Luahkan Dalam Surat Dah Lepas Fasa Kelam Kabut Dengan Anak Kecil Ibu Kongsi Elak Burnout

Saya Luahkan Dalam Surat Dah Lepas Fasa Kelam Kabut Dengan Anak Kecil Ibu Kongsi Elak Burnout

papar berkaitan - pada 2/8/2022 - jumlah : 249 hits
Ternyata menjadi Seorang Ibu itu memenatkan bukan Ada hari tak sempat makan mandi dan terasa nak menangis Semua ibu ibu akan mengalami fasa ini fasa di mana anak masih kecil dan sedang membesar Ketika inilah anak anak perlukan perhatian dar...
Hiburan Saya Kecewa Dengan Diri Sendiri Isu Buka Tudung Di Bali Nelydia Senrose Mohon Maaf Pada Peminat

Hiburan Saya Kecewa Dengan Diri Sendiri Isu Buka Tudung Di Bali Nelydia Senrose Mohon Maaf Pada Peminat

papar berkaitan - pada 2/8/2022 - jumlah : 187 hits
Pelakon jelita Nelydia Senrose berkata dia berasa kecewa dengan diri sendiri kerana tidak istiqamah dalam menutup aurat dengan sempurna setelah menunaikan umrah dan haji tempoh hari Ditemui Nelydia juga memohon maaf di atas kesilapan dan ke...
Wanita Hamil Haram Buat 2 Ni Termasuk Tunjuk Gambar Scan Aisyah Hijanah Kongsi Ilmu Untuk Ibu Hamil

Wanita Hamil Haram Buat 2 Ni Termasuk Tunjuk Gambar Scan Aisyah Hijanah Kongsi Ilmu Untuk Ibu Hamil

papar berkaitan - pada 3/8/2022 - jumlah : 130 hits
Selebriti media sosial Aisyah Hijanah berkongsi perkara yang haram dilakukan oleh ibu hamil yang mungkin ramai terlepas pandang Menerusi perkongsiannya di laman Instagram dia menjelaskan kenapa perkara perkara ini tidak patut dilakukan oleh...
Katanya Susu Kambing Bagus Untuk Ibu Hamil Tapi Uyaina Arshad Kongsi Nasihat Doktor

Katanya Susu Kambing Bagus Untuk Ibu Hamil Tapi Uyaina Arshad Kongsi Nasihat Doktor

papar berkaitan - pada 2/8/2022 - jumlah : 200 hits
Selebriti Uyaina Arshad yang kini hamil anak pertama baru baru ini memuatnaik pertanyaan mengenai susu kambing di laman instagramnya Menurutnya dia teringin untuk mencuba memandangkan khasiat dalam susu kambing bagus untuk kesihatan Namun p...
1st Time Menyusu Rasa Sakit Tu Normal Kaunselor Laktasi Kongsi Cara Penyusuan Yang Betul

1st Time Menyusu Rasa Sakit Tu Normal Kaunselor Laktasi Kongsi Cara Penyusuan Yang Betul

papar berkaitan - pada 23/7/2022 - jumlah : 206 hits
Ramai ibu beranggapan rasa sakit dan pedih semasa menyusu anak itu normal Ibu mungkin rasa sedikit pedih pada permulaan penyusuan bagi beberapa hari yang pertama Tetapi sakit dan pedih yang berpanjangan adalah TIDAK NORMAL Artikel SAKIT SEM...
Dalam Kandungan Lagi Selalu Berbual Ibu Ini Kongsi Tip Anaknya Cepat Bercakap

Dalam Kandungan Lagi Selalu Berbual Ibu Ini Kongsi Tip Anaknya Cepat Bercakap

papar berkaitan - pada 25/7/2022 - jumlah : 207 hits
Boleh dikatakan rata rata ibu bapa hari ini meluahkan rasa risau apabila anak berusia 2 tahun ke atas masih belum boleh menyebut perkataan bermakna Malah menurut terapis pertuturan pun ia disebabkan oleh beberapa faktor Bagaimanapun masih b...
Suami Ambil Cuti Setahun Sebab Menyusu Bapa 6 Anak Kongsi Pentingnya Peranan Suami Dalam Penyusuan Ibu

Suami Ambil Cuti Setahun Sebab Menyusu Bapa 6 Anak Kongsi Pentingnya Peranan Suami Dalam Penyusuan Ibu

papar berkaitan - pada 4/8/2022 - jumlah : 226 hits
Proses penyusuan susu ibu memerlukan komitmen kesabaran dan disiplin yang tinggi dalam diri seseorang Bukan mudah nak menyusukan anak apatah lagi jika anak itu anak kembar Banyak tenaga yang diperlukan untuk menyusukan mereka Namun semuanya...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


From Christopher Wray

Amalan Paling Minima Mendapatkan Lailatul Qadar

Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000