Saya Cari Duit Sebab Nak Makan Bang Cari Duit Poket Sejak Usia 7 Tahun Kisah Dafi Buat Ramai Kagum


Tular ketika ini perkongsian di atas nama Ziyad Yazid yang berkongsi kisah inspirasi dari seorang kanak kanak di Gong Badak. Dikala kanak-kanak lain sibuk untuk bermain, menonton tv atau bermain gadjet, tetapi adik Dafi memilih untuk mencari duit poket dengan usaha sendiri.
Di usianya yang masih muda, hanya 10 tahun tetapi mampu memikirkan idea ‘di luar kotak’ untuk mencari rezeki.
Ikuti perkongsiannya di bawah:
Bagaimana usahawan cilik ini telah memberi impak kepada puluhan keluarga di sekitar Gong Badak? Saya tabik spring kepada usahawan cilik ni! Ini kisah benar.
Tatkala ramai kanak-kanak kecil yang lain menghabiskan masa cuti sekolah dengan bermain gajet, melancong dan melepak, tetapi tidak bagi adik Dafi, 10 tahun.
Sebaliknya adik Dafi memilih untuk menjalankan perniagaan untuk mencari duit poket. “Saya cari duit sebab nak makan bang”, katanya. Tersentuh saya.
Adik Dafi menjalankan perniagaan berbentuk perkhidmatan. Ini yang buat saya tertarik. Unik dan simple sahaja. Saya pun tak terfikir dengan idea bijak ni.
Kos yang terlibat hanyalah dirinya, sebuah basikal dan semestinya dengan kenyakinan diri dan muka yang tebal. Masa yang dihabiskan pula kurang dari 4 jam sehari.
Yang tambah menariknya lagi, adik Dafi telah menjalankan perkhidmatan ini selama 3 tahun. Seawal usia 7 tahun lagi.
Ya. Darjah satu tuan-tuan.
Apakah perkhidmatan yang dijalankan oleh usahawan cilik yang hebat ini? Perkhidmatan membuang sampah.
Ya. Mudah sahaja. Ambil sampah di rumah-rumah dan buang di tong sampah besar. Tambahan pula, tempat pembuangan sampah di kawasan perumahan kami agak jauh dan kebanyakan penduduk yang tinggal di sini adalah orang yang kerja pejabat.
Kadang-kadang memang tak sempat nak buang sampah. Jadi, perkhidmatan sebegini sangatlah diperlukan. Apatah lagi pick up terus rumah ke rumah dan boleh schedule pick up. Sekaligus telah menyelesaikan masalah penduduk yang tiada masa untuk keluar buang sampah. Bijak kan?
Setiap hari adik Dafi akan pergi rumah ke rumah untuk menawarkan perkhidmatannya. Hanya perlu beri salam, perkenalkan diri dan bertanya sama ada, ada atau tidak sampah yang nak dibuang. Sekiranya ada dan berminat, adik Dafi boleh uruskan.
Sebab tu saya tak hairan kenapa adik Dafi ni seorang yang talkative dan mudah masuk dengan semua orang. Ada sahaja topik yang ingin diceritakan. Termasuklah kerenah pelanggan-pelanggannya.
Kini perkhidmatan adik Dafi ini telah cover dua buah taman. Hanya dia seorang sahaja player di kawasan tersebut. Semuanya dibuat dengan seorang diri. Sehari dalam 6 ke 7 pelanggan. Casnya adalah bermula Rm x sehingga Rm x per perkhidmatan.

Seringkali juga adik Dafi menerima lebih dari itu. Pernah satu masa adik Dafi menerima sehingga Rm xx per perkhidmatan dan meraih Rm xxx sehari.
Kagum saya dengan keberanian dan kebijaksanaan adik Dafi dalam mencari duit poket. Di usia yang sangat muda tetapi boleh terfikir untuk menjalankan perniagaan ini dengan seorang diri.
Hebat, sangat hebat.
Hanya dengan idea yang simple tetapi dapat memberi impak kepada puluhan keluarga di sini.
Key dia adalah menyelesaikan masalah orang yang sudi membayarnya. Banyak saya belajar dari adik Dafi hari ni. Saya doakan adik Dafi sentiasa dimurahkan rezeki dan sukses di masa hadapan.
Reaksi warganet
Perkongsian ini mendapat reaksi pelbagai dari pembaca. Lihat apa kata mereka.
Amir Zarith –Kekadang si kaya ulang alik ke Mekah mencari redha Allah swt, sedangkan si miskin jaraknya hanya sebelah rumah.
Padahal Allah dan Rasulnya merindukan orang kaya yang gemar berinfak dan sedekah kepada orang miskin.
Alhamdulillah buat adik tu… Tidak meminta minta.
Lan Clunk –Jangan ada pihak yang menyalahkan keluarga bdk ni sudah lah dia bijak cari duit dengan menawarkan perkhidmatan yang bagus dan elok utk kesihatan dan kebersihan kwsn tersebut.
Teruskan usaha dan kalau boleh cari idea2 lain yang blh membantu adik dan keluarga apa2 abg doakan adik diberi kesihatan yang baik dan dipermudahkan segala urusan.
Nor Mohd Hanif –Alhamdulillah, budak ni memang bijak. Jangan salah pilih kawan yer adek. Semoga menjadi insan yang berjaya bila dewasa nanti.
Mak Ngah Hamidah –Wow… hebatnya awak, semoga 1 hari awak berjaya.
Makcik ada seorg sahabat. Datin dah pun, dia memang bisness kutip sampah dah berjaya, ada lori dan pekerja. Ayat dia… “Bagi saya swmpah tu duit…” semoga dipermudahkn sgl urusanmu wahai anak bertuah.
Zabidah Isa –Alhamdulillah. Anak yang berwawasan. Semoga di permudahkan segala urusan , berjaya di dunia dan akhirat dan menjadi anak yang soleh.
Wan Syah Putra –Kecik2 dah jadi bisnesman, besar nanti insyaAllah jadi usahawan yang berjaya. Smoga adeq sntiasa dberi ksihatan yang baik dan slalu dlindungi Allah swt.
Joe Hanif –Bagus kau dik kecik2 pandai cari duit berdikari sendiri. Abang dulu2 masa kcik dulu duk main tah kejor main igat ikan skila dik dok terfikir plok ke arah nk cari duit ginim tabik kta mung dik
Pian Yank –Dulu abang tolong tokki jual sayur sayuran je dik. Tapi fikiran adik luar kotak btol. Terbaik, semoga allah kurniakan kesihatan dan kejayaan dunia akhirat adik.
Sumber: Facebook Yazid Ziyad via Ohbulan
Kami doakan semoga adik Dafi menjadi orang yang berguna dan berjaya kelak.
Yang baik itu kita jadikan tauladan, yang buruk kita jadikan sempadan. Moga kisah adik Dafi memberi tauladan dan inspirasi buat semua.
Apa pula kata anda. Kongsikan, moga bermanfaat.
The post “Saya cari duit sebab nak makan bang”. Cari duit poket sejak usia 7 tahun. Kisah Dafi buat ramai kagum appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suaraviral.org/saya-cari-duit-sebab-nak-makan-bang-cari-duit-poket-sejak-usia-7-tahun-kisah-dafi-buat-ramai-kagum/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kisah Kakek Diwisuda Pada Usia 85 Tahun Murid Saat Di Smp Jadi Dosen Di Kelas

Kisah Kakek Diwisuda Pada Usia 85 Tahun Murid Saat Di Smp Jadi Dosen Di Kelas

papar berkaitan - pada 20/11/2019 - jumlah : 190 hits
Walau usia telah senja tidak menyurutkan niat kakek ini untuk menyelesaikan kuliahnya di sebuah perguruan tinggi La Ode Muhamad Sidik seorang kakek berusia 85 tahun di Kota Baubau Sulawesi Tenggara berhasil menyelesaikan kuliah program stra...
Berkarya Sejak Usia 6 Tahun Agnez Mo Kini Kantongi Kekayaan Rp422 Miliar

Berkarya Sejak Usia 6 Tahun Agnez Mo Kini Kantongi Kekayaan Rp422 Miliar

papar berkaitan - pada 26/11/2019 - jumlah : 142 hits
Masyarakat Tanah Air tengah dihebohkan dengan pernyataan Agnez Mo dalam sebuah wawancara Bagaimana tidak Agnez mengaku jika dirinya tak memiliki darah Indonesia sama sekali Kendati begitu Agnez tidak berkonotasi negatif dalam menyampaikan p...
Budak 10 Tahun Bijak Mencari Duit Poket Rm100 Sehari

Budak 10 Tahun Bijak Mencari Duit Poket Rm100 Sehari

papar berkaitan - pada 1/12/2019 - jumlah : 510 hits
Meskipun baru sahaja berusia 10 tahun namun usaha keras kanak kanak ini mencari wang nyata telah menyentuh hati seorang pemuda Dia yang memuat naik kisah kanak kanak yang dikenali sebagai Dafi itu berkata usaha yang dilakukan kanak kanak it...
Saya Mengidam Nak Makan Jagung Tapi Dia Suruh Berjimat Isteri Hamil Kecewa Suami Habiskan Duit Untuk Beli Barang Moto

Saya Mengidam Nak Makan Jagung Tapi Dia Suruh Berjimat Isteri Hamil Kecewa Suami Habiskan Duit Untuk Beli Barang Moto

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 556 hits
Assalamualaikum warga KRT Saya isteri berumur 18 tahun saya berkahwin dengan suami saya hampir lima bulan Sekarang saya disahkan hamil empat bulan Saya berjumpa dengan suami secara kebetulan dan berkawan dalam tempoh sebulan Saya berkahwin ...
Insha Allah 5 Tahun Lagi Nak Buat Rumah Dengan Kontraktor Rumah Di Bangi By Nas Nuri Construction

Insha Allah 5 Tahun Lagi Nak Buat Rumah Dengan Kontraktor Rumah Di Bangi By Nas Nuri Construction

papar berkaitan - pada 28/11/2019 - jumlah : 999 hits
Kontraktor Rumah di Bangi by Nas Nuri Construction Selepas kahwin MF pernah teringin nak dok di Pahang tapi apa kan daya rezeki MF di KL Jadi kami suami isteri berhijrah ke KL Niat dihati nak menetap di KL 5 tahun je Cukup 5 tahun MF mohon ...
Betul Ke Neelofa Bakal Kahwin Tahun Depan Rasa Tak Nak Lepaskan

Betul Ke Neelofa Bakal Kahwin Tahun Depan Rasa Tak Nak Lepaskan

papar berkaitan - pada 30/11/2019 - jumlah : 1528 hits
Betul Ke Neelofa Bakal Kahwin Tahun Depan Rasa Tak Nak Lepaskan Neelofa Nafi Bakal Kahwin Tahun Depan Mahu Kembangkan Kerjaya Seni Di Indonesia Bakal menginjak tiga siri pada tahun hadapan ada ramai yang membawa mulut dan mengatakan bahawa ...
Cerewet Makan Tapi Anak Obes Pakar Ini Bagi Tip Nak Galak Anak Makan Lebih Sihat Bukan Makanan Tinggi Kalori

Cerewet Makan Tapi Anak Obes Pakar Ini Bagi Tip Nak Galak Anak Makan Lebih Sihat Bukan Makanan Tinggi Kalori

papar berkaitan - pada 30/11/2019 - jumlah : 294 hits
Bila ada anak anak yang mengalami masalah berlebihan berat badan tentu ramai yang ingat mereka makan tak memilih Tapi mungkin juga terlalu memilih makanan membuatkan mereka menjadi overweight atau obese Melalui perkongsian pakar pemakanan N...
Kena Selalu Makan Mentega Kacang Kalau Nak Kulit Sentiasa Cantik Dan Perut Lebih Kenyang

Kena Selalu Makan Mentega Kacang Kalau Nak Kulit Sentiasa Cantik Dan Perut Lebih Kenyang

papar berkaitan - pada 28/11/2019 - jumlah : 481 hits
Pasti ramai yang suka dengan mentega kacang yang dimakan dengan bersama roti atau apa saja yang sesuai dimakan dengannya kerana mentega kacang sangat sedap disukai ramai orang Kekacang juga tersenarai antara makanan utama yang dapat membant...
Kena Rajin Makan Pisang Kalau Nak Badan Cepat Kurus Dan Lebih Bahagia

Kena Rajin Makan Pisang Kalau Nak Badan Cepat Kurus Dan Lebih Bahagia

papar berkaitan - pada 24/11/2019 - jumlah : 333 hits
Makan pisang setiap pagi boleh menghilangkan berat sehingga 5kg dalam masa seminggu dan lagi menarik diet cara ini tidak memerlukan sebarang usaha keras untuk hasil yang sihat dalam tabiat pemakanan anda Patutlah diet makan pisang ini menja...
Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Effective Market Research On A Budget

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Buasir Otak Tv Buang 4 Huruf Belakang Jadi Jenama Telefon Be Like

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Menangkan Jackpot Di Game Jekpot88 Di Berbagai Permainan

Tukar Lesen Memandu Malaysia Ke Lesen Nsw Australia