Sang Penggenggam Bara Api


Hadith ini diriwayatkan oleh Anas bin Malik RA, bahawa Nabi SAW:
يَأْتِيْ عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ الصَّابِرُ فِيْهِم عَلَى دِيْنِهِ كَالقَابِضِ عَلَى الجَمْرِ
Maksudnya: “Akan datang kepada manusia satu zaman di mana orang yang sabar daripada kalangan manusia yang berpegang dengan agamanya seperti seorang yang menggenggam bara api”.
[Riwayat al-Tirmizi, Kitab Fitnah, Bab Larangan mencela angina, no. Hadith 2186]

Aku melihat dengan begitu jelas pada zaman ini, pada saat aku mencoretkan nota ini, para ulama yang diberi kepercayaan besar dalam pemerintahan negara sendiri menjadi ‘boneka’ musuh Islam.
Para alim ulama menjadi ‘pak turut’ dalam percaturan musuh Islam.
Atas alasan kemaslahatan umat sedang tidak mengambil kira akan ‘kerosakan lebih besar’ yang sedang berlaku disebabkan tindakan tersebut, tanpa mengira ia adalah strategi musuh Islam yang mana sudah dibongkarkan oleh sekelompok umat Islam yang lain.
Sang ulama terus menggunakan status mereka, ‘ijmak’ mereka.
Ijmak hanyalah pendapat mereka sebagai manusia yang juga boleh berbuat silap.
Adakah mereka dianggap sentiasa benar dan tidak silap hanya kerana status mereka?
Mereka ini tidak semestinya manusia jahat sebagaimana musuh Islam. Tetapi mereka munafik (ulama suu’) dan tertipu dengan musuh.
Jika mereka diperbetulkan, fitnah akan datang kepada pihak yang membawa kebenaran untuk memperbaiki keadaan umat. Kerana zaman ini adalah zaman fitnah dajjal.
Golongan yang berpegang teguh dalam menegakkan kebenaran inilah, yang sebenar-benarnya penggenggam bara api.
Mereka terdiri dari para wali, sufi, alim ulama yang tidak terikat dalam norma kehidupan yang diaturkan musuh, malah terdiri dari orang biasa.

ﻗﺎﻝ ﻋﻤﺮ ﺭﺿﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ: ﺇﻥ ﺃﺧﻮﻑ ﻣﺎ ﺃﺧﺎﻑ ﻋﻠﻰ ﻫﺬﻩ ﺍﻷﻣﺔ ﺍﻟﻤﻨﺎﻓﻖ ﺍﻟﻌﻠﻴﻢ. ﻗﺎﻟﻮﺍ: ﻭﻛﻴﻒ ﻳﻜﻮﻥ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎً ﻋﻠﻴﻤﺎً؟ ﻗﺎﻝ : ﻋﻠﻴﻢ ﺍﻟﻠﺴﺎﻥ ﺟﺎﻫﻞ ﺍﻟﻘﻠﺐ ﻭﺍﻟﻌﻤﻞ .
Sayyidina Umar Bin Khoththob ra berkata “Sesungguhnya paling mengkhawatirkannya yang aku khawatirkan dari umat ini adalah para munafiq yang berilmu”
Para sahabat bertanya “Bagaimana orang munafiq tapi ia alim?”
Sayyidina Umar menjawab “Mereka alim dalam lisannya tapi tidak dalam hati dan amaliahnya”
Dari Abu Hurairah, Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wa sallam bersabda;
ﻣَﻦْ ﺗَﻌَﻠَّﻢَ ﻋِﻠْﻤًﺎ ﻣِﻤَّﺎ ﻳُﺒْﺘَﻐَﻰ ﺑِﻪِ ﻭَﺟْﻪُ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻋَﺰَّ ﻭَﺟَﻞَّ ﻻَ ﻳَﺘَﻌَﻠَّﻤُﻪُ ﺇِﻻَّ ﻟِﻴُﺼِﻴﺐَ ﺑِﻪِ ﻋَﺮَﺿًﺎ ﻣِﻦَ ﺍﻟﺪُّﻧْﻴَﺎ ﻟَﻢْ ﻳَﺠِﺪْ ﻋَﺮْﻑَ ﺍﻟْﺠَﻨَّﺔِ ﻳَﻮْﻡَ ﺍﻟْﻘِﻴَﺎﻣَﺔِ
“ Barangsiapa yang mempelajari suatu ilmu (belajar agama) yang seharusnya diharap adalah wajah Allah, tetapi jika ia mempelajarinya hanyalah untuk mencari harta benda dunia, maka dia tidak akan mendapatkan wangi surga di hari kiamat.” (HR. Abu Daud no. 3664, Ibnu Majah no. 252 dan Ahmad 2: 338).
Rasulullah saw. bersabda:
« ﺃَﻻَ ﺇِﻥَّ ﺷَﺮَّ ﺍﻟﺸَّﺮِّ ﺷِﺮَﺍﺭُ ﺍﻟْﻌُﻠَﻤَﺎﺀِ ﻭَﺇِﻥَّ ﺧَﻴْﺮَ ﺍﻟْﺨَﻴْﺮِ ﺧِﻴَﺎﺭُ ﺍﻟْﻌُﻠَﻤَﺎﺀِ »
Ingatlah, sejelek-jelek keburukan adalah keburukan ulama dan sebaik-baik kebaikan adalah kebaikan ulama. (HR ad-Darimi).
Abu Hurairah ra. menuturkan hadis:
ﻣَﻦْ ﺃَﻛَﻞَ ﺑِﺎﻟْﻌِﻠْﻢِ ﻃَﻤَﺲَ ﺍﻟﻠﻪُ ﻋَﻴْﻨَﻴْﻪِ ( ﺃَﻭْ ﻭَﺟْﻬَﻪُ ﻓﻲِْ ﺭِﻭَﺍﻳَﺔِ ﺍﻟﺪَّﻳْﻠَﻤِﻲْ) ﻭَﻛَﺎﻧَﺖِ ﺍﻟﻨَّﺎﺭُ ﺃَﻭْﻟَﻰ ﺑِﻪِ
Siapa yang makan dengan (memperalat) ilmu, Allah membutakan kedua matanya(atau wajahnya di dalam riwayat ad-Dailami), dan neraka lebih layak untuknya. (HR Abu Nu‘aim dan ad-Dailami) .
Al Allamah Al-Minawi dalam Faydh al-Qadîr Syarah Jami’ Shogir dari Imam Syuyuthi , mengatakan:
“Bencana bagi umatku (datang) dari ulama sû’, yaitu ulama yang dengan ilmunya bertujuan mencari kenikmatan dunia, meraih gengsi dan kedudukan. Setiap orang dari mereka adalah tawanan setan. Ia telah dibinasakan oleh hawa nafsunya dan dikuasai oleh kesengsaraannya. Siapa saja yang kondisinya demikian, maka bahayanya terhadap umat datang dari beberapa sisi. Dari sisi umat; mereka mengikuti ucapan- ucapan dan perbuatan-perbuatannya.
Ia memperindah penguasa yang menzalimi manusia dan gampang mengeluarkan fatwa untuk penguasa. Pena dan lisannya mengeluarkan kebohongan dan kedustaan. Karena sombong, ia mengatakan sesuatu yang tidak ia ketahui.” ( Faydh al-Qadîr , VI/369.)
Kerana semua itu, Hujjatu Islam Imam al-Ghazali mengingatkan;
“Hati-hatilah terhadap tipudaya ulama su’. Sungguh, keburukan mereka bagi agama lebih buruk daripada syaitan. Sebab, melalui merekalah syaitan mampu menanggalkan agama dari hati kaum Mukmin. Atas dasar itu, ketika Rasul saw ditanya tentang sejahat-jahat makhluk, Beliau menjawab, “Ya Allah berilah ampunan.” Beliau mengatakannya sebanyak tiga kali, lalu bersabda, “Mereka adalah ulama sû’ .”
Saat ini, sudah sangat jelas terlihat mereka yang bergelar ulama atau intelektual muslim, tapi menjauhkan muslim dari Islam dengan menafsirkan al-Quran dan as Sunnah sekehendak nafsu mereka. Mereka menjilat para penguasa dan menjadikan kaum kafir sebagai petunjuk mereka. Wallahua’lam.

Jika kau telah menyedari bahawa kau sedang merasakan kesan menggenggam bara api itu sekarang. Maka, bertahanlah sahabat..
Mereka sedang lalai walau tinggi ilm dan status dalam agama. Teruslah laksanakan tugasmu..
KATEGORI : NotaSufi


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://masterlatif.com/sang-penggenggam-bara-api/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Malaysia Dibidankan Dari Bara Api

Malaysia Dibidankan Dari Bara Api

papar berkaitan - pada 16/9/2020 - jumlah : 201 hits
ULASAN Lima puluh tujuh tahun yang lalu ketika era kolonialisme mulai pudar dan cengkamannya pula satu per satu dileraikan beberapa watan telah mengambil keputusan yang bersejarah untuk mencipta negara persekutuan yang baharu Makanya Brunei...
Mahathir Batu Api Bersatu To Quarrel With Muafakat Nasional

Mahathir Batu Api Bersatu To Quarrel With Muafakat Nasional

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 266 hits
Tun Dr Mahathir Mohamad claimed Tan Sri Muhyiddin Yassin was weak and could not punish PAS and Umno leaders in his administration as he needed their support to keep the Perikatan Nasional government intact Dr Mahathir claimed in an intervie...
Viral Video Liang Lahat Mengeluarkan Api Penggali Kubur Panik Minta Tolong

Viral Video Liang Lahat Mengeluarkan Api Penggali Kubur Panik Minta Tolong

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 257 hits
Baru baru ini sebuah video yang menghebohkan warganet Video yang diunggah akun Twitter bernama hokagege tersebut memperlihatkan percikan api yang keluar dari liang lahat Kuburan siapa nih Baru digali udah keliatan nerakanya cuit akun terseb...
Sabah Pkr Chief Surprised To Face Eight Opponents For Api Api Seat

Sabah Pkr Chief Surprised To Face Eight Opponents For Api Api Seat

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 330 hits
Sabah PKR chief surprised to face eight opponents for Api api seat11 50am Wisma Wanita Kota Kinabalu Api api will officially witness a nine way tussle The list of candidates is as follows PPRS Lo Yau FohPGRS Chong Tze KiunIndependent Marcel...
Enjin Motosikal Semput Adakah Masalah Coil Api Jom Ambil Tahu

Enjin Motosikal Semput Adakah Masalah Coil Api Jom Ambil Tahu

papar berkaitan - pada 13/9/2020 - jumlah : 566 hits
Motosikal adalah kenderaan yang paling berisiko diatas jalan raya namun ia juga paling banyak digunakan oleh masyarakat Walaupun motosikal adalah pilihan utama oleh sebahagian masyarakat di asia termasuk Malaysia namun masih ramai yang tida...
Lantunan Gending Jawa Diduga Picu Laka Maut Di Lintasan Kereta Api

Lantunan Gending Jawa Diduga Picu Laka Maut Di Lintasan Kereta Api

papar berkaitan - pada 15/9/2020 - jumlah : 237 hits
Terdapat fakta baru dari hasil penyelidikan polisi terkait kecelakaan maut yang merenggut nyawa tiga orang korban jiwa Kanit Laka Lantas Polres Malang Ipda Agus Yulianto menduga jika suara kencang yang menyerupai gending jawa yang terdengar...
Pokok Cili Api Mama Sudah Berbuah

Pokok Cili Api Mama Sudah Berbuah

papar berkaitan - pada 8/9/2020 - jumlah : 310 hits
Pokok Cili Api Mama Sudah Berbuah Beberapa bulan lepas mama pernah cuba tanam pokok cili api sendiri Saje aje mama tabur biji cili dan tak sangka pula pokok cili tumbuh dengan jayanya Beberapa hari lepas tetiba mama perasan Pokok Cili Api M...
Potret Mengerikan Lahan Basah Di Brasil Kering Dilalap Api

Potret Mengerikan Lahan Basah Di Brasil Kering Dilalap Api

papar berkaitan - pada 16/9/2020 - jumlah : 185 hits
Potret Mengerikan Lahan Basah di Brasil Kering Dilalap Api Pantanal merupakan daerah basah tropis terbesar di dunia Bencana kebakaran yang dipicu kekeringan itu telah menghanguskan lebih dari 2 3 juta hektar lahan hutan dan satwa satwa lang...
Daging Salai Masak Lomak Cili Api Lagi

Daging Salai Masak Lomak Cili Api Lagi

papar berkaitan - pada 7/9/2020 - jumlah : 365 hits
Assalamualaikum MASA ada 24 jam sehari seminggu ada 7 hari penat jugaklah kalau hari hari makan di luar Dahlah penat rabak pun iya jugak jadi sekali dua kenalah rajinkan diri memasak Alah bukan susah pun nak lumatkan cili guna blender nak g...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Sempena Mother S Day Enfagrow A Mindpro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan Lagu

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Power Of Storytelling In Marketing

Lirik Lagu Berharap Kau Kembali Fabio Asher

Bisikan Setan

Buah Berangan Snek Sihat Keluarga Manfaat Pada Kesihatan