Langkah Hishammuddin Goncang Umno



MSO
Di awal-awal tersebarnya desas desus ada segolongan ahli parlimen Umno akan meninggalkan parti itu dan melompat kijang dan katak untuk menyertai Bersatu, saya sudah mendapat maklumat mengenai angka yang akan “belut” itu, yakni seramai 29 orang.
Mula-mula yang mendedahkan angka ini kalau tidak silap A Kadir Jasin. Mereka itu diketuai oleh ahli parlimen Sembrong Hishammuddin Hussein Onn. Kadir menulis melaporkan yang Hishammuddin ada berjumpa dengan Dr Mahathir dan bertanya apa tujuannya.
Beberapa hari kemudian saya berjumpa salah seorang MP dan bercerita mengenai hal itu. MP ini tidak menyebut yang dia juga ikut serta dalam rancangan lompat melompat itu alias khianat kepada partinya, namun dia menyebut mengenai angka itu, 29 orang. Mungkin dia juga mengguna pakai angka disebut Kadir.
Saya menafi dan meragui akan angka itu, kata saya apa yang munasabah tidak lebih 10 orang sahaja ahli parlimen Umno akan menyertai Bersatu. Mereka itu semuanya adalah orang yang mula ketar dan menggeletar ekoran perubahan kerajaan.
Kemudian selepas itu dilaporkan seramai enam orang MP Umno menyertai Bersatu, dan salah seorangnya ialah MP yang berjumpa dengan saya itu. Selepas itu dia berjumpa dengan saya, kemudian mengiyakan apa yang saya kata.
“Benarlah yang awak kata, tak sampai 30 orang hanya enam orang sahaja.” Katanya sambil menambah kata, Hishammuddin “berlawak”, bohong.
Dan hari ini sekumpulan lagi MP Umno telah menyatakan pendiriannya agar Dr Mahathir kekal sebagai PM sehingga habis penggal. Mereka adalah Ahli Parlimen Kuala Kangsar, Mastura Mohd Yazid; Ahli Parlimen Paya Besar, Mohd Shahar Abdullah; Ahli Parlimen Jerantut, Ahmad Nazlan Idris; Ahli Parlimen Maran, Ismail Abd Mutallib dan Ahli Parlimen Lipis, Abdul Rahman Mohamad.
Apakah mereka ini yang tergolong dalam kumpulan 29 dahulu itu dan mereka tercicir atau mengambil masa untuk mengumumkan diri menyertai Bersatu? Jika mereka ini tergolong dalam angka 29 itu bermakna sudah 11 orang MP Umno menyokong Dr Mahathir. Ertinya daripada 29 itu ada terdapat 18 orang lagi masih belum mengumumkan pendirian mereka.
Boleh difahami mereka yang menyokong Dr Mahathir agar terus kekal jadi PM itu adalah mereka yang tidak mahu dan cuba menghalang konsensus PH yang sudah bersetuju Anwar akan jadi PM selepas dua tahun Dr Mahathir memegang jawatan itu.
Apa yang boleh dicongakkan di sini, 30 orang sahaja lagi MP Umno yang masih belum menyatakan pendirian. Mereka termasuk Hishammuddin Hussein sendiri, Najib Razak dan juga Mohd Zahid Hamidi.
Tindakan terbaharu dibuat oleh lima orang MP Umno itu boleh dikira dalam usaha untuk mengajak rakan-rakannya yang lain agar ikut memberi sokongan kepada Dr Mahathir. Namun saya yakin ia tindakan akan mencapai maksud itu selagi Dr Mahathir tidak berkompromi dengan Najib Razak dan Zahid Hamidi dengan melepaskan mereka daripada puluhan tuduhan yang dikenakan ke atas mereka berdua itu.
Apakah pengorbanan MP Umno yang bersama Dr Mahathir itu mereka bukan sangat untuk melihat Dr Mahathir kekal sebagai PM tetapi mahu melepaskan boss mereka yang kini sudah digapai penjara Sungai Buloh. Trims.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/25330

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gerakan Hishammuddin Cetus Saingan Sengit Dalam Umno Bn

Gerakan Hishammuddin Cetus Saingan Sengit Dalam Umno Bn

papar berkaitan - pada 21/10/2019 - jumlah : 217 hits
Desakan beberapa pimpinan Umno agar melantik bekas naib presiden Hishammuddin Hussein sebagai Setiausaha Agung Barisan Nasional dijangka mendorong kepada persaingan sengit dalaman Umno Hal ini selepas Hishammuddin didakwa cuba mengusahakan ...
Kadir Jasin Wants Hishammuddin And Khairy To Take Over Umno

Kadir Jasin Wants Hishammuddin And Khairy To Take Over Umno

papar berkaitan - pada 21/10/2019 - jumlah : 360 hits
Veteran journalist A Kadir Jasin believes that former Umno Youth chiefs Hishammuddin Hussein and Khairy Jamaluddin could be the answer to the party s leadership conundrum especially with the perceived absence of a clear authority in the par...
Non Malays Will Suffer Discrimination And Persecution Under An Umno Pas Government Says Guan Eng

Non Malays Will Suffer Discrimination And Persecution Under An Umno Pas Government Says Guan Eng

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 346 hits
Lim Guan Eng has warned that a back door government led by Umno and PAS could lead to dire consequences for Malaysians particularly the non Malays and non Muslims The DAP secretary general said this unholy alliance would only lead to non Mu...
I Was Former Umno Loyalist Too Says Anwar On Salleh S Pkr Application

I Was Former Umno Loyalist Too Says Anwar On Salleh S Pkr Application

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 274 hits
PKR president Anwar Ibrahim with Sabah PKR leaders in Kota Kinabalu today KOTA KINABALU PKR president Anwar Ibrahim says there is no strong opposition to former Umno loyalist Salleh Said Keruak joining the party although his membership appr...
Ketua Bahagian Umno Mca Disebut Antara Calon Bn Di Tg Piai

Ketua Bahagian Umno Mca Disebut Antara Calon Bn Di Tg Piai

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 259 hits
Nama Ketua Bahagian Umno Tanjung Piai Jefridin Atan dan Ketua MCA Tanjung Piai Wee Jeck Seng disebut sebut antara calon yang akan dipertaruhkan BN dalam Pilihan Raya Kecil Tanjung Piai 16 Nov nanti Malaysiakini difahamkan sehingga artikel i...
Tolak Jawatan Exco Negeri Perlis Strategi Pas Sekat Umno Jadi Exco Kelantan Dan Terengganu

Tolak Jawatan Exco Negeri Perlis Strategi Pas Sekat Umno Jadi Exco Kelantan Dan Terengganu

papar berkaitan - pada 30/10/2019 - jumlah : 375 hits
MALAYSIADATELINE Pemimpin Pas dan Umno dilihat oleh pemerhati politik sangat bijak untuk meletakkan wakil mereka dalam barisan exco kerajaan negeri Perlis Pemerhati politik Mohd Sayuti Omar dalam blognya berkata jawaban balas Timbalan Presi...
Bersatu Hits Back At Umno For Suggesting Tg Piai Candidate May Kick Bucket

Bersatu Hits Back At Umno For Suggesting Tg Piai Candidate May Kick Bucket

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 306 hits
Bersatu leaders have fired back at Johor Umno chief Hasni Mohammad for suggesting Pakatan Harapan s 66 year old candidate for the Tanjung Piai by election may Hours after Harapan Tanjung Piai Bersatu chief Karmaine Sardini as its candidate ...
Soal Hidup Dan Mati Pun Umno Johor Jadikan Modal Politik

Soal Hidup Dan Mati Pun Umno Johor Jadikan Modal Politik

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 284 hits
Riaknya Pengerusi Perhubungan UMNO Johor ni apa dia ingat kubur itu hanya untuk golongan yang berusia saja ke Soal hidup dan mati pun boleh dia jadikan modal politik Mengulas mengenai usia calon Bersatu bagi pilihan raya kecil parlimen Tanj...
Isu Komik Umno Akan Serang Balik Propaganda Dap

Isu Komik Umno Akan Serang Balik Propaganda Dap

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 334 hits
UMNO tidak menolak kemungkinan untuk melancarkan serangan balas terhadap propaganda yang didakwa didalangi DAP menerusi komik Inisiatif Jalur dan Jalan Meraih Manfaat Bersama Presidennya Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata pihaknya akan m...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran