Sanggup Tidak Bela Anjing Samak Rumah Nenek Cina Ini Menjaga Cucunya Yang Beragama Islam


Respek, Nenek Cina Ini Menjaga Cucunya Yg Beragama Islam, Apa Yang Dilakukannya Membuatkan Netizen Kagum. Seorang nenek berbangsa Cina peranakan, Tan Guan Neo, 71, yang menjaga Fahira Nabilah Isham, 20, sejak dari tahun lalu tekad mendidik cucunya itu tanpa mengabaikan pendidikan Islam yang sempurna, lapor Sinar Online.
Menurut Guan Neo yang lebih mesra dipanggil Popo, doa menjaga cucunya itu selepas ibu(anak sulung Popo) dan bapa Fahira tidak sihat semasa umurnya baru 4 bulan.
“Nabi Muhammad siapa yang jaga? Bapa saudara dia bukan Islam, jadi apa salahnya saya jaga darah daging sendiri,” kata.
Beliau mendidik cucunya sebagi seorang Islam kerana menghormati agama yang dianuti cucu dan tiga anaknya yang lain sehingga beliau sanggup membasuh rumahnya di Taman Merdeka, Batu Berendam, Melaka di sini, dengan air tanah.

Berpegang kepada sirah nabi itu, Popo dengan seluruh kudrat yang ada menjaga Fahira seperti anaknya sendiri tanpa mengabaikan pendidikan agama Islam cucunya.
“Disebabkan ibu dan bapa Fahira tidak sihat, saya ambil dan jaga Fahira masa dia umur empat bulan sementara dua lagi adik lelaki Fahira sekarang berumur 11 dan 18 tahun dijaga oleh besan saya di Jasin.
“Masa nak jaga Fahira, saya tanya anak sulung (Faridah Nurul Ain, 51) apa yang perlu saya buat kalau mahu jaga orang Islam dan Ain pun beritahu apa yang boleh dan tak boleh termasuklah basuh rumah dengan air tanah.
“Ada juga pinggan mangkuk dan cawan yang dibuang dan sejak itu juga saya dan suami sudah tak bela anjing,” katanya yang kehilangan suami dua tahun lalu akibat denggi berdarah dipetik laporan Sinar Online.
Menurut Popo, dia telah mengajar cucunya itu berpuasa sejak berumur 5 tahun lagi walaupun berlainan agama kerana tidak mahu Fahira bukan sekadar mengenali Islam, tetapi mahu cucu kesayangannya itu mempraktikkan ajaran Islam sekali gus menjadi penganut agama Islam yang baik.
“Saya sendiri hantar dia sekolah agama, hantar dia mengaji walaupun hujan dan saya pukul dia kalau tak solat masa kecik-kecik dulu sebab saya mahu dia kenal agamanya dan hidup dengan beragama.
“Saya mahu dia berjaya, ada pendidikan dan saya bersyukur Fahira sudah khatam tiga kali, boleh sembahyang dan baca Quran selain sekarang ini belajar jurusan Sains Komputer di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Jasin.

“Saya selalu doa, kalau sudah sampai masa saya pergi, biarlah ketika itu Fahira sudah bertemu jodoh dengan lelaki yang baik untuk dia bergantung hidup kerana bapanya sudah meninggal dunia dan ibunya pula sakit,” katanya.
Popo memberitahum selain itu Fahira yang menghidap penyakit mental, dua daripada lima anak perempuannya telah memeluk Islam di mana anak sulungnya, Faridah Nurul Ain telah menerima hidayah ketika sekolah menengah.
“Dulu saya dan suami kerja di Tebong sementara Ain belajar di Sekolah Tengku Besar Tampin. Ada satu hari dia balik rumah pakai tudung. Masa tu saya dan suami marah-marah juga dan risau kalau dia mahu kahwin.
“Tapi Ain terangkan dia tukar agama kerana agama bukan kerana kahwin dan sejak itu saya dan suami terima walaupun jiran-jiran mengata dan mencemuh saya sekeluarga.
“Selepas bertukar agama, Ain juga tinggal dengan ibu angkatnya di Kuala Pilah dan berkahwin dengan lelaki Melayu lima tahun kemudian,” katanya yang mempunyai 15 cucu termasuk 11 beragama Islam.
Bagi Popo, walaupun tiga anaknya memeluk Islam, dia tetap menjaga cucunya sebaik mungkin dan tidak menghalangnya untuk mengamalkan ajaran Buddha.
“Setiap agama suruh manusia jadi baik, jadi saya harap amalan baik saya kalau tak dibalas di dunia, dapat balasan di akhirat,” katanya lagi.

Sumber :Khalifah Dunia
The post ‘Sanggup tidak bela anjing & samak rumah..’ – Nenek Cina Ini Menjaga Cucunya Yang Beragama Islam. appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/sanggup-tidak-bela-anjing-samak-rumah-nenek-cina-ini-menjaga-cucunya-yang-beragama-islam/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wiranto Tepis Tuduhan Jokowi Pki Dan Tidak Bela Islam

Wiranto Tepis Tuduhan Jokowi Pki Dan Tidak Bela Islam

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 225 hits
Menko Polhukam Wiranto menjawab tudingan bahwa calon Presiden Petahana Joko Widodo adalah antek PKI Dia mengatakan saat itu Jokowi berusia lima tahun dan dirinya baru berusia 18 tahun saat masuk akademi militer
Salah Faham Islam Melayu Mesti Sokong Cina Ini

Salah Faham Islam Melayu Mesti Sokong Cina Ini

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 401 hits
Oleh CONTENT CHAMPION Kenapa U peluk agama Melayu Jawapan bijak mualaf Cina ini bakal buat kita semua kagumSEMASA saya beli jam tangan di sebuah kedai jam pemilik kedai itu Mr Lim bertanya kepada saya Mr Lim Awak berkahwin Melayu jadi terpa...
Kebakaran Perumahan Di Depok Nenek Tewas Terjebak Di Dalam Rumah

Kebakaran Perumahan Di Depok Nenek Tewas Terjebak Di Dalam Rumah

papar berkaitan - pada 3/3/2019 - jumlah : 199 hits
Dalam rumah sedang ada seluruh anggota keluarga Penghuni sempat kesulitan keluar rumah karena pintu rumah berlapis Anggota keluarga berhasil dievakuasi Mereka dibawa keluar rumah tambahnya
Informasi K Tan Penuhi Keperluan Rakyat Bina 5 000 Rumah Mampu Milik Islam

Informasi K Tan Penuhi Keperluan Rakyat Bina 5 000 Rumah Mampu Milik Islam

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 291 hits
Dr Izani Hussin melakukan gimik perasmian Projek Taman Jepun Bina 5 000 rumah mampu milik penggal lepasKOTA BHARU Pada penggal ke 13 sebanyak 5 000 unit rumah mampu milik dibina di seluruh Kelantan bagi memenuhi keperluan rakyat Pengerusi J...
Informasi 59 Penghulu Bukan Islam Cina India Siam Di K Tan

Informasi 59 Penghulu Bukan Islam Cina India Siam Di K Tan

papar berkaitan - pada 22/2/2019 - jumlah : 244 hits
KOTA BHARU Biarpun sebagai kaum minoriti di Kelantan namun masyarakat Tionghua sentiasa mendapat perhatian kerajaan negeri Malah kerajaan negeri juga membina pintu gerbang khas di Dataran Cheng Ho di Jalan Kebun Sultan Kota Bharu sebagai me...
Setelah Viral Kapolres Brebes Perbaiki Rumah Mbah Turah Nenek 90 Tahun Hidup Sebatangkara

Setelah Viral Kapolres Brebes Perbaiki Rumah Mbah Turah Nenek 90 Tahun Hidup Sebatangkara

papar berkaitan - pada 2/3/2019 - jumlah : 246 hits
Kisah tentang kondisi Mbah Turah warga lanjut usia di Desa Klampis Kecamatan Jatibarang Kabupaten Brebes yang hidup sebatangkara menjadi viral di media sosial Kapolres Brebes AKBP Aris Supriyono lantas mendatangi rumah tak layak huni yang d...
Informasi Hari Wanita Di Turki Diselubungi Gas M Sia Ok Walaupun Hina Islam

Informasi Hari Wanita Di Turki Diselubungi Gas M Sia Ok Walaupun Hina Islam

papar berkaitan - pada 11/3/2019 - jumlah : 380 hits
POLIS antirusuhan Turki menyekat laluan yang digunakan kumpulan penunjuk perasaan ketika perarakan sambutan Hari Wanita di Istiklal Avenue Istanbul di Turki kelmarin ISTANBUL Turki Polis Istanbul menembak gas pemedih mata ke arah ribuan wan...
Lgbt Cemar Imej Malaysia Negara Islam Kata Jakim

Lgbt Cemar Imej Malaysia Negara Islam Kata Jakim

papar berkaitan - pada 11/3/2019 - jumlah : 240 hits
Diterbitkan pada 11 March 2019Jakim komited membantu golongan yang terjebak dengan budaya LGBT melalui program rawatan dan pemulihan dari semasa ke semasa Foto AFPPUTRAJAYA 11 Mac Jabatan Kemajuan Islam Malaysia menolak sebarang usaha untuk...
Insulting Islam Lawyer Shocked Over 10 Year Jailing Of Fb User

Insulting Islam Lawyer Shocked Over 10 Year Jailing Of Fb User

papar berkaitan - pada 10/3/2019 - jumlah : 291 hits
Lawyer Latheefa Koya has called for a review of the 10 year jail sentence imposed on a social media account holder yesterday for insulting Islam and Prophet Muhammad She said the sentence delivered by the Kuching Sessions Court was dispropo...
Pengalaman Menarik Menaiki Langkawi Skycab Menuju Ke Langkawi Skybridge

Perunding Berdaftar Harta Pusaka Islam Hans Legacy Sdn Bhd

Ains Nilam Kpm Advance Integrated Nilam System

A Triple Somersault Wearing A Sarong In C Wealth Games 2026

Rawatan Urutan Badan Chiropractic Dan Acupressure Dari Tukang Urut Skudai

Penurunan Wall Street Didorong Oleh Sektor Teknologi Dan Kadar Fed

Indonesia Perkenal Insentif Tingkat Jualan Kereta Elektrik

Naik Lrt Mrt Kl Central Ke Star Hill Pavilion 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Lelaki Itu Slot Samarinda TV3

Beli Dulu Fikir Kemudian Shopee Perkenal Ciri Baru Sempena Raya 15 Hari Pemulangan Percuma Tanpa Soal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hero Seorang Cinderella Musim 2 Astro Ria

10 Filem Drama Seram Melayu Berhantu Terbaru 2024 Mesti Tonton

5 Budaya Barat Yang Dah Jadi Ikutan Pasangan Melayu


Early Bird Special Honor Magic6 Pro Habis Terjual Hari Ini

Dok Tunggu Lama Daaaah

Mga Rush Gaming

Stokin Tertera Kalimah Allah Pula Hina Islam

Kuih Sagu Merah Tanpa Kukus Yang Terpaling Sedap

Egoisme Dalam Beribadah Sekelumit Kisah Dari Tanah Suci