Sanusi Kena Lagi Kali Ini Saman 200 Juta




Sinar Harian.


SHAH ALAM - Pengasas Kumpulan Berjaya, Tan Sri Vincent Tan mengemukakan saman terhadap Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor dengan menuntut pampasan ganti rugi sebanyak RM200 juta.
Ia susulan kenyataan berunsur fitnah didakwa dibuat Muhammad Sanusi mengenai projek Gerbang Maritim Selangor (SMG).
Kumpulan Berjaya dalam satu kenyataan berkata, satu surat tuntutan telah dihantar kepada Sanusi pada 5 Ogos lalu, menuntut beliau menarik balik kenyataan itu tanpa syarat.
Syarikat itu juga menuntut Sanusi agar memohon maaf secara terbuka, memberi jaminan tidak mengulangi tuduhan itu dan membayar pampasan sebanyak RM200 juta.
“Sekiranya Sanusi gagal mematuhi tuntutan itu menjelang 8 Ogos ini, satu tindakan undang-undang akan diambil terhadap beliau.
"Pada masa sama, Vincent dan Berjaya Land turut membuat laporan polis terhadap Sanusi dan beberapa individu seperti seperti blogger Murray Hunter, Badrul Hisham Shaharin (lebih dikenali sebagai Chegubard), dan Raja Petra Kamarudin atas penerbitan kenyataan-kenyataan fitnah terhadap Projek SMG," menurut kenyataan itu pada Isnin


Lemparkan ini telah menimbulkan keraguan dan mencetuskan syak wasangka tanpa sebab mengenai usaha perniagaan serta inisiatif kedermawanan yang sah.
“Kami ingin menyampaikan mesej yang jelas bahawa sesiapa yang membuat sebarang kenyataan yang berbaur palsu dan mencemarkan imej kami tidak akan dipandang endah dan kami ingin pihak yang terlibat bertanggungjawab atas tindakan mereka,” katanya.
Untuk rekod, Sanusi yang juga Pengarah Pilihan Raya Perikatan Nasional (PN) kini terpaksa berdepan dengan beberapa kes di mahkamah dan juga tuntutan saman.
Pada 17 Julai lalu, beliau didakwa di Mahkamah Sesyen atas dua tuduhan mengeluarkan kata-kata menghasut berhubung isu pelantikan Menteri Besar Selangor dan berhubung penubuhan Kerajaan Perpaduan dalam satu ceramah politik.
Beliau didakwa didapati melakukan perbuatan yang mempunyai kecenderungan menghasut dengan menyebut perkataan yang mempunyai kecenderungan untuk membangkitkan perasaan tidak setia terhadap mana-mana raja.
Selain itu, Sanusi juga berdepan tindakan undang-undang daripada Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari berkaitan ucapan fitnah pada Majlis Jelajah Mega PN BEST ‘Sayangi Kedah Sejahtera’ di Dataran Darul Aman, Jitra di Kedah.
Sanusi mendakwa Amirudin turut terlibat dalam skandal dengan pengasas Kumpulan Berjaya, Tan Sri Vincent Tan dalam projek pembersihan Sungai Klang.
Ekoran itu, Berjaya Land turut membuat laporan polis dan mengambil tindakan undang-undang terhadap kenyataan Sanusi yang didakwa dibuat secara ‘melulu dan berniat jahat’ berkait syarikat itu.
Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Berjaya Land, Syed Ali Shahul Hameed berkata, pihak syarikat secara kategorikal dan tegas menafikan semua tuduhan tidak berasas ketika Sanusi berucap dalam ceramah, pada 2 Ogos di Kedah.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/08/sanusi-kena-lagi-kali-ini-saman-200-juta.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Vincent Tan Berjaya Land Tuntut Sanusi Mohon Maaf Bayar Rm200 Juta

Vincent Tan Berjaya Land Tuntut Sanusi Mohon Maaf Bayar Rm200 Juta

papar berkaitan - pada 8/8/2023 - jumlah : 202 hits
bharian com mtOleh Ogos 7 2023 Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor dan Vincent Tan KUALA LUMPUR Pengasas dan Penasihat Berjaya Corporation Berhad Tan Sri Vincent Tan Chee Yioun dan Berjaya Land Berhad menuntut permohonan maaf secara terbuka d...
Amirudin Beritahu Sanusi Jangan Lari Surat Saman Sampai Khamis Ini

Amirudin Beritahu Sanusi Jangan Lari Surat Saman Sampai Khamis Ini

papar berkaitan - pada 9/8/2023 - jumlah : 196 hits
Anne MuhammadGOMBAK Menteri Besar Selangor Amirudin Shari akan memulakan tindakan undang undang terhadap Sanusi Nor berhubung kenyataan fitnah mengenai Projek Gerbang Maritim Selangor bernilai RM700 juta Amirudin berkata surat saman akan di...
Sanusi Hantar Surat Saman Kononnya Nak Gertak Menteri Kdn Sekali Saifuddin Ajak Berentap Dalam Mahkamah

Sanusi Hantar Surat Saman Kononnya Nak Gertak Menteri Kdn Sekali Saifuddin Ajak Berentap Dalam Mahkamah

papar berkaitan - pada 28/7/2023 - jumlah : 148 hits
Sanusi hantar surat saman kononnya nak gertak Menteri KDN sekali Saifuddin ajak berentap dalam mahkamah Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail mengesahkan telah menerima notis undang undang daripada Menteri Besar Kedah Da...
Isu Ree Marris Gagal Mohon Maaf Sanusi Saman Saifuddin

Isu Ree Marris Gagal Mohon Maaf Sanusi Saman Saifuddin

papar berkaitan - pada 9/8/2023 - jumlah : 186 hits
Menteri Besar Kedah Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor memfailkan saman terhadap Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail selepas Menteri Dalam Negeri itu gagal memohon maaf dan membayar pampasan kepadanya kerana didakwa memfitnahnya dalam dua p...
Pergi 3 Kali Baru Buat Keputusan Mahu Pilih Sekolah Terbaik Anak Tya Ariffin Turun Naik Sekolah

Pergi 3 Kali Baru Buat Keputusan Mahu Pilih Sekolah Terbaik Anak Tya Ariffin Turun Naik Sekolah

papar berkaitan - pada 9/8/2023 - jumlah : 215 hits
Ibu ayah mana yang tidak mahu memberikan yang terbaik buat anaknya Atas dasar itulah selebriti Tya Ariffin sanggup turun naik sekolah untuk mencari sekolah yang terbaik buat anaknya Anak sulung Tya dan suami Arif Jiwa bakal melangkah ke Tah...
Laws On Caning Make Ratifying Un Convention Hard Says Saifuddin

Unseen Power Of The Administrative State

Ada Apa Sebenarnya Dengan Ikhlas

Anthony Loke Nahas Di Genting Highlands Bas Persiaran Tamat Tempoh Permit Dan Lebihi Had Usia

Seludup Dadah Dari Luar Negara Guna Kurier

Bitcoin Bull Market Is Over

Anwar Lebih Untung Dari Sunak Dan Biden

Malaysia Perlu Anjakan Sektor Pelancongan Kata Pm



Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Nuh Dan Nayla Slot Akasia TV3

Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya

5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok


Terima Anugerah Dekan Untuk Semester Satu

Singgah Makan Di Food Court Alamanda

Industry Terms For Brand Names

10 Jam Fitness Tracker Terbaik Bawah Rm200

20 Tempat Di Dunia Nyata Yang Kelihatan Seperti Tidak Nyata

Permohonan Kursus Ai Utm Percuma Berserta Sijil Pengiktirafan Peserta