Sampai Melecet Kulit Bayi Jangan Selamba Je Guna Tisu Lembab Ada Alcohol Pewangi Ikut Pesanan Doktor


Penjagaan kulit bayi yang tidak betul boleh menyebabkan ruam-ruam dan kegatalan. Keadaan boleh menjadi lebih teruk jika ruam tersebut dijangkiti kuman sehingga berdarah. Ini akan menimbulkan rasa kesakitan yang luar biasa pada si manja.
Kebersihan adalah kunci utama yang perlu dititikberatkan dalam penjagaan bayi kerana kulit mereka sangat sensitif. Sebab itulah mereka perlu dibersihkan dengan kerap dan betul. Kalau tak nak anak merana, ikuti nasihat daripada doktor ini.

Baca:  DUIT RAYA ANAK HILANG TANPA KESAN? INI CARA TERBAIK IBU AYAH KENA BUAT
Jangan Buat 5 Benda Ni Kalau Tak Nak Bayi Kita Tu Merana
Kerap jugak kami jumpa bayi yang punggungnya tumbuh ruam sampaikan melecet teruk. Kadang tu luka siap bercampur dengan jangkitan kulat lagi. Ya Allah. Kesian sangat!

Bayi ni nak bercakap mengadu belum pandai. Itu yang asyik meraung sekuat-kuatnya. Sebak betul bila nampak situasi begitu.
Ni saya nak kongsi 5 perkara yang kita kena elakkan supaya benda yang menyakitkan tu tak berlaku pada anak kita sendiri.
1. Jangan biarkan lampin dia lama tak bertukar. Tambah pulak kalau memang dah penuh dengan air kencing dan najis. Kuman minat benar berkumpul kat tempat lembab dan tercemar. Jadi kalau boleh, 2-3 jam sekali periksalah lampin dia tu.
2. Jangan pakaikan lampin terlampau ketat. Nanti flow udara di kawasan lampin tu tersekat dan punggung akan sentiasa lembab.
3. Jangan letakkan bedak dekat punggung anak tu. Selain nak elak daripada bahaya bahan kimia yang terkandung dalam bedak, kita jugak tak nak debu bedak yang bercampur baur dengan najis dan air kencing bertukar jadi medium subur untuk kuman beranak pinak.
4. Jangan biarkan punggung anak yang dah mula naik ruam macam tu je. Kadang kita ni duk fikir mudah. Alah, nanti okaylah balik tu. Jangan! At least apply lah “barrier cream” seperti zink oxide dan petroleum jelly. Sapu nipis je. Bila bayi terkencing atau terberak, kotoran tu tak direct kena pada kulit yang dah terluka melecet.

5. Jangan selamba je guna tisu lembab bayi jenis yang ada alcohol dan bahan pewangi. Kalau dah selalu sangat terkena bahan kimia, memanglah kulit bayi pun akan mudah meradang dan jadi alahan. Air suam dan kain bersih sebenarnya dah memadai untuk bersihkan punggung bayi.
Kalau dah usaha elakkan semua ni tapi ruam masih galak jugak duk kat punggung baby tu, cubalah bertukar pada jenis lampin bayi yang lain pulak.
Ramai sangat mak ayah yang belum tahu tentang perkara ni. Tolong #share dengan mak ayah dan orang luar sana yang belum tahu ye.
p/s : Minta tolong jugak pada mak ayah yang serius nak lihat anak membesar dengan sihat tu join Telegram Channel saya. Dah lebih 33 ribu orang mak ayah duk belajar ilmu mahal kat dalam tu setiap hari. Klik je link ni ye t.me/notaALB .
#notaDrALB
#ebookkecemasan
Kredit:Dr. Ahmad Luqman Bukhari
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

WEBINAR AKU TAK TAKUT BERANAK
Sertai Webinar keibubapaan terbesar dianjurkan tahun ini. Pastikan anda bersama kami untuk bersama-sama mendapat ilmu dan peluang memenangi pelbagai hadiah.
Webinar PERCUMA ini membariskan speaker-speaker hebat dan berpengalaman dalam bidang keibubapaan seperti Ustaz Don, Ustaz Kazim Elias, Dato’ Dr Fazley Yaakob, Dr Rizal Abu Bakar, Dr Maiza Tusimin dan Dr Afida Sohana.
🔸 27 JUN 2021
🔸 8.00 PAGI – 10.00 MALAM
🔸 Secara virtual di platfotm ZOOM
Selain berpeluang menceduk ilmu yang dikongsi, anda juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah sebab ada 70 hadiah best yang ditawarkan termasuklah sebuah handphone 📱
Jom jadi peserta terawal!
✍🏻 Daftar sebagai peserta di:
https://bit.ly/3yT61Ex
Jom daftar sekarang untuk berpeluang menang hadiah cabutan bertuah!_
The post “Sampai Melecet Kulit Bayi, Jangan Selamba Je Guna Tisu Lembab Ada Alcohol & Pewangi” Ikut Pesanan Doktor appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/sampai-melecet-kulit-bayi-jangan-selamba-je-guna-tisu-lembab-ada-alcohol-pewangi-ikut-pesanan-doktor/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kepala Bayi Dekat Sangat Dengan Uri Doktor Terbelah Muka Bayi Ketika Proses Czer

Kepala Bayi Dekat Sangat Dengan Uri Doktor Terbelah Muka Bayi Ketika Proses Czer

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 184 hits
Setiap proses melahirkan anak pasti akan ada risiko yang tersendiri Sebagai ibu ayah anda semestinya mengharapkan ia berjalan dengan lancar dan bayi selamat Namun lain pula yang terjadi pada pasangan ini apabila muka bayi mereka mengalami l...
Kecoh Tertukar Bayi Doktor Pesan Ibu Bapa Perlu Alert Sebelum Keluar Dari Wad

Kecoh Tertukar Bayi Doktor Pesan Ibu Bapa Perlu Alert Sebelum Keluar Dari Wad

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 227 hits
Seorang ibu Siti Suriani sangat terkejut setelah membuat pemeriksaan ke atas bayi yang telah dibawa pulang apabila mendapatai bayi tersebut bukan bayi yang telah dilahirkannya Ia sangat mengecewakannya kerana pihak hospital kerana tidak mem...
Doktor Hamil 29 Minggu Positif Covid Dikomakan Selamat Czer Ibu Bayi Di Icu

Doktor Hamil 29 Minggu Positif Covid Dikomakan Selamat Czer Ibu Bayi Di Icu

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 400 hits
Tular di twitter dan Facebook mengenai seorang doktor wanita yang mengandung 29 minggu dikomakan setelah dijangkiti Covid 19 Berita ini cukup menyedihkan kerana Dr Fatihah Shaharudin adalah barisan hadapan yang berkhidmat di Hospital Kajang...
Doktor Hamil Positif Covid 19 Dikomakan Di Icu Bayi Terpaksa Dikeluarkan Melalui Pembedahan

Doktor Hamil Positif Covid 19 Dikomakan Di Icu Bayi Terpaksa Dikeluarkan Melalui Pembedahan

papar berkaitan - pada 7/6/2021 - jumlah : 290 hits
Semalam ciapan akaun Twitter Public Health Malaysia mencuri perhatian netizen apabila berkongsi tentang kisah seorang doktor wanita yang hamil 29 minggu disahkan positif COVID 19 Dalam pada itu Public Health Malaysia turut mengajak orang ra...
Jangan Bertangguh Sehari Ke Sehari Buka Pink Lagi Lambat Berisiko Untuk Ibu Bayi

Jangan Bertangguh Sehari Ke Sehari Buka Pink Lagi Lambat Berisiko Untuk Ibu Bayi

papar berkaitan - pada 9/6/2021 - jumlah : 315 hits
Bila waktu sesuai buka buku pink ibu mengandung Bagi ibu ibu yang baru pertama kali bakal bergelar ibu mesti tertanya tanya bilakah waktu yang paling sesuai untuk buka buku pink ni kan PANDUAN MEMBUKA BUKU PINK IBU MENGANDUNG Sebenarnya buk...
Pada Awalnya Doktor Jangka 6 Bayi Buat Scan Nampak 8 Sekali Keluar Kembar 10

Pada Awalnya Doktor Jangka 6 Bayi Buat Scan Nampak 8 Sekali Keluar Kembar 10

papar berkaitan - pada 10/6/2021 - jumlah : 252 hits
Sekali lahir terus dapat 10 anak Ini yang dinamakan rezeki Siapa sangka seorang ibu berusia 37 tahun yang pada awalnya hanya dijangka akan lahirkan bayi kembar enam tetapi waktu lahir dikejutkan dengan kehadiran 10 orang serentak Menerusi l...
Jangan Guna Nama Saya Untuk Sekolah Bila Saya Pergi Tun Mahathir

Jangan Guna Nama Saya Untuk Sekolah Bila Saya Pergi Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 16/6/2021 - jumlah : 251 hits
Tun Dr Mahathir Mohamad tidak mahu namanya digunakan pada sesuatu tempat atau jalan sebagai legasi jika ditakdirkan beliau pergi selama lamanya Bekas Perdana Menteri itu berkata sekali pun beliau menjangkau usia itu atau kurang Dr Mahathir ...
Hanya Ibu Yang Boleh Pegang Baby Doktor O G Kongsi 3 Checkpoints Untuk Bayi Discaj Dari Hospital

Hanya Ibu Yang Boleh Pegang Baby Doktor O G Kongsi 3 Checkpoints Untuk Bayi Discaj Dari Hospital

papar berkaitan - pada 16/6/2021 - jumlah : 190 hits
Gara gara tular kisah bayi yang tertukar selepas dilahirkan di sebuah hospital swasta baru baru ini ramai yang mempersoalkan bagaimana procedure sebenar yang sepatutnya dilakukan oleh pegawai perubatan selepas bayi lahir Mungkin ada yang gu...
Idea Lukisan Kreatif Hanya Guna Kaedah Jari Sahaja Ikut Step By Step Ini

Idea Lukisan Kreatif Hanya Guna Kaedah Jari Sahaja Ikut Step By Step Ini

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 446 hits
Pernahkah anda terfikir mengapa seni dan kraf seperti mewarna dan melukis adalah penting untuk perkembangan kanak kanak Malah menurut pakar untuk kanak kanak pada usia 3 hingga 8 tahun aktiviti sebegini adalah penting dalam membantu aspek t...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Taman Tema Genting Highland

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan