Satu Lagi Kes Buli Dan Mati Kanak Kanak 7 Tahun Jadi Mangsa Majlis Tahfiz Negara Perlu Bertindak


SEMASA | Pagi ini kita dikejutkan dengan berita yang mendukacitakan apabila portal Harian Metro melaporkan kematian seorang kanak-kanak yang berusia 7 tahun dipercayai akibat di pukul oleh rakan-rakan sekelas tahfiznya.


Beberapa fakta mengenai insiden itu ialah;

1. Lokasi tahfiz di Lanchang, Temerloh, Pahang.


2. Tahfiz itu hanya mempunyai 4 pelajar sahaja.

3. Tahfiz itu dibina tanpa kebenaran dari Majlis Agama Islam Pahang.

4. Mangsa berusia 7 tahun, manakala tiga pelajar lain berusia 13 tahun. 

5. Mangsa dihantar ke tahfiz tersebut bersama abang tirinya.

6. Mangsa ditemui dalam keadaan yang lemah. Warden wanita kemudiannya membawa ke Klinik Kesihatan Lanchang sebelum disahkan mati oleh Pegawai Perubatan.

7. Siasatan mendapati, ada kesan lebam ditemui di atas badan mangsa.

Ini adalah satu lagi kes buli dan mati melibatkan kanak-kanak sekolah, samada sekolah biasa ataupun tahfiz, ataupun berasrama penuh dan universiti, kegiatan buli semakin kritikal dikalangan anak-anak muda.

Oleh kerana kes buli ini membabitkan institusi tahfiz, maka perbincangan seterusnya akan mengarah ke arah itu agar ianya lebih mengkhusus.

Baru-baru ini Menteri Agama, Datuk Seri Mujahid Rawa mengumumkan Majlis Tahfiz Negara dalam proses perlaksanaan dan ianya akan dilancarkan sepenuhnya pada tahun 2020.

Oleh kerana kita masih berbaki kurang dua bulan sebelum menjelangnya 2020, maka kita patut ambil kesempatan ini untuk memberikan beberapa cadangan kepada Kementerian Agama agar memberikan pertimbangan sewajarnya bagi membanteras kegiatan buli, liwat, tidak senonoh yang berlaku di tahfiz-tahfiz seluruh negara.

Hal ini sangat penting kerana ia mendatangkan persepsi yang buruk ke atas agama jika tidak diselesaikan sehingga ke peringkat akarnya.

Cadangan;

1. Mulai tahun 2020, setiap tahfiz perlu didaftarkan dibawah Majlis Tahfiz Negara. Tidak boleh tidak, jika gagal berbuat demikian kerajaan negeri dan pusat patut diberikan kuasa untuk menutup tahfiz tersebut secara paksa.

2. Setiap tahfiz juga perlu mematuhi beberapa SOP sebelum dibenarkan beroperasi. Misalnya dari segi keselamatan, silibus, asrama dan pekerjanya. Tanpa permit, tahfiz itu tidak sepatutnya dibenarkan beroperasi.

3. Seperti yang kita tahu, di sekolah-sekolah awam, di universiti swasta mahupun kerajaan, setiap pengajar mempunyai jadual dan jam kredit mengajar. Di tahfiz, perkara seumpama ini tidak wujud. Maka ustaz-ustaz ini lebih longgar ketika mengajar. Samada mengikut jadual ataupun tidak. Untuk itu, ketegasan perlu dilakukan agar ustaz-ustaz ini benar-benar mengajar pelajar mengikut masa dan tempoh yang dijanjikan (seperti jadual yang diberikan kepada ibu bapa). Perlu ada rakaman bagi membuktikan mereka benar-benar mengajar.

4. Terdapat ibu bapa yang menghantar anak-anak nakal ke tahfiz selepas beranggapan gagal mengawal anak-anak di rumah. Seperti yang diketahui, pendidikan bermula dari rumah. Kegagalan ibu bapa ini tidak patut mengheret kepada institusi tahfiz. Oleh itu, perlu ada peraturan yang tertentu dalam menerima pelajar-pelajar baru. Bahkan jika menerima pelajar nakal, mereka perlu ada tempoh percubaan. 

