Sambutan Perayaan Hantu Lapar Dibenar Ikut Sop


Kota Kinabalu: Kerajaan negeri akan membenarkan upacara keagamaan untuk Perayaan Hantu Lapar (Perayaan Zhongyuan atau Yulanpen yang disambut oleh penganut agama Buddha dan Tao) di rumah ibadat dari 8 Ogos hingga 6 September, tertakluk kepada Prosedur Operasi Standard (SOP) di bawah Fasa Dua Pelan Pemulihan Negara (PPN).


Jurucakap Covid-19 Sabah Datuk Seri Masidi Manjun (gambar) berkata kehadiran di rumah ibadat terhad kepada 12 orang sahaja termasuk ahli jawatankuasa dan tertakluk kepada penjarakan fizikal.

“Waktu operasi adalah dari jam 6 pagi hingga 2 petang dan 4 petang hingga 8 malam,” katanya dalam kenyataan, pada Sabtu, menambah adalah wajib untuk penganut dan ahli jawatankuasa membawa peralatan sembahyang mereka sendiri kerana perkongsian peralatan tidak dibenarkan.

Masidi menambah bahawa kehadiran kanak-kanak di bawah 12 tahun tidak digalakkan.

SOP wajib harus digunakan, termasuk mendaftar kehadiran pada MySejahtera atau buku daftar, pemeriksaan suhu badan dan penggunaan pelitup muka serta cecair pensanitasi tangan, antara lainnya.

Beliau menambah, sambutan perayaan di rumah pada 21 dan 22 Ogos adalah dibenarkan tetapi tertakluk kepada peraturan mengikut jenis kediaman.

Ikut Norma Baharu, Sambutan Perayaan Zhongyuan atau Yulanpen Dibenarkan Masidi berkata bagi kediaman atas tanah, sambutan di kawasan rumah hanya dibenar dalam kalangan ahli keluarga sama.

“Bagi kediaman bertingkat, tidak lebih daripada 10 ahli keluarga dibenarkan pada satu-satu masa dan hanya dengan persetujuan dan pemantauan jawatankuasa pengurusan bangunan itu,” kata Masidi.


Beliau berkata jawatankuasa pengurusan mesti memastikan setiap kehadiran direkodkan di MySejahtera, SabahTrace atau dalam buku daftar.

Jawatankuasa juga mesti menyediakan kaunter di pintu masuk untuk tujuan pemeriksaan suhu badan, merekodkan kehadiran dan cecair pensanitasi tangan di samping menjalankan kerja-kerja sanitasi selama 30 minit pada setiap sesi.

Mengenai Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan Sabah, di bawah fasa dua 34,997 individu telah menerima dos pertama pada Sabtu, membawa jumlahnya kepada 1,002,452 sementara 12,205 menerima dos kedua, membawa jumlahnya kepada 390,238.

“Program vaksinasi berjalan lancar. Pada Jumaat, Jabatan Kesihatan Negeri Sabah (JKNS) telah memberikan 48,195 dos vaksin kepada penerima yang layak.

“Kami berharap agar terus menerima bekalan vaksin yang mencukupi dan tidak terganggu supaya JKNS dapat mempergiatkan dan mempercepatkan kadar vaksinasi di Sabah,” kata Masidi.

Sabah merekodkan 1,255 kes pada Sabtu sementara rekod tertinggi baharu sebanyak 13 kematian dicatatkan di seluruh negeri – enam di Kota Kinabalu, tiga di Tawau, dua di Sandakan dan satu setiap satu di Semporna dan Sipitang.

Dua kluster baharu direkodkan, iaitu Kluster Sarikan di Nabawan dan Kluster Lebuh Empat di Sandakan.

Kluster Sarikan melibatkan jangkitan komuniti, berpunca daripada seorang lelaki berumur 34 tahun yang diuji positif pada 3 Ogos selepas mengalami demam, sakit tekak, batuk dan hilang deria rasa dan bau sejak 27 Julai.

“Daripada 48 kontak yang disaring, 14 didapati positif. 34 masih menunggu keputusan sampel ujian,” kata Masidi.

Kluster Lebuh Empat melibatkan anggota di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Sandakan dan tahanan di lokap IPD Sandakan.

“Pesakit indeks ialah seorang tahanan berumur 63 tahun yang diuji positif pada 5 Ogos. Daripada 122 kontak yang disaring, 50 didapati positif. 71 sampel ujian masih menunggu keputusan,” kata Masidi.

Mengenai kes harian Sabah, Kota Kinabalu mencatatkan jumlah tertinggi dengan 241 kes, disusuli Tuaran dengan 143 kes, Tawau dengan 135 kes, Beluran dengan 123 kes dan Sandakan dengan 108 kes.

Masidi berkata kontak rapat terus menjadi penyumbang terbesar dengan 618 kes, atau 49.24 peratus daripada jumlah kes, sementara kes bergejala (kes sporadik) menyumbang 19.68 peratus daripada jumlah kes dengan 247 kes.

Beliau berkata jumlah kes harian itu juga disumbangkan oleh 131 kes dari kluster dan 187 kes dari saringan bersasar di lokaliti Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD).


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/08/sambutan-perayaan-hantu-lapar-dibenar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
National Unity Ministry Hungry Ghost Celebration Allowed With Sop Compliance

National Unity Ministry Hungry Ghost Celebration Allowed With Sop Compliance

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 206 hits
The ministry said the Zhongyuan or Yulanpen festival celebration is permitted in residential compounds on August 21 and 22 subject to regulations such as types of accommodation Picture by KE OoiPUTRAJAYA Aug 5 Religious ceremonies for the Z...
Covid 19 Don T Rush To Relax Sop For Those Fully Vaccinated Says Health Ministry

Covid 19 Don T Rush To Relax Sop For Those Fully Vaccinated Says Health Ministry

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 288 hits
PUTRAJAYA Malaysia should not rush to implement relaxations of standard operating procedures for those who are fully vaccinated says the Health Ministry Deputy Health director general Datuk Dr Hishamshah Mohd Ibrahim said there were lessons...
Ingkar Sop 282 Ditahan 112 Premis Diarah Tutup

Ingkar Sop 282 Ditahan 112 Premis Diarah Tutup

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 188 hits
Oleh AMREE AHMADPUTRAJAYA Jumlah pesalah ingkar prosedur operasi standard Pelan Pemulihan Negara di seluruh negara semalam merekodkan 282 diberkas dengan seramai 261 dikompaun manakala 21 lagi direman Menteri Kanan Kluster Keselamatan Datuk...
Tidak Teragak Agak Tarik Semula Kemudahan Jika Berlaku Perlanggaran Sop

Tidak Teragak Agak Tarik Semula Kemudahan Jika Berlaku Perlanggaran Sop

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 167 hits
MUHYIDDIN YASSIN PUTRAJAYA Kerajaan tidak teragak agak menarik semula kemudahan kemudahan yang diberikan kepada individu vaksinasi lengkap sekiranya berlaku ketidakpatuhan terhadap garis panduan serta prosedur operasi standard ditetapkan Pe...
Kempen Imbaxinaction Antabax Tingkatkan Kesedaran Kepentingan Patuh Sop

Kempen Imbaxinaction Antabax Tingkatkan Kesedaran Kepentingan Patuh Sop

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 233 hits
Kempen imBAXinAction Antabax Tingkatkan Kesedaran Kepentingan Patuh SOP l Tidak disangka bahawa pandemik COVID 19 adalah suatu yang baharu dan amat mencabar bagi rakyat Malaysia Penguatkuasaan langkah langkah sekatan pergerakan juga menyeba...
Semua Orang Pening Sop

Semua Orang Pening Sop

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 198 hits
Dahulu dimulai dengan satu angka sehariSemua Orang PeningKemudiannnya perlahan lahan naik ke dua angka sehariBertambah Semua Orang PeningAhhhh seterusnya naik tiga angka sehari pulaSemua Orang Pening semakin ketatApabila Semua Orang PeningA...
Dr M Akui Salah Langgar Sop Tak Patut Sertai Himpunan Ahli Parlimen Pembangkang

Dr M Akui Salah Langgar Sop Tak Patut Sertai Himpunan Ahli Parlimen Pembangkang

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 184 hits
freemalaysiatoday com August 3 2021 4 15 PMPETALING JAYA Dr Mahathir Mohamad mengakui beliau melakukan kesalahan apabila menyertai perhimpunan Ahli Parlimen pembangkang diketuai Anwar Ibrahim semalam bagi membantah penangguhan sidang khas D...
Sudahlah Ahli Politik Kerajaan Langgar Sop Kini Pembangkang Juga Sama

Sudahlah Ahli Politik Kerajaan Langgar Sop Kini Pembangkang Juga Sama

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 217 hits
ismaweb net 3 8 2021Ada yang mula guna hujah berhimpun sebahagian daripada hak asasiBANGI 24 Zulhijjah 1442H Selasa Perarakan yang dilakukan oleh ahli politik pembangkang semalam hanya akan mencetuskan dampak yang negatif kepada persepsi ma...
Ministry To Announce New Sop After Consultation With Stakeholders

Ministry To Announce New Sop After Consultation With Stakeholders

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 175 hits
Datu Dr Penguang Manggil MIRI The Local Government and Housing Ministry is consulting the State Disaster Management Committee and relevant stakeholders before announcing its standard operating procedures for Phase 3 of the National R
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Sarapan Pagi

Pas Quashing Of Zafrul S Affidavit Raises Concerns About Govt S Integrity

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Prudence

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb