Sapa Pun Berbaik Dengan Pas Akhirnya Kecewa


 


Selagi Hadi dan Muhyiddin ‘rapat’, sukar untuk MN kembali bernyawa, kata penganalisis


Nora Mahpar -May 7, 2022     Penganalisis berpandangan, Umno dan PAS akan memberi autonomi kepada kerjasama kedua-dua parti di Selangor, memandangkan landskap politik di negeri PKR itu berbeza berbanding negeri lain.PETALING JAYA: Sikap dingin antara Presiden PAS, Abdul Hadi Awang dan beberapa pemimpin utama Umno termasuk Presidennya, Ahmad Zahid Hamidi memberi petunjuk jelas Muafakat Nasional (MN) sudah tidak “bernyawa”, kata penganalisis politik Sayuti Omar.
Beliau berkata, masa depan MN juga kabur selepas Hadi tidak berjaya memujuk Presiden Bersatu, Muhyiddin Yassin untuk bergabung di atas platform “perpaduan ummah” itu.
“Masalah ini menggambarkan seperti PAS sudah hampir muktamadkan akan berpisah dengan Umno. MN tidak akan jadi seperti mana diharapkan (oleh sebahagian pemimpin PAS dan akar umbinya),” kata Sayuti kepada FMT.
Katanya, MN juga boleh dikatakan telah gagal kerana pemimpin PAS lebih senang dan percaya kepada Perikatan Nasional (PN) berbanding Zahid dan Najib Razak yang bergelut dengan kes mahkamah mereka.
“Ibarat mereka lebih suka atau yakin dengan Muhyiddin berbanding Zahid dan Najib.”
Katanya, MN hanya akan bernyawa jika Muhyiddin terbuka hati untuk menerima Umno di atas tiket MN, namun beliau berkata, belum ada petanda ke arah itu.
“MN boleh hidup sekiranya Muhyiddin sedia untuk berkolaborasi dengan Umno, tetapi setakat ini belum ada petanda itu. Hadi lebih intim dengan Muhyiddin.
“Secara logiknya, selagi Hadi bersama Muhyiddin, sukar untuk PAS kembali bertaut seperti dahulu dengan Umno. Melainkan Zahid dan Najib tidak lagi berada atau berundur daripada Umno,” katanya.
Bagaimanapun, Sayuti berpandangan, Umno dan PAS akan memberi autonomi kepada kerjasama kedua-dua parti di Selangor, memandangkan landskap politik di negeri PKR itu berbeza berbanding negeri lain.
“Hubungan dan kerjasama PAS-Umno mungkin akan berlaku di Selangor, kerana negeri itu mungkin akan diberikan pengecualian atau autonomi oleh kedua-dua parti menjelang pilihan raya umum ke-15 (PRU15),” katanya.
Semasa pilihan raya negeri (PRN) Johor Mac lalu, Zahid yang juga Ahli Parlimen Bagan Datuk menyatakan kerjasama politik antara parti itu dan PAS “biarlah diletakkan dalam satu lipatan yang tidak perlu dibuka lagi.”
Bagaimanapun, Hadi yang sebelum ini lebih cenderung kepada Muhyiddin baru-baru ini menegaskan, PAS akan terus berusaha mempertahankan kerjasama MN dengan Umno walaupun hubungan antara kedua-dua parti ibarat retak menanti belah.
Selain itu, Sayuti berpandangan, kenyataan Hadi yang bertentangan dengan Zahid itu boleh disifatkan sebagai modal politiknya yang masih berharap Umno-Bersatu-PAS bergabung dalam PRU15.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/05/sapa-pun-berbaik-dengan-pas-akhirnya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Talam Dua Muka Dan Tak Setia Dua Hujah Presiden Umno Tolak Berbaik Semula Dengan Pas

Talam Dua Muka Dan Tak Setia Dua Hujah Presiden Umno Tolak Berbaik Semula Dengan Pas

papar berkaitan - pada 8/5/2022 - jumlah : 177 hits
Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi menyifatkan pandangan PAS yang masih menganggap konsep penyatuan ummah digagaskan parti itu dan Umno di bawah payung Muafakat Nasional adalah formula terbaik bagi menghadapi pilihan raya umum ke 15 sebagai t...
Pasca Pru14 Buat Pertama Kalinya Parti Pas Menjadi Sebahagian Daripada Kerajaan Persekutuan

Pasca Pru14 Buat Pertama Kalinya Parti Pas Menjadi Sebahagian Daripada Kerajaan Persekutuan

papar berkaitan - pada 27/4/2022 - jumlah : 125 hits
LIYANA MARZUKIPejam celik dah nak masuk 3 kali raya dah PAS dan sekutunya memerintah negara Dalam tempoh ini banyak kejayaan yang mereka tempa dan banyak juga buah tangan yang diberikan kepada ummah Mari kita senaraikan i Dua tahun berturut...
Jebon Tulis Minit Mesyuarat Sanusi Dakwa Pas Leak Kerja Bn

Jebon Tulis Minit Mesyuarat Sanusi Dakwa Pas Leak Kerja Bn

papar berkaitan - pada 27/4/2022 - jumlah : 113 hits
PETALING JAYA Pengarah Pilihan Raya PAS Sanusi Md Nor tidak menolak kemungkinan dokumen PAS leak dilakukan sendiri Barisan Nasional menerusi pasukan laskar sibernya Menteri besar Kedah itu berkata demikian sebagai mengulas pihak mana yang d...
Keputusan Pas Kekal Tidak Akan Sertai Khemah Besar Ph Sanusi

Keputusan Pas Kekal Tidak Akan Sertai Khemah Besar Ph Sanusi

papar berkaitan - pada 28/4/2022 - jumlah : 117 hits
Keputusan Pas Kekal Tidak Akan Sertai Khemah Besar PH Sanusi Pas tetap dengan pendirian untuk tidak sesekali menyertai khemah besar politik yang dipelopori Pakatan Harapan meskipun telah berkali kali ditawarkan untuk menyertainya Pengarah P...
Pas Leak Peringatan Untuk Semua Parti

Pas Leak Peringatan Untuk Semua Parti

papar berkaitan - pada 26/4/2022 - jumlah : 106 hits
ALOR SETAR Penyebaran dokumen yang didakwa sebagai minit mesyuarat Pas atau Pas Leak harus menjadi peringatan untuk semua parti politik Timbalan Ketua UMNO Bahagian Merbok Datuk Shaiful Hazizy Zainol Abidin berkata ia melambangkan politik n...
Pas Tolak Khemah Besar Strategi Bersama Pkr Tak Akan Berulang Kata Sanusi

Pas Tolak Khemah Besar Strategi Bersama Pkr Tak Akan Berulang Kata Sanusi

papar berkaitan - pada 27/4/2022 - jumlah : 129 hits
PETALING JAYA PAS tidak akan menyertai khemah besar yang dicadangkan Pakatan Harapan mengambil kira pengalaman 20 tahun bersama PKR dalam Pakatan Rakyat kata Pengarah Pilihan Raya PAS Sanusi Md Nor Beliau berkata perbincangan berhubung kerj...
Annuar Urges Umno Pas Not To Squander God Gifted Muafakat

Annuar Urges Umno Pas Not To Squander God Gifted Muafakat

papar berkaitan - pada 24/4/2022 - jumlah : 162 hits
Ketereh Umno division chief Annuar Musa is confident there is still room for cooperation between his party and PAS through Muafakat Nasional to face the 15th general election He said the between the two parties is only temporary and efforts...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Peminat Sayu Klopp Melangkah Pergi

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Sambutan Ulang Tahun Vivo Malaysia Yang Ke 10 Dan Berpeluang Untuk Menang Perjalanan Ke Shenzhen China

Tahniah Izzat Upkk

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura