Sampai Duduk Berhimpit Sedangkan Siang Malam Diingatkan Patuh Sop Netizen Mohon Pihak Berkuasa Bertindak Secara Adil




Laporan berita berhubung pihak polis telah membuka kertas siasatan terhadap majlis pernikahan selebriti Neelofa dan Riz semalam yang didapati tidak mematuhi SOP dan tiada penjarakan fizikal, sedang hangat diperkatakan netizen. 


Ramai yang memberikan pandangan masing-masing dan paling utama sekali mereka berharap tiada amalan 'double standard' dalam siasatan itu kerana Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin sebelum ini juga pernah mengeluarkan kenyataan bahawa SOP PKP adalah terpakai untuk semua golongan. 


Mengimbas semula laporan Berita Harian pada Februari lalu, seramai 19 individu termasuk pasangan pengantin ditahan polis dan dikenakan kompaun. 


Difahamkan, 19 individu berkenaan terdahulu dikesan oleh anggota polis yang melakukan rondaan di sekitar kawasan perumahan di Ayer Hangat, Langkawi, di mana mereka sedang bergambar beramai-ramai berhampiran sungai. 


Siasatan mendapati, mereka tinggal di kawasan perumahan berkenaan dan ada yang datang daripada beberapa lokasi lain di sekitar pulau itu. 


Akibatnya, mereka ditahan kerana berkumpul dan tidak mempunyai asas yang kukuh untuk keluar rumah. Kesemua yang ditahan dibawa ke Balai Polis Kuah untuk proses dokumentasi dan masing-masing dikenakan kompaun sebanyak RM1,000 setiap seorang sebelum dibebaskan. 




Pasangan selebriti yang mengadakan majlis pernikahan di hotel terkemuka di Kuala Lumpur itu pula, tetamunya dilihat duduk merapati antara satu sama lain ketika majlis sedang berlangsung. 




Prosedur Operasi Standard (SOP) bagi Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) di Kuala Lumpur (19 Mac - 31 Mac 2021) menetapkan, penganjuran majlis pernikahan adalah dibenarkan, namun tertakluk kepada syarat-syarat ketat. Jelas dinyatakan dalam protokol bagi tetamu majlis adalah:



Mengambil kedudukan seperti yang telah ditanda atau ditetapkan oleh penganjur.Mengelakkan sembang dekat (close conversation).Beratur mengambil makanan secara tertib dalam kedudukan penjarakan 1 meter dan mengurangkan komunikasi semasa mengambil makanan yang disediakan.Makan dalam kedudukan penjarakan dan tidak berkumpul semasa makan.Tidak bersesak di dalam lif dan tandas atau mana-manan ruang di tempat majlis dianjurkan.Dilarang berkumpul atau berhiumpun di luar ruang majlis sebelum atau selepas selesai majlis.Meninggalkan tempat majlis dengan teratur dan tidak bersesak-sesak.



Sementara itu netizen memberikan pandangan berikut:


"Bukan nak dengki, tetapi dah sampai berhimpit-himpit duduk, mana jakanya yang hari-hari pagi petang siang malam disebut? Kalau orang biasa mungkin dah kena humban dalam lokap, saman sana sini, amaun turun naik. Tang ni, semua senyap," kata Fazri Jayz. 


"Kalau orang tak pakai mask, pihak berkuasa ambil gambar sebagai bukti dan terus disaman RM10,000. Yang ini dah tak perlu ambil gambar, dah senang kerja, boleh terus ambil tindakan," kata Armyn Wengx. 


"Rakyat sedang memerhati wahai kerajaan dan pihak berkuasa. Undang-undang bukan untuk rakyat marhaen sahaja. Perlu bertindak secara adil," kata Makcik Kiah. 


Justeru, netizen amat berharap pihak berkuasa menjalankan siasatan dan mengambil tindakan secara telus serta tidak mengamalkan double standard dalam mengenakan tindakan undang-undang. 


Sumber: Berita Harian, Majlis Keselamatan Negara, Facebook Harian Metro


source https://www.thereporter.my/2021/03/sampai-duduk-berhimpit-sedangkan-siang.html

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kongsibro.blogspot.com/2021/03/sampai-duduk-berhimpit-sedangkan-siang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anjur Fashion Show Tidak Patuh Sop Tindakan Jenama Fesyen Terkenal Ini Buat Netizen Berang

Anjur Fashion Show Tidak Patuh Sop Tindakan Jenama Fesyen Terkenal Ini Buat Netizen Berang

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 362 hits
Langgan saluran Telegram kami untuk kemaskini berita baharu dan isu terkini VOCKET Ketika ini kita masih lagi dalam usaha memerangi penularan wabak COVID 19 dan semua orang diminta untuk mematuhi segala SOP yang telah ditetapkan Terbaharu s...
Muhyiddin Langgar Sop Apa Tindakan Pihak Berkuasa

Muhyiddin Langgar Sop Apa Tindakan Pihak Berkuasa

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 530 hits
Muhyiddin Langgar SOP Apa Tindakan Pihak Berkuasa Ahli Parlimen Pekan Najib Razak mempersoalkan apakah tindakan akan diambil terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin kerana tidak memakai pelitup dalam satu majlis di sebuah hotel Najib berk...
Hiburan Jangan Siasat Saya Dan Scha Buka Pelitup Muka Awal Ashaari Kata Mereka Patuh Sop Di Majlis Kahwin Neelofa

Hiburan Jangan Siasat Saya Dan Scha Buka Pelitup Muka Awal Ashaari Kata Mereka Patuh Sop Di Majlis Kahwin Neelofa

papar berkaitan - pada 31/3/2021 - jumlah : 327 hits
Pelakon dan pengacara Awal Ashaari menerusi sebuah hantaran di Instagramnya berharap bahawa dia dan isteri Scha Alyahya tidak dipanggil untuk siasatan selepas kecoh mengenai majlis perkahwinan Neelofa dan PU Riz telah disiasat oleh pihak po...
Mana Hang Tau Dulu Hang Pun Dok Bedal Umno Siang Malam Sekarang Amacam

Mana Hang Tau Dulu Hang Pun Dok Bedal Umno Siang Malam Sekarang Amacam

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 127 hits
PAS kata mustahil UMNO kahwin PKRMarch 18 2021 PAS yakin UMNO tidak akan bekerjasama dengan PKR walaupun Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa kemungkinan kerjasama kedua dua parti itu akan berlaku Ahli Jawatankuasa PAS Pusat ...
Majlis Nikah Neelofa Ni Patuh Sop Atau Tidak

Majlis Nikah Neelofa Ni Patuh Sop Atau Tidak

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 472 hits
PETALING JAYA Polis akan memanggil penganjur majlis pernikahan selebriti tempatan terkenal Neelofa berikutan dakwaan majlis tersebut melanggar prosedur operasi standard Covid 19 Ketua Polis Daerah Dang Wangi Mohamad Zainal Abdullah berkata ...
Aku Nak Balik Raya Lah Dikecam Netizen Acara Fesyen Jenama Pakaian Tempatan Dituduh Tak Ikut Sop

Aku Nak Balik Raya Lah Dikecam Netizen Acara Fesyen Jenama Pakaian Tempatan Dituduh Tak Ikut Sop

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 364 hits
Dalam pada prosedur operasi standard yang kian dilonggarkan oleh kerajaan sudah pasti ramai yang cuba meneruskan kelangsungan hidup serta aktiviti yang sekian lama tertangguh Sama juga seperti jenama busana popular tempatan yang mengambil k...
Bila Masa Saya Menyorok Sajat Nafi Murtad Dakwa Tidak Diburu Pihak Berkuasa

Bila Masa Saya Menyorok Sajat Nafi Murtad Dakwa Tidak Diburu Pihak Berkuasa

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 202 hits
678 total views 678 views today Kata kita murtad suka hati saja Bila masa menyorok Muka cantik hendak menyorok Merepek itulah antara kata kata usahawan kontroversi Nur Sajat yang tampil menjawab beberapa soalan termasuk isu murtad dan dakwa...
Dikritik Netizen Korea Dek Selit Prop Dari China Pihak Produksi Joseon Exorcist Beri Penjelasan

Dikritik Netizen Korea Dek Selit Prop Dari China Pihak Produksi Joseon Exorcist Beri Penjelasan

papar berkaitan - pada 23/3/2021 - jumlah : 452 hits
Baru sahaja 1 episod ditayangkan tetapi drama bersejarah Joseon Exorcist sudah pun menerima kritikan netizen Korea Dalam salah satu babak tersebut Putera Chungnyeong telah melayan penghalau roh barat Yo Han dan penterjemahnya Marco Selepas ...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Hawthorn Hood House By Bent Architecture In Victoria Australia

Clear Air Over Najib S Supplementary Order Anwar And Ag Told

De Fam S Popular Local Raya Tune Alamak Raya Lagi Finds Its Way To Nippon Via Social Media

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals

Gunung Ruang Meletus Ini Senarai Penerbangan Mas Airasia Yang Dibatalkan