Santun Budiman Dahlan Zainuddin Dalam Ingatan






Tatkala umat Islam saling teruja menanti ketibaan Syawal ternyata biduan negara, Datuk Dahlan Zainuddin menjadi hamba yang beruntung apabila dijemput mengadap Ilahi pada malam ke-23 Ramadan, waktu-waktu yang diintai setiap insan beriman untuk mencari keberkatan 10 malam terakhir Ramadan.

Selepas empat hari bertarung nyawa akibat serangan strok, Selasa lalu, perjalanan hayat dunia Dahlan bernoktah jua ada bulan mulia dengan tenang di sisi isteri, Datin Effa Rizan, 58, dan anak-anak di Hospital Selayang.

Biarpun telah terpisah roh daripada tubuh, jasadnya tenang persis sedang beradu dalam senyuman.

“Arwah seorang suami yang terbaik untuk saya, dia seorang yang sangat lembut,” demikian ungkapan awal dari bibir Effa saat ditemui Kosmo! di Masjid Saidina Abu Bakar As-Siddiq, Bangsar, Rabu lalu.


Berteleku di sisi keranda suaminya, wajah Effa yang awalnya kelihatan sugul berubah rona tatkala mengimbau kenangan bahagia lebih 40 tahun hidup bersama Dahlan.

Selama empat dekad hidup bersama Dahlan, bapa kepada tiga anak itu disifatkan sang isteri sebagai seorang lelaki yang sangat bertanggungjawab dan begitu penyayang.

Akui Effa, dia tidak pernah sekali pun berenggang dengan suami dalam tempoh yang lama sehinggalah ajal memisahkan mereka pada malam 28 Mei lalu.

“Kami sudah lama bersama, bayangkan 42 tahun bukan tempoh yang sekejap. Selepas tidak lagi menyanyi, saya banyak duduk di rumah, membesarkan dan menjaga anak-anak.

“Saya pasti akan merasakan kehilangan ini kerana kami tidak pernah berpisah,” luahnya dalam sayu menyusun kata-kata.

Biarpun tidak menyempurnakan puasa bersama kerana masalah kesihatan, namun hakikat yang tidak pernah terjangka oleh Effa tahun ini apabila terpaksa reda menerima ketentuan Ilahi bahawa Aidilfitri ini bakal disambut tanpa Dahlan.

Penyanyi kelab

Menyorot hayat Dahlan sebagai anak seni, lelaki kelahiran Ipoh, Perak itu mula mencipta nama selepas memenangi pertandingan bakat nyanyian Bintang Radio Televisyen Malaysia (RTM) pada tahun 1975.

Penyanyi sealiran pada era tersebut bukan calang-calang, antaranya Allahyarham Datuk Sudirman Arshad, Allahyarham Latif Ibrahim, termasuk yang masih aktif sehingga kini seperti Uji Rashid dan Datuk DJ Dave.

Bercerita tentang kisah awal karier Dahlan, DJ Dave mendedahkan, tidak ramai khalayak tahu kisah awal perjalanan seni penyanyi yang terkenal menerusi lagu Kisah Seorang Biduan itu. Katanya, Dahlan memulakan kerjaya sebagai penyanyi di kelab malam sebelum secara profesional aktif sebagai penyanyi.

“Saya mengenali Allahyarham sebelum beliau popular selepas memenangi Bintang RTM 1975. Hakikatnya, Allahyarham sudah banyak mengumpul pengalaman persembahan pentas di kelab-kelab malam.

“Dia selalu mengadakan persembahan di Garden Cafe, Ampang Park dan saya pasti hadir,” imbaunya.

Menyentuh mengenai keperibadian Allahyarham, DJ Dave berkata, Dahlan adalah seorang individu yang sopan tutur katanya dan tidak pernah menyakiti hati orang lain.

Di sebalik perwatakan budiman, Dahlan juga mempunyai sisi ceria dan mudah untuk didekati.

“Arwah seorang yang amat kelakar tetapi sentiasa menjaga tutur bahasanya. Beliau tidak akan mengungkapkan sesuatu yang boleh mengguris perasaan orang lain. Pemergian Dahlan bukan sahaja kehilangan buat negara, malah dalam kalangan sahabatnya,” tutur DJ Dave.

Sebelum melalui perjalanan terakhir ke negeri abadi, Masjid Abu Bakar As-Sidiq juga menjadi saksi runtun jiwa setiap ahli keluarga dan rakan artis yang hadir memberikan penghormatan buat Allahyarham.

Abang Dell

Seiring gelaran salah seorang biduan negara disebut orang, kehilangan Dahlan turut menjentik emosi Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah untuk mencemar duli melawat jenazah Allahyarham.

Baginda menyifatkan Dahlan sebagai bukan nama asing dalam arena seni suara kerana secara peribadi begitu mengenali dan meminati karya Allahyarham. Baginda mengakui, sering bertemu dan menyaksikan persembahan Dahlan dalam majlis-majlis keramaian yang pernah dipersembahkan di Pahang.

“Saya sememangnya mengenali Allahyarham sejak muda kerana beliau sering diundang untuk membuat persembahan dalam majlis-majlis keramaian di Pahang.

“Beliau seorang yang baik dan saya amat meminati beberapa lagu nyanyian arwah, antaranya sudah tentu Kisah Seorang Biduan. Saya mendoakan segala urusan berjalan lancar. Dahlan seorang biduan,” titah baginda seraya menyeru penggiat seni lain mencontohi bakat yang ada pada Allahyarham.

Dalam kalangan teman-teman seperjuangan, Uji Rashid antara yang turut terkesan pemergian Dahlan. Akuinya, selain Hail Amir, Dahlan adalah rakan sepentasnya yang paling rapat. Seperti rakan-rakan lain, Uji juga gemar mengusik Dahlan dengan panggilan abang Dell dan momen-momen tersebut pasti akan dirindui.

“Saya suka panggil Dahlan sebagai Abang Dell. Perwatakannya yang lembut membuatkan saya lagi suka mengusik tetapi beliau tidak mudah terasa hati.

“Saya, Dahlan, Sudirman dan Latif Ibrahim berada dalam satu era sekitar tahun 1970-an. Apabila seorang demi seorang telah pergi mengadap Pencipta, sudah tentu saya terasa kosong,” katanya menutup bicara.

Industri hiburan negara kembali berduka dengan pemergian mengejut biduan negara, Datuk Dahlan Zainuddin akibat serangan strok.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://artismeletop.blogspot.com/2019/05/santun-budiman-dahlan-zainuddin-dalam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tiada Lagi Kisah Seorang Biduan Selebriti Ahli Politik Sama Berduka Pemergian Dahlan Zainuddin

Tiada Lagi Kisah Seorang Biduan Selebriti Ahli Politik Sama Berduka Pemergian Dahlan Zainuddin

papar berkaitan - pada 29/5/2019 - jumlah : 517 hits
Malam tadi industri hiburan Tanah Air telah dikejutkan dengan pemergian seorang insan seni iaitu Datuk Dahlan Zainuddin 78 Beliau merupakan seorang penyanyi popular pada era 70 an telah menghembuskan nafasnya yang terakhir pada jam 9 48 mal...
Datuk Dahlan Zainuddin Diserang Strok Kali Kedua

Datuk Dahlan Zainuddin Diserang Strok Kali Kedua

papar berkaitan - pada 28/5/2019 - jumlah : 315 hits
Dahlan Zainuddin dikejarkan ke Hospital Selayang Selangor kerana diserang strok Penyanyi veteran Datuk Dahlan Zainuddin dikejarkan ke Hospital Selayang Selangor selepas diserang strok petang kelmarin Isterinya Datin Effa Rizan berkata penya...
Asyik Berbual Tiba Tiba Senyap Dahlan Zainuddin Diserang Strok Kali Kedua Kini Telah Kembali Ke Rahmatullah

Asyik Berbual Tiba Tiba Senyap Dahlan Zainuddin Diserang Strok Kali Kedua Kini Telah Kembali Ke Rahmatullah

papar berkaitan - pada 29/5/2019 - jumlah : 664 hits
Sebelum ini media melaporkan ketika Asyik Berbual Tiba Tiba Senyap Dahlan Zainuddin Diserang Strook Kali Kedua Asyik Berbual Tiba Tiba Senyap Dahlan Zainuddin Diserang Strok Kali Kedua Kini telah kembali ke rahmatullah
Dahlan Zainuddin Meninggal Dunia

Dahlan Zainuddin Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 29/5/2019 - jumlah : 330 hits
KUALA LUMPUR 28 Mei 2019 Penyanyi popular era 70 an Datuk Dahlan Zainuddin 78 menghembuskan nafas terakhir di Hospital Selayang pada puku 9 48 malam ini selepas tidak sedarkan diri kerana diserang angin ahmar Sabtu lalu Sekitar empat tahun ...
Dahlan Zainuddin Kembali Ke Pangkuan Ilahi

Dahlan Zainuddin Kembali Ke Pangkuan Ilahi

papar berkaitan - pada 30/5/2019 - jumlah : 282 hits
Penyanyi era 70 an yang popular dengan lagu Kisah Seorang Biduan Dahlan Zainuddin meninggal dunia pada pukul 9 48 malam tadi di Hospital Selayang Isterinya Datin Effa Rizan ketika dihubungi Bernama mengesahkan perkara itu Menurutnya jenazah...
Agong Turut Berduka Atas Kehilangan Datuk Dahlan Zainuddin

Agong Turut Berduka Atas Kehilangan Datuk Dahlan Zainuddin

papar berkaitan - pada 30/5/2019 - jumlah : 585 hits
KUALA LUMPUR Pemergian penyanyi veteran Datuk Dahlan Zainuddin turut dirasai Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah yang disifatkan sebagai biduan negara Baginda bertitah Dahlan bukan seseorang yang asi...
Ayam Payang Dalam Kenangan Ingatan Buat Arwah Man Soya

Ayam Payang Dalam Kenangan Ingatan Buat Arwah Man Soya

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 241 hits
KUALA TERENGGANU Perniagaan Ayam Payang Dalam Kenangan diusahakan beberapa anak muda di Bazar Ramadan Batu Buruk di sini bukan semata mata untuk tujuan kewangan tetapi juga menyimpan simbolik dan kenangan tersendiri Pemergian Mohd Lukman Ri...
Wanita Hilang Ingatan Selepas Meneran Terlalu Kuat Ketika Membuang Air Besar

Wanita Hilang Ingatan Selepas Meneran Terlalu Kuat Ketika Membuang Air Besar

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 373 hits
Seorang wanita di Hong Kong mengalami hilang daya ingatan 10 tahun selepas meneran terlalu kuat ketika membuang air besar nbsp Mangsa kemudian dibawa keluarganya ke hospital selepas mendapati wanita itu hilang ingatan Tetapi doktor mendapat...
Sering Mengadu Sakit Kepala Akhirnya Hilang Ingatan Diserang Strok Di Usia Muda

Sering Mengadu Sakit Kepala Akhirnya Hilang Ingatan Diserang Strok Di Usia Muda

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 391 hits
SERING MENGADU SAKIT KEPALA AKHIRNYA HILANG INGATAN DISERANG STROK DI USIA MUDA Menghadapi zaman yang kian mencabar kita sering berdepan pelbagai macam tekanan di tempat kerja kos sara hidup kian meningkat konflik diri dan keluarga dan berm...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau