Saya Ditekan Dap Mansuh Akta Hasutan Muhyiddin Ingatkan Bahaya Kerjasama Umno Ph


agendaily.com11/11/2022
Pengerusi Pengerusi Perikatan Nasional Tan Sri Muhyiddin Yassin.
DAP didakwa pernah mendesak supaya memansuhkan Akta Hasutan semasa Pakatan Harapan (PH) menjadi kerajaan pusat selama 22 bulan, dedah Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Pengerusi Perikatan Nasional (PN) itu mendakwa desakan DAP untuk memansuhkan akta tersebut dibuat semasa beliau menjadi Menteri Dalam Negeri ketika PH memerintah, namun bertegas dengan pendiriannya untuk tidak tunduk dengan tekanan diberikan tersebut.

“Saya duduk di Kemeterian Dalam Negeri (KDN), dalam mesyuarat, banyak perbincangan ditekan oleh DAP. Satu contoh yang saya masih ingat ialah supaya mengambil langkah untuk menghapuskan Akta Hasutan.

“Akta Hasutan ni sudah lama ada iaitu untuk mengekang segala bentuk salah laku perbuatan yang menyentuh soal-soal induk dalam negara kita. Soal institusi Raja-raja dan Sultan, jangan sentuh tak tentu arah.

“Diadakan peruntukan itu untuk tindakan tertentu boleh diambil terhadap mereka yang melakukan kesalahan itu, atau meminta hak istimewa orang Melayu ataupun agama Islam ataupun bahasa Melayu dan perkara-perkara lain yang sensitif. Dia (DAP) minta supaya saya ambil langkah untuk menghapuskan Akta Hasutan, saya tidak buat,” katanya semasa ceramah PNBest di Indera Mahkota malam tadi.

Menurut Muhyiddin, terdapat spekulasi yang sahih berkemungkinan wujud kerjasama antara UMNO dan Pakatan Harapan (PH) khususnya antara Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dengan Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim selepas Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) untuk membentuk kerajaan bersama.

“Saya dah dapat satu cerita yang sahih. Saya tak payah perlu beritahu sumber ini, cerita sahih ini mengatakan memang ada persefahaman yang sudah terjalin antara Zahid Hamidi dengan Anwar Ibrahim.

“Supaya lepas pilihan raya ini kalau UMNO dan dia tak akan dapat sejumlah kerusi yang mencukupi untuk bentuk kerajaan sendiri, macam masa-masa yang lampau maka dia akan ambil langkah untuk bergabung dengan Pakatan Harapan yang dipimpin oleh Anwar Ibrahim.

“Saudara tahu siapa di sebalik Pakatan Harapan Anwar Ibrahim? Siapa dia? DAP,” katanya lagi.

Untuk rekod, Anwar dan Zahid diketahui umum mempunyai hubungan istimewa cikgu dan anak murid, malah sebelum ini berkomplot dalam menjatuhkan kerajaan PN sebelum ini.

Jika kerjasama antara UMNO dengan PH itu terjalin, Muhyiddin berkata DAP akan menjadi dominan dan tidak mustahil ia bakal menggugat kepentingan orang Melayu khususnya.

“Banyak perkara yang dilakukan (DAP) bercanggah dengan kepentingan rakyat kita khususnya orang-orang Melayu,” katanya lagi.

Muhyiddin menggesa kepada orang ramai supaya membuat pertimbangan yang sewajarnya semasa PRU-15 dan tidak membuat keputusan yang akan merugikan masa depan mereka.

“Saya cukup bimbang kalau lah ini berlaku maka apakah nasib kita semua di masa akan datang. Tetapi nasib baik ini boleh jadi peringatan, sebelum berlaku.

“Tetapi boleh berlaku, khususnya kalau pengundi Melayu salah pertimbangan termasuklah pengundi yang sekarang ini menjadi ahli UMNO,” ujarnya lagi


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/11/saya-ditekan-dap-mansuh-akta-hasutan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Confident Of Defeating Muhyiddin In His Pagoh Stronghold

Umno Confident Of Defeating Muhyiddin In His Pagoh Stronghold

papar berkaitan - pada 13/11/2022 - jumlah : 118 hits
Umno is confident of recapturing the Pagoh parliamentary seat in the 15th general election said party supreme council member Ahmad Shabery Cheek According to him this is because Perikatan Nasional chairperson and Bersatu president Muhyiddin...
Bn Akan Kerjasama Dengan Parti Mana Untuk Tubuh Kerajaan Dap

Bn Akan Kerjasama Dengan Parti Mana Untuk Tubuh Kerajaan Dap

papar berkaitan - pada 13/11/2022 - jumlah : 118 hits
agendaily com12 11 2022Pengerusi Perikatan Nasional Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika berucap pada sembang santai bersama penduduk Kundang Ulu Parit Raja Gersik hari ini Pengerusi Perikatan Nasional Tan Sri Muhyiddin Yassin yakin Barisan Nasi...
Umno Tolak Kerjasama Tewaskan Anwar Di Tambun Laporan

Umno Tolak Kerjasama Tewaskan Anwar Di Tambun Laporan

papar berkaitan - pada 29/10/2022 - jumlah : 167 hits
malaysiakini comDiterbitkan Oct 28 2022 10 02 PMUmno dilaporkan menolak cadangan bekerjasama dengan PAS dan Bersatu di untuk menewaskan Presiden PKR Anwar Ibrahim dan menamatkan kerjaya politiknya Laporan Free Malaysia Today memetik Setiaus...
Ex Harakah Editor Riding Dap S Rocket Into Umno Stronghold

Ex Harakah Editor Riding Dap S Rocket Into Umno Stronghold

papar berkaitan - pada 10/11/2022 - jumlah : 85 hits
To his surprise Tarmizi Mohd Jam s family and friends did not oppose his plan to join DAP in September this year The former Harakah editor and admirer of PAS president Abdul Hadi Awang s speeches conceded that he was assailed by doubts at f...
Umno S Finished If Voter Turnout Hits 80 Says Muhyiddin

Umno S Finished If Voter Turnout Hits 80 Says Muhyiddin

papar berkaitan - pada 10/11/2022 - jumlah : 119 hits
Perikatan Nasional chairman Muhyiddin Yassin said Umno won the Johor state elections because many of its supporters came out to vote PAGOH Perikatan Nasional chairman Muhyiddin Yassin believes that Umno is finished if 80 of registered voter...
Kerjasama Ditolak Tun M Kata Muhyiddin Sombong Konon Dia Boleh Menang

Kerjasama Ditolak Tun M Kata Muhyiddin Sombong Konon Dia Boleh Menang

papar berkaitan - pada 29/10/2022 - jumlah : 99 hits
Usaha Tun Dr Mahathir Mohamad untuk bekerjasama dalam Pilihan Raya Umum Ke 15 sekali lagi gagal apabila ditolak Pengerusi Perikatan Nasional Tan Sri Muhyiddin Yassin Menurut laporan BH Online Pengerusi Penaja Gerakan Tanah Air itu me
Muhyiddin Anwar Tak Akan Dapat Jadi Pm Selagi Bersama Dap

Muhyiddin Anwar Tak Akan Dapat Jadi Pm Selagi Bersama Dap

papar berkaitan - pada 15/11/2022 - jumlah : 133 hits
malaysiakini comUsaha Pengerusi PH Anwar Ibrahim untuk menjadi perdana menteri tidak akan menjadi kenyataan selagi dia bekerjasama dengan DAP menurut bekas perdana menteri Muhyiddin Yassin Bercakap di depan kira kira 600 hadirin dalam progr...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya