Sarawak Energy Cipta Sejarah Sebagai Pemilik Pertama Dari Asia Tenggara Di World Energy Council




Sarawak Energy, yang berpangkalan di Kuching, telah membuat sejarah dengan menjadi patron pertama dari Asia Tenggara kepada World Energy Council, sebuah organisasi global yang berdedikasi untuk memacu peralihan tenaga.
Pengumuman tersebut dibuat melalui upacara menandatangani secara maya antara Ketua Eksekutif Kumpulan Sarawak Energy Datuk Sharbini Suhaili dan Setiausaha Agung dan Ketua Pegawai Eksekutif World Energy Council Dr. Angela Wilkinson.
Sebagai pembangun tenaga hidro utama di Asia Tenggara, kerjasama Sarawak Energy dengan World Energy Council menandakan komitmennya untuk menyokong usaha global dalam menuju kepada penyelesaian tenaga lestari.
Melalui kerjasama ini, Sarawak Energy mendapat akses kepada rangkaian acara yang melibatkan lebih daripada 3,000 organisasi di lebih daripada 90 negara, memudahkan pertukaran pandangan dan amalan terbaik dalam dasar tenaga, inovasi, dan strategi kelestarian secara global.
Sharbini Suhaili menekankan kepentingan kerjasama ini, menekankan bahawa ia membolehkan Sarawak Energy memanfaatkan rangkaian industri tenaga global sambil terus meneroka penyelesaian peralihan tenaga untuk rantau tersebut.
“Sarawak Energy akan menjadi patron pertama bagi majlis tersebut dari Asia Tenggara, menyertai kumpulan-kumpulan di Amerika, Eropah, Timur Tengah, dan Asia,” katanya.
Beliau mencatatkan peranan penting tenaga hidro dalam pertumbuhan lestari Sarawak sepanjang empat dekad yang lalu, yang membolehkan syarikat itu mengurangkan kepekatan pelepasan grid tenaga rantau sebanyak lebih dari 70% dari tahun 2010 hingga 2021.
Beliau menyatakan bahawa transisi strategik kepada tenaga hidro empat dekad yang lalu membolehkan Sarawak Energy menyelaraskan aspek keselamatan tenaga, kapasiti, dan kelestarian, memacu pertumbuhan lestari di Sarawak dan menubuhkan asas kukuh bagi meninjau penyelesaian tenaga karbon rendah lain termasuk kemudahan solar terapung dan pengeluaran hidrogen hijau.
“Dari tahun 2010 hingga 2021, kami berjaya mengurangkan kepekatan pelepasan grid tenaga Sarawak sebanyak lebih daripada 70 peratus. Ketika dunia mempercepat usaha ke arah peralihan tenaga, Sarawak Energy sedang membangunkan pelan kongsi tenaga terbaharu dengan negara jiran melalui penyambungan rentas dengan memajukan Borneo Grid dan ASEAN Power Grid.
Ini membolehkan kami menyumbang secara signifikan kepada usaha pengurangan pelepasan karbon di Asia Tenggara dan meningkatkan kebolehan peralihan tenaga di rantau ini,” tambah beliau.
Menghadap masa hadapan, Sarawak Energy komited untuk memajukan pelan kongsi tenaga terbaharu dengan negara jiran melalui inisiatif seperti memajukan Borneo Grid dan ASEAN Power Grid.
Usaha ini bertujuan untuk menyumbang secara signifikan kepada pengurangan pelepasan karbon di Asia Tenggara dan meningkatkan kebolehan peralihan tenaga di rantau ini.


Source link
The post Sarawak Energy Cipta Sejarah Sebagai Pemilik Pertama Dari Asia Tenggara Di World Energy Council appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/sarawak-energy-cipta-sejarah-sebagai-pemilik-pertama-dari-asia-tenggara-di-world-energy-council/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sukan Asia Tenggara Ke 29 Kuala Lumpur

Sukan Asia Tenggara Ke 29 Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 1/4/2024 - jumlah : 107 hits
Lokasi Stadium Nasional Bukit JalilStadium Shah Alam Alamat Jalan Barat Bukit Jalil 57000 Kuala Lumpur Waktu Pertandingan 19 30 Ogos 2017 Harga Tiket Percuma Acara PembukaanRM 1012 Jenis SukanRM 10 RM 20 Tarikh Lawatan Bola Sepak16 Ogos 201...
Ibu Hamil Pertama Kali Nak Buat Check Up Kehamilan Ini Info Penting Mesti Ambil Tahu

Ibu Hamil Pertama Kali Nak Buat Check Up Kehamilan Ini Info Penting Mesti Ambil Tahu

papar berkaitan - pada 28/3/2024 - jumlah : 78 hits
Bagi yang pertama kali hendak buat ibu perlu tahu beberapa info penting sebelum berjumpa doktor Perkara utama yang perlu dilakukan terlebih dahulu ialah mengambil terlebih dahulu di rumah Ibu Hamil Pertama Kali Nak Buat Check Up Kehamilan p...
Video Tangis Luhut Pecah Pertama Kali Tahu Jenderal Tni Maruli Mau Dilantik Jadi Kasad

Video Tangis Luhut Pecah Pertama Kali Tahu Jenderal Tni Maruli Mau Dilantik Jadi Kasad

papar berkaitan - pada 25/3/2024 - jumlah : 112 hits
Istri Kasad Jenderal Maruli Simanjuntak yakni Paulina Pandjaitan menceritakan pengalamannya saat sang suami dilantik menjadi orang nomor satu di TNI AD
Pertama Kali Mencuba Hwc Coffee

Pertama Kali Mencuba Hwc Coffee

papar berkaitan - pada 26/3/2024 - jumlah : 131 hits
Seminggu lebih memerap di rumah sebab selsema dan batuk Tapi saya tak kisah Nak keluar pun malas musim musim panas ni Lebih baik duduk dalam rumah je Alang alang dah keluar nak pergi klinik kita pergi beli kopi dulu Kononnya nak beli kopi K...
Datuk Red Akui Khilaf Tak Sebut Kebaikan Isteri Pertama Datin Red Mohon Maaf Ikut Emosi

Datuk Red Akui Khilaf Tak Sebut Kebaikan Isteri Pertama Datin Red Mohon Maaf Ikut Emosi

papar berkaitan - pada 28/3/2024 - jumlah : 77 hits
Selepas ada perbalahan di media sosial berkenaan isu bantu membantu dalam rumah tangga Datuk Red akui khilaf tak sebut kebaikan isteri pertama dalam temu bual dan hanya menceritakan bantuan isteri kedua kepadanya sahaja Perkara tersebut din...
Tanda Keguguran Pada Trimester Pertama Cara Untuk Elak Gugur

Tanda Keguguran Pada Trimester Pertama Cara Untuk Elak Gugur

papar berkaitan - pada 1/4/2024 - jumlah : 82 hits
Apakah tanda keguguran yang biasa berlaku pada wanita hamil Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan tanda keguguran dan tips untuk elak dari gugur di awal kehamilan Baca juga Apa itu keguguran Keguguran adalah...
Anak2 Berlari Sambut Datuk Red Pulang Ke Rumah Isteri Pertama

Anak2 Berlari Sambut Datuk Red Pulang Ke Rumah Isteri Pertama

papar berkaitan - pada 31/3/2024 - jumlah : 103 hits
Selepas lima hari membawa diri akhirnya Datuk Red pulang ke rumah isteri pertama dengan disambut anak anak yang berlari mendapatkan usahawan itu di pintu pagar Selepas lima hari Menerusi hantaran di akaun TikTok pemilik nama sebenar Datuk S...
Untuk Keselesaan Anak2 Amir Jahari Beli Kereta Pertama

Untuk Keselesaan Anak2 Amir Jahari Beli Kereta Pertama

papar berkaitan - pada 29/3/2024 - jumlah : 73 hits
Pemenang Anugerah Juara Lagu ke 38 Amir Jahari beli kereta pertama selepas memikirkan banyak hal terutamanya demi keselesaan anak anak dan keluarga jika perlu melakukan perjalanan jauh untuk ke mana mana Nekad untuk keluarga amp anak2 Mener...
Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Tahniah Izzat Upkk

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura

Apa Itu Kwsp Akaun 3

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Rahsia Solat 5 Waktu Sehari Semalam Yang Ramai Tak Tahu

Skandal Kawan Sekerja

Student Black Shirt Campaign Not Protest Shows Uitm Identity Vc

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Iranian President Raisi Feared Dead As Helicopter Wreckage Found

Man City Lakar Sejarah Raih Gelaran Epl Keempat Berturut Turut