Sastera Dalam Ledakan 4 0 Penulis Lama Media Baharu
Media baharu dan normal baharu, dua ungkapan nampak seperti dua perkara yang berlainan. Media baharu pastinya berkaitan dengan teknologi. IT, komputer, internet, jaringan yang mendekat dan menghubung manusia atau warga dunia.
Normal baharu pula adalah akibat dari pendemik yang melanda dunia. Dan kita dikenakan PKP. Kena ikut SOP.
Kedunya mempengaruhi semua aspek kehidupan manusia. Tetapi yang kita fokuskan hari ini hanyalah kepada lapangan penulisan dan kesusasteraan.
Normal baharu mempertingkat penggunaan media baharu. Pendemik ini membuat kita lebih bergantung kepada internet. (Beli barang online dsbnya)
Kalau tiada pendemik, masih ada yang tidak begitu pedulikan media baharu. Masih ada yang merasa boleh hidup tanpa talian internet.
Media baharu adalah bersangkutan dengan perkembangan teknologi. Teknologi mempengaruhi kehidupan. Termasuk sastera dan seni yang lain. Kehidupan sentiasa berubah.
Sastera telah wujud sebelum adanya teknologi. Sebelum manusia kenal aksara, tahu menulis dan membaca, sastera telah berkembang, iaitu dalam bentuk yang dikenali sebagai sastera lisan. Dalam konteks sastera Melayu, ribuan pantun dan peribahasa yang bernilai tinggi tumbuh subur di samping pelbagai cerita dalam bentuk cerita jenaka, cerita asal usul atau cerita penglipur lara.
PANTUN DAH TERSEBAR LUAS WALAUPUN KITA BELUM ADA WATSAP UNTUK FORWARD. Itupun satu yang menghairankan.
Kemudian datang TULISAN . Tradisi tulisan muncul apabila dunia Melayu mula menerima AKSARA. DENGAN INI BOLEH MEMBACA DAN MENULIS.
Tapi, Tradisi tulisan hanya di istana.
Lalu sastera terbahagi kepada SASTERA RAKYAT DAN SASTERA ISTANA
Atau LISAN dan TULISAN.
SASTERA ISTANA….tulisan
SASTERA RAKYAT…….lisan
SETERUSNYA ketibaan teknologi mesin cetak pada kurun ke-19.
Buku-buku boleh dicetak dengan banyak dan mudah dimiliki. Surat khabar berkembang. Tahap celik huruf juga semakin meningkat. Dengan ini sastera bertulis tidak lagi dimonopoli oleh golongan istana atau golongan atasan
PERINGKAT PERKEMBANGAN SASTERA..
1- Sebelum tulisan dan aksara
2- Datangnya tulisan dan aksara. Sastera terbahagi kepada bertulis dan tidak bertulis.
3- Datangnya MESIN CETAK seiring dengan itu MESIN TAIP . sastera bertulis tidak lagi dimonopoli oleh golongan istana.
4- Ketibaan computer= memudahkan proses menulis dan menerbitkan.
5- Ketibaan internet, ledakan IR 4.0.
Kemasukan mesin cetak dan perkembangan percetakan terutama di negeri-negeri Selat, khasnya Pulau Pinang dan Singapura telah membawa kepada perkembangan pesat dunia persuratkhabaran, Sastera berkembang melalui suratkhabar dapat di capai oleh rakyat terbanyak.
Seiring dengan mesin cetak ialah kedatangan mesin taip (baharu pada masa itu). Sebelum ada mesin taip tulis tangan.
Zaman itulah saya lahir. . tiada komputer, malah mesin taip pun sukar ditemui lebih-lebih lagi kerana saya membesar di sebuah kampung yang boleh dianggap masih kolot dan belum dimasuki bekalan elektrik serta air. Telefon pun tak ada.
Sebagai gadis kampung, pergerakan terhad. Saya suka membaca tetapi sukar mendapat buku. Tetapi mujurlah ada teknologi yang sudah masuk ke rumah iaitu RADIO.(kira media baharu masa itu). Kegiatan yang dapat saya buat ialah mendengar radio. Dari radio saya mendengar lagu-lagu yang indah senikatanya dan ini mendekatkan saya kepada keindahan bahasa Saya mendengar pantun dalam lagu-lagu kanak-kanak dan lagu Melayu Asli. Kira pengenalan kpd sastera.
Ketibaan Komputer Membawa Perbezaan
Sekitar 2000 penggunaan Komputer memudahkan proses penulisan dan memendekkan proses pracetak.
Menulis menjadi sesuatu yang mudah, tidak seperti kami yang susah hendak menaip sebuah cerpen pun. SAKIT BAHU DAN URAT. Ramai orang boleh menulis.
Ini membawa kepada kemunculan novel2 popular, Kemudian apa yang disebut novel-novel indie yang mendapat sambutan hangat dan berjaya diulang cetak berpuluh-puluh kali. Kita lihat Pengarang-pengarang novel dapat membeli kereta dan kondominium secara tunai. Pendapatan lumayan dari hasil jualan seperti ini tidak pernah dinikmati oleh penulis-penulis seperti A. Samad Said, Arenawati, Keris Mas sebelum ini, kecuali mungkin Shahnon Ahmad kerana bukunya menjadi teks di sekolah-sekolah.
Lapangan penulisan sastera seterusnya dilanda oleh ledakan dunia digital Industri Revolusi 4.0.. Kehidupan bertumpu di skrin telefon bimbit. Semakin kurang orang membaca buku. .jadila keadaan PASARAN BUKU TERJEJAS. Syarikat akhbar tutup. Kedai buku tak semeriah dulu.
Dalam keadaan ini TIMBULLAH PERSOALAN:
1-Adakah media baharu dan dunia digital merupakan ANCAMAN kepada perkembangan sastera dan penulisan.
2- Adakah penulisan dan sastera masih relevan.
Kalau ditanya pendapat peribadi saya, Teknologi lebih banyak membawa kebaikan.
Kalau dikatakan perkembangan media baharu menjejaskan pasaran buku sastera. Jawapan saya, buku sastera terutama buku puisi sejak dari dahulu lagi memang bermasalah. Sejak awal saya masuk dunia sastera inilah yang menjadi rintihan. Pasaran buku sastera terutama puisi yang menyedihkan. bila datang penyata jualan. Penulis merasa hampa kerana apa yang dikarang dengan susah payah dan sepenuh jiwa raga tidak dibaca tak sampai kepada masyarakat. SEDIH SEBENARNYA Sebuah sajak yang dikarang dengan susah payah, tak ada orang baca.
MUATNAIK SAJAK DI FACEBOOK.
Keadaan yang menyedihkan ini diubati oleh Facebook. Saya mula menyiarkan kembali beberapa buah puisi dari antologi lama di Facebook. Saya merasa gembira bila puisi saya mendapat ratusan likes dan di’share’ oleh ramai. Walaupun tidak sampai puluhan ribu orang seperti superstar.
31 Julai 2017, saya menghantar puisi “Pulang Tun Perak” yang dikongsi oleh 69 orang. Puisi ini terbit pertama kalinya dalam kumpulan puisi Salasilah (DBP, 2005). Puisi saya “Sebuah Kapal Dari Jeddah” telah dikongsi oleh 31 orang pengguna Facebook.
Pada 2 Julai 2018 saya memuatnaik puisi “Malam Kebakaran”. Puisi ini dikongsi oleh 425 orang. Ekoran isu kenaikan tarif elektrik pada tahun 2020, saya menghantar puisi yang sama sekali lagi ke facebook pada 16 Jun 2020. Kali ini mendapat 380 perkongsian. Puisi ini turut dibaca oleh seorang YB di Facebooknya secara live dan ditular melalui whatsapp. Sebelum itu, ‘’Malam Kebakaran’’ telah dilakonkan dalam Festival Seni 2019 di Universiti Malaya dan disiarkan di youtube. Apa yang mahu ditekankan di sini ialah perbezaan yang terjadi bila karya sastera disiarkan di media digital atau media baharu..
Sajak “Lebai Malang” ditularkan melalui FB dan whatsapp. Semasa menulis ‘’Lebai Malang’’, saya tidak menujukan kepada mana-mana parti politik secara spesifik. Tetapi puisi ini menjadi viral dalam hubungan perpecahan dalam Parti PAS yang melahirkan Parti Amanah. Mereka menggunakan puisi ini untuk kata-mengata siapakah sebenarnya Lebai Malang.
KOMSAS DAN RAKAMAN PUISI TRADISIONAL
Teknologi sangat besar peranannya dalam mengembang seni budaya. Pada tahun 2000 KOMSAS dilaksanakan, Guru2 menghadapi masalah mengajar puisi tradisional seperti syair.
Masalah ini diatasi dengan bantuan individu2 yang memuat naik dendangan puisi tradisional terutama di Youtube. Individu seperti Roslan Madon bukan saja rajin berjalan dan membuat peyelidikan dan mengutip irama Syair, beliau merakam syair dan puisi-puisi tradisional di youtube. Di sini dilihat bantuan media baharu dalam penyebaran sastera tradisional. Kalau tidak ramai yang sudah lupa syair, seloka, nazam dan sebagainya.
PENDEMIK MELANDA. Media baharu bercampur pula dengan normal baharu. Kegiatan sastera di luar mula tertumpu di rumah.
PKP tidak menamatkan aktiviti sastera bahkan kegiatan jadi lebih rancak dan meriah. Pelbagai pihak menganjurkan Sayembara, Diskusi dan acara Baca Puisi yang terlalu banyak untuk disebut semuanya di sini.
LEBIH RAMAI LANGGAN Netflix - mengambil alih siaran dari stesyen televisyen konvensional. Pelbagai filem, animasi, dokumentari dan aneka permainan dapat dinikmati di telefon bimbit dengan bayaran yang murah dan sudah tentu tidak perlu bersusah payah untuk keluar dari rumah. Paling menyenangkan kerana filem-filem boleh ditonton pada bila-bila masa ikut kesesuaian masing-masing.
Setiap hari di facebook , media sosial yang lain kita boleh ikuti kegiatan yang antaranya sangat bermanfaat. Ada yang bermula sebelum PKP meneruskan. Roslan Madon dan kumpulannya yang sudah rancak di internet, you tube, terus menggandakan usaha. Ada usaha mengumpul pendendang2 syair seluruh nusantara untuk mendendangkan syair berkaitan covid.
PERTANDINGAN DEKLAMASI DAN LAIN2. Sekadar contoh ialah Cabaran Deklamasi oleh Perpustakaan Negara dan Pertandingan Pantun oleh MBSA. Universiti Malaysia Perlis menganjurkan deklamasi sempena sambutan kemerdekaan dan saya menjadi juri tanpa perlu ke sana.
DBP dan ITBM juga aktif. Program Canai Bahasa dengan diskusi menarik boleh diikuti tanpa perlu bersusah payah hadir ke DBP. MISAL PROGRAM CANAI BAHASA. Contoh diskusi tentang loghat Kedah ditonton oleh hampir 50 ribu. Kalau ikut normal lama, sesuatu acara tidak akan diikuti oleh seramai itu.
Organisasi besar seperti dbp ada peruntukan atau menyalurkan peruntukan yang ada bagi kegiatan senibudaya . Saya hubungi MBSAmemberi maklumat. Secara ringkas 6 ribu satu program, untuk hadiah, bayaran juri, grafik dan sebagainya.
Sering juga diadakan acara baca sajak, pantun dan syair yang melibatkan peserta seluruh Nusantara malah seluruh dunia. Barangkali jika tiada kejadian pendemik ini tidak terfikir kita untuk mengadakan peluang sedemikian. UUM AKTIF DALAM DEKLAMASI PANORAMA KEHIDUPAN.
Penulis memanfaatkan masa PKP. Dari segi berkarya, ramai penulis yang mengambil peluang dari perintah duduk di rumah dan jadi lebih produktif.. Duduk di rumah bukanlah masalah bagi penulis kerana menulis itu sendiri perlukan pengasingan diri daripada orang ramai.
Ramai individu terlibat
Contoh: Ummuhani Abu Hassan
Cerpen Bebenang Pandemik . Setakat ini dibaca dan dikongsi oleh 12400. Kalau buku susah dapat begitu ramai.
Ada beberapa keadaan yang penulis kena ambil kesempatan cepat.
Saya juga diminta memberi kuliah tentang Bahasa Puisi oleh Persatuan Penyair. Persatuan PEMUISI yang diketuai oleh Datuk Radzuan Ibrahim juga sangat aktif. Dengan pelbagai acara baca puisi online. Rasa lebih berbaloi kerana pendengarnya tidak terhad, malah ianya abadi dalam you tube.
Dengan pendemik, kegiatan online ini menjadi-jadi. Seperti yang katakana tadi, Masa dulu saya susah nak keluar ke forum2 sastera. Orang tua akan banyak bertanya dan cuba menghalang. Sekarang click sahaja.
Ramai individu yang bergiat dalam seni penulisan sejak sebelum PKP, menulis pantun , syair, seloka dalam FB mereka.. Contoh: Shamsudin Puteh dan Ghazali Latih. Mungkin ramai lagi. Sdra Yeo Hock Lim atau Harlum Yeo. ialah orang yang mengambil inisiatif mengadakan Deklamasi Panorama Kehidupan. Rakan strategic UUM. Lebih menarik ialah ayah kepada Yeo Hock Lim iaitu YEO KIM KEE mencatat peristiwa harian dengan pantun lebih2 lagi pada musim PKP ini.
Yeo dilantik oleh USM menjadi jurulatih pelajar2 dari China dalam deklamasi puisi. Beliau melatih online Pelajar dari 6 buah university China .
Banyak perkara dibuat online. Siaran TV buat sahaja interview dengan personality tanpa mereka perlu datang ke stesen TV. Kalau dulu rasa terbeban bila dipanggil untuk diinterview.
Biasanya, Kalau nak buat sesuatu event, macam2 nak buat, Nak cari orang, orang tub oleh datang, orang ni tak boleh datang. nak cari crowd, nak cari tempat, booking makanan dan lain2,
DBP menyiarkan sajak2 dan pantun di FB. Ada yang menjadi tular, misalnya .Shopie menggunakan pantun untuk mempromosi blender.
RUMUSAN: SASTERA BUKAN SEMATA-MATA BUKU.
Ledakan IR 4.0 membawa Media baharu yang membantu perkembangan sastera . PKP tidak menamatkan aktiviti sastera bahkan pada pandangan saya aktiviti yang berkait dengan sastera dan penulisan semakin rancak sejak kebelakangan ini. Lapangan ini menjadi lebih meriah bila dijalankan dalam bentuk digital dan kegiatan dalam talian.
Kita semua berdoa agar keadaan pandemik yang sukar ini segera tamat. Namun begitu, kita berharap kegiatan-kegiatan dalam talian akan diteruskan kerana ia sangat bermanfaat untuk semua,
Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :
http://zurinahhassan.blogspot.com/2021/04/sastera-dalam-ledakan-40-penulis-lama.html