Sampai Bila Umno Mahu Jadi Pengemis Ultra Kiasu


Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah Jangan biarkan bumi ini dirobek ultra kiasu yang tak sedar diri
BENAR belaka jangkaan selama ini, UMNO telah memilih MCA untuk bertanding dalam PRK Parlimen Tanjung Piai, mungkin kerana telah diugut MCA, akan keluar BN sehingga membawa kepada terbubarnya BN, maka izinkan saya coretkan sedikit artikel yang agak ‘rasis’ ini. Saya tidak fikir dengan terbubarnya BN, maka semua negeri di bawah BN akan jatuh kepada tangan pembangkang.
Jika benarlah dengan keluarnya MCA akan terbubar BN, semua Ahli Parlimen BN akan menjadi tidak berparti atau ahli bebas, reda dan hadapilah dengan penuh tabah. Jika tidak, sampai PRU 15 nanti, pasti politik ‘bodoh’ akan berulang dan menjadi budaya. Budaya yang membodohkan kita sebagai orang Islam.
Yang rugi sudah tentu bukan MCA, tetapi adalah parti orang Melayu seperti UMNO dan PAS. MCA atau MIC akan ugut sampai kiamat. Sampai bila kita harus terima politik ugut mengugut atau desak mendesak.
Saya bukan rasis. Saya tetap Cina sampai bila-bila. Semua Cina itu saudara saya. Lebih-lebih lagi ahli keluarga saya. Namun, saya masih boleh mengenali mana Cina baik, mana yang ultra kiasu.
Cina baik adalah Cina seperti mendiang Profesor Khoo Kay Kim, Prof Teo Kok Siong dan lain-lain lagi. Manakala Cina ultra kiasu adalah Cina yang berada dalam parti ultra kiasu seperti MCA, Gerakan dan DAP.
Jika mereka tidak ultra kiasu sudah tentu mereka akan bersama menjunjung perkara yang telah dipersetujui dalam kontrak sosial yang telah menghasil Perlembagaan negara.
Contoh-contoh yang telah biasa kita dengar seperti kedudukan Islam, bahasa Melayu, hak istimewa Melayu dan Bumiputera, Raja-Raja Melayu dan sebagainya.
Ini tidak, terus dipertikaikan tanpa kesudahan. Kaduk naik junjung. Di Sarawak lagilah, ultra kiasu inilah yang menjadi tali barut berkempen Sarawak untuk Sarawakian, Sabah untuk Sabahan. Mereka mahu menghasut mahu membawa Sarawak dan Sabah keluar daripada Malaysia.
Biarlah saya nukilkan di sini coretan anak Sarawak, Adam Lawrence untuk mengenali ultra kiasu dengan lebih dekat.
Kata Adam Lawrence, Sarawak asalnya dihuni bangsa Iban, Melayu, Melanau, Bidayuh, Kenyah, Kayan, Kelabit, Penan dan ain-lain. Kami adalah penduduk asal sejak ribuan tahun, bukannya baru 100 atau 50 tahun yang lalu.
Orang Cina yang memandai mengajak orang Sarawak supaya tuntut untuk keluar dari Malaysia di Sarawak itu adalah bangsa atau kaum yang tidak ada asal usul di bumi Sarawak ini. Kamu orang Cina tidak ada sejarah tumpah darah melawan menjajah. Sila namakan seorang bangsa kamu orang Cina yang pernah melawan penjajah di bumi Kenyalang ini?
Jadi, kamu yang merupakan kaum pendatang yang masih baru mendatang tidak perlu hendak ajak atau cuba menghasut bangsa asal di bumi ini supaya keluar Malaysia. Sejarah hidup yang ada pada bangsa kamu adalah sebagai komunis memerangi bangsa aku sendiri! Tanah kami ada adatnya, ada ceritanya dan ada sejarahnya.
Di mana bangsa kamu, semasa James Brooke serang kami dahulu? Siapa nama pahlawan kamu yang berjuang bersama kami?
Saya tambah di sini, begitu juga di Sabah ketika perintah oleh Syarikat Berpiagam Borneo Utara British. Siapa yang mempertahankan Sabah ketika dijajah? Terpahatkah nama-nama kamu ultra kiasu? Tidak juga. Yang kita dengar adalah nama-nama tempatan yang mempertahankannya, seperti Mat Salleh, Antanum, Datu Tating, Panglima Ali, Si Gunting di Sabah. Manakala di Sarawak seperti Shariff Masahor, Rentap, Banting, Asun, Datuk Patinggi Abdul Ghafur, Rosli Dhoby dan lain-lain. Semuanya nama-nama tempatan. Ada ultra kiasu di sini?
Adam Lawrence menambah lagi, kami Iban digelar Sea Dayak kerana datang dari hulu pendalaman ke tepi laut yang asing mempertahankan kedaulatan tanah kami.
Saya ingin berpesan kepada kaum kamu kaum bangsa Cina golongan pendatang ini, Jangan sesekali hidup sebagai bangsa yang kurang ajar di tanah orang lain kemudian berlagak macam orang asal di sini. Duduk dan tinggallah elok elok cari makan di sini. Tak perlu hendak ajar kami apa yang terbaik untuk kami.
Saya setuju dengan kata-kata Adam Lawrence, keluarga saya pun sebegitu. 
Kata Adam Lawrence, keluarga aku ada juga yang berbangsa Cina, tetapi tidak pula bengap macam kamu. Sudahlah pendatang, dan senang-senang dapat duduk jadi warga Sarawak, kemudian hendak ajak aku dan bangsa aku orang asal negeri ini keluar Malaysia.
Tapi kami semua adalah bangsa asal negeri ini dan termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan ada hak kami sebagai pribumi dan sebagai bangsa Bumiputera. Jangan ingat kerana pemimpin kami lemah. Kamu boleh pijak-pijak orang bawah sesuka hati kamu (Adam Lawrence, 2009)
Jika benarlah ini adalah coretan Adam Lawrence, renungilah ia wahai umatku. Kita sudah tidak banyak masa untuk terus bumi ini dirobek oleh ultra kiasu yang tidak pernah sedar diri.
Saya akui, bukan semua ahli MCA itu ultra kiasu, begitu juga parti perkauman yang lain. Banyak lagi baik. Malangnya, yang baik itu tidak memimpin. Rata-rata yang memimpin adala ultra kiasu. Mereka ini yang menjadi duri dalam daging, gunting dalam lipatan. Tidak mahu patuh kepada perkara-perkara yang telah dipersetujui dalam sosial kontrak. Terus mempertikaikan, ugut dan desak. Sampai bila kita mahu menjadi pengemis kepada MCA dengan menggadaikan Perlembagaan?

*Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah
Pusat Pengajian Teras
Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/11/sampai-bila-umno-mahu-jadi-pengemis.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Silap Besar Letak Calon Recycle Ultra Kiasu

Umno Silap Besar Letak Calon Recycle Ultra Kiasu

papar berkaitan - pada 1/11/2019 - jumlah : 214 hits
Politik bodoh akan berulang yang rugi tentu orang Melayu Islam 31 10 2019BANGI 3 Rabiulawal 1441H Khamis Sudah tiada calon lain nak bertanding Jika calon MCA sekali pun carilah individu seperti mendiang Prof Khoo Kay Kim Prof Teo Kok Siong ...
Mendesak Mahathir Berundur Bermaksud Bersetuju Umno Kembali Berkuasa

Mendesak Mahathir Berundur Bermaksud Bersetuju Umno Kembali Berkuasa

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 139 hits
Untuk mereka yang terfikir dan percaya Mahathir tidak mahu serahkan kerusi PM kepada Anwar tentunya datang dari fikiran yang kotor niat yang jahat Lebih seratus kali Tun nyatakan janjinya serah pada Anwar malah mengaku Anwar akan lebih baik...
Cadangan Calon Pembangkang Ketua Bahagian Umno Tanjung Piai Jefridin Atan Dan Ketua Mca Tanjung Piai Wee Jeck Seng

Cadangan Calon Pembangkang Ketua Bahagian Umno Tanjung Piai Jefridin Atan Dan Ketua Mca Tanjung Piai Wee Jeck Seng

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 442 hits
Nama Ketua Bahagian Umno Tanjung Piai Jefridin Atan dan Ketua MCA Tanjung Piai Wee Jeck Seng disebut sebut antara calon yang akan dipertaruhkan BN dalam Pilihan Raya Kecil Tanjung Piai 16 Nov nanti Malaysiakini difahamkan sehingga artikel i...
Isu Komik Umno Akan Serang Balik Propaganda Dap

Isu Komik Umno Akan Serang Balik Propaganda Dap

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 337 hits
UMNO tidak menolak kemungkinan untuk melancarkan serangan balas terhadap propaganda yang didakwa didalangi DAP menerusi komik Inisiatif Jalur dan Jalan Meraih Manfaat Bersama Presidennya Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata pihaknya akan m...
Langkah Hishammuddin Goncang Umno

Langkah Hishammuddin Goncang Umno

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 130 hits
MSO Di awal awal tersebarnya desas desus ada segolongan ahli parlimen Umno akan meninggalkan parti itu dan melompat kijang dan katak untuk menyertai Bersatu saya sudah mendapat maklumat mengenai angka yang akan belut itu yakni seramai 29 or...
Apakah Pilihan Umno Samada Anwar Atau Kekal Pm7 Hingga Habis Penggal

Apakah Pilihan Umno Samada Anwar Atau Kekal Pm7 Hingga Habis Penggal

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 341 hits
Kisah 6 MP UMNO menyokong PM7 bersama 18 MP PAS dilihat tindakan keras menghalang kemaraan Anwar Ibrahim bersama DAP Meskipun ramai mengkritik tindakan tersebut namun ramai berpendapat bahawa dalang kejadian tersebut ialah sepupu Najib send...
Pas Yakin Akan Masuk Putrajaya Bersama Umno Dengan Islam

Pas Yakin Akan Masuk Putrajaya Bersama Umno Dengan Islam

papar berkaitan - pada 27/10/2019 - jumlah : 381 hits
KUALA TERENGGANU PAS menaruh keyakinan akan masuk ke pentadbiran Putrajaya bersama Umno ikut pintu depan Presiden PAS Dato Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mengingatkan ahli ahli PAS Umno agar menjaga perpaduan dengan tidak lagi berbalah Men...
Masuk Putrajaya Ikut Jalan Depan Umno Dan Pas Elak Bertelagah Hj Hadi

Masuk Putrajaya Ikut Jalan Depan Umno Dan Pas Elak Bertelagah Hj Hadi

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 377 hits
UMNO dan Pas akan bersama sama memastikan dapat menjadi kerajaan mengikut jalan depan Namun Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata demi memastikan usaha itu berjaya kedua dua parti perlu bersatu padu elakkan daripada berlakunya pe...
Terengganu Amanah Goads Pas To Accept Umno Into Cabinet

Terengganu Amanah Goads Pas To Accept Umno Into Cabinet

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 332 hits
Terengganu Amanah has challenged PAS to accept at least two Umno members into the state cabinet to prove their sincerity In a statement today Terengganu Amanah leader Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad said this was appropriate following U...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Cerita Foto Sepanjang Minggu



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Perlis Tak Ada Airport Tapi Ada Flight

Selamat Hari Raya Aidilfitri Kepada Sahabat Ksdd Yang Tercinta

Barangan Wanita Rosak Selepas Tiga Jam Mencari Di Lapangan Terbang

Malaysian Tigers Senaraikan Dua Pemain Muda

Sekarang Umno Pula Bawa Masuk Dap Ke Selangor Noh Omar

Kerana Terima Isteri Mesej Dari Sayang Suami Nekad Cangkul Isteri Sampai Mati