Sambutan Hari Orang Utan Sedunia


Sambutan Hari Orang Utan Sedunia yang disambut pada 19 Ogos setiap tahun, adalah satu program istimewa yang dianjurkan oleh Malaysian Palm Oil Green Conservation Foundation (MPOGCF) bertempat di Zoo Negara, sebagai inisiatif untuk menyelamatkan spesis orang utan yang kian pupus.


Menurut jurucakap MPOGCF, tujuan sambutan ini adalah untuk menguar-uarkan kepada semua bahawa kita bukan sahaja memberi keutamaan kepada industri sawit, tetapi turut memelihara biodiversiti hidupan liar antaranya Orang Utan.

Kita mahu menangkis dakwaan pihak luar bahawa industri sawit ialah satu industri yang mengancam kepada hidupan liar, katanya.

Beliau turut menyeru seluruh rakyat Malaysia untuk menyokong usaha pemuliharaan Orang Utan dengan mengutamakan produk sawit mampan yang mendapat pengiktirafan pensijilan Minyak Sawit Mampan Malaysia (MSPO).

Ancaman terbesar populasi Orang Utan ialah aktiviti pemburuan haram dan Orang Utan Borneo dikategorikan haiwan kritikal terancam oleh International Union for Conservation of Nature (IUCN) dengan populasi dianggarkan berjumlah 104,700 ekor.

Laporan Tabung Hidupan Liar Sedunia (WWF) pada 2019, berdasarkan tinjauan ke atas sarang Orang Utan dalam tempoh Mei 2014 hingga Mac 2017 mendapati populasi Orang Utan di Sabah adalah stabil selama 15 tahun.

Namun, hasil kajian sama bagaimanapun mendapati populasi Orang Utan Borneo di hutan yang dikelilingi ladang sawit menunjukkan trend penurunan.

Berdasarkan hasil kajian WWF itu, industri sawit Malaysia menerusi MPOGCF menjalankan beberapa aktiviti pemuliharaan terhadap haiwan yang dilindungi itu.

Antaranya, program penanaman sejuta pokok untuk rehabilitasi habitat Orang Utan melibatkan kawasan seluas 2,500 hektar di Hutan Simpan Ulu Segama-Malua di Lahad Datu.

MPOGCF juga membiayai Unit Penyelamat Hidupan Liar (WRU) untuk menyelamatkan dan memindahkan Orang Utan ke habitat selamat.

Sebanyak 61 Orang Utan berjaya diselamatkan WRU dalam tempoh 2010 hingga 2020.

Lingkungan hidup Orang Utan

Orang utan adalah binatang cerdas yang hidup di hutan hujan tropika dan kerana lingkungan mereka dirosakkan, maka populasi Orang Utan menjadi semakin sedikit.

Di hutan hujan tropika, biasanya Orang Utan tinggal di pepohonan kawasan rendah, dataran yang terdapat banyak sungai kecil dan berlumpur.

Orang Utan boleh ditemui di Asia Tenggara, di seluruh Kalimantan serta di Sumatera.

Spesies

Orang Utan hanya memiliki 1 spesies tapi memiliki 2 subspesies iaitu Orang utan Kalimantan yang berwajah lebih bulat dan lapisan pipinya lebih menonjol ke depan jadi terkesan cekung dan Orang utan Sumatera, berwajah panjang tapi sempit serta rambut lebih tebal panjang dan terang daripada Orang Utan Kalimantan.

Spesies terancam


Untuk melihat orang utan di Pusat Pemulihan Orang Utan Sepilok di Sandakan, pengunjung perlu berjalan antara 10 hingga 15 minit meniti laluan papan menuju ke pelantar yang dikelilingi hutan.

Kini selepas lebih 50 tahun, pusat berkenaan yang terletak dalam hutan simpan Kabili-Sepilok seluas 4,294 hektar bukan saja menguruskan orang utan, malah sebagai 'ibu' kepada bayi orang utan yang kehilangan ibu.

Susulan pelbagai cabaran termasuk kemusnahan habitat, pemburuan haram dan perdagangan haiwan peliharaan haram, jumlah orang utan di Borneo ketika ini dianggarkan cuma 57,000 ekor, manakala di Sabah antara 11,000 hingga 15,000.

Mengikut senarai merah Kesatuan Pemuliharaan Alam Sekitar Antarabangsa (IUCN), orang utan kini berada pada tahap kritikal terancam berdasarkan jumlah yang semakin berkurangan, manakala pemburuan dan kehilangan habitat terus berlaku pada tahun 2016.

Jika inisiatif melindungi orang utan tidak terus diperkasa, mungkin kita boleh kehilangan haiwan ini apabila status orang utan dalam kawasan liar naik satu tahap lagi ke tahap pupus dalam senarai merah IUCN.

Orang utan antara mamalia mempunyai paling rendah jangka hayat iaitu 62 tahun dan dari segi tabiat, ia bukan jenis keluarga.

Bagi orang utan betina, ia hanya boleh melahirkan satu anak dalam jangka enam hingga sembilan tahun dan mengambil masa lebih lama untuk menjaga bayinya.

Sebab itu, usaha perlu diambil bagi melindungi Orang Utan kerana potensi kematian lebih tinggi berbanding populasinya.

Semoga memberi manfaat.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2023/08/sambutan-hari-orang-utan-sedunia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sediakan Checklist Ini Kalau Anda Merancang Sambutan Hari Jadi Anak Di Rumah

Sediakan Checklist Ini Kalau Anda Merancang Sambutan Hari Jadi Anak Di Rumah

papar berkaitan - pada 26/9/2023 - jumlah : 172 hits
Hari kelahiran anak anak pasti ditunggu tunggu oleh mereka kerana ianya merupakan detik indah yang bakal mereka sambut setiap tahun Segala persiapan harus dilakukan dengan teliti oleh mama papa agar acara sambutan ulang tahun si kecil berja...
Hari Kesihatan Mental Sedunia 10 Oktober 2023

Hari Kesihatan Mental Sedunia 10 Oktober 2023

papar berkaitan - pada 10/10/2023 - jumlah : 206 hits
Hari Kesihatan Mental Sedunia 10 Oktober pada setiap tahun adalah kempen kesedaran kesihatan Mental sedunia yang dikhususkan demi pendidikan global serta kesedaran dan advokasi terhadap stigma sosial berdekatan Ia pertama kali disambut pada...
Selamat Hari Kopi Sedunia 2023

Selamat Hari Kopi Sedunia 2023

papar berkaitan - pada 1/10/2023 - jumlah : 206 hits
Selamat Hari Kopi Sedunia 2023 1 Oktober merupakan sambutan Hari Kopi Antarabangsa atau International Coffee Day bagi meraikan kopi sebagai minuman Juga dikenali sebagai Hari Kopi Sedunia atau World Coffee Day Tarikh rasmi pertama Hari Kopi...
Sambutan Hari Malaysia Di Aussie

Sambutan Hari Malaysia Di Aussie

papar berkaitan - pada 26/9/2023 - jumlah : 213 hits
Nampak naw dah lama gambar2 ni terperap dalam draft Sekitar pasar merdeka sempena majlis kemerdekaan yang ke 66 dan Hari Malaysia yang telah diadakan pada 9 September yang lalu di Hay St Subiaco Western Australia Puji dan syukur pada IlahiA...
Sambutan Hari Lahir Kembar

Sambutan Hari Lahir Kembar

papar berkaitan - pada 25/9/2023 - jumlah : 197 hits
Hari Jumaat lepas merupakan hari ulang tahun kelahiran anak kembar MY Dah 9 tahun Kejap je rasanya Dulu kemain lama rasa nak tunggu habis pantang nak tunggu pandai berjalan Diorang request nak makan nasi ayam dengan ayam bakar Baker s Cotta...
Senarai Lokasi Dan Jadual Sambutan Hari Sukan Negara 2023 Malaysia Peringkat Kebangsaan Dan Negeri

Senarai Lokasi Dan Jadual Sambutan Hari Sukan Negara 2023 Malaysia Peringkat Kebangsaan Dan Negeri

papar berkaitan - pada 6/10/2023 - jumlah : 134 hits
Hari Sukan Negara Malaysia disambut pada bulan Oktober iaitu pada minggu kedua Tahun 2023 tarikh Hari Sukan Negara Malaysia 2023 pada 14 Oktober 2023 hari Sabtu SAMBUTAN HARI SUKAN NEGARA 2023 HARI SUKAN NEGARA PERINGKAT KEBANGSAANSambutan ...
Ohbulan Lancar Kempen Besties Pape Roger Sempena Hari Kesihatan Mental Sedunia

Ohbulan Lancar Kempen Besties Pape Roger Sempena Hari Kesihatan Mental Sedunia

papar berkaitan - pada 4/10/2023 - jumlah : 263 hits
Bagi meningkatkan kesedaran rakyat Malaysia terhadap isu kesihatan mental OHBULAN bekerjasama dengan Mental Illness Awareness and Support mengumumkan pelancaran kempen Kesedaran Penyakit Mental Besties Pape Roger Kempen yang akan berlangsun...
Karnival Hari Kantin Dan Keusahawanan

Karnival Hari Kantin Dan Keusahawanan

papar berkaitan - pada 26/9/2023 - jumlah : 181 hits
Lepas selesai urusan Bicara Akademik sekolah anak yang sulung dengan nombor dua kat sekolah menengah MY bergegas pula ke sekolah anak yang sekolah rendah Macam tu lah bila anak ramai ye Terkejar kejar ke hulu ke hilir Dah tu semua taknak ay...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Peminat Sayu Klopp Melangkah Pergi

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Sambutan Ulang Tahun Vivo Malaysia Yang Ke 10 Dan Berpeluang Untuk Menang Perjalanan Ke Shenzhen China

Tahniah Izzat Upkk

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura