Satu Kisah Air Asia

Aku dibantu oleh seorang kawan, belikan tiket untuk aku boleh pergi ke Sabah dengan Kota Kinabalu pintu masuknya.

2. Tujuan pergi untuk aku katanya tolong-tolonglah Calon UMNO/BN tu abang.. Saya belikan tiket untuk abang.

3. Bila dia bagi cetakan tiket.. aku akan terbang jam 2.40 ptg. Maka saperti biasa aku akan pergi awal. Jam 12.00 tengah dah sampai KLIA 2. Aku kenal sangat masalah Lapor Masuk dengan Air Asia. Dengan bantuan seorang kakitangan Air Asia. Lapor Masuk berjalan dengan baik. Aku diberikan pass berangkat.

4. Tanpa aku periksa dan dia pun tak beri tahu bahawa no pesawat aku bertukar dari Jam 2.40 ptg ke 2.05 petang. Jam 2 Petang.. aku masih diluar diluar tidak masuk ke pintu berangkat. Jam 2.15 aku masuk ke Terminal yang aku tertulis dalam tiket asal.

5. Sampai jam 2.30 aku tengok di pintu keberangkatan aku tidak ada orang. Dalam fikirkan aku tak kan kosong penerbangan ke Kota Kinabalu. Maka aku bertanya dengan pertugas yang berada di pintu itu. Betulkah ini tempatnya dengan menunjukkan tiket asal. Pertugas itu menjawab.. pesawat sudah terbang jam 2.05 minit tadi. Kamudian dia minta pass berangkat. Kan Pak Chik.. kena lapor jam 1.35 tengah hari, ujar lagi. Waduh kata aku.

6. Baru akun tahu bahawa jadual penerbangan aku sudah berubah. Maka pertugas itu minta berhubung dengan Pusat Perkhidmatan Air Asia dan dia menambah bagasi aku sudah dikeluarkan dan minta aku ambil bagasi di Pusat Perkhidmatan itu.

7. Aku ikut arahannya. Di Pusat Perkhidmatan Pelanggan aku di serahkan bagasi aku semula. Pegawai Pertugas kata.. naik semula ke Pusat Pelanggar aras 3. Jika mahu membeli tiket semula.. Tiket itu di kira sudah 'burn' atau terbakar. Tak boleh berbuat apa-apa.

8. Aku pun naik ke Pusat Pelanggan di Lobby Pelepasan. Aku mengadu dan menceritakan apa yang terjadi. Siapa yang silap, aku atau Air Asia atau kedua duanya. Aku dan Air Asia.

9. Mula-mula pertugas itu berita tahu ada dua penerbangan . Yang pertama jam 5.00 petang harga tiketnya dalam 760.00 ringgit dan jam 8.00 malam harganya 240 ringgit. Aku pun merayu.. bahawa aku pun lewat. Kegagalan kerana tiket dan pas pelepasan berbeza. Bagaimana pun aku sudah bersedia untuk membeli tiket baru.

10. Kerana pertugas itu tidak ada autoriti.,dia berbincang dengan pegawai atasannya. Akhirnya keputusan tiket aku diganti dengan penerbangan jam 5.00 petang tanpa membayar sebarang bayaran tambahan.

11. Pegawai bertugas Air Asia berjumpa aku.. namanya Zamry. Aku melawak dengannya macam nama Pengerusi MAB aja. Kira-kira saya jumpa Pengerusi MAB lah ini.. Dia ketawa. Dan bagi Air Asia dia minta maaf.

12. Biasanya aku ada dua kad nama. Satu ada tulis Dato' dan satu kosong. Aku bagi yang tidak Dato.. maka berkali-kali dia panggil Encik Zaharin. Aku senyum sahaja dan ucap juga terima kasih kepadanya. Kerana katanya jarang berlaku Air Asia akan mengganti tiket dan itu bukan dasarnya. Tetapi penjelasan En Zaharin, saya terima. Pegawai kaunter Lapor Masuk tidak memberi tahu pertukaran jadual penerbangan.
Ini satu kisah yang perlu aku catatkan.. supaya peringat kepada yang lain. Bila naik Air Asia jangan tengok tiket yang asal sebalik tengok maklumat dalam Pass Berangkat (boarding pass). Jika tidak menjadi saperti aku.. tertinggal pesawat.

Sang Kelembai
September 10, 2020
Kota Kinabalu. Sabah.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

Wilayah Persekutuan Akan Tubuh Badan Urus Air Sendiri Kata Menteri

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 590 hits
Annuar Musa berkata dengan adanya badan pengurusan air sendiri Wilayah Persekutuan boleh menguruskan konsesi air sendiri dan membeli air mentah atau memproses air PUTRAJAYA Badan pengurusan air akan diwujudkan di Wilayah Persekutuan bagi me...
Air Passenger Traffic Breached 1 Million Mark In July And August

papar berkaitan - pada 8/9/2020 - jumlah : 209 hits
Transport Minister Wee Ka Siong at the launch of shopMYairports at KLIA in Sepang today SEPANG Airports in the country have seen a gradual recovery in passenger traffic recording an average of 1 3 million passenger traffic movements in July...
Gigi Anak Ada Tompok Putih Atau Kuning Gosokkan Kayu Sugi Di Rendam Air Suam

papar berkaitan - pada 8/9/2020 - jumlah : 636 hits
Mula membersihkan mulut bayi beberapa hari pertama selepas lahir perlu untuk memastikan kebersihan mulut dijaga dari awal Selepas menyusu lap gusi bayi dengan tuala kecil yang bersih dan lembap untuk menanggalkan plak Ibu bapa perlu tahu ke...
Tiada Air Vs Air Terlimpah Limpah

papar berkaitan - pada 8/9/2020 - jumlah : 293 hits
Assalamualaikum and hi Kalau di Msia teman2 mengeluh tentang ketiadaan air ai pula kat sini terlebih2 air akibat kebocoran air di bilik air Berminggu telinga ni tabah mendengar deruan air terjun bilik plak memang depan bilik air sila lah ba...
Hiburan Dari Mana Air Kita Guna Itu Datang Maya Karin Seru Orang Ramai Jaga Kebersihan Sungai

papar berkaitan - pada 7/9/2020 - jumlah : 320 hits
Menzahirkan rasa terkilan terhadap tahap kebersihan sungai yang sukari dicapai di negara kita aktres jelita Maya Karin akui sudah memperjuangkan isu kebersihan sungai sejak dua tahun lalu namun masih ramai yang bersikap sambil lewa Maya yan...
Jagalah Air Muka Malaysia Awer

papar berkaitan - pada 7/9/2020 - jumlah : 213 hits
Bekalan air yang telah disediakan oleh Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd setelah penduduk sekitar mengalami gangguan bekalan air ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Flat PKNS Seksyen 18 Shah Alam Selangor foto MOHD ADZLAN KUALA LUMPUR K...
Ngo Seru Isu Air Letak Bawah Mkn

papar berkaitan - pada 7/9/2020 - jumlah : 257 hits
Seorang ahli Parlimen menggesa sebuah agensi persekutuan ditubuhkan untuk mengawal selia penggunaan sungai PETALING JAYA Sebuah badan bukan kerajaan menyeru bekalan air diletakkan di bawah bidang kuasa Majlis Keselamatan Negara susulan kris...
Menyuburkan Amalan Kelestarian Islam Melalui Wakaf Air

papar berkaitan - pada 8/9/2020 - jumlah : 261 hits
Oleh Dr Razi Ahmad Institut Kajian Tinggi Islam Antarabangsa Malaysia Wakaf merupakan suatu platform yang menjadi tulang belakang bagi ketamadunan dan peradaban dunia Islam Semenjak berkurun lamanya sistem wakaf telah membangunkan pelbagai ...
Mb Selangor Ph Menipu Kata Agc Pasal Kertas Siasatan Pencemaran Air Di Selangor

papar berkaitan - pada 8/9/2020 - jumlah : 288 hits
Peguam Negara Idrus Harun menafikan dakwaan Menteri Besar Selangor Amirudin Shari bahawa pihaknya tidak mengambil tindakan berhubung pencemaran air di Selangor Dalam kenyataan media hari ini Idurs menyifatkan tuduhan Amirudin itu sebagai ti...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria