Jangan Bertangguh Sehari Ke Sehari Buka Pink Lagi Lambat Berisiko Untuk Ibu Bayi


Bila waktu sesuai buka buku pink ibu mengandung? Bagi ibu-ibu yang baru pertama kali bakal bergelar ibu, mesti tertanya-tanya, bilakah waktu yang paling sesuai untuk buka buku pink ni kan?
PANDUAN MEMBUKA BUKU PINK IBU MENGANDUNG
Sebenarnya bukan ibu yang baru nak menimang anak pertama jer, ibu-ibu yang dah ada anak 2-3 orang pun boleh blur sekejap terutamanya jika jarak kehamilan setiap anak tu agak jauh, macam 3-4 tahun, gituuuu..

Kebanyakan waktu yang disyorkan untuk membuka buku pink adalah setelah kehamilan mencecah 10-12minggu kehamilan. Ada sesetengah klinik kerajaan memerlukan pengesahan kehamilan, contohnya scan yang kita buat awal-awal daripada klinik swasta, ada sesetengahnya pula tak kisah asalkan kita memang betul-betul confirm yang kita hamil. (UPT STRIP @ gambar scan kalau pernah scan sebelum buka buku)
Bagaimana Nak Kira Jangkaan Usia Kandungan?
Semasa ibu nak buka buku pink tu nanti, nurse yang bertugas mesti akan tanya tarikh hari pertama period terakhir kita. Sebab itulah ibu-ibu sekalian perlu aware tentang bila hari pertama period kita setiap bulan. Tujuannya supaya dapat dijangkakan usia kandungan ibu.
Jangan pula nanti bila nurse tanya, buat muka seposen pulak. Masa tu baru nak keluar kalender bagai, memang kena bebellah.
Contoh Cara Kira Usia Kandungan:
Hari pertama period terakhir ibu: 10mac 2021
Cek UPT 21hb 4 2021
Jadi, dari hari pertama last period ibu tu, sehingga ke hari check UPT, usia kandungan lebih kurang 6 minggu dah (boleh install macam-macam apps sekarang untuk kira berapa minggu kehamilan anda). Siap ada gambar-gambar baby lagi tau. Comel-comel apps sekarang.
Lepas tu, boleh tunggu seminggu dua lagi untuk pergi klinik untuk scan kantung (sac) & tengok heartbeat baby (jantung), lepas tu biasanya doc /misi akan bagi tarikh untuk datang lagi untuk booking buka buku pink ~ biasanya dalam lingkungan 10-12minggu lah .
Haaaa, mudah kan?

Nak bawa apa masa buka buku?
Bawak IC saja, kalau kandungan ke-2 dan seterusnya boleh bawa buku pink sebelum-sebelum ni untuk rujukan ye. Nurse dan doktor akan tengok sama ada kita pernah mengalami apa-apa komplikasi semasa kelahiran yang lalu atau tak ada apa-apa masalah. Masa ni tag merah/putih/kuning/hijau akan ditampal juga.
Ada juga klinik yang minta bil elektrik atau air kan?? Tu sebab kalau klinik kerajaan, dia orang nak pastikan yang alamat rumah kita adalah betul sebab pembahagian pemeriksaan kesihatan semasa mengandung dibuat mengikut kawasan tempat tinggal, nanti dia orang nak datang melawat rumah pun senang.
Kalau klinik swasta, tak kisahlah nak tinggal kat mana-mana pun, tak perlu bawak bil-bil tu semua sebab nurse swasta tak ada datang melawat rumah.

Ada apa dengan buku pink ni? Penting kah?
Sangat penting untuk dibawa ke mana-mana sahaja buku ni, ye ibu-ibu sekalian, terutamanya time check up lah. Jangan pula nak check up nanti, boleh tertinggal buku pink ni. Tak pasal-pasal dengar ceramah free daripada nurse tu.
Dalam buku pink ni terdapat segala macam rekod kesihatan ibu dan bayi termasuklah berat ibu, ukuran bayi, bacaan hb, keputusan bacaan darah, keputusan bacaan air kencing, risiko ibu hamil, ulasan nurse, ulasan doktor, keadaan bayi dan macam-macam lagilah.
Kalau nak pergi bercuti atau travel jauh-jauh, balik kampung ke, silalah bawa bersama buku pink ni. Mana tahukan, kalau berlaku apa-apa ke, mudah untuk ibu-ibu refer ke klinik atau hospital yang berdekatan.
Kalau ikutkan, pada awal kehamilan ni, check mengandung adalah 1 kali sebulan jer. Tapi kalau ada masalah kesihatan macam GDM (kencing manis semasa hamil), darah tinggi atau bacaan HB rendah (khasnya anemia kronik), checkup selalunya perlu dilakukan 2 minggu sekali. Penat tu nak melayan, kan? hadap jelahhh.. nak baby kan ??

Jadi, para ibu sekalian, dari awal lagi perlu jaga kesihatan, jaga pemakanan, ambil vitamin dan buat senaman antenatal regularly. Nanti bila nak buka buku pink, tak adalah masalah kesihatan lain pula.
Kak cik bidan pencen doakan semoga ibu-ibu melalui pengalaman mengandung dengan hati yang tenang dan riang. Hati yang tenang insyaAllah berseri mak-mak yang tengah mengandung sekarang ni. Doakan kak cik juga dipermudahkan urusan kali ke 2 ni setelah 5 tahun menunggu. Moga kita semua dipermudahkan untuk urusan bersalin nanti
Kredit: Noor Shafinah Mamat
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

Pa&Ma dengan kerjasama 9 bulan 10 hari nak bagi webinar PERCUMA tanda terima kasih atas sokongan follower semua selama ini.
Webinar ‘Aku Tak Takut Beranak’ menampilkan barisan speaker-speaker hebat dan berpengalaman dalam bidang keibubapaan seperti Ustaz Don, Ustaz Kazim Elias, Dato’ Dr Fazley Yaakob, Dr Rizal Abu Bakar, Dr Maiza Tusimin dan Dr Afida Sohana.
Selain berpeluang menceduk ilmu yang dikongsi, anda juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah sebab ada 70 hadiah best yang ditawarkan termasuklah sebuah handphone.
So apa yang anda kena buat untuk dapat HADIAH CABUTAN BERTUAH tu? Just daftar je kat sini https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-aku-tak-takut-beranak/
FREE je tau Webinar ni!!
The post Jangan Bertangguh Sehari Ke Sehari Buka Pink. Lagi Lambat Berisiko Untuk Ibu & Bayi  appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/jangan-bertangguh-sehari-ke-sehari-buka-pink-lagi-lambat-berisiko-untuk-ibu-bayi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bayi Malang Ini Diserang Sawan 30 Kali Sehari Ibu Alert Tanda Sawan Pada Bayi Anda

Bayi Malang Ini Diserang Sawan 30 Kali Sehari Ibu Alert Tanda Sawan Pada Bayi Anda

papar berkaitan - pada 27/5/2021 - jumlah : 232 hits
Apabila anak kita demam pun kita sudah tak sanggup nak melihatnya Apa lagi melihat bayi terkena sawan Apa yang boleh menyebabkan sawan pada bayi baru lahir Inilah apa yang harus dilalui oleh bayi berusia tiga bulan ini Kimberly mendapat saw...
Kemaskini Mysejahtera Cara Update Status Kesihatan Ibu Mengandung Menyusu Bayi

Kemaskini Mysejahtera Cara Update Status Kesihatan Ibu Mengandung Menyusu Bayi

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 552 hits
KEMASKINI MySEJAHTERA CARA UPDATE STATUS KESIHATAN IBU MENGANDUNG MENYUSU BAYI Untuk makluman setiap rakyat Malaysia anda wajib membuat kemaskini status kesihatan di Bagaimanakah cara kemaskini MySejahtera BAGAIMANA JIKA GAGAL MEMBUAT KEMAS...
Doktor Hamil 29 Minggu Positif Covid Dikomakan Selamat Czer Ibu Bayi Di Icu

Doktor Hamil 29 Minggu Positif Covid Dikomakan Selamat Czer Ibu Bayi Di Icu

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 404 hits
Tular di twitter dan Facebook mengenai seorang doktor wanita yang mengandung 29 minggu dikomakan setelah dijangkiti Covid 19 Berita ini cukup menyedihkan kerana Dr Fatihah Shaharudin adalah barisan hadapan yang berkhidmat di Hospital Kajang...
Bapa Baru 3 Hari Dijemput Ilahi Ibu Hamil 6 Bulan Positif Covid Pergi Bersama Bayi

Bapa Baru 3 Hari Dijemput Ilahi Ibu Hamil 6 Bulan Positif Covid Pergi Bersama Bayi

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 337 hits
Sejak akhir akhir ini banyak kes melibatkan ibu yang sedang mengandung telah dijangkiti wabak Covid 19 dan ada antaranya tidak dapat diselamatkan dan pergi bersama bayi dalam kandungan Bukan itu saja ada yang masih lagi dirawat di ICU dan p...
Berat Pun Salah Tulis Ibu Tertukar Bayi Nekad Tuntut Keadilan Buat Anak

Berat Pun Salah Tulis Ibu Tertukar Bayi Nekad Tuntut Keadilan Buat Anak

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 242 hits
Perkongsian pengasas laman web Jamumall com Siti Suriani 23 mengenai kejadian tertukar bayi dialaminya benar benar mengejutkan banyak pihak Mana tidaknya kecuaian yang berlaku bukan sahaja menggangu emosi ibu malahan membuatkan ramai panik ...
Perghh Kecoh Bayi Tertukar Ibu Kongsi Detik Cemas Bawa Pulang Bayi Orang Lain

Perghh Kecoh Bayi Tertukar Ibu Kongsi Detik Cemas Bawa Pulang Bayi Orang Lain

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 324 hits
Patutlah anak ni lain kuat minum susu Macam drama Ibu kongsi detik cemas bawa pulang bayi orang lain mula rasa pelik muka tak sama dengan gambarFoto kiri menunjukkan Siti Jamumall selepas melahirkan bayi manakala foto kanan Siti Jamumall se...
Isu Bayi Tertukar Kedua Dua Ibu Cadang Ambil Tindakan Undang Undang

Isu Bayi Tertukar Kedua Dua Ibu Cadang Ambil Tindakan Undang Undang

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 277 hits
Selepas dikejutkan denggan insiden dua bayi yang baru dilahirkan mereka bertukar sesama sendiri dua wanita terlibat iaitu Siti Suriani dan Diana Hanani bercadang untuk mengambil tindakan undang undang Menerusi laporan Harian Metro Siti Suri...
Bayi Pramatang Ini Ibu Bapa Perlu Tahu

Bayi Pramatang Ini Ibu Bapa Perlu Tahu

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 208 hits
Bayi Pramatang Ini Ibu Bapa Perlu Tahu Anak yang dilahirkan didunia ni adalah anugerah dari Tuhan Samada ia dilahirkan seara normal atau pramatang Teringat kawan umi yang beberapa tahun lepas melahirkan bayi pramatang Kalau nak dilihat mema...
Senarai Keperluan Persiapan Ibu Dan Bayi Bersalin Dan Berpantang

Senarai Keperluan Persiapan Ibu Dan Bayi Bersalin Dan Berpantang

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 192 hits
Assalamualaikum salam saya buat semua Syukur minggu depan kandungan saya dah masuk 28 minggu iaitu 7 bulan Apa pun saya belum buat persiapan satu apa lagi Tak tahu nak mula dari mana ni Ada tak mommy yang macam saya Walau pun ini baby yang ...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malaysia Bersedih Kehilangan 10 Wira Negara



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Isteri Bersubahat Dengan Suami Melakukan Amang Seksual Terhadap Remaja 17 Tahun

Mb S Son Five Others Remanded In Rm600 000 False Claim Probe Under Macc

Dilema Calun Prk Kkb Melayu Atau Cina

Beli Rak Rempah 3 Tingkat