Sampai Bila Awak Nak Kerja Freelancer


Saya ditanyakan soalan tersebut.
 
“Sampai bila awak nak buat kerja sebagai seorang freelancer?”
 
Ironinya, soalan ini ditanyakan oleh individu yang juga kerja sebagai seorang freelance. Mungkin dia cuba untuk menduga saya, sama ada saya mempunyai pendapatan yang selesa atau sekadar cukup makan. Atau mungkin lebih buruk lagi, pendapatan yang dihasilkan melalui kerja-kerja freelance terlalu sedikit sampai ianya tak cukup untuk dijadikan kerjaya fulltime.
 
Saya pun jawab, “kalau boleh saya nak kerja freelance sampai bila-bila…”
Baca juga: Kerjaya yang anda boleh pilih untuk dilakukan dari rumah
 
Saya pun pernah ada pengalaman kerja dengan beberapa syarikat sebelum ni. Alhamdulillah pengalaman yang saya dapat dari kerja-kerja tersebut, banyak yang saya gunakan untuk kerja-kerja freelance yang saya buat sekarang ini.

Kebebasan untuk atur masa sendiri Saya amat hargai kehidupan sebagai seorang freelancer apabila saya ambil kira terdapat kebebasan dari segi mengatur masa kerja saya sendiri.
 
Saya boleh kerja pada bila-bila masa saya nak. Kalau saya rasa waktu pagi tu, saya cuma nak buat kerja satu jam sahaja, maka itu sahajalah waktu yang saya akan gunakan untuk buat kerja. Lepas tu, saya boleh buat benda lain.
 
Nanti bila dah masuk petang sikit, boleh sambung waktu kerja. Walaupun ada kebebasan untuk mengatur waktu kerja sendiri, disiplin tu wajib ada, supaya kita boleh pastikan yang setiap hari kita bekerja sekurang-kurangnya 6 atau 8 jam sehari.
 
Kebebasan untuk atur masa bekerja sendiri bukannya lesen untuk jadi seorang pemalas. Peringatan ini untuk diri saya sendiri, dan juga untuk pembaca blog ni.
 
Kebebasan untuk bekerja dengan sesiapa pun Saya masih ingat lagi, waktu saya bekerja dulu, manager selalu bertukar ikut jadual. Misalnya, minggu ini, manager on duty adalah Abu. Minggu satu lagi, akan tukar manager on duty, kepada Ali pulak.
 
Dalam banyak-banyak manager tu, pasti ada manager yang saya tak berapa suka. Ada macam-macam sebab kenapa saya tak berapa suka, misalnya manager tu tak berapa cekap, tak membantu dan sebagainya.
 
Untungnya bila kerja freeelance ni, saya boleh pilih nak kerja dengan siapa. Sudah tentu, saya akan pilih orang-orang yang tak menyakitkan kepala saya.
 
Buat macam-macam projek dalam satu masa Kerja freelance ni, adakalanya kita kena fikir dua atau tiga projek dalam satu-satu masa. Bagi mengelakkan kita terasa ianya seperti satu beban, kita janganlah anggap ia seperti satu kerja.
 
Saya sendiri, akan anggap ia sebagai satu projek, ekperimen, atau anything yang bukan kerja. Saya buat dan jalankan sesuatu projek sebab saya nak siapkan ia dan nak lihat hasil akhir projek tu. Bukan semata-mata sebab nak buat duit (walaupun kebanyakkan projek yang saya jalankan memang menghasilkan duit).

Tambahkan dan terokai ilmu baru Menuntutlah ilmu sebanyak-banyaknya dan seluas-luasnya. Tak pandai tak apa, sebabnya saya percaya, orang yang menuntut ilmu ini pasti akan jadi orang yang berpengetahuan.
 
Saya cuba membandingkan dengan kehidupan saya, semasa masih kerja dulu. Saya tak perlu nak belajar ilmu baru. Cukup sekadar mampu siapkan kerja rutin yang menunggu dipejabat. Akhirnya, walaupun umur saya makin tambah, tapi saya tak rasa ilmu saya turut berkembang.
 
Luaskan jaringan kenalan dan networking Kadang-kadang, kita akan dapat tawaran job yang best-best daripada kenalan yang kita ada. Kita tak perlu susah payah nak cari kerja, dan In Shaa Allah, sekiranya kita memang bagus dengan kerja yang kita buat, kawan-kawan sendiri akan datang kepada kita dan tawarkan kerja.
 
Kemudian terpulanglah pada kita sendiri, sama ada nak terima tawaran kerja tu ataupun tidak.
 
Pandai buat jualan, anda akan selamat Saya berpendapat, kunci kejayaan atau setidak-tidaknya kalau nak bertahan lama sebagai seorang freelancer, ini adalah satu kemahiran yang kita perlu ada.
 
Ya, kena pandai buat jualan.
 
Semakin kita mahir buat jualan, In Shaa Allah akan jadi makin tinggi pendapatan kita. Kehidupan sebagai seorang freelancer ini, memang tak boleh lari daripada perlunya kuasai kemahiran menjual.
 
Tak mahir tak apa, asalkan kita ada kemahuan untuk belajar. Kalau kita tak cuba buat jualan, orang mungkin tak tahu, tentang servis dan kemahiran yang kita ada tu. Memandangkan membuat jualan ini, adalah sebahagian daripada perkara yang perlu kita lakukan sebagai seorang freelancer, saya percaya, lambat laun kita akan jadi mahir juga.
 
 
The post Sampai bila awak nak kerja freelancer? appeared first on Sabree Hussin Dot Biz.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://sabreehussin.biz/sampai-bila-awak-nak-kerja-freelancer/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gelagat Yusoff Dah Pandai Nak Ikut Mama Datin Sri Shahida Dilema Nak Pergi Kerja

Gelagat Yusoff Dah Pandai Nak Ikut Mama Datin Sri Shahida Dilema Nak Pergi Kerja

papar berkaitan - pada 30/10/2018 - jumlah : 308 hits
Nak ikut mama pergi kerja itulah gelagat si comel Yusoff Al Qardawi Telatahnya ini membuat mamanya rasa dilema untuk meninggalkannya ke pejabat Video Yusoff telah dimuatnaik Datin Sri Shahida ke Instagram Pembantu beliau memujuk Yusoff dan ...
Bini Aku Setiap Kali Balik Kerja Abg Nak Enen Ada Tak Cara Nak Pisahkan Selera Bini Aku

Bini Aku Setiap Kali Balik Kerja Abg Nak Enen Ada Tak Cara Nak Pisahkan Selera Bini Aku

papar berkaitan - pada 27/10/2018 - jumlah : 5179 hits
Assalamualaikum admin tolong sembunyikan identiti aku min min ada tak cara nak pisahkan selera bini aku yang suka hisap tetek Bini aku setiap kali balik kerja abg nak enen aku rasa pandangan aku gelap min Rasa geli semua ada Tapi aku tahan ...
Comelnya Alayna Selma Datuk Fazley Nak Ikut Dida Pergi Kerja Orang Lain Nak Ambik Semua Dia Tak Nak

Comelnya Alayna Selma Datuk Fazley Nak Ikut Dida Pergi Kerja Orang Lain Nak Ambik Semua Dia Tak Nak

papar berkaitan - pada 16/10/2018 - jumlah : 365 hits
Aksi comel Alayna Selma nak ikut Dida pergi kerja ini melucukan Rapat sungguh dia dengan si ayah comel sangat gelagatnya Orang lain termasuk mama nak ambil pun dia tak mahu Alayna Selma anak keempat penyanyi Datuk Fazley Yaacob Datin Azrene...
Baby Yusoff Buat Muka Ikut Abah Nak Pergi Kerja

Baby Yusoff Buat Muka Ikut Abah Nak Pergi Kerja

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 286 hits
aliffsyukriterlajaklaris Kesian yusoffalqardawi nak ikut abah View this post on Instagram kesian yusoffalqardawi nak ikut abah baju sy dari razman razmikualalumpurA post shared by Ohabangkosmetik on Oct 23 2018 at 10
Saya Tak Nak Reply Whatsapp Awak

Saya Tak Nak Reply Whatsapp Awak

papar berkaitan - pada 22/10/2018 - jumlah : 1000 hits
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Sekadar berkongsi sedikit info dengan pembaca blog ini Pernah tak anda berhadapan dengan situasi seperti ini Anda send Whatsapp orang tak balas Anda Send Whatsapp Customer tak respond senyap Anda Send Wha...
Saat Khofifah Puji Kerja Keras Kader Pan Menangkan Pilgub Jatim

Saat Khofifah Puji Kerja Keras Kader Pan Menangkan Pilgub Jatim

papar berkaitan - pada 28/10/2018 - jumlah : 192 hits
Khofifah mengakui roadshow Zulkifli yang menyapa warga Jatim di semua kabupaten kota itu menjadikan Jatim memiliki gubernur perempuan pertama
Erick Thohir Capres Cawapres Kami Kerja Nyata Tidak Goreng Isu

Erick Thohir Capres Cawapres Kami Kerja Nyata Tidak Goreng Isu

papar berkaitan - pada 28/10/2018 - jumlah : 217 hits
rick mengakui masyarakat kadang salah kaprah apakah kerja kerja sebagai petahana merupakan kampanye Bawaslu kata mantan bos Inter Milan itu telah menyamakan persepsi
Tiada Majlis Bertunang Kami Masing Masing Sibuk Kerja

Tiada Majlis Bertunang Kami Masing Masing Sibuk Kerja

papar berkaitan - pada 27/10/2018 - jumlah : 189 hits
Terdahulu ucapan tahniah oleh bekas suami Fasha Sandha iaitu Jejai menjadi tanda tanya dan timbul khabar angin bahawa pelakon itu sudah mengikat The post appeared first on
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Doktor Kongsi Tip Cepatkan Proses Bersalin Elok Buat Bila Dah Hujung Hujung Kehamilan

Habislah Rancak Menarik Bersama Video Hyoyeon Snsd Bersama Bomi Apink Dikritik Ramai

Dua Prajurit Tersambar Petir Di Mabes Tni Begini Kondisinya

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business