Satu Cara Menulis Puisi Membina Cerita
Dalam proses penulisannya seorang penyair boleh membina puisi yang mempunyai ciri-ciri cerita atau yang berbentuk naratif. Penyair mencipta sebuah cerita, mencipta watak atau watak-watak, menggambarkan lokasi dan latar masa kejadian yang berlaku. Di dalam cerita ini Penyair akan bercakap mengenai watak-wataknya, ataupun wataknya bercakap sendiri atau bercakap sesama sendiri Melalui percakapan itu penyair menyampaikan pandangan dan pemikirannya mengenai masyarakatnya dan mengenai segala aspek kehidupan yang menjadi isu dalam puisinya.
Usman Awang mengambil pendekatan ini melalui sajak “Pak Utih”. Dalam sajak ini Usman mengwujudkan watak Pak Utih yang mungkin satu watak rekaan semata-mata. Namun begitu orang-orang seperti Pak Utih memang ada di mana-mana khasnya di kampung-kampung. Pak Utih adalah nama tempatan yang berlatarkan keadaan tempatan. Selain Pak Utih watak-watak di dalam sajak ini ialah Dukun, isteri dan anak-anak Pak Utih, dan pemimpin-pemimpin politik. Cerita yang dibentang adalah cerita penderitaan yang telah lama berlaku sejak zaman nenek moyang. Hal ini digambarkan melalui baris “teratak tua yang digayuti cerita pusaka”. Anak-anak yang terdedah kepada penyakit termasuk malaria menunjukkan bahawa tiada kemudahan mendapatkan perubatan moden. Mereka hanya bergantung kepada dukun.
Keadaan semakin buruk kerana penduduk desa ini tidak mendapat pembelaan yang sewajarnya walaupun negara sudah merdeka. Dukun pula mengambil kesempatan untuk mendapatkan upah rawatan yang seringkali berupa seekor ayam dan wang tunai. Pemimpin-pemimpin politik yang dipilih dalam pilihanraya tidak menjalankan amanah menyebabkan rakyat seperti Pak Utih terus menderita.
SAJAK PAK UTIH.
Sebuah lagi contoh sajak yang mengambil gaya bercerita alah “Dialog” karya Kassim Ahmad.
Tenteramlah anak
walau kebanjiran sawah kita
hujan ini dari Tuhan
yang mencurah-curah rahmatnya
ada siang masakan tiada terang
dengarlah
si katak sudah tiada memanggil lagi
besok hari panas
padi kita akan lepas
tidurlah ibu
kita manusia kerdil
siang membanting tulang
malam menanggung bimbang
ada esok maka pasti ada suria
aku akan pergi
dengan seribu jebat di anak tani
kian lama kita mati dalam setia
kali ini kita hidup dalam derhaka
(Puisi Sepanjang Zaman, 1988: 103)
Isu utama dalam sajak ini ialah penindasan tuan tanah ke atas petani-petani yang miskin. Untuk memperkatakan hal ini Kassim Ahmad membina cerita dan mengemukakan dua watak iaitu ibu dan anak yang berdialog mengenai kehidupan dan kesusahan yang dihadapi. Kemiskinan itu diketahui melalui dialog si anak, ‘kita manusia kerdil/ siang membanting tulang/ malam menanggung bimbang.
Gejala penindasan dan semangat untuk memberontak ini dikesan melalui kata-kata si anak, sudah lama kita mati dalam setia/kali ini kita hidup dalam derhaka. Penindasan ini menyebabkan orang-orang miskin semakin menderita. Penyair telah menyuarakan satu aspek kemungkaran dalam masyarakat, iaitu penindasan golongan atasan terhadap golongan miskin.
Dalam sajak Pak Utih yang diceritakan oleh Usman Awang bukanlah kisah seorang lelaki bernama Pak Utih tetapi ramai lelaki lain yang menjalani kehidupan seperti Pak Utih. Di dalam sajak Dialog, Kassim Ahmad tidak menceritakan tentang seorang ibu dan anaknya bercakap pada waktu malam tentang sawah mereka, tetapi tentang seluruh golongan petani yang bernasib malang kerana ditindas oleh golongan yang berada.
Anda juga boleh menulis puisi untuk mengemukakan pandangan dan pemikiran tentang kehidupan masyarakat di sekeliling dengan mengwujudkan watak-watak rekaan dan membina jalan cerita.
Saya juga gemar menggunakan gaya membina cerita. Kebelakangan ini gaya penyampaian ini merupakan kaedah yang saya gemari. Sehubungan dengan itu saya telah menerbitkn kumpulan sajak yang bertajuk Cerita Dalam Cerita (ITBM, 2014.). Kebanyakan sajak ditulis dengan gaya bercerita dan mempunyai ciri-ciri sebuah cerpen. Antaranya ialah Generasi Tanpa Nostalgia, Pelakon Terbaik Kami, Episod Pengilang Rokok, Si Penjual CD dan Di Kedai Haiwan”, .
DI KEDAI HAIWAN
Di sebuah kedai menjual haiwan
(yang mereka panggil haiwan-haiwan kesayangan)
Anakku leka memerhati
Seekor kucing Parsi
Berbulu gebu bersikat rapi
Anakku mengacah dan mengagah
Sesekali menyergah
Namun si comel tidak berbunyi
Ia tetap memandang
Dari dalam sangkar besi.
Aku pun turut leka
Dan si penjual berkata
Belilah ia , ia kucing istimewa
Ia sudah pintar
Kerana sejak kecil diajar
Untuk diam di sangkar
Dan ini bahan istimewa makanannya
Untuk jadi lebih cantik
Dan kenyang lama
Keluar dari kedai itu
Anakku tidak habis2 memuji
Cantik dan pintarnya kucing tadi
Akupun berkata: kucing itu memang cantik
Ibu setuju
Tetapi fikir dulu anakku
Adakah ia benar pintar
Bila tidak tahu menggigit dan mencakar
Apakah itu pandai namanya
Bila diganggu tidak bersuara
Bila dikurung tidak meronta
Anakku
Si comel itu menjadi sumber keuntungan
Setelah ia ditawan
Dengan suapan dan pujian
Berapa pun mahal harganya
Mahallah lagi kemerdekaan kita.
(Cerita Dalam Cerita: 75)
Cerita yang terdapat di dalam sajak ini ialah seorang ibu membawa anak ke kedai haiwan peliharaan. Si anak leka melihat kucing-kucing yang cantik dan gebu. Namun begitu yang hendak disampai ialah pandangan atau pemikiran mengenai nilai kebebasan dan perlunya berjuang untuk kemerdekaan diri. Mesej tentang nilai kebebasan itu terkandung dalam baris:. “Berapa pun mahal harganya/ mahallah lagi kemerdekaan kita”
Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :
http://zurinahhassan.blogspot.com/2020/06/satu-cara-menulis-puisi-membina-cerita.html