5. Perlu ada CCTV dalam kawasan tahfiz, termasuklah dalam kelas dan bilik asrama, bagi membendung kegiatan buli dan aktiviti liwat.

6. Setiap pihak yang mahu membuka tahfiz perlu menghadiri kursus dibawah Majlis Tahfiz Negara. Setiap pengajar perlu mendapatkan sijil dari Majlis Tahfiz Negara sebelum dibenarkan mengajar. 

7. Institusi tahfiz patut mempunyai lesen dan tempoh perbaharui. Ini akan mendidik mereka untuk lebih berdisplin bagi membolehkan memperbaharui lesen.

8. Ibu bapa yang menghantar anak-anak ke tahfiz perlu diberikan ruang untuk review tahfiz tersebut melalui satu peraturan yang dikawalselia oleh Majlis Tahfiz Negara. Katakan review dibuat setahun sekali di waktu akhir tahun, secara pengisian online dan ianya wajib diisikan oleh ibu bapa.

9. Perlu ada daftar tahfiz, seperti pelajar-pelajar di sekolah kerajaan. Senang cakap seperti senarai pelajar tahfiz seluruh negara. Jika mereka belajar di Tahfiz, nama-nama mereka perlu didaftarkan dan sistem penyenarai itu pula dikawal oleh Majlis Tahfiz Negara. Mereka juga perlu ada kad pelajar. Selain itu, institusi tahfiz perlu menyenaraikan kelakuan pelajar sepanjang mengajar mereka setiap tahun. Catatan tinggi, berat dan keaktifan sukan juga perlu ada. Guru-guru tahfiz ini perlu lebih peka dan skop kerja mereka perlu lebih terperinci.

10. Setiap tahfiz yang mempunyai kes, akan direkodkan. Jika melebihi dari 10 kes misalnya, tahfiz itu perlu ditutup. 

Sesetengahnya akan beranggapan cadangan ini keras dan seolahnya menyusahkan tahfiz untuk beroperasi. 

Sesetengahnya pula akan menuduh ini cubaan menyekat perkembangan agama Islam.

Mereka mempunyai pandangan sebegini bukanlah kerana mereka bodoh dan tak faham kepada realiti semasa, tetapi kerana bukan anak-anak mereka yang menjadi mangsa.

Bukan anak mereka yang mati dibuli.
Bukan anak mereka yang diliwat dan trauma.
Bukan anak mereka yang nakal dan jahat.

Hakikatnya, kita perlu bertindak tegas dan mengawal institusi tahfiz seluruh negara dengan peraturan ketat kerana nak menghentikan semua perkara-perkara negatif ini. Baik dibuli, baik mati, baik diliwat, baik membuat perkara tak bermoral, semua sekali perlu diperangi atas nama menjaga kesucian agama ini. - 8 November 2019.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://laiyeker.blogspot.com/2019/11/satu-lagi-kes-buli-dan-mati-kanak-kanak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kanak Kanak Berusia Lima Tahun Mangsa Terbaharu Rabies

Kanak Kanak Berusia Lima Tahun Mangsa Terbaharu Rabies

papar berkaitan - pada 8/11/2019 - jumlah : 222 hits
Kuching Kementerian Kesihatan mengesahkan seorang kanak kanak berusia lima tahun dari Kampung Mambong Jalan Penrissen menjadi mangsa terbaharu akibat jangkitan wabak rabies Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata kana...
Doa Majlis Akhir Tahun

Doa Majlis Akhir Tahun

papar berkaitan - pada 15/11/2019 - jumlah : 865 hits
Menjelang akhir tahun banyak majlis rasmi atau tidak rasmi akan dilaksanakan Pastilah ada doa yang perlu dibaca Berikut merupakan doa majlis rasmi seperti doa untuk majlis persaraan doa untuk majlis akhir tahun doa untuk majlis kecemerlanga...
Kes Bunuh Pelajar Upnm Tertuduh Kedua Dakwa Tiada Niat Cederakan Mangsa

Kes Bunuh Pelajar Upnm Tertuduh Kedua Dakwa Tiada Niat Cederakan Mangsa

papar berkaitan - pada 7/11/2019 - jumlah : 380 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Lelaki 63 Tahun Ditemui Mati Di Ang Mo Kio Wanita Diberkas

Lelaki 63 Tahun Ditemui Mati Di Ang Mo Kio Wanita Diberkas

papar berkaitan - pada 27/10/2019 - jumlah : 254 hits
27 10 2019 13 22Update 27 10 2019 13 26 Singapura KONGSI ARTIKEL SINGAPURA Seorang lelaki berusia 63 tahun ditemui mati pada Ahad di blok 633 Ang Mo Kio Avenue 6 Polis menyifatkan kes itu sebagai satu pembunuhan Pihak polis dim
Kes Buli Pelajar Upnm Ditekap Seterika Wap

Kes Buli Pelajar Upnm Ditekap Seterika Wap

papar berkaitan - pada 5/11/2019 - jumlah : 262 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Suami Kerja Keras Selama 10 Tahun Tekad Penuhi Impian Kanak Kanak Sang Isteri

Suami Kerja Keras Selama 10 Tahun Tekad Penuhi Impian Kanak Kanak Sang Isteri

papar berkaitan - pada 4/11/2019 - jumlah : 331 hits
Semua orang punyai impian dan cita cita namun tak semuanya mampu untuk kita realisasikan Macam Ohmedia impian Ohmedia nak mengembara ke Eropah ambil gambar lawa lawa sambil buat vlog Namun tu cuma impian je poket Ohmedia masih belum mampu n...
Baru Keluar Penjara Jun Lalu Pengasuh Sumbat Cili Hijau Ke Dalam Mulut Budak Sehingga Mati Dipenjara Semula 10 Tahun

Baru Keluar Penjara Jun Lalu Pengasuh Sumbat Cili Hijau Ke Dalam Mulut Budak Sehingga Mati Dipenjara Semula 10 Tahun

papar berkaitan - pada 14/11/2019 - jumlah : 443 hits
Seorang pengasuh yang baru selesai menjalani hukuman penjara Jun lepas atas kesalahan menyumbat cili hijau ke dalam mulut seorang kanak kanak sehingga mati tercekik dihantar semula ke penjara selepas Mahkamah Rayuan di sini menambah hukuman...
Conocophillips Perpanjang Kontrak Blok Corridor 20 Tahun Negara Raup Rp 3 5 T

Conocophillips Perpanjang Kontrak Blok Corridor 20 Tahun Negara Raup Rp 3 5 T

papar berkaitan - pada 12/11/2019 - jumlah : 133 hits
Kontrak bagi hasil minyak dan gas bumi Gross Split Wilayah Kerja atau Blok Corridor yang berlokasi di Kabupaten Musi Banyuasin Sumatera Selatan ditandatangani Dari proses tersebut negara mendapat USD 250 juta atau setara Rp 3 5 triliun dari...
Jadi Satu Family Mat Dan Kongsi Best Moment Tahun Ini Ajak Netizen Ikut Sama Tunai Umrah

Jadi Satu Family Mat Dan Kongsi Best Moment Tahun Ini Ajak Netizen Ikut Sama Tunai Umrah

papar berkaitan - pada 26/10/2019 - jumlah : 239 hits
Pengacara Mat Dan tidak lagi perlu diperkenalkan malah menerusi laman Instagram juga dia memiliki ribuan pengikut Pada April lalu netizen tersentuh dengan berita Mat Dan atau nama Islamnya Karief Daniel Abdullah yang mana dia telah berkongs...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

Filem Mustaqim



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah